Klasszikus

Mi a fene az az opusz 69?

2017.06.25. 09:42
Ajánlom
Biztos ön is találkozott már azzal a furcsa számmal a zeneművek címe után: ez az opusz szám. De mi ez? És miért van rá szükség?

Imádunk rendszerezni, no meg kell is: ha minden szét is esne, jó tudni, hogy van egy Beethoven-életmű, melyet számok gondos sorrendje jelöl. Ennek többféle módja van: kezdjük az opusz számmal.

Az opus, vagy magyarosan opusz latin szó, azt jelenti: munka. Ennek a többes száma az opera, ami borzasztóan zavaró, hiszen egy műfajt is jelöl. Magyarul tehát mondunk olyat, hogy opuszok. Nagyjából a 19. század elejéig a zenekiadók saját maguk adtak opusz számokat a zeneművekhez, hogy viszonylagos időrendbe helyezzék az életműveket. Szóval ha

Dudák Staropramen cseh zeneszerző

gondosan, a művek keletkezési sorrendjében adta oda a kiadójának az elkészült kottákat,  a kiadó pedig ki is adta azokat, Staropramen úr az opusz számok alapján tökéletesen tudja, mit, mikor, mi után írt. Ideális esetben. (Persze ilyen nincs, ahogy Dudák Staropramen nevű komponista sincsen. Ezek egy-egy cseh sör nevei, na de nem véletlenül mondtam, hogy ideális esetben.)

Hogy mi az az opusz 69? Beethovennél például egy 1808-ban íródott csellószonáta.

Hogy mi az az opusz 69? Beethovennél például egy 1808-ban íródott csellószonáta. (Fotó/Forrás: IMSLP)

A valóság persze sosem ideális. Ha a zeneszerző két helyre adott kéziratokat, akkor máris össze-vissza számozták a műveit. Egy-egy dal vagy rövid kórusmű pedig nem is feltétlenül kapott számot, hiszen könnyebb megjegyezni egy olyan műdalcímet, mint az "Oh én drága söröm, miért melegedtél meg?", mint azt, hogy F-dúr dal, op. 56. Ugyanez ok miatt ritkán kaptak opusz számot az operák is.

Beethoven, mint mindenben, ebben is önfejű volt: ő az elsők között volt, akik saját kezűleg látták el opusz számmal a műveiket. De ezzel is csak a baj van: mi van a fiókban maradó vagy befejezetlen művekkel? Vagy azokkal az alkotásokkal, amelyeket fiatalon írt a szerző, de csak jóval később közölt?

Ezeket a problémákat akarták megoldani a muzikológusok, de

valószínűbb, hogy csak tovább bonyolították a helyzetet.

Vivaldi műveit RV számok jelzik (a Ryom-Verzeichnis rövidítése, azaz a Ryom-jegyzék Peter Ryom után). Bach műveit Wolfgang Schmieder rendszerezte, ez a BWV (Bach-Werke-Verzeichnis) katalógus. Mozart műveit pedig a Köchel-jegyzékszámok jelölik. Bartók műveihez két jegyzéket is létrehoztak, az elsőt Szőllősy András zenetörténész, ez az Sz-jegyzék, a másodikat Somfai László, ez a Béla Bartók Thematic Catalogue. De ha az érettkori Hegedűversenyről beszélünk, nem érdemes ezekkel a számokkal dobálózni: Sz. 112., BB. 117. Semmi értelme. Hiszen tudható, hogy Bartóknak van egy fiatalkori hegedűversenye, illetve van a II. hegedűverseny, melyet általában csak Hegedűversenyként emlegetünk. (WQXR.org)

Elindult Koktélparti című sorozatunk! 

Ön is járt már úgy, hogy meghívták egy elegáns koktélpartiba, ahol csupa sznob és nagyvilági ember mulatta az időt, de Ön csak bután állt a sarokban, mert nem tudott miről beszélgetni? Nos, ennek vége! Vágjon fel előttük azzal a sok mindennel, amit itt olvas! Böngésszen a cikkeink között!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.