Klasszikus

Mi a fene az az opusz 69?

2017.06.25. 09:42
Ajánlom
Biztos Ön is találkozott már azzal a furcsa számmal a zeneművek címe után: ez az opusz szám. De mi ez? És miért van rá szükség?

Imádunk rendszerezni, no meg kell is: ha minden szétesne, jó tudni, hogy van egy Beethoven-életmű, amelyet számok gondos sorrendje jelöl. Ennek többféle módja van: kezdjük az opusz számmal.

Az opus, vagy magyarosan opusz latin szó, azt jelenti: munka. Ennek a többes száma az opera, ami borzasztóan zavaró, hiszen egy műfajt is jelöl. Magyarul tehát mondunk olyat, hogy opuszok. Nagyjából a 19. század elejéig a zenekiadók saját maguk adtak opusz számokat a zeneművekhez, hogy viszonylagos időrendbe helyezzék az életműveket. Szóval ha

Dudák Staropramen cseh zeneszerző

gondosan, a művek keletkezési sorrendjében adta oda a kiadójának az elkészült kottákat,  a kiadó pedig ki is adta azokat, Staropramen úr az opusz számok alapján tökéletesen tudja, mit, mikor, mi után írt. Ideális esetben. (Persze ilyen nincs, ahogy Dudák Staropramen nevű komponista sincsen. Ezek egy-egy cseh sör nevei, na de nem véletlenül mondtam, hogy ideális esetben.)

Hogy mi az az opusz 69? Beethovennél például egy 1808-ban íródott csellószonáta.

Hogy mi az az opusz 69? Beethovennél például egy 1808-ban íródott csellószonáta. (Fotó/Forrás: IMSLP)

A valóság persze sosem ideális. Ha a zeneszerző két helyre adott kéziratokat, akkor máris össze-vissza számozták a műveit. Egy-egy dal vagy rövid kórusmű pedig nem is feltétlenül kapott számot, hiszen könnyebb megjegyezni egy olyan műdalcímet, mint az "Oh én drága söröm, miért melegedtél meg?", mint azt, hogy F-dúr dal, op. 56. Ugyanez ok miatt ritkán kaptak opusz számot az operák is.

Beethoven, mint mindenben, ebben is önfejű volt: ő az elsők között volt, aki saját kezűleg látta el opusz számmal a műveit. De ezzel is csak a baj van: mi van a fiókban maradó vagy befejezetlen művekkel? Vagy azokkal az alkotásokkal, amelyeket fiatalon írt a szerző, de csak jóval később közölt?

Ezeket a problémákat akarták megoldani a muzikológusok, de

valószínűbb, hogy csak tovább bonyolították a helyzetet.

Vivaldi műveit RV számok jelzik (a Ryom-Verzeichnis rövidítése, azaz a Ryom-jegyzék Peter Ryom után). Bach műveit Wolfgang Schmieder rendszerezte, ez a BWV (Bach-Werke-Verzeichnis) katalógus. Mozart műveit pedig a Köchel-jegyzékszámok jelölik. Bartók műveihez két jegyzéket is létrehoztak, az elsőt Szőllősy András zenetörténész, ez az Sz-jegyzék, a másodikat Somfai László, ez a Béla Bartók Thematic Catalogue. De ha az érettkori Hegedűversenyről beszélünk, nem érdemes ezekkel a számokkal dobálózni: Sz. 112., BB. 117. Semmi értelme. Hiszen tudható, hogy Bartóknak van egy fiatalkori hegedűversenye, illetve van a II. hegedűverseny, amelyet általában csak Hegedűversenyként emlegetünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Vizuál

Mindkét magyar film Ezüst Medvét nyert Berlinben

Mindkét magyar filmet, Nagy Dénes Természetes fény és Fliegauf Bence Rengeteg című alkotását is díjazták a 71. Berlini Filmfesztiválon. Míg Nagy Dénes a legjobb rendezőnek járó trófeát vehette át, addig Kizlinger Lilla a Legjobb Mellékszereplő díját nyerte el a Rengetegben nyújtott alakításáért.
Színház

Bakos-Kiss Gábor lett a Győri Nemzeti Színház új igazgatója

A kilenctagú szakmai bizottság javaslatára Bakos-Kiss Gábort választották a Győri Nemzeti Színház élére – tudatta Facebook-oldalán Dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. Az új igazgató 2021. július 1-jétől vezetheti a színházat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Dmitrij Baskirov orosz zongoraművész

Nyolcvankilenc éves korában elhunyt az orosz zongoraművész és tanár, Dmitrij Baskirov. Hosszú pályája során magyar tanítványai is voltak.
Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.