Klasszikus

Mi a fene az az opusz 69?

2017.06.25. 09:42
Ajánlom
Biztos ön is találkozott már azzal a furcsa számmal a zeneművek címe után: ez az opusz szám. De mi ez? És miért van rá szükség?

Imádunk rendszerezni, no meg kell is: ha minden szét is esne, jó tudni, hogy van egy Beethoven-életmű, melyet számok gondos sorrendje jelöl. Ennek többféle módja van: kezdjük az opusz számmal.

Az opus, vagy magyarosan opusz latin szó, azt jelenti: munka. Ennek a többes száma az opera, ami borzasztóan zavaró, hiszen egy műfajt is jelöl. Magyarul tehát mondunk olyat, hogy opuszok. Nagyjából a 19. század elejéig a zenekiadók saját maguk adtak opusz számokat a zeneművekhez, hogy viszonylagos időrendbe helyezzék az életműveket. Szóval ha

Dudák Staropramen cseh zeneszerző

gondosan, a művek keletkezési sorrendjében adta oda a kiadójának az elkészült kottákat,  a kiadó pedig ki is adta azokat, Staropramen úr az opusz számok alapján tökéletesen tudja, mit, mikor, mi után írt. Ideális esetben. (Persze ilyen nincs, ahogy Dudák Staropramen nevű komponista sincsen. Ezek egy-egy cseh sör nevei, na de nem véletlenül mondtam, hogy ideális esetben.)

Hogy mi az az opusz 69? Beethovennél például egy 1808-ban íródott csellószonáta.

Hogy mi az az opusz 69? Beethovennél például egy 1808-ban íródott csellószonáta. (Fotó/Forrás: IMSLP)

A valóság persze sosem ideális. Ha a zeneszerző két helyre adott kéziratokat, akkor máris össze-vissza számozták a műveit. Egy-egy dal vagy rövid kórusmű pedig nem is feltétlenül kapott számot, hiszen könnyebb megjegyezni egy olyan műdalcímet, mint az "Oh én drága söröm, miért melegedtél meg?", mint azt, hogy F-dúr dal, op. 56. Ugyanez ok miatt ritkán kaptak opusz számot az operák is.

Beethoven, mint mindenben, ebben is önfejű volt: ő az elsők között volt, akik saját kezűleg látták el opusz számmal a műveiket. De ezzel is csak a baj van: mi van a fiókban maradó vagy befejezetlen művekkel? Vagy azokkal az alkotásokkal, amelyeket fiatalon írt a szerző, de csak jóval később közölt?

Ezeket a problémákat akarták megoldani a muzikológusok, de

valószínűbb, hogy csak tovább bonyolították a helyzetet.

Vivaldi műveit RV számok jelzik (a Ryom-Verzeichnis rövidítése, azaz a Ryom-jegyzék Peter Ryom után). Bach műveit Wolfgang Schmieder rendszerezte, ez a BWV (Bach-Werke-Verzeichnis) katalógus. Mozart műveit pedig a Köchel-jegyzékszámok jelölik. Bartók műveihez két jegyzéket is létrehoztak, az elsőt Szőllősy András zenetörténész, ez az Sz-jegyzék, a másodikat Somfai László, ez a Béla Bartók Thematic Catalogue. De ha az érettkori Hegedűversenyről beszélünk, nem érdemes ezekkel a számokkal dobálózni: Sz. 112., BB. 117. Semmi értelme. Hiszen tudható, hogy Bartóknak van egy fiatalkori hegedűversenye, illetve van a II. hegedűverseny, melyet általában csak Hegedűversenyként emlegetünk. (WQXR.org)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.