Klasszikus

Mi a televízióhoz értünk, ők a komolyzenéhez: így született a Virtuózok

Interjú a műsor egyik kreatív producerével
2019.05.20. 10:55
Ajánlom
A Virtuózok stábjának talán legrégebbi tagja a Virtuózok kreatív vezetője, Szarvas Szilvia. Még nem is létezett a műsor, mikor már dolgozott Peller Mariann-nal, a komolyzenei tehetségkutató kitalálójával.

szarvas-szilvia-104756.jpg

Szarvas Szilvia (Fotó/Forrás: Virtuózok archív)

Hogyan kezdődött a közös munka?

Mariann 2014 májusában keresett meg Illés Gabriella kollégámat és engem, hogy lenne-e kedvünk kidolgozni egy komolyzenei tehetségkutató műsort.

Miért pont rátok esett a választása?

Gabival közösen sok show-műsort készítettünk azelőtt, több széria Megasztárt, Nagy duettet, vetélkedőket, és egyéb számtalan műsort, és „azt csiripelték neki a madarak”, hogy jó páros vagyunk.

Volt előtte bármi közöd a komolyzenéhez?

Semmi. Nem tanultam soha zenélni, nem játszom semmilyen hangszeren. Nemrég forgattuk a Kamara Virtuózok egyik adását, és a zenei rendezőt kérdeztem meg, mi a kotta és a partitúra között a különbség. A Társulatban dolgoztam annak idején, így a zenés színház terén volt némi tapasztalatom, de a komolyzene a Virtuózokig elkerült. Kérdeztem is Mariannt, nem gond-e ez, de mivel pont az volt a célja, hogy populárissá tegye ezt a sokak által – tévesen – kissé porosnak tartott műfajt,

kifejezetten olyan kollégákat keresett maga mellé, akik a sikerműsorokban szerzett tapasztalataikat fel tudták használni a formátum megalkotásához.

Gördülékeny volt a közös munka?

Abszolút. Szinte mindenben szabad kezet kaptunk. Volt néhány alapvetés, amelyhez alkalmazkodnunk kellett, de a producer (Peller Mariann – a szerk.) minden „tévés” dologban elfogadta az érveinket. Mindig azt mondta, hogy ő a komolyzenéhez ért, mi a tévézéshez. Megbízott bennünk, főleg miután látta, hogy hamar szívügyünkké vált a műsor.

PGZA6169-104316.jpg

A közvetítőkocsiban a Kamara Virtuózok forgatása közben (Szarvas Szilvia csíkos felsőben) (Fotó/Forrás: Sárvári Géza Zsolt / Virtuózok)

Mi volt benne a különleges, hiszen több száz műsor főszerkesztőjeként azt gondolná az ember, kevés dolog hoz már lázba…

Nagyon sok licenszműsort készítettem az évek alatt, ahol meg van kötve a műsorkészítők keze. Ritkán van lehetőség egy teljesen új formátumot alkotni, szinte határok nélkül, szabadon. És hamar megfertőzött a komolyzene világa, napról-napra egyre inkább a sajátomnak is éreztem.

Hónapokon át ezzel keltem-feküdtem, az életem részévé vált. Kevés munka volt életemben, amit ennyire élveztem.

Elégedett voltál a végeredménnyel, amikor elkészült az első adás?

Igen. Azt gondolom, úgy sikerült megalkotnunk a formátumot, hogy az tiszteletben tartotta a komolyzene írt és íratlan szabályait, közben mégis közelebb hozta a nézőkhöz ezt a csodálatos világot. Volt szerencsém rengeteg műsort készíteni 20 év alatt, de ennyi civil és szakmai dicséretet, mint a Virtuózok első adása után, talán sosem kaptam. Büszke és hálás voltam, hogy a részese lehettem.

Aztán elvált az utatok…

Az élet úgy hozta, hogy néhány évadban nem dolgoztunk együtt, de Mariannal nem szakadt meg a kapcsolatunk, mindig tudtunk egymásról, néha találkoztunk, többek között a cannes-i tévés vásáron is összefutottunk. Aztán tavaly egy májusi napon megcsörrent a telefonom – napra pontosan négy évvel az első levélváltásunk után. Peller Mariann újra megkeresett, lenne-e kedvem azt a csapatot erősíteni, amely azon munkálkodik, hogy a Virtuózok nemzetközi branddé válhasson. Nem volt kérdés, azonnal igent mondtam.

PGZA6165-104315.jpg

A Virtuózok kulisszái mögött (Fotó/Forrás: Sárvári Géza Zsolt / Virtuózok)

És ez a közös munka ezek szerint azóta is tart…

Igen. Sokat ötletelünk, formálgatjuk, igazítjuk a Virtuózok itthon ismert változatát, hiszen Ázsiában vagy a tengeren túl mások a televíziós szokások. Az eltelt évek alatt pedig rengetegen társultak a Virtuózokhoz, egyre többen láttak potenciált a tehetségkutatóban, mint például Maestro Placido Domingo vagy egy igazi világcég, a Carpool Karaoke gyártója, a Fulwell73, de említhetném Roy Fut, a Deer Capital tulajdonosát vagy Bárdossy Mária mecénást – és megannyi olyan embert és céget, akik hisznek ebben a Mariann által indított kezdeményezésben.

Több lett a Virtuózok, mint egy televíziós műsor, a tehetséggondozás ma már ugyanolyan fontos része, mint maguk az adások. Közben elindult itthon a Kamara Virtuózok, és komoly terveink vannak a jövőre nézve is.

Batta András, a Virtuózok állandó zsűritagja egyszer így fogalmazott: „Hiszem, hogy a Virtuózok lesz az a műsor, amely átviszi a komolyzene hajóját a túlpartra”. Nem lehet ennél szebben megfogalmazni azt, amiért küzdünk, dolgozunk nap mint nap. Magam is őszintén hiszem, hogy igenis van a Virtuózoknak létjogosultsága a nagyvilágban, és a munkámmal szeretném segíteni ezt az áttörést.

A Virtuózok a zene gyökereihez tér vissza a kamaramuzsikával

Kapcsolódó

A Virtuózok a zene gyökereihez tér vissza a kamaramuzsikával

Batta András zenetudós, a Virtuózok zsűrijének tagja úgy véli, Paganini a ludas abban, hogy sztárzenészeket csodálunk. A műsor ötödik évadával azonban visszatérünk ahhoz, ami a zenélés gyökere lehetett.

Van most komolyzenei CD az autódban?

Vagy egy tucat. Ma is tévés vagyok, változatlanul vajmi’ keveset értek a komolyzenéhez, bár a kollégáim tanítgatnak, már tudom például, mi az a 'besetzung'. De megszerettem a komolyzenét, talán meg is értem hozzá az évek alatt. Hihetetlen emóciókat képes kiváltani az emberből, szinte minden adásfelvételen vagy koncerten van olyan előadó, akinek a játékán elsírom magam. Rengeteget kaptam a Virtuózoktól, és remélem, vissza tudok adni ebből valamicskét, és segíteni tudom az ötleteimmel, a munkámmal, hogy az a bizonyos hajó átérjen a túlpartra, és sok-sok országban megismerjék ezt az egyedülálló kezdeményezést, amelyet úgy hívnak: Virtuózok.

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Kapcsolódó

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.

A zenélés csapatjáték – interjú Várdai Istvánnal

A zenélés csapatjáték – interjú Várdai Istvánnal

A péntek esténként sugárzott Virtuózok zsűritagját lenyűgözte, hogy milyen klassz hangzása lehet négy fuvolának vagy hét szaxofonnak. Várdai István a kamarazenéről nyilatkozott ebben a videóban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Színház

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.
Zenés színház

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.
Klasszikus

Öt mesterhegedűvel gazdagodott a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyéves keresést követően öt mesterhegedűre talált rá, amelyek még magasabb művészeti interpretációt tesznek lehetővé az együttes számára a jövőben. A zenekar soron következő tavaszi koncertjein már hallhatóak lesznek az új hangszerek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus mti

Vajda Gergely a francia Ars Nova újzenei együttes rezidens művésze lett

Évente három-négy alkalommal vezényli majd az együttest, első közös koncertjükön pedig Kurtág György-művek hangzanak el.
Klasszikus ajánló

Medveczky Ádám lesz a 2022-es Újévi nyitány karnagya

A két évvel ezelőtt hagyományteremtő jelleggel, az MTVA, a Zeneakadémia és a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek összefogásával indult együttműködés a jövő évben is folytatódik. A 2022-es Újévi nyitányt Medveczky Ádám Kossuth-díjas karnagy fogja dirigálni.
Klasszikus hír

Öt mesterhegedűvel gazdagodott a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyéves keresést követően öt mesterhegedűre talált rá, amelyek még magasabb művészeti interpretációt tesznek lehetővé az együttes számára a jövőben. A zenekar soron következő tavaszi koncertjein már hallhatóak lesznek az új hangszerek.
Klasszikus Film

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus ajánló

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.