Klasszikus

Mi a televízióhoz értünk, ők a komolyzenéhez: így született a Virtuózok

Interjú a műsor egyik kreatív producerével
2019.05.20. 10:55
Ajánlom
A Virtuózok stábjának talán legrégebbi tagja a Virtuózok kreatív vezetője, Szarvas Szilvia. Még nem is létezett a műsor, mikor már dolgozott Peller Mariann-nal, a komolyzenei tehetségkutató kitalálójával.

szarvas-szilvia-104756.jpg

Szarvas Szilvia (Fotó/Forrás: Virtuózok archív)

Hogyan kezdődött a közös munka?

Mariann 2014 májusában keresett meg Illés Gabriella kollégámat és engem, hogy lenne-e kedvünk kidolgozni egy komolyzenei tehetségkutató műsort.

Miért pont rátok esett a választása?

Gabival közösen sok show-műsort készítettünk azelőtt, több széria Megasztárt, Nagy duettet, vetélkedőket, és egyéb számtalan műsort, és „azt csiripelték neki a madarak”, hogy jó páros vagyunk.

Volt előtte bármi közöd a komolyzenéhez?

Semmi. Nem tanultam soha zenélni, nem játszom semmilyen hangszeren. Nemrég forgattuk a Kamara Virtuózok egyik adását, és a zenei rendezőt kérdeztem meg, mi a kotta és a partitúra között a különbség. A Társulatban dolgoztam annak idején, így a zenés színház terén volt némi tapasztalatom, de a komolyzene a Virtuózokig elkerült. Kérdeztem is Mariannt, nem gond-e ez, de mivel pont az volt a célja, hogy populárissá tegye ezt a sokak által – tévesen – kissé porosnak tartott műfajt,

kifejezetten olyan kollégákat keresett maga mellé, akik a sikerműsorokban szerzett tapasztalataikat fel tudták használni a formátum megalkotásához.

Gördülékeny volt a közös munka?

Abszolút. Szinte mindenben szabad kezet kaptunk. Volt néhány alapvetés, amelyhez alkalmazkodnunk kellett, de a producer (Peller Mariann – a szerk.) minden „tévés” dologban elfogadta az érveinket. Mindig azt mondta, hogy ő a komolyzenéhez ért, mi a tévézéshez. Megbízott bennünk, főleg miután látta, hogy hamar szívügyünkké vált a műsor.

PGZA6169-104316.jpg

A közvetítőkocsiban a Kamara Virtuózok forgatása közben (Szarvas Szilvia csíkos felsőben) (Fotó/Forrás: Sárvári Géza Zsolt / Virtuózok)

Mi volt benne a különleges, hiszen több száz műsor főszerkesztőjeként azt gondolná az ember, kevés dolog hoz már lázba…

Nagyon sok licenszműsort készítettem az évek alatt, ahol meg van kötve a műsorkészítők keze. Ritkán van lehetőség egy teljesen új formátumot alkotni, szinte határok nélkül, szabadon. És hamar megfertőzött a komolyzene világa, napról-napra egyre inkább a sajátomnak is éreztem.

Hónapokon át ezzel keltem-feküdtem, az életem részévé vált. Kevés munka volt életemben, amit ennyire élveztem.

Elégedett voltál a végeredménnyel, amikor elkészült az első adás?

Igen. Azt gondolom, úgy sikerült megalkotnunk a formátumot, hogy az tiszteletben tartotta a komolyzene írt és íratlan szabályait, közben mégis közelebb hozta a nézőkhöz ezt a csodálatos világot. Volt szerencsém rengeteg műsort készíteni 20 év alatt, de ennyi civil és szakmai dicséretet, mint a Virtuózok első adása után, talán sosem kaptam. Büszke és hálás voltam, hogy a részese lehettem.

Aztán elvált az utatok…

Az élet úgy hozta, hogy néhány évadban nem dolgoztunk együtt, de Mariannal nem szakadt meg a kapcsolatunk, mindig tudtunk egymásról, néha találkoztunk, többek között a cannes-i tévés vásáron is összefutottunk. Aztán tavaly egy májusi napon megcsörrent a telefonom – napra pontosan négy évvel az első levélváltásunk után. Peller Mariann újra megkeresett, lenne-e kedvem azt a csapatot erősíteni, amely azon munkálkodik, hogy a Virtuózok nemzetközi branddé válhasson. Nem volt kérdés, azonnal igent mondtam.

PGZA6165-104315.jpg

A Virtuózok kulisszái mögött (Fotó/Forrás: Sárvári Géza Zsolt / Virtuózok)

És ez a közös munka ezek szerint azóta is tart…

Igen. Sokat ötletelünk, formálgatjuk, igazítjuk a Virtuózok itthon ismert változatát, hiszen Ázsiában vagy a tengeren túl mások a televíziós szokások. Az eltelt évek alatt pedig rengetegen társultak a Virtuózokhoz, egyre többen láttak potenciált a tehetségkutatóban, mint például Maestro Placido Domingo vagy egy igazi világcég, a Carpool Karaoke gyártója, a Fulwell73, de említhetném Roy Fut, a Deer Capital tulajdonosát vagy Bárdossy Mária mecénást – és megannyi olyan embert és céget, akik hisznek ebben a Mariann által indított kezdeményezésben.

Több lett a Virtuózok, mint egy televíziós műsor, a tehetséggondozás ma már ugyanolyan fontos része, mint maguk az adások. Közben elindult itthon a Kamara Virtuózok, és komoly terveink vannak a jövőre nézve is.

Batta András, a Virtuózok állandó zsűritagja egyszer így fogalmazott: „Hiszem, hogy a Virtuózok lesz az a műsor, amely átviszi a komolyzene hajóját a túlpartra”. Nem lehet ennél szebben megfogalmazni azt, amiért küzdünk, dolgozunk nap mint nap. Magam is őszintén hiszem, hogy igenis van a Virtuózoknak létjogosultsága a nagyvilágban, és a munkámmal szeretném segíteni ezt az áttörést.

A Virtuózok a zene gyökereihez tér vissza a kamaramuzsikával

Kapcsolódó

A Virtuózok a zene gyökereihez tér vissza a kamaramuzsikával

Batta András zenetudós, a Virtuózok zsűrijének tagja úgy véli, Paganini a ludas abban, hogy sztárzenészeket csodálunk. A műsor ötödik évadával azonban visszatérünk ahhoz, ami a zenélés gyökere lehetett.

Van most komolyzenei CD az autódban?

Vagy egy tucat. Ma is tévés vagyok, változatlanul vajmi’ keveset értek a komolyzenéhez, bár a kollégáim tanítgatnak, már tudom például, mi az a 'besetzung'. De megszerettem a komolyzenét, talán meg is értem hozzá az évek alatt. Hihetetlen emóciókat képes kiváltani az emberből, szinte minden adásfelvételen vagy koncerten van olyan előadó, akinek a játékán elsírom magam. Rengeteget kaptam a Virtuózoktól, és remélem, vissza tudok adni ebből valamicskét, és segíteni tudom az ötleteimmel, a munkámmal, hogy az a bizonyos hajó átérjen a túlpartra, és sok-sok országban megismerjék ezt az egyedülálló kezdeményezést, amelyet úgy hívnak: Virtuózok.

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Kapcsolódó

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.

A zenélés csapatjáték – interjú Várdai Istvánnal

A zenélés csapatjáték – interjú Várdai Istvánnal

A péntek esténként sugárzott Virtuózok zsűritagját lenyűgözte, hogy milyen klassz hangzása lehet négy fuvolának vagy hét szaxofonnak. Várdai István a kamarazenéről nyilatkozott ebben a videóban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Minden hang a helyén volt” - Balázs-Piri Soma sikere Londonban

Aki meghallja zongorázni a mindössze tizenöt éves Balázs-Piri Somát, a Virtuózok felfedezettjét, laikusként érzi, szakmabeliként pedig tudja, hogy különleges kincset talált.
Klasszikus

Bartók Bangkokban is Bartók

„Ez egy olyan zenekar, amely a koncerten mindent odatesz” – mondja Keller András. A Concerto Budapest turnéjának első, bangkoki koncertje után a karmestert arról kérdeztük, miért nem barbaro Bartók zenéje, és miért rezonálhat rá bárki, aki emberből van.
Tánc

„Szeretek az utcán sétáló balerina lenni” – Interjú Felméry Lilivel

Ősszel kezdte tizedik évadát a Magyar Állami Operaházban, előtte a Vaganova Akadémián és a londoni Royal Ballet Schoolban is tanult. Kapott szerződésajánlatot Londonban is, de ő mégis hazajött. 2019-ben elnyerte a Harangozó Gyula-díjat. Felméry Lilit ezúttal a mindennapokról kérdeztük.
Tánc

Akkor mostantól a néptánc is versenysportág lesz?

4077 csapással 2 percen belül világrekordot döntött a Fricska Táncegyüttes, és ezzel együtt megszületett a #NeptancSport hashtag az interneten. A Fricska világrekordjának önmagán túlmutató jelentősége van, és talán egy tendenciát is jelez a néptánc műfaján belül.
Tánc

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus chopin

A zeneszerző, akinek életéről Liszt írta az első könyvet

Mindössze 39 évesen, 1849. október 17-én halt meg Fryderyk Franciszek (Frédéric Francois) Chopin, a zongorajátékot megújító lengyel zeneszerző, akinek műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezték. 
Klasszikus ajánló

Újra Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban

Öt koncerttel várják az érdeklődőket október 18-án, 19-én és 21-én a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban a névadó születésének 208. évfordulója alkalmából rendezett eseményen.
Klasszikus hegedű

Paganini ördög hegedűjének készítője, aki a monda szerint egy nő lelkét ejtette foglyul a hangszerbe

A kísérletező kedvű Guarneri hangszerei erősebb, vastagabb fából készültek, olykor teljesen különböznek egymástól formában, méretben, csak hangzásban nem: az mindegyiknél tökéletes. 1744. október 17-én halt meg Bartolomeo Giuseppe Antonio Guarneri "del Gesu", minden idők egyik legnagyobb hegedűkészítője, Stradivari egyetlen méltó vetélytársa.
Klasszikus hír

Onczay Csaba kapta a japán Felkelő Nap Érdemrendet

A csellóművész az országban végzett oktatói munkájával érdemelte ki az elismerést. Huszonöt éve tesz azért, hogy Japán klasszikus zenei rangja emelkedjen.
Klasszikus kritika

Ritka zenei ünnep volt Várjon Dénes és a Pannon Filharmonikusok koncertje

Október 10-én Bogányi Tibor vezényelte a Pannon Filharmonikusokat a pécsi Kodály Központban; a műsoron két vérbeli romantikus alkotás szerepelt, jóllehet keletkezésüket jó hat évtized választja el egymástól.