Klasszikus

Mi a zene lényege? - Csellótörténetek Veszprémből

2017.08.05. 14:05
Ajánlom
Az V. Veszprémi Régizenei Napok fontos koncertje volt Bruno Cocset és Maude Gratton fellépése. Beszámoló.

Bruno Cocset olyan művész, akinek van mondanivalója.

Elég nehezen felkutatható innen, Magyarországról a francia barokkcsellista munkássága (de éves veszprémi fellépésére már lehet számítani), az viszont az alig beszerezhető felvételeit hallva egyértelmű, hogy ugyanazzal a felfedező kedvvel áll hozzá a zenéhez, amivel a reneszánsz és a barokk komponisták egykor. Mit tud a hangszerem? Hogyan jöhet létre egy kompozíció?

brunococset5397

brunococset5397 (Fotó/Forrás: Gáspár Gábor)

Az V. Veszprémi Régizenei Napok kiemelt koncertjét július 27-én Bruno Cocset (cselló) és Maude Gratton (csembaló) adta, akik mindketten a Les Basses Reunies együttes tagjai, és ez az összeszokottság, egymástól ihletettség érződik a játékukon. Cocset csellójátékának legnagyobb erénye, hogy hatalmas érzelmi csúcspontokat és intellektuális mélységeket képes megragadni egyszerre, és ezzel meg is találja a 16-18. századi zene lényegét. A barokk csellón nincsen húrláb, egy kicsit alacsonyabban fekszik a játékosnak, ezáltal a keze nagyobb utakat tehet meg a fogólapon.

brunococset5445

brunococset5445 (Fotó/Forrás: Gáspár Gábor)

Maude Gratton – aki fantasztikus szólista a saját jogán, 2015-ben a Müpában is járt – csembalójátékában pedig mindenekelőtt az tetszik, ahogy egymás után felvillantja a hangszere két jellemzőjét, a lehengerlő robusztusságot és a törékeny líraiságot.

Az est zeneszerzőiről inkább kevesebbet tudunk, mint többet. Egy részük elsősorban előadó volt, nem komponista, így darabjaik rendkívül mutatósak (Jean Barrière, Giuseppe Jacchini). Vivaldi stílusa összetéveszthetetlen (egy a-moll szonátát hallunk tőle), és a reneszánsz Ortiz is hamar felismerhető. A műsor lényege, hogy egy hatalmas ívvel kiépülő atmoszférát teremtsen. A többtételes szonátákat különösen gyönyörűen bontja ki Cocset és Gratton, a gyors tételekben virtuóz futamokat mutatnak be. A bélhúrokkal szóló cselló hangja izgalmas az allegro, presto és prestissimo részeknél, néha serceg, gazdag felhangokkal szól, és nem olyan steril, mint a modern cselló. Gratton több szólócsembalóra írt művet is játszik, Domenico Scarlatti természetesen megkerülhetetlen. Az olasz mestertől, aki annak idején Händellel párbajozott, és a csembalónál jobbnak bizonyult, két szonátát hallottunk.

A két zenész pedig alig akar elmenni, egymás után adják a ráadásokat,

ami nemcsak a közönségnek, hanem a régizenei fesztivál rendezőinek is hízelgő. Van valami a veszprémvölgyi templomban, ami nagyon idevalóvá teszi ezt a muzsikát – hacsak nem az utóbbi négy fesztiválon vált ilyenné.

Az írás ízelítő a Séd folyóirat 2017. őszi számából, amelyben a Veszprémi Régizenei Napokról részletesebb beszámolók és kritikát olvashatók.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Színház

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Klasszikus

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.