Klasszikus

Mi a zene lényege? – Csellótörténetek Veszprémből

2017.08.05. 14:05
Ajánlom
Az V. Veszprémi Régizenei Napok fontos koncertje volt Bruno Cocset és Maude Gratton fellépése. Beszámoló.

Bruno Cocset olyan művész, akinek van mondanivalója.

Elég nehezen felkutatható innen, Magyarországról a francia barokkcsellista munkássága (de éves veszprémi fellépésére már lehet számítani), az viszont az alig beszerezhető felvételeit hallva egyértelmű, hogy ugyanazzal a felfedező kedvvel áll hozzá a zenéhez, amivel a reneszánsz és a barokk komponisták egykor. Mit tud a hangszerem? Hogyan jöhet létre egy kompozíció?

brunococset5397

brunococset5397 (Fotó/Forrás: Gáspár Gábor)

Az V. Veszprémi Régizenei Napok kiemelt koncertjét július 27-én Bruno Cocset (cselló) és Maude Gratton (csembaló) adta, akik mindketten a Les Basses Reunies együttes tagjai, és ez az összeszokottság, egymástól ihletettség érződik a játékukon. Cocset csellójátékának legnagyobb erénye, hogy hatalmas érzelmi csúcspontokat és intellektuális mélységeket képes megragadni egyszerre, és ezzel meg is találja a 16-18. századi zene lényegét. A barokk csellón nincsen húrláb, egy kicsit alacsonyabban fekszik a játékosnak, ezáltal a keze nagyobb utakat tehet meg a fogólapon.

brunococset5445

brunococset5445 (Fotó/Forrás: Gáspár Gábor)

Maude Gratton – aki fantasztikus szólista a saját jogán, 2015-ben a Müpában is járt – csembalójátékában pedig mindenekelőtt az tetszik, ahogy egymás után felvillantja a hangszere két jellemzőjét, a lehengerlő robusztusságot és a törékeny líraiságot.

Az est zeneszerzőiről inkább kevesebbet tudunk, mint többet. Egy részük elsősorban előadó volt, nem komponista, így darabjaik rendkívül mutatósak (Jean Barrière, Giuseppe Jacchini). Vivaldi stílusa összetéveszthetetlen (egy a-moll szonátát hallunk tőle), és a reneszánsz Ortiz is hamar felismerhető. A műsor lényege, hogy egy hatalmas ívvel kiépülő atmoszférát teremtsen. A többtételes szonátákat különösen gyönyörűen bontja ki Cocset és Gratton, a gyors tételekben virtuóz futamokat mutatnak be. A bélhúrokkal szóló cselló hangja izgalmas az allegro, presto és prestissimo részeknél, néha serceg, gazdag felhangokkal szól, és nem olyan steril, mint a modern cselló. Gratton több szólócsembalóra írt művet is játszik, Domenico Scarlatti természetesen megkerülhetetlen. Az olasz mestertől, aki annak idején Händellel párbajozott, és a csembalónál jobbnak bizonyult, két szonátát hallottunk.

A két zenész pedig alig akar elmenni, egymás után adják a ráadásokat,

ami nemcsak a közönségnek, hanem a régizenei fesztivál rendezőinek is hízelgő. Van valami a veszprémvölgyi templomban, ami nagyon idevalóvá teszi ezt a muzsikát – hacsak nem az utóbbi négy fesztiválon vált ilyenné.

Az írás ízelítő a Séd folyóirat 2017. őszi számából, amelyben a Veszprémi Régizenei Napokról részletesebb beszámolók és kritikát olvashatók.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Zenés színház

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Vizuál

Pixelekbe zárt generáció

Jane Schoenbrun szemkápráztató vizualitással, egy egészen különleges, mégis átélhető allegórián keresztül képes beszélni az identitáskeresés és a média viszonyáról. I Saw the TV Glow kritika.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hír

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.