Sajnálattal értesültem arról, hogy a Budapesti Fesztiválzenekar november 29-i koncertje előtt a zenekar igazgatója, Körner Tamás összeszedette a Zeneakadémia előterében kihelyezett Fidelio Magazint, az Universal újdonságértesítőjét és az EMI HANGjegyzetét.
A tényekhez tartozik az is, hogy a koncert után nevezett ingyenes újságokat mégis kirakták, a közönség pedig szétkapkodta őket az utolsó darabig.
Körner cselekedetének okait nem ismerem. Mint az EMI klasszikus zenéért és jazzért felelős munkatársa, a HANGjegyzet szerkesztője, mint újságíró, valamint – nem különben – mint zeneszerető magánember csak értetlenül nézek magam elé. Kinek az érdekeit sérti bármely ingyenes kiadvány, melynek célja a tájékoztatás? És miért sérti? Miért baj egy zenekar igazgatójának az, ha valaki az amúgy haldokló lemezpiacon úgy próbál állva maradni, hogy ingyen tájékoztatja a zeneszerető közönséget? Miért zavarja, ha a piacon megjelenik egy új progammagazin? Miért nem veszi észre, hogy aki a zenét szolgálja így vagy úgy, kereskedőként, zenekarvezetőként, újságíróként, vásárlóként vagy koncertlátogatóként, annak ebben a kultúrára kevéssé fogékony világban közösek az érdekei? Miért van szükség ilyen agresszív, ép ésszel felfoghatatlan gesztusokra?
Továbbá kíváncsi vagyok rá: legközelebb a Zeneakadémián található „ellenséges” plakátokat is szabad lesz letépni? A perecárus lányt hazazavarni, ha például nem megfelelő színű az öltözéke? Kiváncsi lennék arra is, hogy a Carnegie Hallban vagy a Berlini Filharmónián is szokás-e Ozawa koncertje előtt Rattle szórólapjait eltüntetni, vagy fordítva.
Mások nevében nem szeretnék nyilatkozni, a magam nevében viszont szeretném leszögezni, hogy Körner minden igyekezete ellenére se vagyok hajlandó megutálni a Fesztiválzenekart, elkerülni koncertjeiket. És úgy látszik, a koncertlátogatók sem kívánják elkerülni a HANGjegyzetet (ahogy a Universal újdonságértesítőjét és a Fideliót sem). Ez engem megnyugtat.