Klasszikus

Miért nem ül máshogy a szimfonikus zenekar?

2017.05.31. 15:46
Ajánlom
Hanyag válaszom röviden: ülnek ők így is, úgy is, és mindig annak megfelelően, ahogy tetszik nekik. A szimfonikus zenekar kicsit olyan, mint egy hatalmas keverőpult, ahol annak megfelelően ültetik a hangszereket, hogy miből akarnak többet, kevesebbet vagy mást hallani.

Szóval miért nem az oboa vagy a tuba ül az első sorban? Vagy miért nem toljuk be az üstdobokat a koncertmester helyére? A kérdésre természetesen van válasz, de vissza kell mennünk érte a modern(ebb) zenekarok kialakulásához. Kezdjük Haydnnál!

Karikatúra Berliozról, ahogy hatalmas romantikus zenekarát vezényli

Karikatúra Berliozról, ahogy hatalmas romantikus zenekarát vezényli

Haydn az Esterházyak szolgálatában rengeteget kísérletezhetett, a zenekarának elrendezésének kulcsa pedig az volt, hogy a két hegedűszólamot egymással szemben ültette le, akik hallható, sztereószerű kontrasztban játszottak. A mester olyan zenét írt, amelynek előadásához szükség van erre az elrendezésre: kihasználta a két szólam ellenhangzását (antifónia), és a művei alighanem ma is így hangzanak a legjobban. A következő évszázadban sok hangszer elhelyezkedése változott a zenekarban, de a két hegedűkar maradt egymással szemben. (Brahms zenéjében például észrevehető, hogy a szerző az antifonális felállásra hagyatkozva írt.)

A romantika korában a zenekar létszáma, nagysága brutálisan megnőtt. (Nem túlzok, Berlioz a kórussal majd félezer tagot számláló együttest is vezényelt.) Új hangszerek jelentek meg, bővült az ütősök száma is. A legfontosabb változás viszont a karmester szerepének megjelenése és erősödése. A nagy együtteseket már csak ez a pálcával dirigáló vezető tudta irányítani, és ők sokszor azzal is kísérleteztek, hogy hogyan üljön a zenekar. Berlioz például kedvelte a szokatlan felállásokat, és – ahogy később Mahler is – szívesen próbálkozott térhatású elemekkel, vagy akár a színpad mögül, mellől felharsanó játékosokkal.

Mahler Beethoven IX. szimfóniáját vezényli, balra az első, jobbra a második hegedűszólam (1905)

Mahler Beethoven IX. szimfóniáját vezényli, balra az első, jobbra a második hegedűszólam (1905)

A későromantika korában lépett színre Henry Wood karmester, a londoni Promenade koncertek alapítója. Ő nem csak az elsők között volt, aki szorgalmazta a női tagok felvételét a zenekarba, de alighanem az ő ötlete volt, hogy a hegedűsöket egy oldalra pakolja, úgy, ahogy általában most halljuk őket. A másik pionír Leopold Stokowski volt, a Philadelphia Zenekar hangzását pedig egyenesen a „Stokowski-sound”-ként emlegették. (A dirigensnek több ötlete is volt, így azt is kipróbálta, milyen, ha a fúvósok ülnek előre. Sőt, azt is, hogy a vonósokat balra, a fúvósokat jobbra helyezte. Mondjuk ez egészen szörnyen szólt, gyorsan vissza is ültek.)

Leopold Stokowski és a Philadelphia Orchestra (1916). Itt még nem jöttek rá a nagy titokra, a két hegedűszekció szemben ül egymással.

Leopold Stokowski és a Philadelphia Orchestra (1916). Itt még nem jöttek rá a nagy titokra, a két hegedűszekció szemben ül egymással.

A hegedűk egy oldalon való elhelyezését aztán Beecham, Bernstein és Karajan is gyakorolta, és az ötvenes években vált szinte standarddá. De sok karmester – köztük Toscanini, Klemperer, Pierre Monteux, Mengelberg, Felix Weingartner, Reiner Frigyes és Wilhelm Furtwängler – megtartotta a régi, antifón felállást. Igazság szerint mindkét elrendezésnek van előnye. Sir Adrian Boult például a régebbit kultiválta, elismerve, hogy a modern ültetéssel a hangzás teltebb, de a két hegedűszólam egybemosása nem szól jól.

A kérdésre tehát a hanyag válasz: azért, mert így tetszik nekünk. Sőt, nagyrészt ízlés kérdése is a dolog. Nekem például jobban tetszik a IX. szimfónia, ha a modern ültetéssel vezényli Bernstein, de hiszem, hogy Klemperert nem a jó ízlése hagyta el, amikor a régi felállást használta.

Nemzeti Filharmonikusok és Kocsis Zoltán: a hegedűk egy oldalon

Nemzeti Filharmonikusok és Kocsis Zoltán: a hegedűk egy oldalon (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

A zenekar elhelyezkedésének megfelelően komponálnak a zeneszerzők is, sőt gyakran írnak elő kifejezetten különleges ülésrendeket. Tavaly az Armel Operafesztiválon Eötvös Péter előre helyezte a fúvósokat a Senza sangue című operához. Persze az ilyen kísérletek elsősorban egy türelmes és jól megfizetett zenekart kívánnak. Valami olyasmit, mint akiket Haydn igazgatott Eszterházán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

A gyerekkönyvszerzők is tiltakoznak a homofób korlátozások ellen

A magyar gyerekirodalom képviselői, több mint kétszáz író, költő, illusztrátor, kiadó közös nyilatkozatban tiltakozik a kedden elfogadott pedofilellenes törvény azon korlátozásai ellen, amelyben a szexuális kisebbségek ábrázolását is tiltják - adta hírül a Könyves Magazin, a Telex nyomán.
Plusz

A modern(ség) nem áll ellentétben a történelemmel

Éppen két évtizede, hogy Dr. Ottrubay István átvette az Esterházy Csoport irányítását. Nem mindennapi kihívás volt átszervezni és modernizálni az Esterházy család történelmi örökségét. E jeles évforduló alkalmából arról beszélgettünk, miként lehet jól ötvözni a hagyományost a modernnel, hogyan működik egy cégcsoport, amely saját nyereségéből finanszírozza a kulturális tevékenységeket és miként lehet mai, modern vezetőként úgy irányítani az egészet, mint egy futballcsapatot az edzője?
Vizuál

Szergej Polunyin a díszvendége a Transilvania Nemzetközi Filmfesztiválnak

A jubileumi ünnepre való tekintettel húsz helyszínen szervezik meg az idén a 20. Transilvania Nemzetközi Filmfesztivál (TIFF) megnyitóját, a seregszemle díszvendége a spanyol filmművészet és nemzedékének legtehetségesebb táncosaként számon tartott Szergej Polunyin ukrán művész lesz.
Vizuál

A kortársművészet lelki aspektusaira figyel a Gallery Weekend

"A kortárs művészet engem fejez ki" mottóval indul pénteken a Gallery Weekend Budapest, amelyen tizennégy fővárosi kortárs galéria kiállításai, rendhagyó galériatúrák és tárlatvezetések várják a látogatókat vasárnapig.
Plusz

125 éves a kontinens első földalattija, a „kisföldalatti” 

A népszerű budapesti „kisföldalatti”, a Millenniumi Földalatti Vasút 125 éves történetét mutatja be a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeum új, időszaki tárlata.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Nyáresti koncertek Budapest egyik legszebb történelmi emlékhelyén

Nyolc koncert, a szimfonikus zenekarok mellett a 100 Tagú Cigányzenekar és a Budapest Bár fellépése is várja az érdeklődőket a 29. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon július 1. és 29. között.
Klasszikus Nők a zenében

A magyar zenetanárnő, aki generációkat tanított meg szorongás nélkül hegedülni

Havas Kató a saját bőrén tapasztalta meg, milyen káros hatással van egy muzsikusra a szorongás, a megfelelési kényszer és a lámpaláz. Egy balatoni cigányprímás, egy amerikai találkozás és egy majdnem félbeszakadt karrier hatására dolgozta ki hegedűoktatási módszerét, amelynek központi jelszava volt a természetesség, a könnyedség és a belülről fakadó elegancia.
Klasszikus ajánló

Szabadtéri programokkal indul újra az Óbudai Társaskör

Július 9-én a Budapesti Vonósok háromnapos sorozatával nyit az Óbudai Társaskör, majd koncertekkel és zenés összeállításokkal várja a közönséget az Óbudai Nyár keretében. Vendégük lesz többek közt Bősze Ádám, Dés László és a Sárik Péter Trió.
Klasszikus ajánló

Barokk muzsikától a dallamos kortárs zenéig - 11 éves az Anima Musicae

A 11 éves Anima Musicae korszakokon átívelő műsorral készül születésnapi koncertjére. Locatelli, Haydn, Dohnányi és Wolf Péter műveivel, valamint Balog József virtuóz zongoraművésszel köszöntik a közönséget és az élet visszatértét június 20-án este, a Nádor Teremben.
Klasszikus hír

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.