Klasszikus

Miért nem ül máshogy a szimfonikus zenekar?

2017.05.31. 15:46
Ajánlom
Hanyag válaszom röviden: ülnek ők így is, úgy is, és mindig annak megfelelően, ahogy tetszik nekik. A szimfonikus zenekar kicsit olyan, mint egy hatalmas keverőpult, ahol annak megfelelően ültetik a hangszereket, hogy miből akarnak többet, kevesebbet vagy mást hallani.

Szóval miért nem az oboa vagy a tuba ül az első sorban? Vagy miért nem toljuk be az üstdobokat a koncertmester helyére? A kérdésre természetesen van válasz, de vissza kell mennünk érte a modern(ebb) zenekarok kialakulásához. Kezdjük Haydnnál!

Haydn az Esterházyak szolgálatában rengeteget kísérletezhetett, a zenekarának elrendezésének kulcsa pedig az volt, hogy a két hegedűszólamot egymással szemben ültette le, akik hallható, sztereószerű kontrasztban játszottak. A mester olyan zenét írt, amelynek előadásához szükség van erre az elrendezésre: kihasználta a két szólam ellenhangzását (antifónia), és a művei alighanem ma is így hangzanak a legjobban. A következő évszázadban sok hangszer elhelyezkedése változott a zenekarban, de a két hegedűkar maradt egymással szemben. (Brahms zenéjében például észrevehető, hogy a szerző az antifonális felállásra hagyatkozva írt.)

GettyImages-89858348-013737.jpg

Karikatúra Berliozról, ahogy hatalmas romantikus zenekarát vezényli (Fotó/Forrás: Getty Images Hungary)

A romantika korában a zenekar létszáma, nagysága brutálisan megnőtt. (Nem túlzok, Berlioz a kórussal majd félezer tagot számláló együttest is vezényelt.) Új hangszerek jelentek meg, bővült az ütősök száma is. A legfontosabb változás viszont a karmester szerepének megjelenése és erősödése. A nagy együtteseket már csak ez a pálcával dirigáló vezető tudta irányítani, és ők sokszor azzal is kísérleteztek, hogy hogyan üljön a zenekar. Berlioz például kedvelte a szokatlan felállásokat, és – ahogy később Mahler is – szívesen próbálkozott térhatású elemekkel, vagy akár a színpad mögül, mellől felharsanó játékosokkal.

A későromantika korában lépett színre Henry Wood karmester, a londoni Promenade koncertek alapítója. Ő nem csak az elsők között volt, aki szorgalmazta a női tagok felvételét a zenekarba, de alighanem az ő ötlete volt, hogy a hegedűsöket egy oldalra pakolja, úgy, ahogy általában most halljuk őket. A másik pionír Leopold Stokowski volt, a Philadelphia Zenekar hangzását pedig egyenesen a „Stokowski-sound”-ként emlegették. (A dirigensnek több ötlete is volt, így azt is kipróbálta, milyen, ha a fúvósok ülnek előre. Sőt, azt is, hogy a vonósokat balra, a fúvósokat jobbra helyezte. Mondjuk ez egészen szörnyen szólt, gyorsan vissza is ültek.)

A hegedűk egy oldalon való elhelyezését aztán Beecham, Bernstein és Karajan is gyakorolta, és az ötvenes években vált szinte standarddá. De sok karmester – köztük Toscanini, Klemperer, Pierre Monteux, Mengelberg, Felix Weingartner, Reiner Frigyes és Wilhelm Furtwängler – megtartotta a régi, antifón felállást. Igazság szerint mindkét elrendezésnek van előnye. Sir Adrian Boult például a régebbit kultiválta, elismerve, hogy a modern ültetéssel a hangzás teltebb, de a két hegedűszólam egybemosása nem szól jól.

A kérdésre tehát a hanyag válasz: azért, mert így tetszik nekünk. Sőt, nagyrészt ízlés kérdése is a dolog. Nekem például jobban tetszik a IX. szimfónia, ha a modern ültetéssel vezényli Bernstein, de hiszem, hogy Klemperert nem a jó ízlése hagyta el, amikor a régi felállást használta.

Nemzeti Filharmonikusok és Kocsis Zoltán: a hegedűk egy oldalon

Nemzeti Filharmonikusok és Kocsis Zoltán: a hegedűk egy oldalon (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

A zenekar elhelyezkedésének megfelelően komponálnak a zeneszerzők is, sőt gyakran írnak elő kifejezetten különleges ülésrendeket. Tavaly az Armel Operafesztiválon Eötvös Péter előre helyezte a fúvósokat a Senza sangue című operához. Persze az ilyen kísérletek elsősorban egy türelmes és jól megfizetett zenekart kívánnak. Valami olyasmit, mint akiket Haydn igazgatott Eszterházán.

Fejléckép: A Bécsi Filharmonikusok a Wiener Konzerthaus nagytermében (fotó: Stefan Oláh / Bécs Város Külképviseleti Irodája)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Színház

Elhunyt Szatmári Liza

Az Aase- és Gobbi Hilda-díjas színésznő július 20-án, életének 97. évében hunyt el. Szatmári Liza hetvenhárom éve volt a Vígszínház tagja, halálhírét a társulat közölte.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hír

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.