Klasszikus

Miért nem ül máshogy a szimfonikus zenekar?

2017.05.31. 15:46
Ajánlom
Hanyag válaszom röviden: ülnek ők így is, úgy is, és mindig annak megfelelően, ahogy tetszik nekik. A szimfonikus zenekar kicsit olyan, mint egy hatalmas keverőpult, ahol annak megfelelően ültetik a hangszereket, hogy miből akarnak többet, kevesebbet vagy mást hallani.

Szóval miért nem az oboa vagy a tuba ül az első sorban? Vagy miért nem toljuk be az üstdobokat a koncertmester helyére? A kérdésre természetesen van válasz, de vissza kell mennünk érte a modern(ebb) zenekarok kialakulásához. Kezdjük Haydnnál!

Karikatúra Berliozról, ahogy hatalmas romantikus zenekarát vezényli

Karikatúra Berliozról, ahogy hatalmas romantikus zenekarát vezényli

Haydn az Esterházyak szolgálatában rengeteget kísérletezhetett, a zenekarának elrendezésének kulcsa pedig az volt, hogy a két hegedűszólamot egymással szemben ültette le, akik hallható, sztereószerű kontrasztban játszottak. A mester olyan zenét írt, amelynek előadásához szükség van erre az elrendezésre: kihasználta a két szólam ellenhangzását (antifónia), és a művei alighanem ma is így hangzanak a legjobban. A következő évszázadban sok hangszer elhelyezkedése változott a zenekarban, de a két hegedűkar maradt egymással szemben. (Brahms zenéjében például észrevehető, hogy a szerző az antifonális felállásra hagyatkozva írt.)

A romantika korában a zenekar létszáma, nagysága brutálisan megnőtt. (Nem túlzok, Berlioz a kórussal majd félezer tagot számláló együttest is vezényelt.) Új hangszerek jelentek meg, bővült az ütősök száma is. A legfontosabb változás viszont a karmester szerepének megjelenése és erősödése. A nagy együtteseket már csak ez a pálcával dirigáló vezető tudta irányítani, és ők sokszor azzal is kísérleteztek, hogy hogyan üljön a zenekar. Berlioz például kedvelte a szokatlan felállásokat, és – ahogy később Mahler is – szívesen próbálkozott térhatású elemekkel, vagy akár a színpad mögül, mellől felharsanó játékosokkal.

Mahler Beethoven IX. szimfóniáját vezényli, balra az első, jobbra a második hegedűszólam (1905)

Mahler Beethoven IX. szimfóniáját vezényli, balra az első, jobbra a második hegedűszólam (1905)

A későromantika korában lépett színre Henry Wood karmester, a londoni Promenade koncertek alapítója. Ő nem csak az elsők között volt, aki szorgalmazta a női tagok felvételét a zenekarba, de alighanem az ő ötlete volt, hogy a hegedűsöket egy oldalra pakolja, úgy, ahogy általában most halljuk őket. A másik pionír Leopold Stokowski volt, a Philadelphia Zenekar hangzását pedig egyenesen a „Stokowski-sound”-ként emlegették. (A dirigensnek több ötlete is volt, így azt is kipróbálta, milyen, ha a fúvósok ülnek előre. Sőt, azt is, hogy a vonósokat balra, a fúvósokat jobbra helyezte. Mondjuk ez egészen szörnyen szólt, gyorsan vissza is ültek.)

Leopold Stokowski és a Philadelphia Orchestra (1916). Itt még nem jöttek rá a nagy titokra, a két hegedűszekció szemben ül egymással.

Leopold Stokowski és a Philadelphia Orchestra (1916). Itt még nem jöttek rá a nagy titokra, a két hegedűszekció szemben ül egymással.

A hegedűk egy oldalon való elhelyezését aztán Beecham, Bernstein és Karajan is gyakorolta, és az ötvenes években vált szinte standarddá. De sok karmester – köztük Toscanini, Klemperer, Pierre Monteux, Mengelberg, Felix Weingartner, Reiner Frigyes és Wilhelm Furtwängler – megtartotta a régi, antifón felállást. Igazság szerint mindkét elrendezésnek van előnye. Sir Adrian Boult például a régebbit kultiválta, elismerve, hogy a modern ültetéssel a hangzás teltebb, de a két hegedűszólam egybemosása nem szól jól.

A kérdésre tehát a hanyag válasz: azért, mert így tetszik nekünk. Sőt, nagyrészt ízlés kérdése is a dolog. Nekem például jobban tetszik a IX. szimfónia, ha a modern ültetéssel vezényli Bernstein, de hiszem, hogy Klemperert nem a jó ízlése hagyta el, amikor a régi felállást használta.

Nemzeti Filharmonikusok és Kocsis Zoltán: a hegedűk egy oldalon

Nemzeti Filharmonikusok és Kocsis Zoltán: a hegedűk egy oldalon (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

A zenekar elhelyezkedésének megfelelően komponálnak a zeneszerzők is, sőt gyakran írnak elő kifejezetten különleges ülésrendeket. Tavaly az Armel Operafesztiválon Eötvös Péter előre helyezte a fúvósokat a Senza sangue című operához. Persze az ilyen kísérletek elsősorban egy türelmes és jól megfizetett zenekart kívánnak. Valami olyasmit, mint akiket Haydn igazgatott Eszterházán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Átadták az idei Golden Globe-díjakat

Magyar idő szerint hétfő hajnalban átadták az idei Arany Glóbuszokat. A virtuális gálán magyar filmért is izgulhattunk, hiszen Vanessa Kirbyt jelölték a legjobb színésznő díjára a Mundruczó Kornél filmjében nyújtott alakításáért.
Klasszikus

A Concerto Budapest idén online rendezi meg nagyszabású Mozart-napját

Idén sem maradunk igazi Mozart ünnep nélkül, hiszen március 7-én a Concerto Budapest Keller András művészeti vezetésével, világhírű magyar és külföldi szólistákkal ismét megrendezi, immáron negyedik alkalommal az egyedülálló Mozart-napot.
Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Schiller klasszikusával érkezik a Radnóti Színház új stream-előadása

Új online bemutatóra készül a Radnóti Színház, Friedrich Schiller örök érvényű Don Carlosát Sándor Júlia és Nagy Péter István átiratában ismerheti meg a közönség.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.
Klasszikus hír

Az Emmi szerint pártpolitikai csatározás a 100 Tagú Cigányzenekar költözési ügye

Kásler Miklós pártpolitikai csatározásnak nevezte, hogy a 100 Tagú Cigányzenekarnak költöznie kell a VII. kerületből, a VII. kerületi vezetés viszont állítja, hogy találtak helyet a zenekarnak.