Klasszikus

Miért vigasztaló mégis a szomorú muzsika?

2018.09.19. 13:55
Ajánlom
Ars Lachrimarum, az az „A könnyek művészete” címmel készített lemezt Szászvárosi Sándor és Nagy Csaba. Olyan reneszánsz zeneszerzők szólalnak meg viola da gambán és lanton, mint John Dowland, Diego Ortiz és Guillaume Dufay.

„Miért érzi a lélek oly közel magához a könnyek művészetét, a műalkotásokban oly gyakran megnyilatkozó melankóliát?” – hangzik a kérdés a frissen megjelent album kísérőszövegében. Hiszen „az emberi élet boldogságának és boldogulásuknak a művészete, mint tudjuk, épp a szomorúság elkerülésében rejlik.”

A reneszánsz muzsikusnak, a reneszánsz embernek még nem álltak rendelkezésére a „brit tudósok” kutatásai. Ma már egész sor hipotézisünk van azzal kapcsolatban, hogy miért emelhet fel a szomorú zene. A zeneterapeuták azt mondják, a zene azt a szomorúságot is kifejezi bennünk, amit mi egyedül nem tudunk artikulálni, s egyben nosztalgiát ébresztenek a boldog pillanataink iránt. De ha az egzakt tudományt kérdezzük: a szomorú muzsika a prolaktin nevű hormon termelését segíti elő. Ez az, ami a szeretkezés utáni kielégülés érzéséért felel, illetve a tejelválasztást megindítja, de van még egy fontos funkciója: a nyugodtság érzetét segíteni elő az emberben akkor, ha trauma éri.

Prolaktin, zeneterápia, biokémia. Mindegy is.

ars_lachrimarum_02-120147.jpeg

Ars Lachrimarum (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Szászvárosi Sándor és Nagy Csaba lemeze egy olyan világba kalauzol, ahol a művészet középpontja az ember – ha így tetszik, a lélek volt.

Ma is az persze, de boldog, gondtalan kikapcsolódást jelent ez az izmusoktól, talmi pre-, poszt- és meta-irányzatoktól mentes muzsika. Az albumon helyet kaptak a reneszánszra jellemző statikusságot, szilárdságot megjelenítő művek – John Playford, Diego Ortiz darabja –, de megszólalnak eleven, szenvedélyes, kalandozóbb alkotások is – például Riccardo Rognoni velencei komponistától.

Szászvárosi viola da gambája Thomas Hume Life című kompozíciójában különösen lenyűgöző – légies, visszafogottan virtuóz. Később Nagy Csaba lantja is megmutatkozik szólószerepben (John Dowland: Prelude, Dufay: Adieu). Elhangzik a zeneszerző Flow My Tears című dala is, amelyet Sting tett híressé az új évezred hallgatói előtt.

Különösen érdekes a lemezt záró, lanton megszólaló Guillaume Dufay-mű (Adieu ces bonus Vins): ez a 15. századi kompozíció a lant-intravolációk kora előtt keletkezett, amikor még nem volt lehetséges a többszólamú vokális művek előadása egyetlen lanton. Ez az album legkorábban keletkezett darabja, egy rövid fantázia arról, milyen lehetett Dufay korának lantátirata.

Az Ars Lachrimarum című lemez a Rózsavölgyi Zeneműkereskedésben kapható.

 

Miért érzi a lélek oly közel magához a könnyek művészetét, a műalkotásokban oly gyakran megnyilatkozó melankóliát, ha az emberi élet boldogságának és boldogulásunknak a művészete, mint tudjuk, épp a szomorúság elkerülésében rejlik. Miért oly kedves a művészet csodálatos alkímiájában megnemesített szomorúság a lélek számára? Ó, boldog pillanatok, mikor versek és zenék, képek és terek úgy szólítanak meg bennünket, s mesélnek Istenről, halálról, szerelemről, hogy e hatalmas valóságok előtt elcsendesülő lelkünk kimondhatatlan boldogságban ölti magára a boldogtalanság sötét színekből font palástját. A lemez, melyet most a kezében tart a hallgató, mintegy háromszáz év zenéjéből merítve tíz-egynéhány apró pillanatképet emel ki az idő sodrából, s örökít meg hallható formában egyetlen korongon. Ami e műveket összekapcsolja, az a szépség melankóliájának csendes és bensőséges állapota, az Ars Lachrimarum. MINDENKIT SZERETETTEL VÁRUNK MA, 19:00 ÓRAKOR KEZDÖDŐ LEMEZBEMUTATÓ KONCERTÜNKRE A DUBNICZAY-PALOTÁBA. (Veszprém, Vár utca 29) Szászvárosi Sándor - viola da gamba Nagy Csaba - lant A koncert és beszélgetés moderátora Vikman Pál km.: Orlando énekegyüttes tagjai.

Posted by Csaba Nagy on Saturday, June 23, 2018

 

A két művész egyébként évek óta muzsikuspartnerek. Szászvárosi Sándor a 15-18. századi gambairodalom tolmácsolója. Rendszeresen fellép Ausztriában, Csehországban, Németországban, Olaszországban, emellett több régizenei együttes (köztük a Sonora Hungarica Consort és a Custos Consort) alapítója. Nagy Csaba autodidakta módon kezdett lanton játszani, mesterkurzusokon tökéletesítette a tudását. Koncertjein reneszánsz és barokk lanton, valamint vihuelán játszik. A Recercare Régizenei Műhely alapítója és művészeti vezetője, nevéhez fűződik a Veszprémi Régizenei Napok.

Koncert

Tóth Emese Gyöngyvér (ének), valamint Nagy Csaba és Szászvárosi Sándor szeptember 22-én 18 órakor ingyenes hangversenyt ad Budapesten a Margitszigeti Szent Mihály kápolnában az Ars Sacra Fesztivál keretében. Ugyanezt a műsort szeptember 23-án 18 órakor Vácott is megismétlik az Irgalmasrendi Kápolnában. John Dowland 1597-1603 között összeállított The Book of Songs című köteteiből, azon belül is a kevéssé ismert, kontemplatív darabokból nyújt válogatást a koncert. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Egy karmesternek szüksége van lábra, amin áll”

Felnőtt egy generáció, amely saját bőrén tapasztalhatta meg, mi is Wagner művészetében a téboly és a bűvölet – köszönhetően Fischer Ádámnak.
Vizuál

Libanoni Oscar-jelölt film, új Sorrentino, Pawlikowski és Farhadi - kezdődnek a Mozinet Filmnapok

Enyedi Ildikó, Nemes Jeles László, Paulo Sorrentino, Asghar Farhadi, Pawel Pawlikowski, Penélope Cruz, Javier Bardem - néhány név azok közül a művészek közül, akiknek filmjeit megcsodálhatjuk a 8. Mozinet Filmnapok vetítésein, szombattól kedd estig országszerte az art mozik hálózatában.
Színház

Irina elszáll – interjú Szakács Hajnalkával

Az idei POSZT-on Szakács Hajnalka kapta a Fidelio által támogatott Legjobb 30 év alatti színésznek járó díjat, Irina megformálásáért a debreceni Csokonai Színház Három nővér című előadásában. A fiatal színésznőt az új évadban már Tatabányán, a Jászai Mari Színházban láthatjuk.
Színház

„Megismertem, mik a határaim” – Zoltán Áron

Úgy véli, minden fiatal színésznek hasznára válna, ha néhány évet egy vidéki színháznál töltene el. Jelenleg a Vígszínház társulatát erősíti, ahol jobbnál jobb szerepek találták meg.
Színház

Nem provokál, mégis provokatív – Fekete Ádám

Az a fajta művészi és emberi szabadság az alapja ma is minden munkájának, amit a Táp Színháznál tanult. Fekete Ádám a KULT50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus 1956

Beethoven Egmont-nyitánya, az 1956-os forradalom háttérmuzsikája

Október 23-án éjjel a forradalmárok egy mobil rádiós kocsit telepítettek a Parlamenthez, és innen folytatták a rádióadást, telefonvonalak segítségével. Zene gyanánt néhány bakelitlemezre bukkantak, rajta Beethoven Egmont-nyitányával.
Klasszikus pályázat

Filmzeneszerző versenyt hirdet a Pannónia Stúdió

Nemzetközi filmzeneszerző versenyt hirdet a tavaly újranyitott Pannónia Stúdió a Magyar Virtuózok és az Inspired Selection magyar zenész katalógus közreműködéséve.
Klasszikus brahms

Amikor Brahms a Bibliában keresett rekviemszöveget

Brahms Német requiemjét, illetve Schubert egyik Goethe-megzenésítését is műsorra tűzi a Honvéd Férfikar és a Pannon Filharmonikusok október 26-án az Olasz Kultúrintézetben.
Klasszikus kult50

„Egy karmesternek szüksége van lábra, amin áll”

Felnőtt egy generáció, amely saját bőrén tapasztalhatta meg, mi is Wagner művészetében a téboly és a bűvölet – köszönhetően Fischer Ádámnak.
Klasszikus orgona

„Csak úgy rekonstruálhattuk a Zeneakadémia orgonáját, ahogy azt elődeink 1907-ben megálmodták”

Ötven év után felébred Csipkerózsika-álmából a Zeneakadémia nagyorgonája, amelyet magyar-német együttműködésben, Szabó Balázs és Fassang László orgonaművészekkel építettek újjá. Miért olyan különleges az így létrejött hangszer?