„Miért érzi a lélek oly közel magához a könnyek művészetét, a műalkotásokban oly gyakran megnyilatkozó melankóliát?” – hangzik a kérdés a frissen megjelent album kísérőszövegében. Hiszen „az emberi élet boldogságának és boldogulásuknak a művészete, mint tudjuk, épp a szomorúság elkerülésében rejlik.”
A reneszánsz muzsikusnak, a reneszánsz embernek még nem álltak rendelkezésére a „brit tudósok” kutatásai. Ma már egész sor hipotézisünk van azzal kapcsolatban, hogy miért emelhet fel a szomorú zene. A zeneterapeuták azt mondják, a zene azt a szomorúságot is kifejezi bennünk, amit mi egyedül nem tudunk artikulálni, s egyben nosztalgiát ébresztenek a boldog pillanataink iránt. De ha az egzakt tudományt kérdezzük: a szomorú muzsika a prolaktin nevű hormon termelését segíti elő. Ez az, ami a szeretkezés utáni kielégülés érzéséért felel, illetve a tejelválasztást megindítja, de van még egy fontos funkciója: a nyugodtság érzetét segíteni elő az emberben akkor, ha trauma éri.
Prolaktin, zeneterápia, biokémia. Mindegy is.
Szászvárosi Sándor és Nagy Csaba lemeze egy olyan világba kalauzol, ahol a művészet középpontja az ember – ha így tetszik, a lélek volt.
Ma is az persze, de boldog, gondtalan kikapcsolódást jelent ez az izmusoktól, talmi pre-, poszt- és meta-irányzatoktól mentes muzsika. Az albumon helyet kaptak a reneszánszra jellemző statikusságot, szilárdságot megjelenítő művek – John Playford, Diego Ortiz darabja –, de megszólalnak eleven, szenvedélyes, kalandozóbb alkotások is – például Riccardo Rognoni velencei komponistától.
Szászvárosi viola da gambája Thomas Hume Life című kompozíciójában különösen lenyűgöző – légies, visszafogottan virtuóz. Később Nagy Csaba lantja is megmutatkozik szólószerepben (John Dowland: Prelude, Dufay: Adieu). Elhangzik a zeneszerző Flow My Tears című dala is, amelyet Sting tett híressé az új évezred hallgatói előtt.
Különösen érdekes a lemezt záró, lanton megszólaló Guillaume Dufay-mű (Adieu ces bonus Vins): ez a 15. századi kompozíció a lant-intravolációk kora előtt keletkezett, amikor még nem volt lehetséges a többszólamú vokális művek előadása egyetlen lanton. Ez az album legkorábban keletkezett darabja, egy rövid fantázia arról, milyen lehetett Dufay korának lantátirata.
Az Ars Lachrimarum című lemez a Rózsavölgyi Zeneműkereskedésben kapható.
Miért érzi a lélek oly közel magához a könnyek művészetét, a műalkotásokban oly gyakran megnyilatkozó melankóliát, ha az emberi élet boldogságának és boldogulásunknak a művészete, mint tudjuk, épp a szomorúság elkerülésében rejlik. Miért oly kedves a művészet csodálatos alkímiájában megnemesített szomorúság a lélek számára? Ó, boldog pillanatok, mikor versek és zenék, képek és terek úgy szólítanak meg bennünket, s mesélnek Istenről, halálról, szerelemről, hogy e hatalmas valóságok előtt elcsendesülő lelkünk kimondhatatlan boldogságban ölti magára a boldogtalanság sötét színekből font palástját. A lemez, melyet most a kezében tart a hallgató, mintegy háromszáz év zenéjéből merítve tíz-egynéhány apró pillanatképet emel ki az idő sodrából, s örökít meg hallható formában egyetlen korongon. Ami e műveket összekapcsolja, az a szépség melankóliájának csendes és bensőséges állapota, az Ars Lachrimarum. MINDENKIT SZERETETTEL VÁRUNK MA, 19:00 ÓRAKOR KEZDÖDŐ LEMEZBEMUTATÓ KONCERTÜNKRE A DUBNICZAY-PALOTÁBA. (Veszprém, Vár utca 29) Szászvárosi Sándor - viola da gamba Nagy Csaba - lant A koncert és beszélgetés moderátora Vikman Pál km.: Orlando énekegyüttes tagjai.
Posted by Csaba Nagy on Saturday, June 23, 2018
A két művész egyébként évek óta muzsikuspartnerek. Szászvárosi Sándor a 15-18. századi gambairodalom tolmácsolója. Rendszeresen fellép Ausztriában, Csehországban, Németországban, Olaszországban, emellett több régizenei együttes (köztük a Sonora Hungarica Consort és a Custos Consort) alapítója. Nagy Csaba autodidakta módon kezdett lanton játszani, mesterkurzusokon tökéletesítette a tudását. Koncertjein reneszánsz és barokk lanton, valamint vihuelán játszik. A Recercare Régizenei Műhely alapítója és művészeti vezetője, nevéhez fűződik a Veszprémi Régizenei Napok.
Koncert
Tóth Emese Gyöngyvér (ének), valamint Nagy Csaba és Szászvárosi Sándor szeptember 22-én 18 órakor ingyenes hangversenyt ad Budapesten a Margitszigeti Szent Mihály kápolnában az Ars Sacra Fesztivál keretében. Ugyanezt a műsort szeptember 23-án 18 órakor Vácott is megismétlik az Irgalmasrendi Kápolnában. John Dowland 1597-1603 között összeállított The Book of Songs című köteteiből, azon belül is a kevéssé ismert, kontemplatív darabokból nyújt válogatást a koncert.