Klasszikus

Mihail Pletnyov 60 éves

2017.04.14. 17:32
Ajánlom
A zongoraművész-karmester születésnapja alkalmából összegyűjtöttünk néhány válogatott szidalmat, mellyel a magyar kritikusok az utóbbi időben illették.
Mihail Pletnyov

Mihail Pletnyov

"... Pletnyov a teljes versenyművet úgy játszotta végig, mintha a személyiség a test körvonalait sejtető, ám az arc vonásait elhomályosító, vékony tüllfüggöny mögé rejtőzne, vagy mintha az,

aki zongorázik, lélekben nem is volna jelen..."

(Csengery Kristóf, Muzsika, 2014. január)

Hétévesen kezdett zongorázni, és tizenhárom évesen már Moszkva egyik jelentős zenei iskolájában tanult. Rövidesen beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a következő évben az International Jeunesses Musicales fődíját nyerte el Párizsban.

"... Ez itt már a zene megerőszakolásának hatott, nehezen megbocsátható önkényességnek. Aztán a g-moll balladát olyan felületesen, mondhatni vázlatosan játszotta, hogy

a nézők közül sokan a távozás mellett döntöttek."

(csont, Magyar Narancs, 2006/24.)

"Pletnyov, elvitathatatlan erényei mellett, megfejthetetlenül unott arckifejezéssel, olyan sajátos tolmácsolásban adta elő a művet, ami ahhoz hasonlított,

mintha egy versenylovat inkább simogatott volna a megülése helyett."

(Csillag Katalin, Kultúra és Kritika, 2016. június 11.)

Huszonegy évesen ő lett a negyedik Csajkovszkij-zongoraverseny győztese, melyben nem kis része volt tanárának, Yakov Fliernek. A kritikusok New Yorktól Tokióig dicsérték...

 "Kremer Csajkovszkij Hegedűversenyét játszotta (kottából), Plenyov vezényelt (fejből). E munkamegosztás biztosította, hogy a szétesésre érzékeny koncertműfaj afféle obligátszólós szimfonikus műként szólaljon meg, a zenekar eme becses darabot félálomban is eljátssza.

Hogy most szunyókáltak-e, kérdés,

a masszív és telt tónus ennek ellentmond, a legjobb esetben is tenutónak játszott staccatók viszont mégiscsak valamiféle lustaságról árulkodtak." (Molnár Szabolcs: Volt jobb. Fidelio.hu, 2010. december 17.)

Scarlatti-, Liszt-, Mozart, Beethoven- és Chopin-interpretációi eseményszámba mentek, Michelangelihez és Horowitzhoz hasonlították.

"Mihail Pletnyov és Alekszandr Szladkovszkij beszélgetve jött be a színpadra, mint akik épp azt tárgyalják ki, hogy az a fekete ottan egy zongora, ez a sok ember meg azért üldögél itt, mert játszani kellene nekik valamit rajta. És elkezdődött valami iszonyatos szenvedés." (Benke Péter, zene.blog.hu, 2016. május 26.)

A Szovjetunió összeomlását követően Pletnyov egyre szívesebben állt karmesteri pódiumra, és az évezred végéig az Orosz Nemzeti Zenekar karmestere volt. Karmesteri és zongoraművészi minőségben is többször megfordult Magyarországon, legutóbb tavaly, Gidon Kremerrel a Müpában. E koncert után mondta egy kritikus, hogy...

... Azonban a csalódás ekkor következett...

Hát boldog születésnapot, Mihail! Ez pedig itt Csajkovszkij b-moll zongoraversenye.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.