Klasszikus

Mikołaj Górecki: „Nem vagyok zeneszerző, csak egy fickó, aki komponál”

2019.05.17. 11:00
Ajánlom
Egy ismert komponista gyermekének lenni nem mindig kiváltság, különösen ha a gyermek a szülői pályát kívánja követni. Mikołaj Górecki egyik művét a Liszt Ferenc Kamarazenekar előadásában hallhatja majd a közönség május 25-én. Ennek kapcsán tettünk fel néhány kérdést az Amerikában élő lengyel komponistának.

Kérem, mondjon néhány szót Concerto-Notturno című darabjáról, amelyet Agata Szymszewska és a Liszt Ferenc Kamarazenekar fog előadni a zeneakadémiai koncerten. Ahogyan a cím is sugallja, hagyományos concertóról van szó, de inverzben, hiszen az első és a harmadik részeket foghatjuk fel lassú tételekként.

2000-ben írtam a Concerto-Notturnót. Az alapvető koncepció az volt, hogy egy versenyművet írjak noktürn-formában. Ez az oka annak, hogy a tétel tempói fordítottak. Szóló hangszerekre és vonószenekarra komponált műveim sorozatába illeszkedik bele ez a darab.

Dolgozott már korábban a darabon Agata Szymczewskával? Mit emelne ki a játékából?

Nagyon örülök, hogy ő fogja játszani a Concerto-Notturnót, de még nem hallottam vele a darabomat, sőt nem is találkoztunk, így ez egy teljesen új tolmácsolása lesz a műnek.

És hallott már korábban a Liszt Ferenc Kamarazenekarról? Milyen emlékei és gondolatai vannak Magyarországról, illetve a magyar zenei életről?

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egy nagyon jól ismert együttes, és kiváltság, hogy ez a zenekar fogja játszani a darabomat a zeneakadémiai koncerten. Általánosságban beszélve pedig természetesen Magyarország messze földön híres nagyszerű zenéjéről és kiváló muzsikusairól.

Feltételezem, édesapja szellemi öröksége hatással volt az ön zenéjére és karrierjére, azonban gyakran elég nehéz egy híres zenész fiaként felnőni és aztán az ő szakmáját választani, hiszen az emberek óhatatlanul az apához akarják majd hasonlítani a fiút. Voltak valaha ilyen nehézségei és egyáltalán milyen volt felnőni Henryk Górecki fiaként?  

Valóban, ahogy rámutatott, egy híres zeneszerző fiának lenni nem pusztán kellemes élményekkel jár, ahogy sokan azt hiszik.

Nem akarok hosszasan beszélni a problémáról, elég legyen csak annyi, hogy sokkal egyszerűbb lenne az életem, ha az emberek abbahagynák édesapám keresztnevének odabiggyesztését az én darabjaimhoz.

Mi az, amit az ő stílusából vagy munkamódszeréből örökölt? Vagy esetleg próbált teljesen más utakat keresni? Ha igen, milyen zeneszerzők és stílusok hatottak az ön zenéjére?

A zene a mindennapjainkat képezte, rengeteget beszélgettünk apámmal zenéről, de sohasem kompozíciós technikákról. Chopin és Brahms zenéje mindig közel állt hozzám, és mivel otthon a populáris zene tiltott gyümölcsnek számítottak, nagy hatással volt rám az egyetlen könnyedebb mű, ami még nem volt tiltólistán: Bernstein West Side Storyja. Talán a tiltás miatt a populáris zenei elemeket a mai napig vonzónak és egzotikusnak találom, ezért gyakran alkalmazom is azokat a műveimben. Hozzáteszem, tinédzserként elektromos gitárt rejtegettem az ágyam alatt, amit apám csak jóval később tudott meg. Amit pedig még nagy hatásként említhetek, az Messiaen eszméletlen harmóniavilága.

Természetesen apám is hatott rám, főleg kamaradarabjai, mint amilyen a Muzyczka IV harsonára, klarinétra, csellóra és zongorára, amelyben II. szimfóniájának zenei anyagát dolgozza fel kamarazenében, illetve a Lerchenmusik klarinétra, csellóra és zongorára.

mikolaj_gorecki-112224.jpg

Mikołaj Górecki

Apja, Henryk Górecki bátorította önt a zenei pályán?

Alapvetően igen, de ő azt szerette volna, ha hegedűs lesz belőlem.

Hatévesen kezdtem el tanulni a hangszeren, később azonban átnyergeltem zongorára, ami sokkal jobban tetszett, de rá kellett jönnöm, hogy nem vagyok elég extrovertált az előadó-művészethez. Már gyerekként arról álmodoztam, hogy majd egyszer zenekarra írhatok. Amikor elkezdtem komponálgatni, eleinte nem mertem elmondani apámnak, hiszen nálunk a „zeneszerző” egy szent szó volt, amivel Bachot, Beethovent és társait illethettük. Később, amikor már tizenéves voltam, fedezte fel egy kompozíciómat és támogatni kezdte zeneszerzői szárnybontogatásaimat.

De még valahogy mostanában is azt szoktam mondani, hogy nem vagyok zeneszerző, csak egy fickó, aki komponál.

Világszerte játsszák a darabjait, de előadói többnyire lengyel muzsikusok. Milyen az élete az Egyesült Államokban, jó döntés volt-e odaköltözni és ottmaradni, illetve milyen gyakran látogat haza?

Rendszeresen járok Lengyelországba, illetve Európába. Amerikába költözésemet annak idején alapvetően személyes okok vezérelték, semmi köze nem volt komponista-karrieremhez.

Jelenleg milyen darab(ok)on dolgozik? Mondana valamit a jövőbeli terveiről?

Be kell vallanom, nem szeretek a tervekről és a jövőről beszélni, így leginkább csak a közelmúltról beszélnék, amiről azt tudom elmondani, hogy a tavalyi évben komponáltam néhány darabot szóló gitárra, illetve egy művet Eclipse of Time címmel csellóra és zenekarra, amelyet Katowiczében mutattak be most március végén.

Jegyek a Liszt Ferenc Kamarazenekar oldalán kaphatók.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.
Színház

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.
Színház

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Klasszikus

Rajna Martin: „Fischer Ádámmal rendkívül inspirálóak a beszélgetéseink”

Konzis kora óta jár a Wagner-napokra, valósággal rajong a zeneszerzőért. Rajna Martin előbb korrepetitorként és Fischer Ádám asszisztenseként csatlakozott a Müpa neves fesztiváljának csapatához. Rajna Martin-interjú.
Színház

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Bach nyomában – nyáron is elhozza a barokk zenét a Csíkszeredai Régizene Fesztivál

Július 5. és 13. között ismét időutazásra hív Erdély egyik legjelentősebb zenei eseménye, a Csíkszeredai Régizene Fesztivál. A 42. alkalommal megszervezett eseménysorozat középpontjában idén a német barokk géniusz, Johann Sebastian Bach áll.
Klasszikus interjú

José Carreras: „Sose vitatkozz egy szopránnal!”

A világhírű katalán tenor, José Carreras először zsűrizett a Virtuózok nemzetközi tehetségkutatójában – a fiatalok indulásáról is kérdeztük. José Carreras-interjú.
Klasszikus ajánló

Ifjúsági koncertek a Magyar Rádió Művészeti Együtteseivel

Ifjúsági bérlet kicsiknek, nagyoknak és iskolás csoportoknak a belváros szívében, az Oktogon mellett, a Dohnányi Ernő Zenei Központban! A Magyar Rádió Művészeti Együttesei a 2025/26-os évadban is várják diákcsoportok jelentkezését 7 éves kortól 14 éves korig az Ifjúsági-bérlet előadásaira.
Klasszikus gyász

94 éves korában elhunyt Alfred Brendel zongoraművész

Pályája során több mint száz lemezt készített, közülük nem egy máig etalonnak számít, ha Beethovent vagy Schubertet akarunk hallgatni. Az osztrák zongoraművész június 17-én, életének 95. évében hunyt el.
Klasszikus interjú

Rajna Martin: „Fischer Ádámmal rendkívül inspirálóak a beszélgetéseink”

Konzis kora óta jár a Wagner-napokra, valósággal rajong a zeneszerzőért. Rajna Martin előbb korrepetitorként és Fischer Ádám asszisztenseként csatlakozott a Müpa neves fesztiváljának csapatához. Rajna Martin-interjú.