Klasszikus

Mikołaj Górecki: „Nem vagyok zeneszerző, csak egy fickó, aki komponál”

2019.05.17. 11:00
Ajánlom
Egy ismert komponista gyermekének lenni nem mindig kiváltság, különösen ha a gyermek a szülői pályát kívánja követni. Mikołaj Górecki egyik művét a Liszt Ferenc Kamarazenekar előadásában hallhatja majd a közönség május 25-én. Ennek kapcsán tettünk fel néhány kérdést az Amerikában élő lengyel komponistának.

Kérem, mondjon néhány szót Concerto-Notturno című darabjáról, amelyet Agata Szymszewska és a Liszt Ferenc Kamarazenekar fog előadni a zeneakadémiai koncerten. Ahogyan a cím is sugallja, hagyományos concertóról van szó, de inverzben, hiszen az első és a harmadik részeket foghatjuk fel lassú tételekként.

2000-ben írtam a Concerto-Notturnót. Az alapvető koncepció az volt, hogy egy versenyművet írjak noktürn-formában. Ez az oka annak, hogy a tétel tempói fordítottak. Szóló hangszerekre és vonószenekarra komponált műveim sorozatába illeszkedik bele ez a darab.

Dolgozott már korábban a darabon Agata Szymczewskával? Mit emelne ki a játékából?

Nagyon örülök, hogy ő fogja játszani a Concerto-Notturnót, de még nem hallottam vele a darabomat, sőt nem is találkoztunk, így ez egy teljesen új tolmácsolása lesz a műnek.

És hallott már korábban a Liszt Ferenc Kamarazenekarról? Milyen emlékei és gondolatai vannak Magyarországról, illetve a magyar zenei életről?

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egy nagyon jól ismert együttes, és kiváltság, hogy ez a zenekar fogja játszani a darabomat a zeneakadémiai koncerten. Általánosságban beszélve pedig természetesen Magyarország messze földön híres nagyszerű zenéjéről és kiváló muzsikusairól.

Feltételezem, édesapja szellemi öröksége hatással volt az ön zenéjére és karrierjére, azonban gyakran elég nehéz egy híres zenész fiaként felnőni és aztán az ő szakmáját választani, hiszen az emberek óhatatlanul az apához akarják majd hasonlítani a fiút. Voltak valaha ilyen nehézségei és egyáltalán milyen volt felnőni Henryk Górecki fiaként?  

Valóban, ahogy rámutatott, egy híres zeneszerző fiának lenni nem pusztán kellemes élményekkel jár, ahogy sokan azt hiszik.

Nem akarok hosszasan beszélni a problémáról, elég legyen csak annyi, hogy sokkal egyszerűbb lenne az életem, ha az emberek abbahagynák édesapám keresztnevének odabiggyesztését az én darabjaimhoz.

Mi az, amit az ő stílusából vagy munkamódszeréből örökölt? Vagy esetleg próbált teljesen más utakat keresni? Ha igen, milyen zeneszerzők és stílusok hatottak az ön zenéjére?

A zene a mindennapjainkat képezte, rengeteget beszélgettünk apámmal zenéről, de sohasem kompozíciós technikákról. Chopin és Brahms zenéje mindig közel állt hozzám, és mivel otthon a populáris zene tiltott gyümölcsnek számítottak, nagy hatással volt rám az egyetlen könnyedebb mű, ami még nem volt tiltólistán: Bernstein West Side Storyja. Talán a tiltás miatt a populáris zenei elemeket a mai napig vonzónak és egzotikusnak találom, ezért gyakran alkalmazom is azokat a műveimben. Hozzáteszem, tinédzserként elektromos gitárt rejtegettem az ágyam alatt, amit apám csak jóval később tudott meg. Amit pedig még nagy hatásként említhetek, az Messiaen eszméletlen harmóniavilága.

Természetesen apám is hatott rám, főleg kamaradarabjai, mint amilyen a Muzyczka IV harsonára, klarinétra, csellóra és zongorára, amelyben II. szimfóniájának zenei anyagát dolgozza fel kamarazenében, illetve a Lerchenmusik klarinétra, csellóra és zongorára.

mikolaj_gorecki-112224.jpg

Mikołaj Górecki

Apja, Henryk Górecki bátorította önt a zenei pályán?

Alapvetően igen, de ő azt szerette volna, ha hegedűs lesz belőlem.

Hatévesen kezdtem el tanulni a hangszeren, később azonban átnyergeltem zongorára, ami sokkal jobban tetszett, de rá kellett jönnöm, hogy nem vagyok elég extrovertált az előadó-művészethez. Már gyerekként arról álmodoztam, hogy majd egyszer zenekarra írhatok. Amikor elkezdtem komponálgatni, eleinte nem mertem elmondani apámnak, hiszen nálunk a „zeneszerző” egy szent szó volt, amivel Bachot, Beethovent és társait illethettük. Később, amikor már tizenéves voltam, fedezte fel egy kompozíciómat és támogatni kezdte zeneszerzői szárnybontogatásaimat.

De még valahogy mostanában is azt szoktam mondani, hogy nem vagyok zeneszerző, csak egy fickó, aki komponál.

Világszerte játsszák a darabjait, de előadói többnyire lengyel muzsikusok. Milyen az élete az Egyesült Államokban, jó döntés volt-e odaköltözni és ottmaradni, illetve milyen gyakran látogat haza?

Rendszeresen járok Lengyelországba, illetve Európába. Amerikába költözésemet annak idején alapvetően személyes okok vezérelték, semmi köze nem volt komponista-karrieremhez.

Jelenleg milyen darab(ok)on dolgozik? Mondana valamit a jövőbeli terveiről?

Be kell vallanom, nem szeretek a tervekről és a jövőről beszélni, így leginkább csak a közelmúltról beszélnék, amiről azt tudom elmondani, hogy a tavalyi évben komponáltam néhány darabot szóló gitárra, illetve egy művet Eclipse of Time címmel csellóra és zenekarra, amelyet Katowiczében mutattak be most március végén.

Jegyek a Liszt Ferenc Kamarazenekar oldalán kaphatók.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Jazz/World

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Cziffra és Liszt műveket játszik a két zongoravirtuóz, Boris Berezovsky és Balázs János

Június 9-én Liszt Ferenc és Cziffra György szólózongora művei és négykezes átiratai hangoznak el Boris Berezovsky és Balázs János zongoraestjén. A Cziffra György-emlékév kiemelt eseményét a MOMkultban rendezik meg, melyet a közönség már élőben élvezhet.
Klasszikus hír

Magyar népdalt énekel Emma Kirkby a Kórusok Éjszakája jóvoltából

A Kórusok Éjszakája kórusfesztivál megálmodói a Csíkszerda Egyesület tagjai, akik a világhírű angol szopránnal, Emma Kirkbyvel készítenek közös videót, melyben a Csillagok, csillagok kezdetű magyar népdalt éneklik közösen.
Klasszikus gyász

Elhunyt Balassa Sándor zeneszerző, a nemzet művésze

Életének 87. évében, hosszan tartó betegség után elhunyt Balassa Sándor Erkel Ferenc- és Kossuth-díjas zeneszerző, a nemzet művésze, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) egyik alapítója és rendes tagja – közölte az MTI-vel az MMA.
Klasszikus hír

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Klasszikus hír

Haydn és magyar nóta az Óbudai Danubia Zenekar online kínálatában

Az Óbudai Danubia Zenekar május 15-én a Best of BMC sorozat keretében Haydn műveit szólaltatja meg, míg május 22-én a magyar nóta értékeit felvillantva, Liszt Ferenc valamint Brahms művei mellett, Ott Rezső kifejezetten erre az alkalomra írt szimfonikus magyar nótacsokrát játssza.