Klasszikus

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

2020.09.19. 10:45
Ajánlom
Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.

PG: A Modern Art Orchestra változatos koncerttematikái között nagy hangsúlyt kapnak ikonikus magyar zeneszerzők is, mint Bartók Béla és Kodály Zoltán. Legközelebb október 25-én áll színpadra a zenekar ilyen anyaggal, melynek a címe Kodály Reflections. Hogyan állsz hozzá ezen legendák hagyatékához és milyen aspektusok befolyásolnak a feldolgozandó művek kiválasztásakor?

ÁJ: Kodály Zoltán Sirató ének című kórusművével dolgozom jelenleg. Így szól Bodrogh Pál szövege. “Dalnok jő, dalnok megy, de örök a nóta.” Egy magamfajta botcsinálta jazz-zeneszerzőnek felnőni nem lehet egy Kodály Zoltán műhöz. Nincs rá elég felkészültségem.

Ennek ellenére hiszek abban, hogy a tehetségemmel és a tudásommal olyan értéket tudok közvetíteni, melyben képes vagyok a jazz nyelvén megszólaltatni azt a “nótát”, amit Kodály Zoltán ránk hagyott.

PG: Miben különbözik számodra egy ilyen munkafolyamat például az idén tavasszal napvilágott látod saját lemezed anyagának megírásától?

ÁJ: A jelenlét és az intuíció szempontjából semmi különbség nincs. A saját lemezem anyagának elkészítése két évig tartott. A mostani Kodály anyagra néhány hét áll rendelkezésemre. Általában kisebb formációkban szoktam gondolkodni. A nagyzenekari hangszereléseim is legtöbbször kisebb hangszercsoportok találkozásából állnak, ezek talán sokkal közelebb vannak a Balance tömörségéhez, vázlatosságához. Fekete-Kovács Kornél művészeti vezetőnk kérésére a Kodály anyagban teljes mértékben tiszteletben kell tartanunk az eredeti műveket. A saját zenémben nincs ilyen kötöttség.

janosaved-470x470-103951.jpg

Avéd János (Fotó/Forrás: MAO)

PG: Milyen források szolgáltatnak neked inspirációt a zenében és a mindennapi életben?

ÁJ: A legkülönfélébb dolgok. Most olvastam egy remek blogot, melyben valaki John Hollenbeckkel levelezett. Ő is megkapta ezt a kérdést. A válasz ez volt: “The inspiration is you.”

Ez számomra annyit jelent, hogy a valódi inspiráció nem kívülről érkezik, hanem belső, lelki folyamat. Ennek természetesen szükséges, de nem elégséges feltétele a technikai felkészülés, a tanulmányozás, az elemző munka.

A nemsokára 72 éves Dukay Barnabás interjújában olvastam, hogy a mai korszellem szerint mi az életnek inkább tárgyai vagyunk és nem alanyai. Azt hiszem minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció.

PG: A Modern Art Orchestra és a saját albumod mellett milyen, számodra fontos zenei projektekben vettél részt eddig idén?

ÁJ: Twinning (FR/HU), Balance, Ávéd János Quartet/Quintet, Gadó Gábor formációi, Dés András Erdőkerülők, Pátkai Rozina zenekarai, Pozsár Máté Sextet, Ajtai Péter Mingus, Mingus, Mingus; Oláh Szabolcs Quintet, Varga Bendegúz Quartet.

foto_stepanvirag-104145.jpg

Ávéd János (Fotó/Forrás: Stépán Virág)

PG: Országunk egyik legkiválóbb jazz-szaxofonosaként mely hazai és külföldi zenészek biztosították számodra az útmutatást, illetve kiknek a munkásságát tanulmányozod ma is?

ÁJ: Krupiczer Ferenc, Kaszás László, Bencsik Attila, Kollmann Gábor, Elek István, Borbély Mihály, Oláh Kálmán, Binder Károly, Friedrich Károly, Faragó Béla, Fekete-Kovács Kornél, Bacsó Kristóf, Oláh Szabolcs, Váczi Dániel, Dés András, Fenyvesi Márton, Szakcsi-Lakatos Béla, Sárvári-Kovács Zsolt, Grencsó István, Szakcsi-Lakatos Róbert, Gadó Gábor, Balázs Elemér, Mohay András, Guillaume Orti, Chris Potter, David Binney, Charles Lloyd, Lester Young, Coleman Hawkins, Chu Berry, Lee Konitz, Sonny Rollins, Jerry Bergonzi, Andrew D’Angelo, Chris Speed, Adam Rogers, Kurt Rosenwinkel, Michael Brecker, Tony Malaby, Mark Turner, David Liebman, John Coltrane, John O’Gallagher, Chris Cheek, Marc Mommaas, Dan Weiss, Miles Okazaki, Vijay Iyer, Ben Wendel, Marcus Gilmore, hogy néhány nevet említsek.

PG: Mi az, ami miatt a zenét választottad hivatásodnak és mit tartasz a muzsika legfontosabb emberi aspektusának?

ÁJ: Az ember egyszercsak azon kapja magát, hogy egyfolytában zenével foglalkozik. Persze kitölti a felvételi jelentkezési lapot, ha szeretne iskolába, vagy egy mesterhez járni. Ezek életesemények, de azt hiszem nincs egyetlen konkrét ok, amiért választja.

A zene önmaga amit szeretek, amit napról-napra jobban meg szeretnék ismerni.

Talán nem szerencsés, ha a zenész túl sokat foglalkozik a zenei aspektussal, mert akkor könnyen önmagát helyezheti a zene elé, de lehet, hogy elkezd hízelegni a közönségének, ami szerintem fals megközelítés. Ismételni tudom magam: a személyesség a legfontosabb feltétel az őszinte és önazonos zenéléshez.

Pázmándi Gergely 

Fejléckép: Somogyi Lajos / MAO

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

Kapcsolódó

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Zenés színház

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.
Klasszikus hír

A Magyar Tehetség Nagykövete lett Várdai István

Várdai István a tehetséggondozásban vállalt szerepe miatt idén októberben megkapta a Magyar Tehetség Nagykövete címet.