Klasszikus

Minden, ami zene

2014.05.06. 14:28
Ajánlom
Vajda Gergely karmester, zeneszerző, klarinétművész 2002 óta él kétlaki életet, mert munkái, szerződései jó része már az Egyesült Államokhoz köti. Dirigált több tucatnyi amerikai és európai zenekart, és komponistaként is jól jegyzik a nevét a világban. 2011-től az MR Szimfonikusok vezető karmestere. MÜPA MAGAZIN

- Hogyan kezdődött az amerikai karrier?

- A Milwaukee Szimfonikus Zenekar meghirdetett egy asszisztens karmesteri állást, amit megpályáztam. Százötven jelentkezőből én nyertem el.

- Mennyi ideig dolgozott velük?

- Három évig. Aztán felajánlották a rezidens karmesteri helyet Portlandben, az Oregon Symphony Orchestránál. Azért már próbavezénylésre sem kellett mennem, elég volt, hogy 2003-ban dirigáltam náluk egy koncertet. 2005-től 2012-ig voltam ott.

- Miért vált meg tőlük?

- Hét év elég egy zenekarnál. Ha az ember megteheti, legyen mozgékony. Másrészt kaptam egy nagyszerű ajánlatot a Huntsville Symphony Orchestrától mint zeneigazgató és karmester. A zenekar jövőre ünnepli a hatvanadik évfordulóját. Erre az alkalomra egy vígoperát is komponálok Georgia Bottoms címmel. A témája Mark Childress regényén alapul, az USA déli részére jellemző történet ez. Ezen kívül az idén harminc éves Amadinda Ütőegyüttes is fellép velem Huntsville-ben, mielőtt a nemzetközi ütős fesztivál vendégei lesznek. Ezen a huntsville-i koncerten tervezzük Gyöngyösi Levente Sinfonia Concertantéjának amerikai bemutatóját is. Ezt a művet a magyar közönség már hallhatta Pécsett és Budapesten. Ezen kívül még jó néhány izgalmas meglepetés, szokatlan ötlet és az elmúlt években megszokott számúnál több koncert lesz része az ünnepi szezonnak. A saját amerikai zenekaromon kívül a következő szezonban fellépek még a Rochester Philharmonic, a Symphony Silicon Valley (San Jose, California), az Omaha Symphony és a Hamilton Symphony (Kanada) vendégkarmestereként.

- Munkában tehát nem szűkölködik Amerikában. Mégis fontosnak tartotta, hogy az itthoni zenei életben is markánsan jelen legyen.

- Annak, hogy az MR Szimfonikusok vezető karmestereként harmadik éve folyamatosan idehaza is dolgozom, több pozitív következménye is lett. Vezényelhettem például a Budapesti Wagner Napokon.

- Erről a New York Times is nagyon szép kritikában számolt be.

- Örültem neki. Emellett eldirigáltam a Le Grand Macabre-t a Ligeti-sorozat részeként a Pannon Filharmonikusok élén. Januárban, Eötvös Péter hetvenedik születésnapjára stúdiófelvételt készítettünk a Paradise Reloaded (Lilith) című operából, és azt a Müpában szcenírozva be is mutattuk, a bécsi bemutató után mindössze három-négy hónappal. Gyakoribb itthoni jelenlétem eredménye az is, hogy több együttes is meghívott vezényelni, így a Budapesti Vonósok, az Új Magyar Kamarazenekar és az UMZE is - bár velük az elmúlt tíz évben is rendszeresen felléptem. Tavaly én vezényeltem a Bartók Fesztivál és Szeminárium nyitókoncertjét a Savaria Szimfonikusok élén. Nagy öröm, hogy az MR Szimfonikusokon kívül a magyar zenei élet sok más szereplőjével is megismerkedhettem. Az elmúlt évekbeli itthoni működésem eredménye az is, hogy a Zeneakadémia Koncertközpont, valamint a Magyar Állami Operaház is felkért egy-egy új, jövő évi operaprodukcióra.

- Az Operában korábban is dolgozott.

- Többször is. Ma már tudok válogatni, milyen projektre megyek, mikor, hová. Ez nagy szabadságérzetet ad, miközben már évekre előre be vagyok táblázva, ami meg persze jelentős kötöttség.

- Mint ahogy a távolság is. Amerikából meggondolja az ember, hány napért érdemes egyet utaznia.

- Valóban ez a helyzet.

- Ugyanakkor, amikor a Huntsville Symphony Orchestrához került, újabb kötöttséget vállalt: az MR Szimfonikusok vezető karmestere lett. Megbízatása egy évre szólt, majd újabb kettőre meghosszabbították. Mit ért el ebben a néhány évben?

- 2011 óta az MR zenei együttesei, beleértve a zenekart is, jelentős konszolidáción mentek át, amelynek én is közreműködője voltam, vagyok. Ez évben ünnepli 70 éves fennállását a Rádiózenekar, mai nevén MR Szimfonikusok.A 70. szezon újrapozícionálta és visszahelyezte méltó helyére az együttest a magyar zenei életben. Ismét sikerült kivívnia régi rangját, és az ebben elért szerepemre büszke vagyok. A rádiózenekarok Európa-szerte keresik helyüket, próbálják meghatározni megújuló szerepüket, és a változás a nagy múltú Magyar Rádió zenei együtteseit (zenekar, énekkar és gyermekkórus) sem kerülhette el. Szlogenünk: minden, ami zene, ránk tartozik. Újra elindultak az úgynevezett Z-felvételek a Rádióban, rögzítették Dohnányi Szimfonikus percekjét és Zombola Péter III. szimfóniáját is, amely az év komolyzenei kompozíciója volt tavaly, játszottunk a Margitszigeten Erkel István király című operájában. Több kortárs darabot mutat be az együttes, mint a többi zenekar együttvéve.

- Ön is egyike a kortárs szerzőknek. Egyre többet komponál. Sok művet szerzett az elmúlt években, például portlandi megrendelésre a Gulliver Faremidóban címűt, amit itthon is hallhattunk már, vagy a Barbie Blue című egyfelvonásos operáját.

- Az előbbit egy helyi új zenei együttes rendelte és mutatta be 2010-ben, 2011-ben pedig a Duevoe című darabom legújabb verzióját játszottuk az Oregoni Szimfonikusokkal.

- Most min dolgozik, mire készül?

- Főként az említett vígoperán, a Georgia Bottomson, valamint egy új darabon az Amadinda számára. Készül továbbá egy harsona-ütő darab Mike Svoboda pozanos részére. Mindezek mellett természetesen készülök a 2013/14-es szezonvégi produkciókra, beleértve az MR Szimfonikusok Müpa-beli szezonzáróját május 14-én.

- Ezen saját művét, a Csárdás obstinét is vezényli majd.

- Igen, nagy örömmel. Azt követően a Columbus Symphonyt vezényelem Ohióban május folyamán, valamint a Zeneakadémia év végi operavizsgáját júniusban. Ez utóbbin négy fiatal kortárs szerző új kamaraoperája kerül bemutatásra a Solti György teremben Almási Tóth András rendezésében, a Concerto Budapest zenészeivel. Július-augusztusra visszahívtak Costa Ricába, a San José-beli Nemzeti Filharmonikusok élére. Ezúttal a Nabuccót fogom dirigálni válogatott nemzetközi énekes gárda élén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Zenés színház

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.
Klasszikus évad

Évadot hirdetett a Vajda Gergely művészeti vezetésével működő UMZE

A 2019-20-as évadban is izgalmas és változatos programot kínál az UMZE együttes. A keleti filozófiák és a nyugati zene kapcsolatáról szól az évad első programja.
Klasszikus marton éva

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.