Klasszikus

Minden, ami zene

2014.05.06. 14:28
Ajánlom
Vajda Gergely karmester, zeneszerző, klarinétművész 2002 óta él kétlaki életet, mert munkái, szerződései jó része már az Egyesült Államokhoz köti. Dirigált több tucatnyi amerikai és európai zenekart, és komponistaként is jól jegyzik a nevét a világban. 2011-től az MR Szimfonikusok vezető karmestere. MÜPA MAGAZIN

- Hogyan kezdődött az amerikai karrier?

- A Milwaukee Szimfonikus Zenekar meghirdetett egy asszisztens karmesteri állást, amit megpályáztam. Százötven jelentkezőből én nyertem el.

- Mennyi ideig dolgozott velük?

- Három évig. Aztán felajánlották a rezidens karmesteri helyet Portlandben, az Oregon Symphony Orchestránál. Azért már próbavezénylésre sem kellett mennem, elég volt, hogy 2003-ban dirigáltam náluk egy koncertet. 2005-től 2012-ig voltam ott.

- Miért vált meg tőlük?

- Hét év elég egy zenekarnál. Ha az ember megteheti, legyen mozgékony. Másrészt kaptam egy nagyszerű ajánlatot a Huntsville Symphony Orchestrától mint zeneigazgató és karmester. A zenekar jövőre ünnepli a hatvanadik évfordulóját. Erre az alkalomra egy vígoperát is komponálok Georgia Bottoms címmel. A témája Mark Childress regényén alapul, az USA déli részére jellemző történet ez. Ezen kívül az idén harminc éves Amadinda Ütőegyüttes is fellép velem Huntsville-ben, mielőtt a nemzetközi ütős fesztivál vendégei lesznek. Ezen a huntsville-i koncerten tervezzük Gyöngyösi Levente Sinfonia Concertantéjának amerikai bemutatóját is. Ezt a művet a magyar közönség már hallhatta Pécsett és Budapesten. Ezen kívül még jó néhány izgalmas meglepetés, szokatlan ötlet és az elmúlt években megszokott számúnál több koncert lesz része az ünnepi szezonnak. A saját amerikai zenekaromon kívül a következő szezonban fellépek még a Rochester Philharmonic, a Symphony Silicon Valley (San Jose, California), az Omaha Symphony és a Hamilton Symphony (Kanada) vendégkarmestereként.

- Munkában tehát nem szűkölködik Amerikában. Mégis fontosnak tartotta, hogy az itthoni zenei életben is markánsan jelen legyen.

- Annak, hogy az MR Szimfonikusok vezető karmestereként harmadik éve folyamatosan idehaza is dolgozom, több pozitív következménye is lett. Vezényelhettem például a Budapesti Wagner Napokon.

- Erről a New York Times is nagyon szép kritikában számolt be.

- Örültem neki. Emellett eldirigáltam a Le Grand Macabre-t a Ligeti-sorozat részeként a Pannon Filharmonikusok élén. Januárban, Eötvös Péter hetvenedik születésnapjára stúdiófelvételt készítettünk a Paradise Reloaded (Lilith) című operából, és azt a Müpában szcenírozva be is mutattuk, a bécsi bemutató után mindössze három-négy hónappal. Gyakoribb itthoni jelenlétem eredménye az is, hogy több együttes is meghívott vezényelni, így a Budapesti Vonósok, az Új Magyar Kamarazenekar és az UMZE is - bár velük az elmúlt tíz évben is rendszeresen felléptem. Tavaly én vezényeltem a Bartók Fesztivál és Szeminárium nyitókoncertjét a Savaria Szimfonikusok élén. Nagy öröm, hogy az MR Szimfonikusokon kívül a magyar zenei élet sok más szereplőjével is megismerkedhettem. Az elmúlt évekbeli itthoni működésem eredménye az is, hogy a Zeneakadémia Koncertközpont, valamint a Magyar Állami Operaház is felkért egy-egy új, jövő évi operaprodukcióra.

- Az Operában korábban is dolgozott.

- Többször is. Ma már tudok válogatni, milyen projektre megyek, mikor, hová. Ez nagy szabadságérzetet ad, miközben már évekre előre be vagyok táblázva, ami meg persze jelentős kötöttség.

- Mint ahogy a távolság is. Amerikából meggondolja az ember, hány napért érdemes egyet utaznia.

- Valóban ez a helyzet.

- Ugyanakkor, amikor a Huntsville Symphony Orchestrához került, újabb kötöttséget vállalt: az MR Szimfonikusok vezető karmestere lett. Megbízatása egy évre szólt, majd újabb kettőre meghosszabbították. Mit ért el ebben a néhány évben?

- 2011 óta az MR zenei együttesei, beleértve a zenekart is, jelentős konszolidáción mentek át, amelynek én is közreműködője voltam, vagyok. Ez évben ünnepli 70 éves fennállását a Rádiózenekar, mai nevén MR Szimfonikusok.A 70. szezon újrapozícionálta és visszahelyezte méltó helyére az együttest a magyar zenei életben. Ismét sikerült kivívnia régi rangját, és az ebben elért szerepemre büszke vagyok. A rádiózenekarok Európa-szerte keresik helyüket, próbálják meghatározni megújuló szerepüket, és a változás a nagy múltú Magyar Rádió zenei együtteseit (zenekar, énekkar és gyermekkórus) sem kerülhette el. Szlogenünk: minden, ami zene, ránk tartozik. Újra elindultak az úgynevezett Z-felvételek a Rádióban, rögzítették Dohnányi Szimfonikus percekjét és Zombola Péter III. szimfóniáját is, amely az év komolyzenei kompozíciója volt tavaly, játszottunk a Margitszigeten Erkel István király című operájában. Több kortárs darabot mutat be az együttes, mint a többi zenekar együttvéve.

- Ön is egyike a kortárs szerzőknek. Egyre többet komponál. Sok művet szerzett az elmúlt években, például portlandi megrendelésre a Gulliver Faremidóban címűt, amit itthon is hallhattunk már, vagy a Barbie Blue című egyfelvonásos operáját.

- Az előbbit egy helyi új zenei együttes rendelte és mutatta be 2010-ben, 2011-ben pedig a Duevoe című darabom legújabb verzióját játszottuk az Oregoni Szimfonikusokkal.

- Most min dolgozik, mire készül?

- Főként az említett vígoperán, a Georgia Bottomson, valamint egy új darabon az Amadinda számára. Készül továbbá egy harsona-ütő darab Mike Svoboda pozanos részére. Mindezek mellett természetesen készülök a 2013/14-es szezonvégi produkciókra, beleértve az MR Szimfonikusok Müpa-beli szezonzáróját május 14-én.

- Ezen saját művét, a Csárdás obstinét is vezényli majd.

- Igen, nagy örömmel. Azt követően a Columbus Symphonyt vezényelem Ohióban május folyamán, valamint a Zeneakadémia év végi operavizsgáját júniusban. Ez utóbbin négy fiatal kortárs szerző új kamaraoperája kerül bemutatásra a Solti György teremben Almási Tóth András rendezésében, a Concerto Budapest zenészeivel. Július-augusztusra visszahívtak Costa Ricába, a San José-beli Nemzeti Filharmonikusok élére. Ezúttal a Nabuccót fogom dirigálni válogatott nemzetközi énekes gárda élén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Plusz

Fáy Miklós: Hány CD elegendő egy életre?

Fáy Miklós kritikus ezúttal többek között a Philharmonia Orchestra válogatásalbumával, a Honvéd Férfikar születésnapi koncertjével, Michael Chabon új kötetével és a Szentendrei Képtár A nagy könyvlopás című tárlatával foglalkozik.
Vizuál

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.
Jazz/World

A jazz nagyágyúi érkeznek a Müpába

A jazz élő legendái, Roy Ayers, Lee Ritenour, Dave Grusin, Kamasi Washington és Wynton Marsalis érkeznek a Müpa Jazztavasz sorozatába.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ízelítő a BTF idei fellépőiből

Akram Khan Company, Third Coast Percussion, Tank and the Bangas, Joep Beving, Horváth Charlie és Manu Delago – újabb neveket és programokat jelentett be a 40. Budapesti Tavaszi Fesztivál.
Klasszikus ajánló

Márciusi kínálat az Óbudai Társaskörben

Bach, Bartók, Beethoven, Sztravinszkij – nagy zeneszerzők és különleges estek az Óbudai Társaskör márciusi programkínálatában.
Klasszikus lemez

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Klasszikus hír

Kaposváron rendezik az idei ZeneVarázslat zongoraversenyt

Március 5. és 8. között Kaposvár ad otthont a ZeneVarázslat elnevezésű nemzetközi négykezes zongoraversenynek és az ahhoz tartozó kurzusnak.
Klasszikus magazin

Elfelejtettük a 20. század egyik legnagyobb magyar zeneszerzőjét

Veress Sándor a hiányzó kapocs Bartók, Kodály, illetve Ligeti, Kurtág generációi között. Két művét is hallhatjuk ezen a hétvégén a Zeneakadémián.