Klasszikus

Minden, ami zene

2014.05.06. 14:28
Ajánlom
Vajda Gergely karmester, zeneszerző, klarinétművész 2002 óta él kétlaki életet, mert munkái, szerződései jó része már az Egyesült Államokhoz köti. Dirigált több tucatnyi amerikai és európai zenekart, és komponistaként is jól jegyzik a nevét a világban. 2011-től az MR Szimfonikusok vezető karmestere. MÜPA MAGAZIN

- Hogyan kezdődött az amerikai karrier?

- A Milwaukee Szimfonikus Zenekar meghirdetett egy asszisztens karmesteri állást, amit megpályáztam. Százötven jelentkezőből én nyertem el.

- Mennyi ideig dolgozott velük?

- Három évig. Aztán felajánlották a rezidens karmesteri helyet Portlandben, az Oregon Symphony Orchestránál. Azért már próbavezénylésre sem kellett mennem, elég volt, hogy 2003-ban dirigáltam náluk egy koncertet. 2005-től 2012-ig voltam ott.

- Miért vált meg tőlük?

- Hét év elég egy zenekarnál. Ha az ember megteheti, legyen mozgékony. Másrészt kaptam egy nagyszerű ajánlatot a Huntsville Symphony Orchestrától mint zeneigazgató és karmester. A zenekar jövőre ünnepli a hatvanadik évfordulóját. Erre az alkalomra egy vígoperát is komponálok Georgia Bottoms címmel. A témája Mark Childress regényén alapul, az USA déli részére jellemző történet ez. Ezen kívül az idén harminc éves Amadinda Ütőegyüttes is fellép velem Huntsville-ben, mielőtt a nemzetközi ütős fesztivál vendégei lesznek. Ezen a huntsville-i koncerten tervezzük Gyöngyösi Levente Sinfonia Concertantéjának amerikai bemutatóját is. Ezt a művet a magyar közönség már hallhatta Pécsett és Budapesten. Ezen kívül még jó néhány izgalmas meglepetés, szokatlan ötlet és az elmúlt években megszokott számúnál több koncert lesz része az ünnepi szezonnak. A saját amerikai zenekaromon kívül a következő szezonban fellépek még a Rochester Philharmonic, a Symphony Silicon Valley (San Jose, California), az Omaha Symphony és a Hamilton Symphony (Kanada) vendégkarmestereként.

- Munkában tehát nem szűkölködik Amerikában. Mégis fontosnak tartotta, hogy az itthoni zenei életben is markánsan jelen legyen.

- Annak, hogy az MR Szimfonikusok vezető karmestereként harmadik éve folyamatosan idehaza is dolgozom, több pozitív következménye is lett. Vezényelhettem például a Budapesti Wagner Napokon.

- Erről a New York Times is nagyon szép kritikában számolt be.

- Örültem neki. Emellett eldirigáltam a Le Grand Macabre-t a Ligeti-sorozat részeként a Pannon Filharmonikusok élén. Januárban, Eötvös Péter hetvenedik születésnapjára stúdiófelvételt készítettünk a Paradise Reloaded (Lilith) című operából, és azt a Müpában szcenírozva be is mutattuk, a bécsi bemutató után mindössze három-négy hónappal. Gyakoribb itthoni jelenlétem eredménye az is, hogy több együttes is meghívott vezényelni, így a Budapesti Vonósok, az Új Magyar Kamarazenekar és az UMZE is - bár velük az elmúlt tíz évben is rendszeresen felléptem. Tavaly én vezényeltem a Bartók Fesztivál és Szeminárium nyitókoncertjét a Savaria Szimfonikusok élén. Nagy öröm, hogy az MR Szimfonikusokon kívül a magyar zenei élet sok más szereplőjével is megismerkedhettem. Az elmúlt évekbeli itthoni működésem eredménye az is, hogy a Zeneakadémia Koncertközpont, valamint a Magyar Állami Operaház is felkért egy-egy új, jövő évi operaprodukcióra.

- Az Operában korábban is dolgozott.

- Többször is. Ma már tudok válogatni, milyen projektre megyek, mikor, hová. Ez nagy szabadságérzetet ad, miközben már évekre előre be vagyok táblázva, ami meg persze jelentős kötöttség.

- Mint ahogy a távolság is. Amerikából meggondolja az ember, hány napért érdemes egyet utaznia.

- Valóban ez a helyzet.

- Ugyanakkor, amikor a Huntsville Symphony Orchestrához került, újabb kötöttséget vállalt: az MR Szimfonikusok vezető karmestere lett. Megbízatása egy évre szólt, majd újabb kettőre meghosszabbították. Mit ért el ebben a néhány évben?

- 2011 óta az MR zenei együttesei, beleértve a zenekart is, jelentős konszolidáción mentek át, amelynek én is közreműködője voltam, vagyok. Ez évben ünnepli 70 éves fennállását a Rádiózenekar, mai nevén MR Szimfonikusok.A 70. szezon újrapozícionálta és visszahelyezte méltó helyére az együttest a magyar zenei életben. Ismét sikerült kivívnia régi rangját, és az ebben elért szerepemre büszke vagyok. A rádiózenekarok Európa-szerte keresik helyüket, próbálják meghatározni megújuló szerepüket, és a változás a nagy múltú Magyar Rádió zenei együtteseit (zenekar, énekkar és gyermekkórus) sem kerülhette el. Szlogenünk: minden, ami zene, ránk tartozik. Újra elindultak az úgynevezett Z-felvételek a Rádióban, rögzítették Dohnányi Szimfonikus percekjét és Zombola Péter III. szimfóniáját is, amely az év komolyzenei kompozíciója volt tavaly, játszottunk a Margitszigeten Erkel István király című operájában. Több kortárs darabot mutat be az együttes, mint a többi zenekar együttvéve.

- Ön is egyike a kortárs szerzőknek. Egyre többet komponál. Sok művet szerzett az elmúlt években, például portlandi megrendelésre a Gulliver Faremidóban címűt, amit itthon is hallhattunk már, vagy a Barbie Blue című egyfelvonásos operáját.

- Az előbbit egy helyi új zenei együttes rendelte és mutatta be 2010-ben, 2011-ben pedig a Duevoe című darabom legújabb verzióját játszottuk az Oregoni Szimfonikusokkal.

- Most min dolgozik, mire készül?

- Főként az említett vígoperán, a Georgia Bottomson, valamint egy új darabon az Amadinda számára. Készül továbbá egy harsona-ütő darab Mike Svoboda pozanos részére. Mindezek mellett természetesen készülök a 2013/14-es szezonvégi produkciókra, beleértve az MR Szimfonikusok Müpa-beli szezonzáróját május 14-én.

- Ezen saját művét, a Csárdás obstinét is vezényli majd.

- Igen, nagy örömmel. Azt követően a Columbus Symphonyt vezényelem Ohióban május folyamán, valamint a Zeneakadémia év végi operavizsgáját júniusban. Ez utóbbin négy fiatal kortárs szerző új kamaraoperája kerül bemutatásra a Solti György teremben Almási Tóth András rendezésében, a Concerto Budapest zenészeivel. Július-augusztusra visszahívtak Costa Ricába, a San José-beli Nemzeti Filharmonikusok élére. Ezúttal a Nabuccót fogom dirigálni válogatott nemzetközi énekes gárda élén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.