Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

2021.10.22. 22:25
Ajánlom
Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.

Az október 23-i, Magyar Concerto című koncert előtt (amelyre jegyet vásárolni is lehet még, de az Index.hu-n online közvetítésben is meghallgatható) Keller Andrással, a Concerto Budapest karmesterével, valamint Kelemen Barnabással, a hangverseny egyik szólistájával beszélgettünk.

Mióta ismerik egymást?

Kelemen Barnabás: Azt hiszem, én előbb ismertem Andrást, mint ő engem. A szüleim a Liszt Ferenc Kamarazenekarban játszottak, és emlékszem, amikor András elkérte Rolla János Guarnerijét. De emlékszem a Keller Kvartett több koncertjére is, amelyek nagy hatással voltak rám, és persze közös hangversenyekre is, amelyeken ő karmester volt, én pedig szólista. Remélem, hogy a szombati koncert is emlékezetes lesz.

Megkönnyíti a közös munkát, hogy mindketten hegedűsök?

K.B.: Ez nem kérdés, de továbbmennék. Mindkettőnk életének fontos részét képezi a vonósnégyesezés, és ez ebből fakadóan sok kérdést azonos nézőpontból vizsgálunk. A pandémia alatt több rádiófelvételt csináltunk Brahms-művekből, akkor András volt a primárius, feleségem, Kokas Katalin hegedült, én brácsáztam, Fenyő László csellózott – „Kellermen-kvartett” –, Fejérvári Zoltán pedig zongorázott.

Keller András: Én azokat a hegedűsöket szeretem, akik képesek megszemélyesíteni a zeneműveket, természetesen tudják megjeleníteni a zeneszerzők elképzeléseit, és közvetíteni tudják a művek teljességét. Barnabás azon nagyon kevesek közé tartozik, aki képes minderre, sőt mindezt káprázatos virtuozitással, könnyedséggel és egyszerűséggel teszi.

_54A0932-164840.jpg

A Concerto Budapest és Kelemen Barnabás (Fotó/Forrás: Benkő Sándor / Concerto Budapest)

Néhány éve, amikor bemutatta a hegedűversenyt, hatalmas sztori volt, hogy New Yorkba is eljutott az elfeledett magyar remekmű.

K.B.: Valóban, de sajnos úgy vélem, mégsem játszottuk eleget Nádor Mihály ragyogó remekművét. A New York-i Carnegie Hallban tartott bemutatóra természetesen büszke vagyok, de Budapesten eddig csak zártkörű előadása volt, Pécsett, a Pannon Filharmonikusokkal pedig egyetlen koncerten került műsorra. Szóval október 23-án valójában budapesti premiert hallhat a közönség a Zeneakadémián.

Miben áll a concerto nehézsége?

K.B.: Egyszerűbben nem tudok fogalmazni: nagyon sok hangot kell eljátszani, nagyon gyorsan miközben egy nagyon jól megkomponált szövevényes összetételű remek versenyműről beszélünk.

Ha Sibelius és Csajkovszkij versenyműveit összegyúrnánk, akkor jönne ki ennyi „játszanivaló”.

Nádor Mihály valódi romantikus virtuóz volt, a mű első változatát 1908-ban komponálta, a negyvenes években pedig némileg újraírta. Igazi, későromantikus darab, Dohnányi Ernő, Richard Strauss vagy a már említett Sibelius világával tudnám rokonítani.

K.A.: Azt hadd tegyem hozzá, hogy Barnabás úgy adja elő a Nádor-hegedűverseny ördögi nehézségű hegedűszólóját, hogy szinte észre sem vesszük a darab nehézségeit, mert nem a technikai bravúrok felől közelíti meg a darabot, hanem feltárja annak minden színét, hangulatát, szépségét.

Amikor az utóbbi években Barnabást hallgattam, az volt a benyomásom, hogy mindig fejlődik, megújul. Látszólag nincs az a pont, amikor azt mondaná: már készen vagyok.

K.B.: Az utóbbi tizenhét-tizennyolc évben, amióta kiemelten foglalkozom pedagógiával, egyre inkább értékelem a lépcsőzetesség elvét: egyetlen fokot sem átugorva, de mindig haladok előre, és erre biztatom a gyerekeimet, a tanítványaimat is. Ennek sosem lesz vége – ahogy ön fogalmazott, sosem leszek készen –, amíg hegedülni tudok, szeretnék többet tudni a zenéről, Bachról, Bartókról, mindenkiről, akivel foglalkozom. Akkor is, ha karmester vagyok, akkor is, ha szólista vagy kamarazenész.

Most mi a legfontosabb?

K.B.: Egyetlen dolgot mondhatok? A családom. Közös érdekünk fűződik minden egyes hanghoz, értük teszek mindent.

KellerAndras_ConcertoBudapest_Felvegi_Andrea_1799_p-122408.jpeg

Keller András (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / Concerto Budapest)

A Magyar Kincsek Ünnepén olyan művek kerülnek elő, amelyekkel ritkábban találkozunk, esetleg el is felejtettünk őket. Miért értékesek ezek az alkotások?

K.A.: Nagyon sok olyan kincsünk van Magyarországon, amit nem veszünk észre. Ha viszont észreveszünk valamit, ami mellett korábban elmentünk, rácsodálkozhatunk, hogy mi mégis milyen gazdagok vagyunk. Legalábbis a kultúránkban mindenképpen. Arra gondoltam, hogy ezen a nemzeti ünnepen minél több kincsre leljünk a mi zenénkből. Ami csodálatos számomra, az a végtelen sokszínűsége ezeknek a zenéknek: a fiatalkori Ligeti-műből tükröződő tündöklő tehetség, Dubrovay népi hangszerekre írott Concertójának különleges hangzásvilága, a Nádor-hegedűverseny elbűvölő romantikája. Veress Sándor Concerto-tilinkójának különös, szikár, hazavágyódó hangjai vagy a Weiner-concertino varázslatos harmóniái – ezek mind közös kincseink. Bartók Concertója, amely a magyar zene egyik legnagyobb csúcsa, számomra a magyarság esszenciáját is jelenti egyben.

Hogyan jelenik meg 1956 szellemisége ebben a műsorban?

K.A.: Úgy vélem, 1956 szellemiségét nem a programokban kell keresnünk, hanem az emberek szívében kell jelen lennie. Mi valamennyien, akik részt veszünk a Magyar Kincsek Ünnepén, a zenénkkel tisztelgünk a szabadságharc emlékének. Számomra sok családi vonatkozása is van az október huszonharmadikai ünnepnek. 1984-es diplomakoncertem óta ezen a napon minden évben koncertet adok valahol a világban. Az egész napos koncertsorozat záró hangversenyét a nagy forradalmár költő, Szőcs Géza emlékének ajánljuk. Számunkra ő a magyar kultúra egyik védőangyala volt.

 

Szerző: Csabai Máté

Támogatott tartalom.

Magyar Kincsek-koncertsorozat a nemzeti ünnep alkalmából

Kapcsolódó

Magyar Kincsek-koncertsorozat a nemzeti ünnep alkalmából

Október 23-án egész napos eseménysorozatot szentel a magyar zenének a Concerto Budapest, a Zeneakadémián tartott koncerteken a legnagyobb zeneszerzők művei mellett népzenei darabokat is meghallgathat a közönség.

Concerto Budapest

Magyarország egyik vezető nagyzenekara, történelmi múlttal és a fiatal zenészek dinamizmusával. Nagy ívű és innovatív műsorszerkesztésével, egyéni hangzásával új színt hozott a magyar zeneéletbe.

A Concerto Budapest karmestere, művészeti vezetője 2007 óta Keller András, aki szólistaként, koncertmesterként és kamarazenészként is világszerte elismert muzsikus.

A zenekar az elmúlt években számos nemzetközi fesztiválra, Európa, Amerika és a Távol-Kelet rangos koncerttermeibe is meghívást kapott. Visszatérő vendégei olyan világhírű művészek, mint Gidon Kremer, Boris Berezovsky, Heinz Holliger, Isabelle Faust, James Galway, Jevgenyij Koroljov. A klasszikus művekből álló repertoárt kortárs zeneművek, gyermek- és ifjúsági programok teszik még színesebbé.

A Concerto Budapest koncerteken, fellépéseken túl fontosnak tartja a tehetséges fiatalok képzését is: világszerte tarta mesterkurzusokat. Gyermek és ifjúsági sorozatokkal, valamint egy-egy eseményhez kötődő alkalmi ifjúsági koncerttel az egész család számára tartalmas és izgalmas szórakozási lehetőséget kínál.

Legolvasottabb

Vizuál

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.
Zenés színház

Az Éj királynője a levegőben

Az amerikai szoprán nem csupán virtuóz koloratúrkészségéről híres, hanem bravúros légtornászmutatványairól is, ráadásul képes ötvözni a kettőt: a levegőben lógva adja elő Az Éj királynőjének áriáját A varázsfuvolából.
Színház

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Klasszikus

Hallgassa meg ön is a Szent Efrém Férfikar új lemezét!

Az együttes Kings & Queens címmel adta ki tizenhatodik albumát, melynek lemezbemutató koncertjére május 5-én kerül majd sor a Fonóban. A felvétel meghallgatható a nagyobb streamingplatformokon is.
Vizuál

Antal Csaba díszlet- és jelmeztervezői munkáiból nyílik kiállítás a Műcsarnokban

Eternal Yorick – Life Book Antal Csaba címmel nyílik kiállítás a Jászai Mari-díjas alkotó több évtizedes, gazdag életművéből. A tárlat február 3-tól látható.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Hallgassa meg ön is a Szent Efrém Férfikar új lemezét!

Az együttes Kings & Queens címmel adta ki tizenhatodik albumát, melynek lemezbemutató koncertjére május 5-én kerül majd sor a Fonóban. A felvétel meghallgatható a nagyobb streamingplatformokon is.
Klasszikus hír

Február 20-ától lehet jelentkezni az idei Bartók Világversenyre

A szervező Zeneakadémia meghirdette a 44 000 euró összdíjazású, ezúttal hegedűsöknek rendezendő megmérettetését, a zsűriben most is elismert magyar és külföldi zenészek ülnek majd.
Klasszikus kritika

Dekonstruált dalok

Két egymás utáni napon, január 20-án és 21-én is olyan koncertre került sor a BMC Könyvtárában, amely a dal műfajának modern-kortárs utóéletével, feldolgozásaival foglalkozott.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kertész Lajos zongoraművész

A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zenetanárképző Intézetének tanárát, Kertész Lajos zongoraművészt, református teológust életének 98. évében érte a halál.
Klasszikus hír

Visszavon egy zeneelméleti könyvet az MMA Kiadó a fordítási hibák miatt

Roger Scruton A zenéről című kötetének fordításáról Tornyai Péter zeneszerző közölt kritikát, az észrevételek hatására a kiadó visszavonja és felülvizsgálja a kötetet.