Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

2021.10.22. 22:25
Ajánlom
Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.

Az október 23-i, Magyar Concerto című koncert előtt (amelyre jegyet vásárolni is lehet még, de az Index.hu-n online közvetítésben is meghallgatható) Keller Andrással, a Concerto Budapest karmesterével, valamint Kelemen Barnabással, a hangverseny egyik szólistájával beszélgettünk.

Mióta ismerik egymást?

Kelemen Barnabás: Azt hiszem, én előbb ismertem Andrást, mint ő engem. A szüleim a Liszt Ferenc Kamarazenekarban játszottak, és emlékszem, amikor András elkérte Rolla János Guarnerijét. De emlékszem a Keller Kvartett több koncertjére is, amelyek nagy hatással voltak rám, és persze közös hangversenyekre is, amelyeken ő karmester volt, én pedig szólista. Remélem, hogy a szombati koncert is emlékezetes lesz.

Megkönnyíti a közös munkát, hogy mindketten hegedűsök?

K.B.: Ez nem kérdés, de továbbmennék. Mindkettőnk életének fontos részét képezi a vonósnégyesezés, és ez ebből fakadóan sok kérdést azonos nézőpontból vizsgálunk. A pandémia alatt több rádiófelvételt csináltunk Brahms-művekből, akkor András volt a primárius, feleségem, Kokas Katalin hegedült, én brácsáztam, Fenyő László csellózott – „Kellermen-kvartett” –, Fejérvári Zoltán pedig zongorázott.

Keller András: Én azokat a hegedűsöket szeretem, akik képesek megszemélyesíteni a zeneműveket, természetesen tudják megjeleníteni a zeneszerzők elképzeléseit, és közvetíteni tudják a művek teljességét. Barnabás azon nagyon kevesek közé tartozik, aki képes minderre, sőt mindezt káprázatos virtuozitással, könnyedséggel és egyszerűséggel teszi.

_54A0932-164840.jpg

A Concerto Budapest és Kelemen Barnabás (Fotó/Forrás: Benkő Sándor / Concerto Budapest)

Néhány éve, amikor bemutatta a hegedűversenyt, hatalmas sztori volt, hogy New Yorkba is eljutott az elfeledett magyar remekmű.

K.B.: Valóban, de sajnos úgy vélem, mégsem játszottuk eleget Nádor Mihály ragyogó remekművét. A New York-i Carnegie Hallban tartott bemutatóra természetesen büszke vagyok, de Budapesten eddig csak zártkörű előadása volt, Pécsett, a Pannon Filharmonikusokkal pedig egyetlen koncerten került műsorra. Szóval október 23-án valójában budapesti premiert hallhat a közönség a Zeneakadémián.

Miben áll a concerto nehézsége?

K.B.: Egyszerűbben nem tudok fogalmazni: nagyon sok hangot kell eljátszani, nagyon gyorsan miközben egy nagyon jól megkomponált szövevényes összetételű remek versenyműről beszélünk.

Ha Sibelius és Csajkovszkij versenyműveit összegyúrnánk, akkor jönne ki ennyi „játszanivaló”.

Nádor Mihály valódi romantikus virtuóz volt, a mű első változatát 1908-ban komponálta, a negyvenes években pedig némileg újraírta. Igazi, későromantikus darab, Dohnányi Ernő, Richard Strauss vagy a már említett Sibelius világával tudnám rokonítani.

K.A.: Azt hadd tegyem hozzá, hogy Barnabás úgy adja elő a Nádor-hegedűverseny ördögi nehézségű hegedűszólóját, hogy szinte észre sem vesszük a darab nehézségeit, mert nem a technikai bravúrok felől közelíti meg a darabot, hanem feltárja annak minden színét, hangulatát, szépségét.

Amikor az utóbbi években Barnabást hallgattam, az volt a benyomásom, hogy mindig fejlődik, megújul. Látszólag nincs az a pont, amikor azt mondaná: már készen vagyok.

K.B.: Az utóbbi tizenhét-tizennyolc évben, amióta kiemelten foglalkozom pedagógiával, egyre inkább értékelem a lépcsőzetesség elvét: egyetlen fokot sem átugorva, de mindig haladok előre, és erre biztatom a gyerekeimet, a tanítványaimat is. Ennek sosem lesz vége – ahogy ön fogalmazott, sosem leszek készen –, amíg hegedülni tudok, szeretnék többet tudni a zenéről, Bachról, Bartókról, mindenkiről, akivel foglalkozom. Akkor is, ha karmester vagyok, akkor is, ha szólista vagy kamarazenész.

Most mi a legfontosabb?

K.B.: Egyetlen dolgot mondhatok? A családom. Közös érdekünk fűződik minden egyes hanghoz, értük teszek mindent.

KellerAndras_ConcertoBudapest_Felvegi_Andrea_1799_p-122408.jpeg

Keller András (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / Concerto Budapest)

A Magyar Kincsek Ünnepén olyan művek kerülnek elő, amelyekkel ritkábban találkozunk, esetleg el is felejtettünk őket. Miért értékesek ezek az alkotások?

K.A.: Nagyon sok olyan kincsünk van Magyarországon, amit nem veszünk észre. Ha viszont észreveszünk valamit, ami mellett korábban elmentünk, rácsodálkozhatunk, hogy mi mégis milyen gazdagok vagyunk. Legalábbis a kultúránkban mindenképpen. Arra gondoltam, hogy ezen a nemzeti ünnepen minél több kincsre leljünk a mi zenénkből. Ami csodálatos számomra, az a végtelen sokszínűsége ezeknek a zenéknek: a fiatalkori Ligeti-műből tükröződő tündöklő tehetség, Dubrovay népi hangszerekre írott Concertójának különleges hangzásvilága, a Nádor-hegedűverseny elbűvölő romantikája. Veress Sándor Concerto-tilinkójának különös, szikár, hazavágyódó hangjai vagy a Weiner-concertino varázslatos harmóniái – ezek mind közös kincseink. Bartók Concertója, amely a magyar zene egyik legnagyobb csúcsa, számomra a magyarság esszenciáját is jelenti egyben.

Hogyan jelenik meg 1956 szellemisége ebben a műsorban?

K.A.: Úgy vélem, 1956 szellemiségét nem a programokban kell keresnünk, hanem az emberek szívében kell jelen lennie. Mi valamennyien, akik részt veszünk a Magyar Kincsek Ünnepén, a zenénkkel tisztelgünk a szabadságharc emlékének. Számomra sok családi vonatkozása is van az október huszonharmadikai ünnepnek. 1984-es diplomakoncertem óta ezen a napon minden évben koncertet adok valahol a világban. Az egész napos koncertsorozat záró hangversenyét a nagy forradalmár költő, Szőcs Géza emlékének ajánljuk. Számunkra ő a magyar kultúra egyik védőangyala volt.

 

Szerző: Csabai Máté

Támogatott tartalom.

Magyar Kincsek-koncertsorozat a nemzeti ünnep alkalmából

Kapcsolódó

Magyar Kincsek-koncertsorozat a nemzeti ünnep alkalmából

Október 23-án egész napos eseménysorozatot szentel a magyar zenének a Concerto Budapest, a Zeneakadémián tartott koncerteken a legnagyobb zeneszerzők művei mellett népzenei darabokat is meghallgathat a közönség.

Concerto Budapest

Magyarország egyik vezető nagyzenekara, történelmi múlttal és a fiatal zenészek dinamizmusával. Nagy ívű és innovatív műsorszerkesztésével, egyéni hangzásával új színt hozott a magyar zeneéletbe.

A Concerto Budapest karmestere, művészeti vezetője 2007 óta Keller András, aki szólistaként, koncertmesterként és kamarazenészként is világszerte elismert muzsikus.

A zenekar az elmúlt években számos nemzetközi fesztiválra, Európa, Amerika és a Távol-Kelet rangos koncerttermeibe is meghívást kapott. Visszatérő vendégei olyan világhírű művészek, mint Gidon Kremer, Boris Berezovsky, Heinz Holliger, Isabelle Faust, James Galway, Jevgenyij Koroljov. A klasszikus művekből álló repertoárt kortárs zeneművek, gyermek- és ifjúsági programok teszik még színesebbé.

A Concerto Budapest koncerteken, fellépéseken túl fontosnak tartja a tehetséges fiatalok képzését is: világszerte tarta mesterkurzusokat. Gyermek és ifjúsági sorozatokkal, valamint egy-egy eseményhez kötődő alkalmi ifjúsági koncerttel az egész család számára tartalmas és izgalmas szórakozási lehetőséget kínál.

Legolvasottabb

Klasszikus

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Vizuál

5 érdekesség az új Woody Allen-filmről

A 86 éves örökifjú Woody Allen újra elbűvölő filmet készített. A filmtörténeti hommage-nak és keserédes vígjátéknak is egyaránt kiváló filmje, a Rifkin fesztiválja az év vége egyik legjobb moziélményének ígérkezik.
Zenés színház

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.
Zenés színház

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Színház

Wunderlich Józsefet két hétre felfüggesztette a Vígszínház

Ahogyan beszámoltunk róla, Wunderlich József a múlt héten többször is nyilvános Facebook-posztban kritizálta a Vígszínház vezetőségét, bírálta a Covid-ellenes intézkedéseket, illetve egy kolléganőjével szembeni bánásmódot. A színház belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Klasszikus ajánló

Decemberi kanapékoncertek a Bécsi Filharmonikusokkal

A koronavírus miatti lezárás következtében a Bécsi Filharmonikusok idén télen sem tud közönség előtt játszani, ezért az emberek otthonába viszi el a muzsikát.
Klasszikus interjú

„A zene az egészséges mentális lét kulcsa” – beszélgetés Hollerung Gáborral

Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész karmesterrel, a Budafoki Dohnányi Zenekar ügyvezető zeneigazgatójával beszélgettünk zenei pályájának alakulásáról, a zenekar sikereiről, valamint a fiatal generáció zenei neveléséről.
Klasszikus ajánló

Martha Argerich és Misa Majszkij a Zeneakadémián ad koncertet

A Cziffra György-emlékév egyik záróeseményeként Martha Argerich zongoraművész és Misa Majszkij csellóművész ad kamaraestet január 28-án a Zeneakadémián.