Az október 23-i, Magyar Concerto című koncert előtt (amelyre jegyet vásárolni is lehet még, de az Index.hu-n online közvetítésben is meghallgatható) Keller Andrással, a Concerto Budapest karmesterével, valamint Kelemen Barnabással, a hangverseny egyik szólistájával beszélgettünk.
Mióta ismerik egymást?
Kelemen Barnabás: Azt hiszem, én előbb ismertem Andrást, mint ő engem. A szüleim a Liszt Ferenc Kamarazenekarban játszottak, és emlékszem, amikor András elkérte Rolla János Guarnerijét. De emlékszem a Keller Kvartett több koncertjére is, amelyek nagy hatással voltak rám, és persze közös hangversenyekre is, amelyeken ő karmester volt, én pedig szólista. Remélem, hogy a szombati koncert is emlékezetes lesz.
Megkönnyíti a közös munkát, hogy mindketten hegedűsök?
K.B.: Ez nem kérdés, de továbbmennék. Mindkettőnk életének fontos részét képezi a vonósnégyesezés, és ez ebből fakadóan sok kérdést azonos nézőpontból vizsgálunk. A pandémia alatt több rádiófelvételt csináltunk Brahms-művekből, akkor András volt a primárius, feleségem, Kokas Katalin hegedült, én brácsáztam, Fenyő László csellózott – „Kellermen-kvartett” –, Fejérvári Zoltán pedig zongorázott.
Keller András: Én azokat a hegedűsöket szeretem, akik képesek megszemélyesíteni a zeneműveket, természetesen tudják megjeleníteni a zeneszerzők elképzeléseit, és közvetíteni tudják a művek teljességét. Barnabás azon nagyon kevesek közé tartozik, aki képes minderre, sőt mindezt káprázatos virtuozitással, könnyedséggel és egyszerűséggel teszi.
Néhány éve, amikor bemutatta a hegedűversenyt, hatalmas sztori volt, hogy New Yorkba is eljutott az elfeledett magyar remekmű.
K.B.: Valóban, de sajnos úgy vélem, mégsem játszottuk eleget Nádor Mihály ragyogó remekművét. A New York-i Carnegie Hallban tartott bemutatóra természetesen büszke vagyok, de Budapesten eddig csak zártkörű előadása volt, Pécsett, a Pannon Filharmonikusokkal pedig egyetlen koncerten került műsorra. Szóval október 23-án valójában budapesti premiert hallhat a közönség a Zeneakadémián.
Miben áll a concerto nehézsége?
K.B.: Egyszerűbben nem tudok fogalmazni: nagyon sok hangot kell eljátszani, nagyon gyorsan miközben egy nagyon jól megkomponált szövevényes összetételű remek versenyműről beszélünk.
Ha Sibelius és Csajkovszkij versenyműveit összegyúrnánk, akkor jönne ki ennyi „játszanivaló”.
Nádor Mihály valódi romantikus virtuóz volt, a mű első változatát 1908-ban komponálta, a negyvenes években pedig némileg újraírta. Igazi, későromantikus darab, Dohnányi Ernő, Richard Strauss vagy a már említett Sibelius világával tudnám rokonítani.
K.A.: Azt hadd tegyem hozzá, hogy Barnabás úgy adja elő a Nádor-hegedűverseny ördögi nehézségű hegedűszólóját, hogy szinte észre sem vesszük a darab nehézségeit, mert nem a technikai bravúrok felől közelíti meg a darabot, hanem feltárja annak minden színét, hangulatát, szépségét.
Amikor az utóbbi években Barnabást hallgattam, az volt a benyomásom, hogy mindig fejlődik, megújul. Látszólag nincs az a pont, amikor azt mondaná: már készen vagyok.
K.B.: Az utóbbi tizenhét-tizennyolc évben, amióta kiemelten foglalkozom pedagógiával, egyre inkább értékelem a lépcsőzetesség elvét: egyetlen fokot sem átugorva, de mindig haladok előre, és erre biztatom a gyerekeimet, a tanítványaimat is. Ennek sosem lesz vége – ahogy ön fogalmazott, sosem leszek készen –, amíg hegedülni tudok, szeretnék többet tudni a zenéről, Bachról, Bartókról, mindenkiről, akivel foglalkozom. Akkor is, ha karmester vagyok, akkor is, ha szólista vagy kamarazenész.
Most mi a legfontosabb?
K.B.: Egyetlen dolgot mondhatok? A családom. Közös érdekünk fűződik minden egyes hanghoz, értük teszek mindent.
A Magyar Kincsek Ünnepén olyan művek kerülnek elő, amelyekkel ritkábban találkozunk, esetleg el is felejtettünk őket. Miért értékesek ezek az alkotások?
K.A.: Nagyon sok olyan kincsünk van Magyarországon, amit nem veszünk észre. Ha viszont észreveszünk valamit, ami mellett korábban elmentünk, rácsodálkozhatunk, hogy mi mégis milyen gazdagok vagyunk. Legalábbis a kultúránkban mindenképpen. Arra gondoltam, hogy ezen a nemzeti ünnepen minél több kincsre leljünk a mi zenénkből. Ami csodálatos számomra, az a végtelen sokszínűsége ezeknek a zenéknek: a fiatalkori Ligeti-műből tükröződő tündöklő tehetség, Dubrovay népi hangszerekre írott Concertójának különleges hangzásvilága, a Nádor-hegedűverseny elbűvölő romantikája. Veress Sándor Concerto-tilinkójának különös, szikár, hazavágyódó hangjai vagy a Weiner-concertino varázslatos harmóniái – ezek mind közös kincseink. Bartók Concertója, amely a magyar zene egyik legnagyobb csúcsa, számomra a magyarság esszenciáját is jelenti egyben.
Hogyan jelenik meg 1956 szellemisége ebben a műsorban?
K.A.: Úgy vélem, 1956 szellemiségét nem a programokban kell keresnünk, hanem az emberek szívében kell jelen lennie. Mi valamennyien, akik részt veszünk a Magyar Kincsek Ünnepén, a zenénkkel tisztelgünk a szabadságharc emlékének. Számomra sok családi vonatkozása is van az október huszonharmadikai ünnepnek. 1984-es diplomakoncertem óta ezen a napon minden évben koncertet adok valahol a világban. Az egész napos koncertsorozat záró hangversenyét a nagy forradalmár költő, Szőcs Géza emlékének ajánljuk. Számunkra ő a magyar kultúra egyik védőangyala volt.
Szerző: Csabai Máté
Támogatott tartalom.