Klasszikus

Minden jó, ha a vége jó?

2014.10.20. 06:58
Ajánlom
Mah-ler Na-pok... - firkáltam fel magamnak, ugyanis újabb bejegyzésekkel gazdagítottam a „BFZ: Emlékezetes zenei pillanatok" című füzetkémet, melyet ezúttal az október 4-i oldalon nyitottam ki. A megkérdőjelezhetetlen minőségű Fesztiválzenekar esetében azonban - épp megkérdőjelezhetetlen minősége miatt - jobban feltűntek a figyelmetlenségek, pontatlanságok. Mit írjak hát a füzetkémbe? KRITIKA

A Budapesti Fesztiválzenekar Richard Strauss és természetesen Mahler műveiből válogatott az idei Mahler Napokra. A Művészetek Palotájában adott három koncert egyikét (október 5.) a brit író és zenekritikus Norman Lebrecht előadása vezette be. Lebrecht gyermekkori élményekkel magyarázta, miért olyan Mahler zenéje, amilyen; miért nem történik az I. szimfónia első négy és fél percében semmi; miként jelenik meg műveiben éles zenei kontrasztokon keresztül a szociális társadalombírálat. A legizgalmasabb és legfontosabb gondolat azonban a tudattalan jelentés kereséséről szólt. Lebrecht szerint Mahler csak megalkotta a zenei anyagot, melyet a zenészeknek, az értelmező karmesternek kell életre kelteniük; ők visznek a zenébe jelentéseket. Az állítás közhelyesnek tűnik, mégis igaznak érezzük: Mahlernél valóban nem elég lekövetni a hangok egymás utáni sorozatát, hanem egy sajátos, szakszerű értelmezésre, kifejező interpretációra van szükség.

Fischer Iván és együttese számos ponton bizonyította, hogy megfelelően értelmezték a műveket, néhány apróság viszont nem hagyott nyugodni. Fischer nemegyszer lassú, már-már vontatott tempót vezényelt. Merem állítani, hogy lassú, ugyanis minden bizonnyal a tempó visszafogottságának tudhatjuk be, hogy a hosszan tartott piano hangok gyakran leszakadtak. Fuvolák és hegedűk betegsége volt a leheletnyi hangok alulintonáltsága és gikszeres elengedése. A tempóválasztás nem segített a közel egyórás IV. szimfónia megértetésében, a hangszínekre fókuszáló darab egységbe foglalásában.

Nemcsak a hosszan kitartott hangok esetében jelentkeztek intonációs problémák. A fúvós szekcióból több ízben is pontatlan hangok szóltak ki, mely jelenség egészen szokatlan és meglepő volt a BFZ-től. Sajnos nem szolgáltatott ellenpéldát Szőke Zoltán kürt-szólamvezető sem, aki a Mahler-szimfónia szólóját játszotta. Mesterkélt színpadi jelenléte nem sok jót sejtetett, s ezt csak a legkiválóbb játékkal tudta volna felülírni. Aznap este azonban nem szólalt meg a Mahler által megálmodott csodakürt, mely az egész darabot ihlette. Tisztességes, de csodálatos helyett szürke kürtszót hallottunk.

Ahol viszont kellett volna, ott nem volt intonációs probléma... A IV. szimfóniára Echardt Violetta koncertmester látványosan bekészített egy, a kottában előírt, olcsó, finoman felhangolt hegedűt is. A cigány muzsikusokra utaló kemény, piszkos játék azonban nem valósult meg. Győzött a Mahler által kritizált nagypolgári élet, és a vacaknak szánt hegedű a lehető legszebben énekelt.

A zárlatok, a zenei végek ugyanakkor indokoltan voltak gyönyörűek, nemcsak egy-egy darab legvégén, hanem a frázisok esetében is. A Strauss- és Mahler-művek egyedülálló hangszerelése és a fantasztikus zenei lekerekítések Fischer Iván keze alatt létrehozták azokat a bizonyos pillanatokat, amiért egyáltalán érdemes elmenni egy hangversenyre. Fischer a koncert elején megkérte közönségét, ha köhögnek is, ne a halk részeknél tegyék. Csodával határos módon ez meg is történt, ezért valamennyi csodazárlatot a maga teljes valójában élhettünk meg. Strauss Négy utolsó dalának utolsó ütemeiben különösen éteri és szép hangzásnak lehettünk fültanúi. A vonóskar egyre elhaló, vibratót mellőző hangszíne megdermesztette a levegőt, és ezt - ismétlem - egyetlen köhögés sem rombolta le.

Pompás indításból is akadt néhány a koncerten. Az Egy vándorlegény dalai, a zenekar apró precíz aszimmetriáinak és Tassis Christoyannis egyenes, letisztult hangjának köszönhetően, egyedi és különleges karaktert jelenített meg. A görög bariton a későbbiekben ügyesen váltogatta hangszíneit, mindig a leghatásosabbat húzva elő. A szoprán Miah Persson a Négy utolsó dal elején bizonytalanul énekelt, idővel azonban megtalálta a megfelelő hangot, a darab utolsó darabjában pedig hozzájárult a hangverseny egyik legszebb és legemlékezetesebb pillanatához. A füzetkémbe így a következőt írom: Még ha nem is jó minden, ha a vége jó, egy jó zárlat, egy megkapó záróhang megszépíti az emlékeket.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Összművészeti esttel emlékeznek a legendás bűvészre

Rodolfo születésének 110. évfordulója alkalmából, augusztus 8-án Zene+Bűvölet címmel rendeznek összművészeti estet a Várkert Bazárban, ahol fellép a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Junior Prima Díjas zongoraművész, Vida Monika Ruth.
Klasszikus interjú

A szaxofon ismeretlen hangja – interjú Szepesi Bencével

A Budapest Saxophone Quartet alapítója úgy véli, van a szaxofonnak egy klasszikus hangja, amelyet alig ismerünk, de szépséggel kecsegtet. Beszélgetésünkben annak eredetéről és komolyzenei szerepéről mesélt, aztán kiderült, hogy még a szaxofonnál is jobban szereti másik hangszerét.
Klasszikus hír

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.