Klasszikus

Minden jó, ha a vége jó?

2014.10.20. 06:58
Ajánlom
Mah-ler Na-pok... - firkáltam fel magamnak, ugyanis újabb bejegyzésekkel gazdagítottam a „BFZ: Emlékezetes zenei pillanatok" című füzetkémet, melyet ezúttal az október 4-i oldalon nyitottam ki. A megkérdőjelezhetetlen minőségű Fesztiválzenekar esetében azonban - épp megkérdőjelezhetetlen minősége miatt - jobban feltűntek a figyelmetlenségek, pontatlanságok. Mit írjak hát a füzetkémbe? KRITIKA

A Budapesti Fesztiválzenekar Richard Strauss és természetesen Mahler műveiből válogatott az idei Mahler Napokra. A Művészetek Palotájában adott három koncert egyikét (október 5.) a brit író és zenekritikus Norman Lebrecht előadása vezette be. Lebrecht gyermekkori élményekkel magyarázta, miért olyan Mahler zenéje, amilyen; miért nem történik az I. szimfónia első négy és fél percében semmi; miként jelenik meg műveiben éles zenei kontrasztokon keresztül a szociális társadalombírálat. A legizgalmasabb és legfontosabb gondolat azonban a tudattalan jelentés kereséséről szólt. Lebrecht szerint Mahler csak megalkotta a zenei anyagot, melyet a zenészeknek, az értelmező karmesternek kell életre kelteniük; ők visznek a zenébe jelentéseket. Az állítás közhelyesnek tűnik, mégis igaznak érezzük: Mahlernél valóban nem elég lekövetni a hangok egymás utáni sorozatát, hanem egy sajátos, szakszerű értelmezésre, kifejező interpretációra van szükség.

Fischer Iván és együttese számos ponton bizonyította, hogy megfelelően értelmezték a műveket, néhány apróság viszont nem hagyott nyugodni. Fischer nemegyszer lassú, már-már vontatott tempót vezényelt. Merem állítani, hogy lassú, ugyanis minden bizonnyal a tempó visszafogottságának tudhatjuk be, hogy a hosszan tartott piano hangok gyakran leszakadtak. Fuvolák és hegedűk betegsége volt a leheletnyi hangok alulintonáltsága és gikszeres elengedése. A tempóválasztás nem segített a közel egyórás IV. szimfónia megértetésében, a hangszínekre fókuszáló darab egységbe foglalásában.

Nemcsak a hosszan kitartott hangok esetében jelentkeztek intonációs problémák. A fúvós szekcióból több ízben is pontatlan hangok szóltak ki, mely jelenség egészen szokatlan és meglepő volt a BFZ-től. Sajnos nem szolgáltatott ellenpéldát Szőke Zoltán kürt-szólamvezető sem, aki a Mahler-szimfónia szólóját játszotta. Mesterkélt színpadi jelenléte nem sok jót sejtetett, s ezt csak a legkiválóbb játékkal tudta volna felülírni. Aznap este azonban nem szólalt meg a Mahler által megálmodott csodakürt, mely az egész darabot ihlette. Tisztességes, de csodálatos helyett szürke kürtszót hallottunk.

Ahol viszont kellett volna, ott nem volt intonációs probléma... A IV. szimfóniára Echardt Violetta koncertmester látványosan bekészített egy, a kottában előírt, olcsó, finoman felhangolt hegedűt is. A cigány muzsikusokra utaló kemény, piszkos játék azonban nem valósult meg. Győzött a Mahler által kritizált nagypolgári élet, és a vacaknak szánt hegedű a lehető legszebben énekelt.

A zárlatok, a zenei végek ugyanakkor indokoltan voltak gyönyörűek, nemcsak egy-egy darab legvégén, hanem a frázisok esetében is. A Strauss- és Mahler-művek egyedülálló hangszerelése és a fantasztikus zenei lekerekítések Fischer Iván keze alatt létrehozták azokat a bizonyos pillanatokat, amiért egyáltalán érdemes elmenni egy hangversenyre. Fischer a koncert elején megkérte közönségét, ha köhögnek is, ne a halk részeknél tegyék. Csodával határos módon ez meg is történt, ezért valamennyi csodazárlatot a maga teljes valójában élhettünk meg. Strauss Négy utolsó dalának utolsó ütemeiben különösen éteri és szép hangzásnak lehettünk fültanúi. A vonóskar egyre elhaló, vibratót mellőző hangszíne megdermesztette a levegőt, és ezt - ismétlem - egyetlen köhögés sem rombolta le.

Pompás indításból is akadt néhány a koncerten. Az Egy vándorlegény dalai, a zenekar apró precíz aszimmetriáinak és Tassis Christoyannis egyenes, letisztult hangjának köszönhetően, egyedi és különleges karaktert jelenített meg. A görög bariton a későbbiekben ügyesen váltogatta hangszíneit, mindig a leghatásosabbat húzva elő. A szoprán Miah Persson a Négy utolsó dal elején bizonytalanul énekelt, idővel azonban megtalálta a megfelelő hangot, a darab utolsó darabjában pedig hozzájárult a hangverseny egyik legszebb és legemlékezetesebb pillanatához. A füzetkémbe így a következőt írom: Még ha nem is jó minden, ha a vége jó, egy jó zárlat, egy megkapó záróhang megszépíti az emlékeket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.