Klasszikus

Minden másképpen

2004.08.03. 00:00
Ajánlom
Láttam a Mezzo csatornán egy jelenetet. Lemezfelvétel lehet vagy talán próba. Egy őrült nő dobálja a haját a csembalónál, közben vezényel is, és Ian Bostridge, ez a különös tenor vagy talán szarvassá vált fiú énekel Monteverdi Orfeójából.

Láttam a Mezzo csatornán egy jelenetet. Lemezfelvétel lehet vagy talán próba. Egy őrült nő dobálja a haját a csembalónál, közben vezényel is, és Ian Bostridge, ez a különös tenor vagy talán szarvassá vált fiú énekel Monteverdi Orfeójából. Aztán láttam a lemezt is, kiderült, ki ez a hajdobáló régi zenei Koncz Zsuzsa: Emanuelle Haim. És a szereposztás is bomba, Bostridge mellett ott van Natalie Dessay, Véronique Gens és Carolyn Sampson. Az utóbbi tavasszal énekelt a Zeneakadémián, igazi, természetes, mosolygós hang, az, amire mindenki összenéz, és úgy mondja: hú, de szép. Mindennek mégsem lehet ellenállni. Éljen az Orfeo, a zenetörténet első nagy operája, gyerünk haza, hallgassuk. Éljen. Éljen... Hm.

Az, hogy az Orfeo az első opera, a zenetudósok gondja, de hogy nagy opera, azt már az előadóknak kell bizonyítaniuk. De nem így. Minden, minden összeomlik, bár nehéz a felelősöket megtalálni. Carolyn Sampson semmiről nem tehet, ő itt is gyönyörű hang, csak éppen a legkisebb szerepet énekli. Natalie Dessay is rossz ötlet a Zene szerepében, mert éppen a legnagyobb erényeit nem tudja megcsillogtatni, a fölfelé végtelennek tűnő, könnyed koloratúrákat. De a legtöbb baj az őrült nővel van, a karmesterrel, aki egyáltalán nem hagyja megszólalni a zenét. Agresszív ritmizálás szorítja össze az operát, mindig a hatás számít, nem lehet belefeledkezni a dallamokba. Vagy talán csak a keverés rossz? Mintha távolról játszanának valamit, nem kerülünk bele a műbe. Nem járunk be semmiféle utat, Orfeusz boldogságától bánatáig, végső elszántságától apoteózisáig. Ha viszont végig (vagy majdnem végig) komor arccal menetelünk át az eseményeken, akkor mi a jó az egészben? A Zene már az első percben bánatosan énekel, Bostridge két percig talán úrrá lesz ezen az általános levertségen, de aztán mindannyian visszaesünk a depresszióba. Amikor Mario Luperi Kárón szerepében elkezd betegesen öblögetni, akkor már nincs tovább, nem tehet semmit sem. Köszönöm, megsemmisültem, becsaptak.

Van egy Boccaccio-történet, amelyben valaki megtér, mert Rómában látja a papok bűneit és hitványságát, és ha az egyház így is szilárd, akkor mégis a kereszténység az igaz tanítás. Ennek a lemeznek is ez a legfőbb tanulsága. Ha az opera már a kezdetektől fogva a búbánat és az unalom műfaja, akkor mégis ez az igazi zene, hiszen ennyi ideig fennmaradt.

(Monteverdi: L'Orfeo - Virgin, 2004)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Zenés színház

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Színház

Elhunyt Boda-Szász Kriszta színművész

A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház művésze 42 éves volt. Két gyermeket hagyott hátra.
Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Vizuál

Nézze meg Tasnádi István új filmjét otthon!

Reinkarnációval foglalkozó cégről és klienseiről készített filmet az Aranyélet írója. Tasnádi István második rendezését augusztus 29-én vetíti a Duna TV.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.
Klasszikus ajánló

A fuvolát és a trombitát ismered, de mi az a didgeridoo?

Ez is kiderül a Kovács Zalán László tubaművész által alapított Nemzetközi Fúvós Napokon, amely a fúvós hangszerek értékeit kívánja megmutatni a nagyérdeműnek Pakson.
Klasszikus videó

A zongora, ami festményt alkot, ha játszanak rajta

Egy olasz zongoraművész és mérnök ismerőse úgy gondolták, jó ötlet apró ecseteket rögzíteni a zongorakalapácsokra. Videó.