Klasszikus

Minden másképpen

2004.08.03. 00:00
Ajánlom
Láttam a Mezzo csatornán egy jelenetet. Lemezfelvétel lehet vagy talán próba. Egy őrült nő dobálja a haját a csembalónál, közben vezényel is, és Ian Bostridge, ez a különös tenor vagy talán szarvassá vált fiú énekel Monteverdi Orfeójából.

Láttam a Mezzo csatornán egy jelenetet. Lemezfelvétel lehet vagy talán próba. Egy őrült nő dobálja a haját a csembalónál, közben vezényel is, és Ian Bostridge, ez a különös tenor vagy talán szarvassá vált fiú énekel Monteverdi Orfeójából. Aztán láttam a lemezt is, kiderült, ki ez a hajdobáló régi zenei Koncz Zsuzsa: Emanuelle Haim. És a szereposztás is bomba, Bostridge mellett ott van Natalie Dessay, Véronique Gens és Carolyn Sampson. Az utóbbi tavasszal énekelt a Zeneakadémián, igazi, természetes, mosolygós hang, az, amire mindenki összenéz, és úgy mondja: hú, de szép. Mindennek mégsem lehet ellenállni. Éljen az Orfeo, a zenetörténet első nagy operája, gyerünk haza, hallgassuk. Éljen. Éljen... Hm.

Az, hogy az Orfeo az első opera, a zenetudósok gondja, de hogy nagy opera, azt már az előadóknak kell bizonyítaniuk. De nem így. Minden, minden összeomlik, bár nehéz a felelősöket megtalálni. Carolyn Sampson semmiről nem tehet, ő itt is gyönyörű hang, csak éppen a legkisebb szerepet énekli. Natalie Dessay is rossz ötlet a Zene szerepében, mert éppen a legnagyobb erényeit nem tudja megcsillogtatni, a fölfelé végtelennek tűnő, könnyed koloratúrákat. De a legtöbb baj az őrült nővel van, a karmesterrel, aki egyáltalán nem hagyja megszólalni a zenét. Agresszív ritmizálás szorítja össze az operát, mindig a hatás számít, nem lehet belefeledkezni a dallamokba. Vagy talán csak a keverés rossz? Mintha távolról játszanának valamit, nem kerülünk bele a műbe. Nem járunk be semmiféle utat, Orfeusz boldogságától bánatáig, végső elszántságától apoteózisáig. Ha viszont végig (vagy majdnem végig) komor arccal menetelünk át az eseményeken, akkor mi a jó az egészben? A Zene már az első percben bánatosan énekel, Bostridge két percig talán úrrá lesz ezen az általános levertségen, de aztán mindannyian visszaesünk a depresszióba. Amikor Mario Luperi Kárón szerepében elkezd betegesen öblögetni, akkor már nincs tovább, nem tehet semmit sem. Köszönöm, megsemmisültem, becsaptak.

Van egy Boccaccio-történet, amelyben valaki megtér, mert Rómában látja a papok bűneit és hitványságát, és ha az egyház így is szilárd, akkor mégis a kereszténység az igaz tanítás. Ennek a lemeznek is ez a legfőbb tanulsága. Ha az opera már a kezdetektől fogva a búbánat és az unalom műfaja, akkor mégis ez az igazi zene, hiszen ennyi ideig fennmaradt.

(Monteverdi: L'Orfeo - Virgin, 2004)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.
Vizuál

A Pilátus is versenybe szállhat a Golden Globe-ért

Dombrovszky Linda filmjét beválogatták a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba.
Vizuál

Raffaello nem szerette az orrát, ezért retusálta azt önarcképein

A reneszánsz olasz festő valószínűleg saját orrának "idealizált" változatát festette meg önarcképein, vélik olasz kutatók.
Színház

„Az én Kisvárdám” – Közkedvelt művészek mesélnek kisvárdai emlékeikről

Az összetartozás évében különösen fontos a magyarországi és a határon túli kulturális, színház szakmai találkozás. Ezzel a sorozattal a szervezők erre szeretnék felhívni a figyelmet.
Klasszikus

Madarász 70 – A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye

Madarász Iván zeneszerző három műve kerül terítékre szeptember 4-én a Pesti Vigadó csodálatos termében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Az idei Arcus Temporum „házhoz megy”

A Pannonhalmi Főapátság kortárs művészeti fesztiváljának hangversenyeit élőben is közvetítik az arcustemporum.com oldalon, augusztus 21-23. között.
Klasszikus ajánló

„Fellélegzés” – Rövidesen indul az 5. Fesztivál Akadémia Budapest

Augusztus 20-tól rendezik meg az idei Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) koncertsorozatát a Zeneakadémián, a BMC-ben, a Hagyományok Házában és más helyszíneken. A rendezvényre több mint hatvan kiváló magyar művészt hívott meg Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezető. A „Fellélegzés” címet viselő fesztivál teljes programja elérhető a rendezvény honlapján, a hangversenyekre megkezdődött jegyértékesítés.
Klasszikus ajánló

Madarász 70 – A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye

Madarász Iván zeneszerző három műve kerül terítékre szeptember 4-én a Pesti Vigadó csodálatos termében.
Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.