Klasszikus

Minden másképpen

2004.08.03. 00:00
Ajánlom
Láttam a Mezzo csatornán egy jelenetet. Lemezfelvétel lehet vagy talán próba. Egy őrült nő dobálja a haját a csembalónál, közben vezényel is, és Ian Bostridge, ez a különös tenor vagy talán szarvassá vált fiú énekel Monteverdi Orfeójából.

Láttam a Mezzo csatornán egy jelenetet. Lemezfelvétel lehet vagy talán próba. Egy őrült nő dobálja a haját a csembalónál, közben vezényel is, és Ian Bostridge, ez a különös tenor vagy talán szarvassá vált fiú énekel Monteverdi Orfeójából. Aztán láttam a lemezt is, kiderült, ki ez a hajdobáló régi zenei Koncz Zsuzsa: Emanuelle Haim. És a szereposztás is bomba, Bostridge mellett ott van Natalie Dessay, Véronique Gens és Carolyn Sampson. Az utóbbi tavasszal énekelt a Zeneakadémián, igazi, természetes, mosolygós hang, az, amire mindenki összenéz, és úgy mondja: hú, de szép. Mindennek mégsem lehet ellenállni. Éljen az Orfeo, a zenetörténet első nagy operája, gyerünk haza, hallgassuk. Éljen. Éljen... Hm.

Az, hogy az Orfeo az első opera, a zenetudósok gondja, de hogy nagy opera, azt már az előadóknak kell bizonyítaniuk. De nem így. Minden, minden összeomlik, bár nehéz a felelősöket megtalálni. Carolyn Sampson semmiről nem tehet, ő itt is gyönyörű hang, csak éppen a legkisebb szerepet énekli. Natalie Dessay is rossz ötlet a Zene szerepében, mert éppen a legnagyobb erényeit nem tudja megcsillogtatni, a fölfelé végtelennek tűnő, könnyed koloratúrákat. De a legtöbb baj az őrült nővel van, a karmesterrel, aki egyáltalán nem hagyja megszólalni a zenét. Agresszív ritmizálás szorítja össze az operát, mindig a hatás számít, nem lehet belefeledkezni a dallamokba. Vagy talán csak a keverés rossz? Mintha távolról játszanának valamit, nem kerülünk bele a műbe. Nem járunk be semmiféle utat, Orfeusz boldogságától bánatáig, végső elszántságától apoteózisáig. Ha viszont végig (vagy majdnem végig) komor arccal menetelünk át az eseményeken, akkor mi a jó az egészben? A Zene már az első percben bánatosan énekel, Bostridge két percig talán úrrá lesz ezen az általános levertségen, de aztán mindannyian visszaesünk a depresszióba. Amikor Mario Luperi Kárón szerepében elkezd betegesen öblögetni, akkor már nincs tovább, nem tehet semmit sem. Köszönöm, megsemmisültem, becsaptak.

Van egy Boccaccio-történet, amelyben valaki megtér, mert Rómában látja a papok bűneit és hitványságát, és ha az egyház így is szilárd, akkor mégis a kereszténység az igaz tanítás. Ennek a lemeznek is ez a legfőbb tanulsága. Ha az opera már a kezdetektől fogva a búbánat és az unalom műfaja, akkor mégis ez az igazi zene, hiszen ennyi ideig fennmaradt.

(Monteverdi: L'Orfeo - Virgin, 2004)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.