Klasszikus

„Minden mű önmagában kerek egész” – Interjú Ránki Dezsővel

2022.09.20. 14:15
Ajánlom
Bach azon zeneszerzők közé tartozik, akiknek a zenéjét különösen szívesen adja elő – mondja Ránki Dezső, aki a Concerto Budapest szeptember 24-i koncertjén a komponista két versenyművét játssza majd. A Kossuth-díjas zongoraművésszel ebből az alkalomból beszélgettünk.

Bach sok zenész számára egyfajta origót jelent, önnek milyen a személyes viszonyulása hozzá?

Hasonló jelentése volt számomra is mindig, csak sok évtizedig nemigen játszottam nyilvánosan. Úgy éreztem, csak akkor lenne érdemes, ha az interpretációban valami másokétól különbözőt tudnék hozzátenni. Most már letettem erről a hiú gondolatról, győzött az egyszerű játszani vágyás, hiszen akár akarjuk, akár nem, amúgy is különbözőek vagyunk, különbözően zongorázzuk ugyanazt a művet is.

A koncerten elhangzó két mű eredetileg nem zongorára született, ez milyen kihívást jelent előadói szempontból?

Bach idejében a csembaló volt az a billentyűs hangszer, amely egy kamarazenekarral hangerőben felvehette a versenyt (persze az orgonán kívül, de az helyhez kötött), így csembalóversenyként ismertük meg a darabokat. Mindemellett Bachnál – azon kívül, hogy figyelembe vette a hangtartományt, és hogy azon a hangszeren hány szólamot lehet egyszerre játszani – általában olyan a zenei anyag, hogy

lényegében mindegy, milyen hangszeren szólal meg, a zene a saját, Bach által megszabott törvényei alapján halad.

Ezek a versenyművek is a kutatások szerint más hangszerre készült darabok átdolgozásai. Nem hiszem, hogy Bachnak bármi kifogása lenne az ellen, hogy modern zongorán játsszuk a műveit.

Bachot és a régizenét gyakran specializálódott együttesek játsszák, mit gondol, egy modern hangszerekkel történő előadáson mennyiben kaphatunk más képet a zeneszerzőről?

Nagyon fontos, hogy amennyire lehet, ismerjük meg a korabeli játékstílust, tanuljuk meg a lejegyzés ma már feledésbe merült szabályait, hiszen annak idején sok mindent másképpen írtak le, vagy egyáltalán nem is jeleztek, annyira a mindennapi zenei nyelv része volt. Ezen túlmenően viszont az a véleményem, hogy

bízzunk az ösztönünkben, és rá fogunk találni arra a természetes zenélési módra, a művek esszenciájára, ami őket máig (már 300 év óta!) élteti,

a historizmus dogmatikussá merevítése nélkül. Nem muszáj mindent pont úgy csinálni, mint akkor – ez amúgy is lehetetlen. Hasznos, ha ismerjük a korabeli hangszerek lehetőségeit, erényeit, korlátait, de szerintem bátran használhatunk mai hangszert is, a hozzáállás a lényeg.

concerto_hrotko_balint-150657.jpg

Ránki Dezső (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / Concerto Budapest)

A Concerto Budapesttel már számos koncertet adtak. Hogyan jellemezné a közös munkájukat?

Régi jó ismerősökként, barátokként találkozunk minden alkalommal újra, és ez rengeteg időt, energiát megtakarít a próbákon, a munkában. Nagyon sok a szép közös koncertélmény.

Keller Andrással sokat kamarazenéltek is együtt, hogyan hat ki ez a közös munkára, amikor szólista és karmester szerepben dolgoznak együtt?

Azt hiszem, a jó együttműködés karmester és szólista között olyan, mint egymást jól megértő kamarapartnerek között.

Ideális versenymű-előadásban a zenekar anyaga és a szólóhangszer szólama egyenrangú, egymást váltogató, kiegészítő, erősítő szerepet játszik,

ebben persze nehéz a szólista dolga, de a zenekart irányító karmesteré még annál is sokkal összetettebb. Mindenesetre egymásra figyelés, alkalmazkodás nélkül nincs esély jó produkcióra. A számos közös kamarazenei koncert tapasztalata sokat segít nekünk, zenei neveltetésünk is hasonló alapokon nyugszik.

Figyelembe szokta venni a koncert műsorának azt a részét, amiben nem játszik? Befolyásolja az valamilyen módon az előadását, a felkészülését, a ráhangolódását?

Tudok róla természetesen, mi van még a műsorban – aminek kialakítása a karmester feladata számos szempont figyelembevételével –, de miért kellene másképp készülnöm, vagy bármit másképpen csinálnom, például egy Bach-műben, attól függően, hogy a koncert másik részében mi hangzik el?

Minden mű önmagában kerek egész.

Ha rajtam múlik a műsor összeállítása, persze hosszan mérlegelem, milyen műveket illesszek egymáshoz, de a többi darab akkor sem befolyásolja, hogy hogyan játszom azt, amiben én vagyok a szólista.

A koncerten szólistaként szerepel, de gyakran játszik kamarazenét, sok esetben a családtagjaival. Milyen zenei formációban érzi magát a legjobban, és miért?

Az élet nagy ajándékának érzem, hogy Edittel (Klukon Edit, Ránki Dezső felesége – a Szerk.) nemcsak a magánéletben, hanem a zenében is partnerek lehetünk. Több mint félezer koncerten, a zongoraduó-irodalom nagy részét eljátszottuk már az utóbbi 35 évben. Legutóbb megtanultuk Liszt mind a 13 szimfonikus költeményének a közönség által lényegében ismeretlen, négykezes, Liszt által készített átdolgozását – lényeges, hogy átdolgozás, mert a szerző igazi zongoraművekké varázsolta őket. Hasonlíthatatlan élmény volt számunkra ezekkel a remekművekkel foglalkozni.

Ránki Dezső

Ránki Dezső (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor)

Igen sok koncertet ad – szükségét érzi, hogy időnként egy szerzőre vagy korszakra, irányzatra fókuszáljon, vagy jobban kedveli, ha minél színesebb a programja?

Rengetegféle zenét játszottam a – most már – sok évtized alatt, de

az utóbbi időszakban egyre inkább egy szűkebb zeneszerzői kör műveiben érzem magam a legjobban,

ide tartozik például Bach, Haydn, Schumann, Liszt, Debussy, Ravel, Dukay. Soha nem volt különösebb tervem vagy koncepcióm azzal kapcsolatban, hogy mit tanuljak meg, specializálódni meg végképp nem akartam. Ami éppen vonzott, azt igyekeztem előbb-utóbb műsorra tűzni. Volt persze olyan, hogy felkérésre vállaltam valamit, de – szerencsés alkat lévén – tanulás és gyakorlás közben azokat is megszerettem. Az egyetlen, amire igazán törekszem, hogy a nekem legkedvesebb műveket és a tőlem telhető legjobban játsszam el.

Egy interjúban azt mondta, hogy a mai korban a közönség könnyen megvezethető a látványos külsőségekkel. Ezek szerint nem ért egyet Kocsis Zoltán azon kijelentésével, mely szerint egy zeneileg kevéssé képzett közönség is érzékeli, ha egy zenemű előadása nem igazán jó, még ha ez nem is tudatosodik bennük (de unatkoznak, vagy például nem érzik jól magukat)?

Egyetértek Kocsis Zoltánnal, de az utóbbi időben annyira alapkövetelménnyé vált a profi külsőségek, a marketing elsajátítása, hogy alacsony szakmai színvonalú, felkészületlen, de magabiztosságot sugárzó, szuperlatívuszokkal beharangozott produkció is könnyedén arathat sikert,

a közönség pedig – bármennyire is gyakorlott zenehallgató valaki – elbizonytalanodik: hátha csak ő érzi rosszul?

Rámenősséggel, nyomulással, üres szlogenekkel, nagyotmondással az életben gyakran találkozunk, elég csak a mindent elárasztó, manipulatív, gyakran hazug, agresszív reklámokra gondolni, és a mi területünk sem kivétel. Persze igazságtalanság volna általánosítani, vannak szerencsére magas színvonalú, igényes munkával előkészített, igazi zenei élményt nyújtó koncertek is bőven. És van néhány szívmelengetően elkötelezett, tehetséges, ígéretes fiatal művész is.

Concerto Budapest – Évadnyitó koncert 2.
szeptember 24. 19:30

Bach: d-moll zongoraverseny, BWV 1052
Bach: A-dúr zongoraverseny, BWV 1055
Mahler: I. (D-dúr, „Titán”) szimfónia

Közreműködik: Ránki Dezső zongora
Vezényel: Keller András

Fejléckép: Ránki Dezső (fotó: Felvégi Andrea)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Átadták a Szemle Plusz díjait, a Gyévuska a legjobb előadás, a Fidelio különdíját Martinkovics Máté nyerte

Pótszékes teltházakkal zajlott le idén a Szemle Plusz színházi fesztivál a Városmajori Szabadtéri Színpad szervezésében. Az augusztus végi seregszemle díjaiért tizenkét előadás szállt versenybe, a díjkiosztót szeptember 13-án tartották a Kristály Színtérben.
Vizuál

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Vizuál

Ha ősz, akkor skandináv filmek!

Szeptember 26. és október 2. között rendezik meg a 11. Skandináv Filmfesztivált a budapesti Art+ Cinemában. A fesztivál során egy héten át a legkiválóbb északi filmek kerülnek vászonra az Art+ Cinema két mozitermében. A programot premier előtti vetítések, hazai forgalmazásba nem kerülő játékfilmek színesítik.
Könyv

Csínyek és csodák

Nem egy Jón Kalman Stefánsson-műről beszélnénk, ha nem járná át a fejezeteket az idő múlása felett érzett, mélyen átélhető melankólia, amellett, hogy újra és újra felnevetünk a gyerekgondolkodás keresetlen őszinteségén meg a komikus helyzetek során.
Plusz

„A hiány elválaszthatatlan a jelenléttől” – beszélgetés a PLACCC Fesztivál két alkotójával

Az augusztus 30. és szeptember 21. között zajló PLACCC Fesztivál programjában szerepel Bogdana Kosmina ukrán vizuális művész és építész helyspecifikus installációja, valamint Rita Hoofwijk holland színházi alkotó köztéri részvételi előadása.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.
Klasszikus ajánló

Fülbemászó 20. századi remekművek és örök kedvencek a Pannon Filharmonikusok új évadában

Titok címmel hirdette meg 2024/2025-ös évadát a Pannon Filharmonikusok, amely szeptember 12-én kezdődik Kesselyák Gergely Isteni költemény című bérletnyitó koncertjével a Kodály Központban.
Klasszikus beszámoló

Visszatérő vendégek – benyomások a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Tíz év nagy idő – mondta Marton Éva, amikor az Operaházban tartott zárógálán értékelte az idei énekversenyt, és valóban: sok száz énekest hallhattunk már a 2014-es indulás óta a világhírű művész nevét viselő, kétévente rendezett megmérettetésen.