Klasszikus

Minden ok nélkül

2005.07.18. 00:00
Ajánlom
A hosszú első felvonás végére sem sikerült rájönnöm, hogy voltaképpen mit akarnak az alkotók a Bakáts téri Toscával. Ha egyáltalán akarnak valamit.

A darab körülbelül az, ami az Erkel Színházban is szokott menni, de a szabad tér hátrányaival sújtva, tehát néha az erősítés elszáll, és csak a szenvedő énekest hallani a távolból, a kórust nem lehet bemikrofonozni, így aztán csak azt a svájci gárdistának öltözött legényt hallani, aki a legközelebb áll a mikrofonhoz, és lehet reménykedni, hogy az ő hangja nem reprezentálja híven a kar általános állapotát.

A főbb szereplők között Gurbán János úgy viselkedik, mintha valami baja lenne, idétlenül vonszolja magát a színpadon, de ez a vonszolódás mintha nem Angelottit, a szabadság bajnokát akarná jelképezni, hanem civil üzenet lenne, olyasmi értelemmel, hogy mit keresek én itt. A néző pontosan nem érti, hogy mi a szemrehányás oka, de ha Gurbán János helyébe képzeli magát, és arra gondol, hogy fehér nadrágban, bíbor kabátban kell ténferegnie a Bakáts téren, mintha egy luxushotel személyzetének elöregedett tagja lenne, nem irigyli a művészt.

Nem irigyli Kiss B. Attilát sem, aki szintén áldozata a jelmeztervezői önkénynek, szűk szárú csizmában, fehér festőköntösben énekelgeti a népszerű Levéláriát, és egészen olyan látványt nyújt, mint egy dalos kedvű henteslegény. Az igazsághoz tartozik, hogy sokkal különbül nem is énekelt, a szép hang megszólalt, de sokszor a kívánt magasság alatt. Néha megsimogatta partnernője mikrofonját, ami akusztikailag korántsem annyira kellemes élmény, egyszer meg szenvedélyesen a nő készülékébe énekelte, hogy szereti őt, de ez azt a benyomást keltette, mintha a fülébe ordította volna érzelmeit.

A címszereplő Sümegi Eszter mindent hozott: klasszisát is, hiszen valóban erőteljes hangon, pontosan teljesített, és mindegy neki, hogy állva, ülve, fekve kell megszólaltatnia a szólamát, árad a hang. Ugyanakkor a környezettel szemben ő is alulmaradt, meglehetősen unalmasan énekelt, a szokásos és hiteltelen színpadi ágálást hozva, lemondva arról, hogy a Tosca egyáltalán jelenthet valamit azon kívül, hogy ez is egy opera. Anatolij Fokanovról körülbelül ugyanez mondható el, éneklése első osztályú, játéka azonban - különösen Scarpia halálakor - élénk derültséget fakasztott a nézőtéren. Kaposi Gergely semmire sem kötelező vezényléssel tette magát feltűnésmentessé.

És akkor vissza az eredeti kérdéshez: mit akartak ezzel az előadással? Az Erkelből elhozott díszletelemekkel, a gyertyákkal, az egy színpadra helyezett három színnel: középen a templom, jobbra a Farnese-palota, balra a csökött Angyalvár? Mit akartak egy olyan előadással, amelynek a legérdekesebb akusztikai eleme az ágyúlövés, mert akkorát szólt, mint az Apollo-11 a kilövésekor? Vagy ez csak nyár, alamizsna a jónépnek? A kultúra árnyéka? És ha ilyen az árnyéka, milyen lehet az igazi?

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Könyv

Innentől nem a gyerek hibája lesz, ha nem olvas

Az irodalom a szabadságról szól. Ha ezt a szabadságot nem adjuk meg az oktatással, ha nem mutatjuk meg a gyerekeknek, hogy talán éppen az olvasás az, amire ebben a számára is megterhelő, felgyorsult világban szüksége van, akkor tényleg nem az ő hibája lesz, hogy nem olvas. VÉLEMÉNY.
Klasszikus

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Zenés színház

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Klasszikus

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Klasszikus hír

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.
Klasszikus ajánló

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Klasszikus ajánló

Feltörekvő magyar karmester a Müpa színpadán

A közelmúltban rangos karmesterversenyt nyert Hontvári Gábor, aki most a Nemzeti Filharmonikusokat vezényli február 25-én a Müpában. Az online esemény igazi zenei csemegének ígérkezik.
Klasszikus gyász

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.