- Milyen gyakran jössz Magyarországra?
- Ha tehetem, jövök. A családom, a barátaim várnak. Most több fellépésem van Németországban, mint itthon, de remélem, egyre többször jöhetek haza utóbbi okból is.
- Mindig egyértelmű volt számodra, hogy mezzoszoprán vagy?
- Igen. A tanulmányok elején persze érdemes mindenféle lágét kipróbálni, amire Mozart operaáriái kiválóak, de mindig a mezzo irodalomban éreztem jól magam. Ebben a repertoárban több olyan szerep van, ami a szoprán és a mezzo határán mozog. Van erre egy német kifejezés: Zwischenfach, amit magyar megfelelő híján köztesfachnak fordíthatunk.
- Hogy született meg a döntés, hogy a bachelor diploma után Hamburgban folytatod?
- Ösztöndíjasként a győri főiskola utolsó évében egy félévet a Hannoveri Zeneművészeti Főiskolán töltöttem. Nagyon kíváncsi alkat vagyok, minden újdonság érdekel és szerettem azt a sokféleséget, ami körülvett. Ezért úgy döntöttem, több énekprofesszort is megkeresek. Győri énektanárom, Németh Judit ajánlotta a hamburgi zeneművészetin Geert Smitset, akivel néhányszor dolgozhattam a felvételi előtt, és később az ő osztályában folytattam a tanulást. Akkor indult a Lied és oratórium mesterszak a dalkísérő Burkhard Kehring és régizene tanárunk, Mark Tucker vezetésével.
- Kiket tartasz mestereidnek?
- Fontos személynek tartok mindenkit, akitől eddig tanulhattam. Schultz Katalinnál kezdtem a német Lied iránt érdeklődni, Győrben pedig Németh Judit mutatott rá, hogy valószínűleg egyszer Wagnert is énekelhetek. Ezen kívül sok új és hasznos impulzust kaptam ének mesterkurzusokon. Így ismertem meg Claudia Rüggeberget is, akit azóta is felkeresek, ha Grazban járok. Itthon Szabóki Tündével készülök a megmérettetésekre; jól ismeri a nemzetközi mezőnyt és annak követelményeit.
- Milyen fellépéseid voltak-vannak mostanában?
- Németországban szerepeltem Purcell-, Offenbach-, Janáček-operában, és Hamburgban legutóbb Puccini Angelica nővérében láthattak. Ezenkívül a hamburgi években sokat bővült az oratorikus repertoárom, hiszen ennek nagy hagyományai vannak a protestáns területeken. Ha már mestereknél tartunk, Németországtól kaptam egyet: Johann Sebastian Bachot. Legutóbb Berlinben énekeltem a Karácsonyi oratóriumot, de ún. Bach-kantátás istentiszteleteken is énekelek. Mivel most Aachenben élek, nagyon várom az észak-rajna-vesztfáliai bemutatkozást is Duisburgban, ahol egy ritkán bemutatott Telemann-kantátát adunk majd elő.
Váltsa meg jegyét Kovács Ágnes és Szivkova Mariann közös bemutatkozó koncertjére ide kattintva.
- Milyen emberi tapasztalatokat szereztél Németországban?
- Lehet, közhely ugyan, de az idegen környezet és az új barátságok révén elsősorban önismeretre tettem szert. A magyar képzés biztos szakmai hátteret adott az építkezéshez, annak tudatosításához pedig, hogy mit tudok és mire vagyok képes, egy távoli helyszínre, Hamburgra volt szükségem.
- Szivkova Mariann-nal a győri évek alatt ismertétek meg egymást?
- Igen, Mariann-nal győri a barátság. Gyorsan megtaláltuk a közös hangot nemcsak a félórás úton a főiskolától a Győri Leánykar próbáira, de a Matrózban kapható halászlét illetően is. Bár ő Grazban folytatta a mesterképzést Claudia Rüggebergnél, én pedig Hamburgba kerültem, mindig kapcsolatban maradtunk. Hol Budapesten, hol másutt (Mariann Bécsben él), de gyakran találkoztunk. Énekes szabadúszóként egyben fontos szakmai kapocs a barátságunk, amelyben az egymásnak adott ötletek, közös koncertek szervezése és egymás biztatása is benne van. A mostani koncert apropóját az adta, hogy végre mindketten, vagyis mindhárman itthon tudunk lenni. Nagy öröm számunkra ugyanis, hogy Solymár Rita közreműködésével énekelhetünk, aki a grazi zeneművészeti egyetem korrepetitora és mindkettőnk mentora egyben.
- A koncert plakátján számos szerző neve szerepel. Hogy választottátok ki a műveket? Duetteket is hallhatunk?
- Mivel egy bemutatkozó koncertről van szó, szeretnénk magunkról átfogó képet adni a közönségünknek. Mindketten az aktuális repertoárunkból válogattunk operaáriákat, német Liedeket és duetteket. A nagycsütörtöki dátum elgondolkodtatott minket, hogyan csendesedhetnénk el a döntően romantikus műsor végére. A koncertet indító Pergolesi Stabat Mater kettőstől egy nagy crescendoval jutunk az első részt záró Mozart áriához, majd az este végén többek között Desdemona Ave Mariája után a harangok is elhallgathatnak Offenbach Barcarolájával. Az eredetileg kápolnának épült Nádor terem csodálatos koncerthelyszín, ahol énekelni valóságos ünnep.