Klasszikus

"Mindenképpen jó, hogy vitát generál"

2015.02.10. 15:55
Ajánlom
Néhány hete elkészült a Zeneakadémia első reklámfilmje. A Géczy Dávid által rendezett spotról, mely az egyetemen belül és kívül is nagy figyelmet és vegyes kritikákat kapott, Szabó Stein Imre kommunikációs igazgatót, a film szellemi atyját kérdeztük.

Honnan jött az ötlet egy reklámfilm elkészítéséhez?

Az ötlet szó talán nem szerencsés, mert nem egy probléma megoldásának kereséséről volt szó. Egy folyamat ért oda, hogy logikusnak láttam egy reklámspottal való kísérletezést. A folyamatot úgy írnám le, hogy a rekonstrukció utáni újranyitásra, 2013 októberére kialakítottuk az átfogó arculatot, ami nem kisebb téttel járt, mint újrafogalmazni a Zeneakadémia identitását. Egy olyan intézményt kellett méltó módon reprezentálni, ami mint zeneművészeti-zenetudományi egyetem az elsők között van a világon, s ezzel párhuzamosan koncertközpontként is működik. Elkezdtünk a patina és progresszió mentén haladni - ezt a kettőt együtt kell felmutatni, mert a külföld nem csak a múlt nagy hagyományaira kíváncsi, nem érti meg a jelen nagyszerűségét kizárólag az örökségünk felemlegetésével. Felépítettünk tehát egy rendszert, ami a patinát, a múlt tiszteletét tökéletesen kiszolgálja - még ha vannak e körül kisebb-nagyobb viták is, - ugyanakkor rendkívül korszerű és modern. Szerintem túl is léptünk egy picit a nyugati sztenderdeken.

Ez cél volt?

Igen, mondhatjuk, hogy cél volt. Nem is lett volna kit utánozni, hiszen nagyon kevés a világon az ilyen együttállás, ahol egyetem és önálló koncertszervezés együtt létezik. Speciális helyzetben vagyunk, ezért egy teljesen önálló utat kellett járnunk. Közben megnyertük a Red Dot Design Award nagydíját, amely az integrált kommunikáció területén a legnagyobb kitüntetés. Ez jól mutatja, hogy miként tekint a világ a tevékenységünkre.

Miért volt szükség ilyen eredmények mellett egy reklámfilmre is?

Nyilvánvaló problémának látom azt, hogy Magyarországon, de egész Európában is elöregedő a koncertjáró közönség. A fiatal művészeknek tehát azzal kell szembenézni, hogy a publikum száma drasztikusan csökkenni fog, ha nincs utánpótlás. Generációk vannak, akiknek egyszerűen nem épült be az életmódjukba, hogy koncertre járjanak, egy elit kulturális szigetnek látják ezt. Alapvetően nekik szól a reklámfilm.

Sokak véleménye szerint túl modern ez a spot, nem tükrözi kellőképpen az intézmény dicső múltját...

Természetesen a reklámfilm alapvető szabályainak kellett, hogy megfeleljen. Ha pusztán a Zeneakadémia nagyságáról beszéltünk volna, mondjuk archív felvételekkel, az a reklám műfajában gyakorlatilag nevetség tárgya lett volna, mivel működésképtelen. Még egy ilyen intézmény esetében is, mint a Zeneakadémia, nagyon pontosan kell tudni, hogy egy reklámspottal mit akarunk elérni. Ez egy negyven másodperces novella-sűrítmény, tehát célirányos, soha nem a mindenség megfogalmazása a célja. Mindazonáltal természetesen a Zeneakadémia egészéből táplálkozik, sugározza a minőséget, és azt, hogy itt él a zene. Ezt tartottam a központi üzenetnek, hiszen abben vagyunk teljesen egyedülállók, hogy konkrétan itt születik a zene napról napra, vizsgáról vizsgára, hallgatóról hallgatóra. Ezzel pedig szorosan összefonódik a rengeteg koncert, ahol a világ legnagyobbjai lépnek fel.

Ezért volt fontos, hogy a filmben a hallgatók zenéljenek?

Elsősorban ezért, de természetesen praktikus szempontok is közrejátszottak, tekintve, hogy ez a spot az iparágban szokásos több tíz millió forint helyett néhány millió forintból készült. Sokat tudtunk ebben építeni a fiatal zenészek, és a profi filmes csapat lelkesedésére. A Musiciens Libres együttes volt a bázis, ők egészültek ki a zene által megkívánt további hangszerekkel. A spot zenéje természetesen kifejezetten erre a célra készült, a nemrég nálunk végzett zeneszerző, Kutrik Bence komponálta. Persze a zenei anyagnál is figyelembe kellett venni a reklám műfajának alapvető törvényszerűségeit, még akkor is, ha a Zeneakadémia magáról beszél zenében. A reklám alapcélja ugyanis nem önmagunk nagyságának deklaratív kiállítása.

A reklámfilm egyik szereplője, az énekes, egy külföldi hallgató, Yoshida Makiko. Van ennek jelentősége?

Természetesen igen, egyértelmű üzenete van, ugyanúgy, mint a filmben szereplő közönség nemzetköziségének.

Nagyon sokan szerepelnek a reklámfilmben, a Zeneakadémia Nagyterme zsúfolásig tele van. Hogyan zajlott a forgatás?

Decemberben egy hangversenyt szerveztünk jelképes összegű belépővel, mivel szükségünk volt a közönség közreműködésére is. A reklámfilmben is szereplő fiatal zenészek koncertje után éjszakába nyúlóan zajlott a forgatás.

Mi az üzenete a spot egészének, és egyes mozzanatainak?

Két részre oszthatjuk ezt a filmet. Az első egy feszültségfokozó rész, hiszen az elején nem tudjuk, hogy hol vagyunk. Szándékoltan egy nemzetközi közönséget látunk, olyan figurákkal, akik nem tipikus Zeneakadémia-látogatók, és nem is a klasszikus koncerttermekben megszokott módon viselkednek. A zene első részében csak ütősöket hallunk, s csak azután válik világossá, hogy a Zeneakadémia Nagytermében vagyunk. Az volt a cél, hogy legyen egy kellő meglepetés, ami azt sugallja, hogy olyasfajta magasabb rendű izgalmat élhet át a közönség egy komolyzenei koncerten, ami vetekszik egy pop- vagy rock-koncert zenei izgalmával. Ugyanakkor nálunk sokkal-sokkal többet kap a közönség, mégsem kell rettegni attól, hogy mennyire felkészült zeneileg. A film második felében, valóban bravúros filmes megoldásokkal, kibontakozik a szemünk előtt a zene: a hang útját térképeztük fel filmes nyelven. Ez azért fontos, mert hallottam már olyan véleményt is, hogy hiányzik a filmből az alázat. A megközelítés és a megoldás módjában azonban mérhetetlenül sok alázat van, hiszen a képi műfaj legfontosabb kellékei teljes mértékben alárendelődtek a tizenkét fiatal zenésznek.

Úgy tudom, nem csak a magyar média sugározza majd a Zeneakadémia reklámfilmjét...

A spot természetesen elsősorban a magyar közönségnek szól, de úgy, hogy a külföldiek számára is azonnal érthető és magával ragadó legyen. A BBC-n, és nagy valószínűséggel a Mezzo-n lesz majd látható. Ha egy külföldi érkezik Magyarországra, aki már látta a reklámunkat, biztos vagyok benne, hogy eszébe fog jutni, és talán egy koncertre is eljön majd.

 "Trendi reklámmal támad a Zeneakadémia" - ezt olvashatjuk egy internetes oldalon. Hogy látja Ön, elérte-e a célját a spot?

Mindenképpen jó, hogy vitát generál. A célközönségnél, úgy látom, pozitív a reakció: nagyon sokan tekintették meg a YouTube-on, az Origo és az Index a címlapján posztolta. Külföldről nagyon erős, pozitív visszajelzéseket, gratulációkat kaptunk. Ugyanakkor igencsak megosztja az egyetemi közvéleményt, szélsőségesen pozitív és negatív kritikákat is hallottam. Azt kell tudni és érteni, hogy a műfajból következően ez a reklámfilm nem azt a célt szolgálja, hogy a teljességet mutassa föl, hiszen az lehetetlen is volna. Azt gondolom, hogy minél nagyobb, minél megkérdőjelezhetetlenebb, minél élőbb egy intézmény a hagyományaiban, annál többet engedhet meg, és kell megengednie magának.

Mit gondolna vajon Liszt, ha látná ezt a reklámot?

Liszt abszolút haladó módon állna a dologhoz. Lehet, hogy részéről az a kritika érne minket, hogy nem voltunk elég radikálisak, hiszen arról az emberről beszélünk, aki az egész komolyzenei „showbusiness" elindítója. Nem tudom, az öreg abbé mit szólna ehhez, de a fiatal Liszt, ahogyan a film végén is, valóban bólintana egyet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Plusz

9,3 milliárd forintot kaptak tavaly a zeneszerzők

2019-ben több mint 17 ezer új dal született és közel 14 ezer magyar szerző részesült jogdíjból. Minden korábbinál több jutott a hazai alkotóknak, mint a külföldieknek: közel 5 milliárd Ft jogdíjat kaptak egy év alatt. Az Artisjus szerzői egyesület közzétette 2019-es zenepiaci statisztikáit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Klasszikus portré

Henri Vieuxtemps, a belgák Paganinije

Virtuóz hegedűs, zeneszerző és tanár, igazi romantikus művész. Kétszáz éve született Henri Vieuxtemps, akinek zenéje ma is izgalmas felfedezést jelent.
Klasszikus ajánló

Az univerzum titkát tárja fel a Pannon Filharmonikusok

A pécsi zenekar Müpában adott sorozatának negyedik koncertjén Kelemen Barnabás egy finn csemegét játszik, majd csillagközi utazásra csábít Bogányi Tibor vezető karmesterrel március 6-án.
Klasszikus ajánló

Ízelítő a BTF idei fellépőiből

Akram Khan Company, Third Coast Percussion, Tank and the Bangas, Joep Beving, Horváth Charlie és Manu Delago – újabb neveket és programokat jelentett be a 40. Budapesti Tavaszi Fesztivál.
Klasszikus ajánló

Márciusi kínálat az Óbudai Társaskörben

Bach, Bartók, Beethoven, Sztravinszkij – nagy zeneszerzők és különleges estek az Óbudai Társaskör márciusi programkínálatában.