Másodízben hirdette meg a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Zeneművészeti Intézete fiatal zongoristák számára a Liszt Ferenc emlékére rendezendő zenei versenyt. Ha körülnézünk, szerte a világban mindenütt megszaporodtak a különféle, zenei megmérettetésre alkalmat adó versenyek. Ez természetes, ha afelől közelítjük, hogy a kultúra rangjának emelkedésével együtt jár a művészi élményt nyújtó, érdekes és izgalmas zenei rendezvények, versenyek szaporodása. De különös, ha azt vesszük figyelembe, hogy a zene, művészi tartalmát illetően, művészi kifejezésmódját tekintve a legelvontabb művészetek egyike, amely semmilyen hagyományos mértékkel nem mérhető.
A kiművelt technikát, fölényes hangszeres tudást, jó zenei érzéket alapkövetelménynek tekintve egy zenei versenyen különböző korok stílusában a világ legnagyobb zenei lángelméinek hangokba transzformált gondolatait, érzéseit kell a résztvevő fiatal művészeknek tolmácsolniuk. Ez rendkívüli feladat, melyhez nem könnyű felnőni. A mai – értéktelen, ám fülbemászó – könnyűzenével elárasztott világban talán nem árt Schumannt idézni, aki szerint „ ami divatos, az hamar ki is megy a divatból.”, „a mesterműveket tanulmányozni kell”, „sok mindent csak öregkorodban fogsz megérteni.”
E bölcs gondolatok ismeretében nem nehéz megérteni, hogy egy fiatalnak mekkora kihívás a zene nagyjainak hiteles tolmácsolása. Ám esetünkben ugyanakkor bizonnyal inspiráló, hogy Liszt Ferenc nem csak a zene nagyjai közül való, de zongoraművészként is a legnagyobb, s műveiben a tartalom eszményien ötvöződik a varázslatos, pianisztikus megfogalmazással. Az e tartalom szolgálatában álló virtuozitás, valamint a jelentkezők beleélő képessége és játékuk meggyőző ereje vetélkedik versenyünkön a nemzetközi zsűri és a pécsi közönség előtt. S úgy vélem mindenki nyerni fog.
A versenyzők – túl az esetleg elnyert díjakon, mely karrierjük elindulásában döntő lehet – azáltal, hogy új műveket tanulnak meg és adnak elő, feltétlenül fejlődnek. Ugyanakkor egymást hallgatva megismerik a különböző földrészek, országok pedagógiai módszereit, a művek megközelítésének lehetőségeit. A közönség a népszerű remekművek mellett sok, számára még ismeretlen darabot is hall, s a különböző tolmácsolások nem csak érdekesek, de zenei ízlésüket is nevelik, tudásukat, ismereteiket gazdagítják.
Végül Pécs városa – az Európa Kulturális Fővárosa 2010 cím nyertese –, mely helyet ad egy ilyen verseny megrendezésének, joggal dicsekedhet vele és büszke lehet arra, hogy a PTE Művészeti Kar Zeneművészeti Intézete által meghirdetett zongoraverseny a nemzetközi zenei élet figyelmét városunkra irányítja.