Klasszikus

"Mindenkihez lesz kérdése"

2016.11.09. 07:57
Ajánlom
Olvasom a hivatalos közleményekben ezt a mondatot: „Kocsis Zoltán több mint negyven éven át a magyar zenei élet egyik legjelentősebb és legsokoldalúbb egyénisége volt...” Miért nem lehet kimondani azt, amit valószínűleg mindenki gondol, aki egy kicsit is otthon van a komolyzene világában? - Mocsári Károly búcsúzik.

Talán van még valaki, aki a 20. század második felében hasonlóan jelentős és sokoldalú egyénisége lett volna a „magyar” zenei életnek? Ráadásul nem csak a magyar zenei életben volt jelen, nem negyven éven át és nem múlt időben: felvételein keresztül most már örökre velünk van.

Kocsis Zoltán

Kocsis Zoltán

Ugyanakkor egy másik világnak is állandó lakosa lett, ahol úgy tűnik, egyre jobb a társaság az idő múlásával. Van most dolga éppen elég, hiszen mindenkihez lesz kérdése. Biztos vagyok benne, hogy Bachtól Mozarton át Beethoven, Schubert, Brahms, Liszt, Rachmaninov, Debussy és Bartók alaposan ki lesz faggatva. Ők első körben. Aztán jönnek a többiek, Richter, Gould, Cziffra, Lipatti és még sokan mások.

Az édesanyja, Lilla néni is, aki talán elsőnek üdvözölte a felhők felett, alaposan megdorgálta már, amiért nem fogadta meg az anyai tanácsát, hogy ne égesse két végén a gyertyát. Ezt rengetegszer hallottam tőle, amikor Tiszadobon a zongorafesztivál idején hajnalokig nyúló beszélgetős, zongorázós és természetesen borozós vacsorák követték a koncerteket a kastély halljában, majd ezt követően kedves vendéglátóinknál, Tóth Pistáéknál folytattuk, ahol legtöbbször reggelig maradt a kemény mag.

Az utolsó ilyen alkalom négy éve volt, pár héttel Zoli szívműtétje előtt. Akkor hallottam utoljára szólóesten játszani. Rachmaninov meglehetősen nehéz első, d-moll szonátáját tette oda úgy, hogy helyenként szinte füstölt a zongora. Készült róla felvétel, amit előbb-utóbb remélhetőleg lead majd a rádió.

1973 óta, amikor először találkoztunk, legalább ezer koncertjét hallottam, részben Magyarországon és persze rengetegszer külföldön is. Szerencsémnek tartom, hogy több tucat koncerten magam is szerepelhettem vele négykezes, vagy kétzongorás partnerként, illetve később a BFZ és NFZ szólistájaként, amikor már vezényelt is.

Kocsis Zoltán és Mocsári Károly

Kocsis Zoltán és Mocsári Károly (Fotó/Forrás: Edvi Péter)

Párizsba többször is jött, a nyolcvanas-kilencvenes években még igen gyakran, minden évben. Ilyenkor napokig maradt és rengeteget beszélgettünk. Hol csak ketten voltunk, vagy hármasban, Wiener Palit is meglátogatva, ahol hamar az irodalomra terelődött a szó. Főleg Pilinszky volt a téma, aki maga is lakott Wienernél korábban.

Kevesen tudják, hogy Zoli teljesen más emberként viselkedett, amikor csak négyszemközt voltunk. Olyankor mindenről őszintén lehetett vele beszélgetni. Akkoriban is már nagy gurman volt és szinte minden jobb párizsi japán étteremben megfordultunk. Természetesen az r-betűs hónapokban tengeri herkentyűs bőségtálakat ettünk a boulevard Montparnasse-on, vagy a Chatelet környékén. Zoli rendkívül gavallér is volt, amit szerintem kevesen tudnak róla. Volt pár nehéz évem Párizsban, amikor minden látogatásakor televásárolta a hűtőszekrényemet, és ha kivittem a reptérre, a kocsimat is teletankolta.

Kocsis Zoltán, Fischer Annie és Szvatoszlav Richter

Kocsis Zoltán, Fischer Annie és Szvatoszlav Richter (Fotó/Forrás: Fejér Gábor)

Amikor Hamburgban a Philipsnek felvette a Bartók Mikrokozmoszt, oda is elkísértem és részese lehettem annak a hihetetlen precíz munkának, ahogyan felvette a darabokat. Micsoda koncentrációs képesség, micsoda tökéletességre való törekvés volt az a három nap! Ilyenkor nem is ebédelt, mert szerinte az hátráltatta volna a koncentrálásban. Én sem ehettem, bár nekem csak az a pár nyúlfarknyi darab jutott, amelyet két zongorára írt Bartók,viszont az egész felvételt végigülhettem. Minden egyes darabot stopperrel mért a rendező, és amikor Zoli lejátszotta, akkor leszólt, hogy

Zolikám, ez három másodperccel hosszabb (vagy rövidebb) volt, mint amit Bartók a kottában jelzett.

Ilyenkor Zoli újból eljátszotta az egész darabot és általában a második, vagy legrosszabb esetben a harmadik eljátszásra már másodperc pontossággal megegyezett a szerzői elképzeléssel. Az 5. és 6. füzetben már meglehetősen komoly technikai készséget igénylő darabok is előfordulnak és azokat is képes volt hibátlanul, egyben, akár többször is feljátszani. A három nap folyamán legalább húsz órát zongorázott, ezalatt egyetlen egy halovány melléütést, vagy hibát sem produkált. A kiadványban egyetlen egy vágási pont nincs, kivéve a darabok közötti szüneteket. Mondta is a rendező, hogy Zolival nagyon könnyű lemezt készíteni, mert ő a „one take man”.

Kocsis Zoltán

Kocsis Zoltán (Fotó/Forrás: Óbudai Danubia Zenekar)

Ez a fajta profizmus számára teljesen nyilvánvaló volt és az élet legtöbb területére kiterjedt. Ugyanakkor mindenkitől elvárta, hogy tökéletes legyen a munkájában, legyen az zenekari muzsikus vagy akár a hidegburkoló, akivel többször leverette a csempét, amikor a Nárcisz utcai házát építette. Az NFZ tagjai bizonyára tudnának mesélni arról, milyen maximalista volt a próbák során is. Viszont soha nem hallottam, hogy a koncerteken előforduló esetleges hibák miatt utólag bárkit is megdorgált volna. Azt is megfigyeltem, hogy a gyengébb képességű vendégszólistákkal rendkívül kedves és barátságos volt. Úgy látszik, azonnal felmérte, mikor érdemes valamit megkövetelni és mikor teljesen felesleges energiapocsékolás. Ilyen felesleges megnyilvánulásnak tekinthette az előbb említett utólagos számonkérést is a koncerteken előforduló hibákért, bárvalójában nem is nagyon hibáztak.

Kocsis Zoltán

Kocsis Zoltán (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Müpa)

Tanárként is hasonló elvárásai voltak. Itt viszont nem bánt kesztyűs kézzel a középszerrel. Egyszerűen sajnálta az idejét a kurzusok tehetségtelen résztvevőire. A tehetségeseket is jól kiosztotta, mert például Szombathelyen, a Bartók Szemináriumon, közel harminc éve, amikor Szokolay Balázs és Oravecz György társaságában magam is játszottam neki, jól megkaptuk a magunkét. A mai napig emlékszem minden instrukciójára, amit akkor mondott és persze azokra is, amelyeket korábban vagy később adott. Ezek kitörölhetetlen, esszenciális fontosságú útravalók, amelyeket évtizedek óta hordozok magamban, és ha tehetem és főként van kinek, akkor fontosnak érzem, hogy tovább is adjam.

A legfontosabb, amit tanulhattam tőle, az a zene alapos megismerésének az igénye, ami nem csak a zongoradarabokról szólt – az csak elenyésző töredéke annak, amit ő tudott. A nyolcvanas évek baráti összejövetelei másról sem szóltak, mint arról, hogy Zoli leült a zongorához, mi meg vizsgáztattuk, hogy mire képes. Kértük például, hogy játssza le a Kontrasztok klarinét- vagy hegedű kadenciáját, amit értetlenkedve ugyan, hogy mi a fenéért kell az nekünk, de lejátszotta, mi meg csodáltuk. Nem volt olyan zenekari mű, amelyet ne lett volna képes kérésre eljátszani a zongorán.

Ennél már csak az érdekesebb, hogy képes volt bármelyik Rejtő regényből szó szerint idézni úgy, hogy találomra felütöttük a könyvet valahol és pár mondat felolvasását követően ő fejből folytatta, de szóról szóra úgy, hogy egy kötőszót sem tévesztett el benne. Lőwy Árpád verseit is gyakran idéztük egy bizonyos kedélyállapotot elérve. Szép idők voltak ezek.

Tudott ilyen „bohém” is lenni és ugyanakkor a legnagyobb mélységekig hatolni. Egykori barátja, Pilinszky János Címerem című verse állhatna itt búcsúzásként:

A kegyelem és öröm együtt ért

azzal, amit nyomorúságnak

neveznek általában.

Szög és olaj lehetne címerem,

mit írhatnék azonban szövegéül?

Talán azt, hogy mindent megértek,

felhők futását és disznók fejét

rálapulva a préskemény palánkra.

De ez mit is jelent?

Nekünk magunknak muszáj végül is

a présbe kényszerülnünk. Befejeznünk

a mondatot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Könyv

Zsigerien ismerős történetek Szöllősi Mátyás új könyvében

Feszes, izgalmas és jelenkori próza Szöllősi Mátyás új kötete, amely két elbeszélést tartalmaz. Párdarabok: az egyik kíméletlen gyomros jelenkorunk Magyarországáról. A másik viszont gyönyörű katarzis a figyelmes olvasó számára. Spoilermentes kritika.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Novemberben újra fiatal zenészeket hallgathatunk a Párbeszéd Házában

November 3-án folytatódik a fiatal művészek koncertsorozata: az előadáson Bach és Liszt művei is elhangzanak.
Klasszikus hír

Kórházba került Rost Andrea

„Szeretettel és együttérzéssel gondolok minden embertársamra, aki a fertőzéssel küzd!” – írta Facebook oldalán Rost Andrea, akit a bejegyzés tanúsága szerint néhány napja a Szent László Kórházban kezelnek koronavírussal.
Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.