Klasszikus

Mindenkinek a magáét

2005.08.01. 00:00
Ajánlom
Egy kis malőr történt Placido Domingo és vendégeinek pénteki ária- és dalestje előtt. Az érkező közönség kisebb csoportjai belépőjeggyel a kézben tébláboltak a pesti Puskás Stadion küzdőterén irdatlan mennyiségben fölállított székek között. Valamit nagyon kerestek. Kiderült, a helyüket. Nem találták azonban a jegyükön szereplő XIV. szektort, mert nem is volt ilyen. Az egyébként udvarias őrök csak széttárni tudták a karjukat, ami, valljuk be, nem hatott csillapítóan a hangulatra. A jogosan méltatlankodók között nem egy külföldi turista akadt. Kérdezgettem őket, azt mondták, az Expressz jegyirodában vásárolták a nem létező helyre szóló jegyeket.

Még szerencse, hogy jócskán maradt üres hely. Mire a koncert - jó félórával a meghirdetett időpont után - elkezdődött, mindenki leülhetett. Így sem lett telt ház még a küzdőtéren sem, a stadion oldalszektorai közül pedig jó, ha négy-ötben sűrűsödött a közönség. Domingo a magyar nyár legmelegebb napjának estéjét fogta ki, amikor, aki csak tehette, víz mellé rohant. A maestro bizonyára nem is az itteni szokások alapján döntött a koncert péntek esti időpontjáról, saját praktikus szempontjai vezethették. Lemezfelvételt jött készíteni Budapestre a Failoni Szimfonikus Zenekarral (karmester: Eugene Kohn), mert itt viszonylag olcsón jó minőségű munkára számíthat, és egyúttal fel is lépett az együttessel. Szombaton aztán átugrott Bécsbe is, az ottani operaházban vezényelni a Luxemburg grófját.

Azt eddig is tudtuk, hogy Domingo hatvannégy éves kora ellenére nagy invencióval és energiával szervezi életét, figyelme mindenre kiterjed. Jól választotta meg estjének vendégművészeit. Hiszen Rost Andrea és Miklósa Erika a hazai közönség régi és új kedvencei közé tartozik, a Zucchero művésznéven nálunk kevésbé, Európa szerte viszont jól ismert muzsikus-énekes felléptetése pedig kellemes desszertnek számított.

Ráadásul a maestro semmit sem bízott a véletlenre, a programot minden szempontból kiegyensúlyozottan állította össze. Volt benne Gounod, Massenet, de főként Verdi, no meg Wagner, de volt Lehár és Kálmán Imre is - és a Tonight erejéig csöppnyi Bernstein. Talán a hosszú várakozás miatt az est kicsit hűvösen indult, komolyabb tetszést először az ötödik számként fölcsendülő "Csengettyű"-ária aratott a Lakméból, amely Miklósa kristályszopránján szólalt meg. Domingót csak ezután kezdték bravózni, kivált, amikor Rost Andreával az Otellóból énekelt duettet.

A második rész aztán igazi esztrádestté vált, amelyből elmaradhatatlan volt a "kunszt", hogy "az opera királya" (Newsweek) magyarul is énekeljen. Ámbár csalódás érhette azokat, akik mindenáron az egyes hazai sajtóhírekben beharangozott Hazám, hazám-ot akarták hallani - bántóan provinciális egyébként, hogy megkívánjuk nagy művészektől, a kedvünkért törjék ki a nyelvüket a mi szavainkon -, csupán Kálmán Imrétől az Emlékszel még kezdetű sláger csendült fel magyarul Domingo és Rost elragadó vokális és fizikai ölelkezésével, amire persze tombolt a közönség. A hat ráadásszámot is beleértve végül mindenki megkaphatta, amire vágyott: a művészek a sikert, a közönség a slágereket, és a talán a pórul járt jegyvásárlók sem panaszkodhattak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ősbemutató

Az édeni konfliktusról szól Szentpáli Roland új ősbemutatója

Különleges estére várja a zenerajongókat a Budapesti Vonósok Zenekar 2018. november 17-én a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermébe.
Klasszikus ajánló

Klasszikus zenei minikoncertek nyolc budapesti szórakozóhelyen

Szombaton késő délutántól éjfélig A zene éjszakája - csak klasszikusan címmel ünneplik Pest, Buda és Óbuda egyesülését.
Klasszikus bűnügy

A klasszikus zenétől a marihuána is jobban növekszik

Öt embert tartóztattak le Spanyolországban, akik a nap 24 órájában klasszikus zenét játszottak mintegy 2000 tőből álló kenderültetvényüknek. Nem a zenével volt a baj.
Klasszikus hangfelvétel

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus beszámoló

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.