Klasszikus

"Mindenkinek van valami különös kötődése Mozarthoz"

2013.07.22. 07:11
Ajánlom
Dinyés Dániel zeneszerző, karmester, korrepetitor, operamagyarázó, és még sorolhatnánk. A sokoldalú zenésszel most az Ördögkatlan Fesztivál egyik programjáról, Mozart Requiemjének előadásáról beszélgettünk. INTERJÚ

- Miért épp a Requiem?

- Igazából az járt a fejünkben a Lacival (Bérczes László, az Ördögkatlan fesztivál alapítója), hogy egy olyan oratorikus művet kellene választani, ami hangulatában megfelelne egy csillagfényes estének, mondanivalójában pedig a választott helyszínnek. Gondoltunk Haydn Teremtésére is, ami magával a teremtéstörténettel foglalkozik, tehát azzal, ami körülvesz minket a szabadtéren. Ám a beremendi Megbékélés Kápolna mégiscsak a Mozart Requiemjét hívta elő, mert a horvát határ mellett, ahol huszonkét évvel ezelőtt kitört a délszláv háború, mindketten aktuálisabbnak éreztük ennek a műnek a szellemiségét, hangok általi jelenlétét. S talán azzal sem lövünk nagyon mellé, ha azt mondjuk, hogy a közönség által leginkább kedvelt oratorikus művek között ez az alkotás az első háromban biztos benne van.

- Van valami különös vonzódásod Mozarthoz?

- Hogyne lenne. Szerintem minden zenésznek, sőt minden embernek (fogalmazzunk fellengzősen) van valami különös kötődése Mozarthoz, mégiscsak az egyik legnagyobb zseni az egyetemes művészettörténetben. Talán a legkifinomultabb operaszerző; ami a dramaturgiát illeti, igazi szituációs „lélekbúvár". Rengeteg operájával foglalkoztam, mint betanító korrepetitor, continuóztam is eleget, az operamagyarázó-sorozatom is róla szól a Katona József Színházban. A Requiem az életműve egyik utolsó darabja, még ha azt hozzá is kell tenni, hogy jóval több, mint a felét nem ő írta, hanem egy tanítványa. Süssmayr volt az, aki a halála után befejzte a gyászmisét Constanze (Mozart felesége) utasítására. S hiába vannak teljes tételek, amelyekk lényegében nem Mozarttól származnak, a köztudatba ez úgy szüremkedett be, hogy ez: „a" Mozart-requiem.

- Milyen kórus és zenekar lesz jelen az előadáson?

- A zenekart Bujtor Balázs szervezi és vezeti, akivel konzis korunk óta ismerjük egymást, az ő filmzenéket kiugróan magas színvonalon felvevő stúdiózenekara, a Hungarian Studio Orchestra jön el játszani, a kórus pedig az à la cARTe együttes, melynek Philipp Gyuri a művészeti vezetője. Ők egy, ha lehet így mondani, „modern" kórus, egyáltalán nincsenek bezárkózva egy stílusba, irányzatba, tulajdonképpen mindent kipróbálnak, amit egy kórus kipróbálhat, Gyurinak köszönhetően. A szólisták mind neves, a fiatalabb generációhoz tartozó énekesek: feleségem, Kolonits Klára, aki épp most kapta meg az Operaház kamaraénekesi díját, Szolnoki Apollónia, akinek ez lesz az első fellépése a második gyermeke születése után, Horváth István, az egyik legnagyobb bel canto tenor-reménység, és Cseh Antal, aki a Szegedi Nemzeti Színház operatagozatának tagja, de az összes magyarországi, zenés darabokat játszó színházban hallható különböző szerepekben. Ők négyen. Velük csinálom az Ördögkatlanban a Verdi-operamagyarázó sorozatot is.

- Hogy állnak a próbák?

- Mióta kiderült egyáltalán, hogy biztosan lesz koncert (financiális volt a bizonytalansági tényező, mi más...), egyfolytában égnek a vonalak, e-mailek özöne megy jobbra-balra, és mostanra már biztos a kórus és zenekar névsora is. A koncert napja előtti egy hétben fogunk intenzíven próbálni. Aztán már augusztus elsején két Verdi-operamagyarázó koncert következik a fesztiválon, 2-án még egy, majd délután hangbeállás, este 9-kor pedig a koncert.

- Beremend a helyszín.

- Beremend már régóta „jelentkezett" Lacinál, hogy szeretne részt venni a fesztiválon, de nemigen találták ki, mi is legyen ott. A nagy könnyűzenei koncerteknek van már helyszíne, odaszokott a közönség, azon nem jó változtatni. Aztán egyszer csak kiderült, hogy hét éves tervezgetés és vágyaink dédelgetése után létrejöhet ez a koncert. Ekkor Laci azonnal kapcsolt, és megkérdezte, mit szólnék Beremendhez. Megnéztem a helyszíni fotókat, ami teljesen lenyűgözött, mert már rajtuk is érződik a „genius loci", Beremend pedig nagyon boldog, hogy most már ott is létrejöhet végre egy, a fesztivál léptékével mérve nagy esemény.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.