Klasszikus

Mini-Fesztivál a Magyar Rádió Zenekarával

2007.01.27. 00:00
Ajánlom
Január 26. és 28. között rendezik meg 19. alkalommal a magyar kortárs zene egyik legjelentősebb fórumát, amelyen a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara is fellép. Műsorukon Bánkövi Gyula, Dubrovay László, Durkó Zsolt és Sugár Rezső művei szerepelnek.

Bánkövi Gyula: Kiáltások
2002-ben kaptam a felkérést a Varsói Ősztől egy kamarazenekari darab megírására. Ebben az alkotói periódusomban igen nagy hatással volt rám Peter Vasks lett zeneszerző zenéje. Szinte reggeltől estig az ő kompozícióit hallgattam. Ezek a művek megerősítették bennem a hitet, hogy a kortárs zenében is lehet "szépen zengő" harmóniákat használni úgy, hogy azok ne keltsék a hallgatóban az avítt vagy épp az őszintétlenség érzését.

A felkérésben csupán annyi korlátozás volt, hogy megnevezte a kamarazenekarban játszó muzsikusok számát (kilenc hegedű, három brácsa, két gordonka és egy nagybőgő). A páratlan számú hangszercsoportok plusz tagját, illetve az egyedül álló bőgőt leválasztottam, és quasi szóló feladatokkal láttam el a hegedű-, brácsa- és nagybőgőjátékost, akik a hangzó tér középpontjába kerültek. A többi vonós hangszerből két mini-zenekart alakítottam, így lehetőségem nyílt azonos akkordok azonos hangszínen történő megszólaltatásának térbeli mozgatásához. A vonós hangszerek mellé két marimbát állítottam, melyek térbeli elhelyezkedésükkel szinte körülölelik a vonósokat.

A Kiáltások című darabom igen gyorsan, mindössze két és fél hét alatt készült el. Ősbemutatója 2002. szeptember 29-én volt a Lengyel Rádió Lutoslawski-termében, ahonnan az Aukso Kamarazenekar játékát Marek Mos irányításával egyenes adásban közvetítették.
(Bánkövi Gyula)

Dubrovay László: Vonósszimfónia
A művet 2005-ben írtam Bartók Béla születésének 125. évfordulójára. Előadható 16-tagú kamarazenekarral vagy nagy vonószenekarral. A három tételes kompozíció nagy erejű tömbhangzásokat, extrém, kiélezett ellentéteket alkalmaz.

Az I. tétel szonátaformájú, erőteljes csúszó tömbhangzásainak és síró flageolet (felhang) motívumainak szembeállítása, küzdelme vezet el a transzcendentális megbékéléshez. A II. tétel hídformájú: A-B-Av-C-Av-Bv-Av. Az égi tisztaságra vágyakozó szólócselló hangja készíti elő a lírai, önfeledten éneklő zenei gondolatot, amely drámai történések után variáltan ismét elhangzik, hogy egy újabb drámai harcot követően a szólócselló hangja, mint egy korálszerű könyörgés juttasson el a zajszerű szertefoszló Semmibe.

A III. tétel rondóformájú scherzo. Játék a tömbökben mozgó táncos zenei elemekkel, azok intonációs átváltozásaival, a II. tétel lírai témájával, ritmusokkal, különböző hangszínekkel, játékmódokkal, dinamikákkal, egyszóval játék a zenei világ megannyi építőkövével.
(Dubrovay László)

Durkó Zsolt: Magyar rapszódia
Durkó Zsolt Magyar rapszódia című művét – két szólóklarinétra és zenekarra – 1965-ben írta; a következő évben a művet a Rádió bemutatta a Rádiózenekar előadásában, Lehel György vezényletével. A szólisták Kovács Béla és Dittrich Tibor voltak. A mű az UNESCO párizsi Tribune Internationalján jelentős nemzetközi sikert aratott, ötödik helyezést ért el, s ezután számos külföldi rádióban elhangzott. A szólóklarinétok hol kontrapunktikus, hol virtuózan egymásnak felelő szólama lényegében kettős-versenymű jellegűvé teszi a művet.

A Magyar rapszódia hét egybekomponált tételből áll, melyek egymásutánja egyben a szonátaforma kontúrját követi. A darab zenei anyagának kiválasztása jellemző a szerzőre, aki a mai és a régi – a többszólamúság kezdeteit idéző – zenei nyelvet egyaránt használja. A mű előszava is erre utal: "Mivel történelmünk során a feltehetően létezett eredeti kódexek túlnyomó része elveszett, így a darab zenei anyaga csak néhány képzeletbeli idézetre támaszkodhat. Ezek sorrendben a következők: Mágikus ének, Kesergő, Canone alla prima, Organum in motu recto, Organum in motu contrario, Csárdás Macabre és ismét Organum in motu recto." A rapszódia cím tehát nem a XIX. századi rapszódiát jelenti ez esetben, hanem sokkal inkább a regölést, énekmondást, a görög rapsodosok énekeit.
(Székely András)

Sugár Rezső: Epilógus
Sugár Rezső 1973 őszén, a Magyar Rádió felkérésére komponálta Epilógus című zenekari művét. A kompozíció rádió-bemutatójára 1974 októberében került sor. Címe nem utal meghatározott, konkrét programra; zenéje mégis mintha virtuális eseménysor konklúziója lenne.

A mű hagyományosnak tekinthető nagyzenekarra készült. A vonósok, fúvósok és ütőhangszerek együttesét itt cseleszta, csembaló és zongora, valamint – három játékos által megszólaltatott – sokszínű ütőhangszeres szólam egészíti ki. Zenéje az előző évek Sugár-kompozícióinak határozottan rajzolódó stílustörekvését folytatja: az intellektuális alkotóelemek itt épp oly fontos szerepet játszanak, mint az emocionális, a hangzás kifejezőerejét sokrétűen alkalmazó zeneszerzői alkotómunka.

A mű zenéjének kompozíciós alapelveként a tágítás és szűkítés konstrukciós gondolata hat. Dallama egyetlen hangból bontakozik ki: melódiája feszültséget teremtő szekundlépések sorából formálódik, amelyet a szólamok kánonszerkesztésű dallamszövete fejleszt tovább. A basszus-szólam ugyanakkor a tiszta kvartot kitöltő, szekundhalmazból formált anyaggal alakítja teljessé a magasabb szólamok zenéjét. Ebből a továbbiakban – egyre táguló hangközök lévén – mind újabb akkordok és dallamok formálódnak. A mű bevezető, expozíciójellegű szakaszához hasonlóan a tágulás-szűkülés elve valósul meg az akkordikus struktúrájú, ritmikus lüktetésű formarészekben is. A zene strukturálisan kötött elemeit gazdagon variálja a hangszerek színeinek sokféle változata. A kompozíció zárószakaszában a nyolcszólamú tükörkánon rákfordításban tér vissza, majd – mintegy az Epilógus csöndes zárszavaként – az alapdallam szólal meg visszaemlékezően és elhalóan.
(Sz. Farkas Márta)

(2007. január 28. 19:30 Művészetek Palotája - Fesztivál Színház (Budapest) - Mini-Fesztivál; Bánkövi Gyula: Kiáltások (magyarországi bemutató); Dubrovay László: Vonós-szimfónia; Durkó Zsolt: Magyar rapszódia; Sugár Rezső: Epilógus; km.: Klenyán Csaba, Rozmán Lajos (klarinét), Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara; vez.: Pál Tamás)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.
Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.