Klasszikus

Mint a Tour de France

2010.06.03. 10:30
Ajánlom
Ha korábban esetleg nem tapasztaltuk volna, az Amélie csodálatos élete című film bemutatása óta akkor is tisztában lehetünk vele, hogy az életben számos fontos esemény és nagy lehetőség hasonlít a Tour de France mezőnyéhez, amennyiben „az ember sokáig várja, aztán máris elment”. Az egyik legnyilvánvalóbb bizonyítéka a tétel igazságának Anne-Sophie Mutter első budapesti fellépése volt.

A világhírű hegedűművésznőre valóban sokat, évtizedeket kellett várnia a magyar közönségnek, mígnem egyszer csak feltűnt a Művészetek Palotája koncertnaptárában a május 28-i este ígérete, és ez a rendkívül hosszú idő szinte valószerűtlenül felfokozta a hangverseny iránti érdeklődést, jószerével kettévágva magát az eseményt. Mivel a programon mindössze két, igen terjedelmes műsorszám szerepelt (Brahms D-dúr hegedűversenye, op. 77 és Mahler első, szintén D-dúr szimfóniája), Anne-Sophie Mutter - szólistától kissé szokatlan, bár nem egyedülálló módon - rögtön a koncert elején színpadra lépett, ezzel is erősítve a kissé igazságtalan érzést, hogy nem közreműködője, hanem első számú sztárja és oka a hangversenynek, aki dolga végeztével óhatatlanul magával viszi a reflektorfényt is, némileg félhomályban hagyva a jobb sorsa érdemes Pittsburgh-i Szimfonikus Zenekart.

Az udvariatlan gyanú szerencsére alaptalannak bizonyult, az estének a vártnál masszívabb egyenletessége mögött azonban felemás indok húzódott meg. A kiegyenlített folyamatosság érzését a karmester, Manfred Honeck tevékenysége biztosította, alapvetően igen helyesen, csakhogy az összefüggő jelleg nem a remélt, ragyogóan következetes interpretációkból fakadt, hanem a dirigens kevéssé karizmatikus személyiségéből. Pedig a szólista mindent megtett a versenyműben, amit a játékára kiéhezett hallgatóság csak várhatott tőle: hangszínének telt szépsége, technikájának kifogástalan könnyedsége, intonációjának tévedhetetlensége fantasztikus élmény volt. Előadásmódját valami egészen szokatlanul izmos, már-már riasztó, fölényesen kikezdhetetlen hatékonyság jellemezte, amely éles fényt vetett ugyan a dúsan áradó melódiák és a - némileg talán túlságosan is - bőkezűen mért glissandók szenvedélyes feszültségére, a kompozíció szellemi megteremtésére, összefogására azonban még ez a roppant erőteljes játékmód sem lehetett képes a karmester hatékony segítsége nélkül. Honeck viszont láthatóan beérte a Brahms-koncert tempóbeli és dinamikai előírásainak betartásával, mintha szándékosan kívánna háttérbe húzódni az este ünnepeltje mögött, így a kompozíció rendkívüli energiái nem érték el az ahhoz szükséges sűrűséget, hogy szerteágazó elemekre való lebontása helyett megtartsák a klasszikus forma törékeny egységét és egyensúlyát. Ennek következtében a hegedűverseny előadása bizonyos fokig a műkorcsolya-világbajnokság első helyezettjének kötelező kűrjére hasonlított: csillogó és lenyűgöző megjelenése jelentősebb célnak tűnt, mint magának a kompozíciónak a megszólalása. Az első díjat természetesen megkapta, de ez az elismerés egészen biztosan nem ért annyit, mint a második tételt nyitó fafúvósok bravúrosan finom játéka, vagy éppen Anne-Sophie Mutter ráadásként adott, lassan kötelezővé váló Bach Sarabande-ja, amelynek gyönyörű tollrajzszerűsége bebizonyította, hogy a művésznő robosztusan rátermett, rutinos játéka csodálatos költőiséggé képes oldódni.

Hasonlóan alakult a koncert második fele is, amelyben a Brahms-hegedűversenynél még nagyobb szerkezetnek, Mahler I. szimfóniájának kellett volna felépülnie, hasonlóan kevés sikerrel. A karmester nem eléggé összpontosított figyelme, nem eléggé fokozatos és szívós formálásmódja nem volt alkalmas arra, hogy a kellő mértékű feszültség megteremtésével szilárdítsa meg a hatalmas alkotás kíméletlenül következetes ívét, ami így szépen megoldott részletek animációs filmre emlékeztető, de a gesztusok élénkségéhez mérten kissé nehézkes sorára bomlott. A narrációs türelem és kitartás hiánya pedig a kibontakozás folyamatának nehezen követhető összefüggései révén több árnyalattal halványította még a zárótétel katarzisának sugárzó színeit is.

Érzéki értelemben, persze, voltaképpen elégedetten távozhatott az ember erről a koncertről, de intellektuális vetületét illetően némi nyugtalanságot hagyott maga után az esemény egyszerisége: az ember szerette volna kijátszani Monsieur Dufayel megállapításának frappáns kegyetlenségét, megállítva és valamelyest megváltozott konstellációban újrajátszva a koncert idejét, hogy a műsorra tűzött kompozícióknak és a zenekar játékának ne csak kellemes hangzásában, hanem félelmetes erejében is elmerülhessen.

Anne-Sophie Mutter (hegedű), Pittsburghi Szimfonikus Zenekar
2010. május 28. 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vez.: Manfred Honeck

Brahms: D-dúr hegedűverseny, op. 77
Mahler: I., D-dúr "A titán" szimfónia

http://www.mupa.hu/

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Dinyés Dániel kapja az Art is Business Fidelio-díját

Idén negyedik alkalommal adják át az Art is Business Díjakat azon vállalati és kulturális szereplőknek, akik az elmúlt időszakban jó példával jártak elől. A Fidelio – Kulturális mecénás elismerés idei nyertese: Dinyés Dániel karmester, zeneszerző, a Szegedi Nemzeti Színház zenei vezetője.
Klasszikus

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Vizuál

Szellemidézés a mezőszemerei kertek alján – Hamarosan nyílik Bukta Imre új kiállítása

Külön erre az alkalomra festett képek, installációk és videómunkák fogadják a látogatókat Bukta Imre Műveljük kertjeinket! című átfogó tárlatán, amely kétségkívül az év kiállítása. A több mint ezer négyzetméter alapterületű Godot Kortárs Művészeti Intézetben (GICA) rendezett tárlat november 27-én nyílik.
Plusz

Hangolódjunk közösen! – Adventi programajánló a család minden tagjának

A gazdag kulturális programkínálatának köszönhetően a várakozás örömét, korosztálytól függetlenül, sokféleképpen megélhetjük az adventi időszakban: legyen az bábelőadás, koncert, múzeumpedagógiai foglalkozás vagy gyerektáncház. Mutatunk pár tippet, amely kihagyhatatlannak ígérkezik idén decemberben.
Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Klasszikus interjú

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus ajánló

Olaszországban turnézott az Anima Musicae

Milánóban és Torinóban is vastapssal jutalmazta az olasz közönség az Anima Musicae Kamarazenekar előadásait, melyeken Takács-Nagy Gábor vezényletével és Balázs János zongoraművész szólóival Liszt és Bartók művei hangoztak el.
Klasszikus hír

Rangos amerikai építészeti díjat nyert a Magyar Zene Háza

Az idén januárban átadott épület számos európai elismerés után a tengerentúlon is sikert aratott, az Architecture MasterPrize versenyén díjazták a Liget projekt ikonikus épületét.
Klasszikus interjú

„A kürt nagyon emocionális hangszer” – Beszélgetés Fröschl Éva Lillával

Első női rézfúvósként kapott Junior Prima Díjat a kürtművész Fröschl Éva Lilla az MVM Zrt. támogatásával. Már berlini tanulmányai közben játszott a Deutsche Oper, illetve a Komische Oper zenekarában, jelenleg pedig a Bajor Állami Operánál tölti próbaévét.