Klasszikus

Mint egy mezzoszoprán hang – Négy hódító brácsa az Urániában

2019.03.26. 09:05
Ajánlom
Viva la Viola! címmel tart rendhagyó koncertet a Rádiózenekar brácsaművészeiből alakult kvartett az Uránia Nemzeti Filmszínházban március 28-án. A kvartett vezetőjét, Máté Győzőt kérdeztük.

Korábban nem volt olyan vállalkozás Magyarországon, hogy egy kizárólag brácsaművészekkel felálló kvartett adjon elő kifejezetten négy brácsára komponált műveket és átiratokat. Az Urániában látható esemény tehát hazai premier. Az előadók, Bíró-Érsek Lilla, Madák Katalin, Fülöp Levente és Máté Győző azzal a céllal állnak ebben a formációban közönség elé, hogy bemutassák nagyszerű hangszerük igazi képességeit, amely még ma is gyakran háttérbe szorul a nagyzenekarokban.

Hogy született a koncert ötlete?

Már legalább tizenöt éve a fejemben van. Egyszer Japánban hallottam a Berlini Szimfonikusok csellistáit, akik tizenketten összehoztak egy külön zenekart maguknak. Elámultam, hogy mennyire jók. Elgondolkodtam, milyen nagyszerű, amikor egy nagyzenekaron belül egy hangszercsoport tud valamit együtt csinálni. Mi is megpróbáltuk tizenkét brácsával a Rádió Márványtermében. Egy egész estét betöltöttünk. Siker volt, de tizenkét embert nem tudtam hosszú távon összeszervezni, mozgatni. És így született meg a kvartett felállás.

Mik azok a képességek, amelyek nem jönnek ki egy nagyzenekar tagjaként a hangszerből?

Ez zeneszerzőtől függ. Vannak olyan komponisták, akik eleve másodszerepet tulajdonítanak neki. Például a barokkban a zeneszerzők többségénél csak kísérőszerepe volt, de voltak kivételek, mint Bach vagy Telemann. A XIX. században lett igazán fontos a zeneirodalomban. Mozartnál és Haydnnál kapott jelentősebb szerepet, de igazából Berlioz volt az első, aki szolisztikus hangszerként tekintett rá.

Ma már elég sok szóló jut nekünk, brácsásoknak is.

14-165135.jpg

Máté Győző (Fotó/Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház)

De mint szolisztikus hangszer ma sem tud igazán megnyilvánulni. Ezért van, hogy vonósnégyesben jobban ki lehet aknázni a benne rejlő lehetőségeket is. Technikai lehetőségei olyanok, mint a hegedűé, de a hegedűnek az É húr is rendelkezésére áll, jobban tud csillogni. A brácsa „középlágéban”, azaz középhangterjedelemben szólal meg. Olyan, mint egy mezzoszoprán hang. Inkább a dallamosságával tud hódítani, nem a virtuozitásával.

A kvartett baráti alapon szerveződött a Rádiózenekar brácsásaiból?

Inkább szakmai munkakapcsolatnak nevezném. Itt a munkáról szól a dolog és az egymás iránti tiszteletről. Fülöp Leventével fiatal korunk óta ismerjük egymást Erdélyből. Egy iskolába jártunk Marosvásárhelyen. A lányok pedig, Bíró-Érsek Lilla és Madák Katalin két éve kerültek a Rádiózenekarhoz, tetszett bennük, hogy nagyon lelkesek, bizonyítani akarnak. 

Ők hozzák a csillogást.

A csillogást és a szépséget.

Nagyon fontos a vizuális megjelenés is a játéktudás mellett.

Mi alapján állt össze a repertoár? Kik voltak azok a zeneszerzők, akik fontos darabokat írtak brácsára?

Talán furcsa, de a koncert nem kifejezetten a brácsára írt darabokra lesz kihegyezve, mert az egy szakterület. Olyan népszerű, közismert zenedarabokat kerestünk inkább, amelyeket úgy tettek át négy brácsára, hogy a négy hangszer kiegészítse egymást. Lesz persze olyan mű is, amely már eleve négy mélyhegedűre készült, de az ilyen elég ritka, csak Christopher Lowry és York Bowen írt ilyeneket. Ők különben kortársaink, Lowry ma is él, brácsaművész, nagyon fontos zenei versenyeket nyert, de mellette zenét szerez és hangmérnök is. A koncerten elhangzó darabok legtöbbje tehát átírat: vagy mi írtuk át vagy beszereztük ismerősök, barátok révén a nagyvilágból. Ez nem egyhónapos munka volt.

12-165138.jpg

Máté Győző, Bíró-Érsek Lilla, Madák Katalin, Fülöp Levente (Fotó/Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház)

Például a Bowen-féle négybrácsás darabot Konstanzban egy verseny alkalmával kaptam Tabea Zimmermanntól, cserébe adtam Fauré: Álom után című darabjának átiratát, amit magam készítettem, ez is hallható lesz a március 28-i koncertünkön. A Fauré átiratban egy cselló is szerepet kap, amelyben a kollegám, Cseh Zoltán fog közreműködni. A Bach átiratokat Japánban vettem, ahová egyébként Amerikából küldték. A Berlini Filharmonikusoktól is kaptam néhányat. Fitzenhagen Ave Mariájának átiratát egy kedves kollegám, Kolozsvári László adta nekünk. Azt hiszem az ő átirata, mindenesetre kézírásos kotta.

Egy hangszerében egynemű vonósnégyesben hogy oszlanak meg a szerepek?

Az első brácsa játssza a magasabb szólamokat, vagyis az első hegedűt testesíti meg, a második brácsa a másodhegedűt, a harmadik a maga szólamát, vagyis a brácsát, a negyedik a csellót, azaz a basszust. Ez jól érzékelhető lesz majd a Telemann-darabnál, a G-dúr concertónál, amely öt brácsára íródott, ebből egy játssza majd a vezérszólamot, a többiek (az itt közreműködő Fajd Gergővel) pedig a kíséretet az említett felállásban.

Fűszerezik meglepetésekkel is az előadást?

Hogyne. Bartók Szól a duda című kis hegedűduójának átiratát például úgy játsszuk, hogy én egy „ütőgardonnyal” (ahogy a csángók mondják) fogok egy máramarosi ritmust alájátszani, ami nagyon érdekes lesz, teljesen megbolondítja és új ízt ad neki. Ugyancsak Bartók Arab táncánál pedig, ami váltakozó ritmus, csörgődobbal fogok egy 7/8-os ritmust alájátszani, s bolondítom meg a zenésztársakat, de reméljük nem lesz baj. Többet most nem akarok elárulni.

Beszélni is fog a színpadon a megszólaló darabokról?

Csak keveset, pár mondatot a barokk darabokról, a franciákról, Lowryról és Bartókról.

8-165140.jpg

Fülöp Levente, Madák Katalin, Bíró-Érsek Lilla és Máté Győző (Fotó/Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház)

Egy ilyen rendhagyó koncert után vajon kedvet kapnak-e a zeneszerzők új darabokat írni brácsára, sőt négy brácsára?

Lehet, hogy hamarabb fognak születni négybrácsás viccek, mint négybrácsás darabok, de bátorítom a zeneszerzőket.

Nem is mertem szóba hozni a brácsás vicceket, tényleg sok vicc van róluk zenészkörökben?

Angliában kiadtak egy egész kötetet belőlük. De amiért főleg gúnyolták őket, a lassúságuk miatt, az ma már nem érvényes. Remélem, ez a koncert is igazolni fog bennünket.

További információ ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Plusz

Átadták az idei Prima Primissima Díjakat

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Vizuál

Online elérhető magyar filmek (nem csak) külföldieknek

Mindig is meg akartad mutatni a külföldi ismerőseidnek, hogy miért jók a hazai mozifilmek? Itt a lehetőség!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.
Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.