Klasszikus

Mintha és majdnem

2012.05.23. 06:34
Ajánlom
Borisz Berezovszkij távollétében is jeles rendű, bár kissé matt koncerttel zárta bérletsorozatát a Nemzeti Filharmonikus Zenekar.

Ha vágni talán nem is lehetett a sűrű csalódást, azért félreismerhetetlenül gomolygott némi szolid indignáció a levegőben a Nemzeti Filharmonikusok május 19-i hangversenyét megelőző percekben. A várva várt Borisz Berezovszkij ugyanis nem jött el Budapestre, s helyette a Párizsban élő dél-koreai művész, a hatvanhat esztendős Kun Woo Paik ugrott be: jó nevű művész a közönségcsalogató világsztár helyébe, tisztes vészmegoldás a bérletzárást megkoronázó impulzív vendég helyett. Hogy mégsem kell tartósan a közönség rosszérzésével, vagy pláne neheztelésével számolni, az mindenesetre hamar kiderült: részben Kovács Géza jó (kereskedői) érzékkel elővezetett mentőszavainak köszönhetően, részben pedig a bérletes publikum nyilvánvaló elkötelezettségének, a zenekar, a vezető karnagy és persze a vendégpianista iránt érzett erős szimpátiájának hála.

Kun Woo Paik a hazai koncertközönség és a Nemzeti Filharmonikusok számára egyaránt ismerősnek tekinthető, hiszen többször is fellépett már Kocsisékkal, s éppenséggel Rahmanyinov-zongoraversenyt is játszott már a társaságukban. Akkor a fisz-moll hangnemű elsőt zongorázta, míg most a legnépszerűbb és legnehezebb III., d-moll zongoraverseny magánszólamába ült be: indokolt magabiztossággal, imponáló virtuozitással és mindvégig példás előadói kultúrát bizonyítva. Az első tételt finom letisztultsággal indította útjára, a kadenciában sikerrel küzdött meg a legsűrűbb szakaszokért is, s ha kellett, szinte felaprította zongoráját. S mégis, az amúgy oly nyilvánvaló erőt mintha nem illette volna meg az átütő jelző, s a zongorajáték finom eleganciája sem jelezte minden pillanatban a művészi mondanivaló kifejezésének szándékát. Ordas és bizonyosan jórészt igazságtalan közhely a távol-keleti zongora- és egyéb hangszeres virtuózok játékának érdektelen perfekcióját emlegetni, s e sorok írója restelli is erősen a dolgot, ámde Paik jól karbantartott produkciója itt-ott (különösen a zárótételben) nyújtott némi muníciót az e megközelítést kultiválók számára. Hogy mégsem egészen erről lehet szó, az utóbb a kikövetelt ráadásban vált érzékletessé, hiszen a rokonszenves művész mélyen átélt, s mondhatni, sugallatos előadásban szólaltatta meg Rahmanyinov gisz-moll prelűdjét.

Kocsis Zoltán és muzsikusai a gondoskodó, de sosem túljátszott karmesteri figyelem meg a plasztikus kíséret ellátásának első koncertrészét követően, a második részben immár főszereplőkként vonultak közönségük elé. A II., D-dúr szimfónia alighanem a magyar hangverseny-repertoáron leggyakrabban szereplő Brahms-szimfónia, s úgy lehet, világviszonylatban is hasonló a helyzet. Ez a népszerűség - paradox, ámbár kézenfekvő módon - nem könnyíti meg az előadók dolgát, hiszen egyaránt komoly feladat az ilyennyire kedvelt műveket frissen megszólaltatni és friss füllel hallgatni. A Nemzeti Filharmonikusok most mindenesetre élményszerűen formált és erőteljes interpretációval álltak elő: energikus együttes-megszólalásokkal, hatásosan végezve a dinamikai váltások gyakorlatait, s jó pár szép szólóteljesítményt felmutatva. (Különösképpen a harmadik tétel elején felhangzott eszményszép oboaszó bizonyult emlékezetesnek, de kürt- és harsonavonalon is igen jól teljesített a zenekar.) A személyesség jegye ezúttal mintha mégsem vonta volna be Kocsisék produkcióját, mely csepp hiányérzet különösen a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem megelőző esti programjával összevetve támadhatott az elkényeztetett koncertjáróban. Akkor a lipcseiek és Riccardo Chailly szólították személyes mondandójukkal egyestényi új és eladdig sosem hallott életre Brahms III. szimfóniáját, s ehhez képest a II. szimfónia szombati előadása inkább tetszett gusztusosan kivitelezett ismétlésnek, mint az interpretáció egyszeri csodájának. Ámbár a közönség lelkes ovációja ellentmondani látszik e fenntartásnak, s ez legalábbis óvatosságra késztetheti a recenzenst: csak azért, mert egyedül van a véleményével - akár tévedhet is. De persze van, ami így is több mint bizonyos: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar remek bérleti sorozatot zárt, az éppen hatvan esztendős Kocsis Zoltánnak pedig nagyon is kijár az ünneplés.   

Beethoven: Zongora szonáta, no. 17 - III. tétel, km.: Kun Woo Paik

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Borbély Alexandra filmjét nevezi Szlovákia az Oscarra

Az Emma és a halálfejes lepke című szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült történelmi filmben Borbély Alexandra egy özvegy nőt alakít, aki egy zsidó fiút rejteget a második világháború idején.
Zenés színház

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Jazz/World

Lazulás és pörgés ősszel is a Várkert Bazárban

Keep Floyding, godfater., Дeva és Szeder – két különleges női előadóval és két supergrouppal várja a közönséget az ősz folyamán az idén 10 éves Várkert Bazár.
Színház

Hernádi Judit főszereplésével mutat be West End-sikerdarabot az Orlai Produkció

A legenda háza az egyik legnépszerűbb brit drámaírónő, Penelope Skinner legfrissebb darabja, amelyet Szabó Máté rendezésében tűz műsorra az Orlai Produkció. A bemutatót szeptember 19-én tartják a Belvárosi Színházban.
Színház

Átadták a Színikritikusok díját, Marosvásárhelyre került a legtöbb elismerés

A Színházi Kritikusok Céhe idén 45. alkalommal adta át a Színikritikusok díját, amellyel a 2023/2024-es évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismeri el. A szeptember 17-i gálát a Trafóban tartották, amelyen a Loupe Színházi Társulás közreműködött.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Rolla Jánosra emlékeznek az Óbudai Társaskörben

Kelemen Barnabás és Perényi Miklós lép színpadra az Anima Musicae Kamarazenekar szólistájaként, de Jávori Ferenc Fegya is közreműködik a Rolla János 80 című emlékkoncerten az Óbudai Társaskörben, szeptember 30-án.
Klasszikus hír

Nemcsak koncerteznek, mesterkurzust is tartanak idén a Concerto Budapest sztárfellépői

Mesteriskola, világsztárok, A Hegedű Ünnepe, tematikus napok – a Concerto Budapest a 2024/25-ös évadban is izgalmas, sokrétű programkínálattal várja a közönséget a Zeneakadémián és a Müpában.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.