Klasszikus

Mintha és majdnem

2012.05.23. 06:34
Ajánlom
Borisz Berezovszkij távollétében is jeles rendű, bár kissé matt koncerttel zárta bérletsorozatát a Nemzeti Filharmonikus Zenekar.

Ha vágni talán nem is lehetett a sűrű csalódást, azért félreismerhetetlenül gomolygott némi szolid indignáció a levegőben a Nemzeti Filharmonikusok május 19-i hangversenyét megelőző percekben. A várva várt Borisz Berezovszkij ugyanis nem jött el Budapestre, s helyette a Párizsban élő dél-koreai művész, a hatvanhat esztendős Kun Woo Paik ugrott be: jó nevű művész a közönségcsalogató világsztár helyébe, tisztes vészmegoldás a bérletzárást megkoronázó impulzív vendég helyett. Hogy mégsem kell tartósan a közönség rosszérzésével, vagy pláne neheztelésével számolni, az mindenesetre hamar kiderült: részben Kovács Géza jó (kereskedői) érzékkel elővezetett mentőszavainak köszönhetően, részben pedig a bérletes publikum nyilvánvaló elkötelezettségének, a zenekar, a vezető karnagy és persze a vendégpianista iránt érzett erős szimpátiájának hála.

Kun Woo Paik a hazai koncertközönség és a Nemzeti Filharmonikusok számára egyaránt ismerősnek tekinthető, hiszen többször is fellépett már Kocsisékkal, s éppenséggel Rahmanyinov-zongoraversenyt is játszott már a társaságukban. Akkor a fisz-moll hangnemű elsőt zongorázta, míg most a legnépszerűbb és legnehezebb III., d-moll zongoraverseny magánszólamába ült be: indokolt magabiztossággal, imponáló virtuozitással és mindvégig példás előadói kultúrát bizonyítva. Az első tételt finom letisztultsággal indította útjára, a kadenciában sikerrel küzdött meg a legsűrűbb szakaszokért is, s ha kellett, szinte felaprította zongoráját. S mégis, az amúgy oly nyilvánvaló erőt mintha nem illette volna meg az átütő jelző, s a zongorajáték finom eleganciája sem jelezte minden pillanatban a művészi mondanivaló kifejezésének szándékát. Ordas és bizonyosan jórészt igazságtalan közhely a távol-keleti zongora- és egyéb hangszeres virtuózok játékának érdektelen perfekcióját emlegetni, s e sorok írója restelli is erősen a dolgot, ámde Paik jól karbantartott produkciója itt-ott (különösen a zárótételben) nyújtott némi muníciót az e megközelítést kultiválók számára. Hogy mégsem egészen erről lehet szó, az utóbb a kikövetelt ráadásban vált érzékletessé, hiszen a rokonszenves művész mélyen átélt, s mondhatni, sugallatos előadásban szólaltatta meg Rahmanyinov gisz-moll prelűdjét.

Kocsis Zoltán és muzsikusai a gondoskodó, de sosem túljátszott karmesteri figyelem meg a plasztikus kíséret ellátásának első koncertrészét követően, a második részben immár főszereplőkként vonultak közönségük elé. A II., D-dúr szimfónia alighanem a magyar hangverseny-repertoáron leggyakrabban szereplő Brahms-szimfónia, s úgy lehet, világviszonylatban is hasonló a helyzet. Ez a népszerűség - paradox, ámbár kézenfekvő módon - nem könnyíti meg az előadók dolgát, hiszen egyaránt komoly feladat az ilyennyire kedvelt műveket frissen megszólaltatni és friss füllel hallgatni. A Nemzeti Filharmonikusok most mindenesetre élményszerűen formált és erőteljes interpretációval álltak elő: energikus együttes-megszólalásokkal, hatásosan végezve a dinamikai váltások gyakorlatait, s jó pár szép szólóteljesítményt felmutatva. (Különösképpen a harmadik tétel elején felhangzott eszményszép oboaszó bizonyult emlékezetesnek, de kürt- és harsonavonalon is igen jól teljesített a zenekar.) A személyesség jegye ezúttal mintha mégsem vonta volna be Kocsisék produkcióját, mely csepp hiányérzet különösen a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem megelőző esti programjával összevetve támadhatott az elkényeztetett koncertjáróban. Akkor a lipcseiek és Riccardo Chailly szólították személyes mondandójukkal egyestényi új és eladdig sosem hallott életre Brahms III. szimfóniáját, s ehhez képest a II. szimfónia szombati előadása inkább tetszett gusztusosan kivitelezett ismétlésnek, mint az interpretáció egyszeri csodájának. Ámbár a közönség lelkes ovációja ellentmondani látszik e fenntartásnak, s ez legalábbis óvatosságra késztetheti a recenzenst: csak azért, mert egyedül van a véleményével - akár tévedhet is. De persze van, ami így is több mint bizonyos: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar remek bérleti sorozatot zárt, az éppen hatvan esztendős Kocsis Zoltánnak pedig nagyon is kijár az ünneplés.   

Beethoven: Zongora szonáta, no. 17 - III. tétel, km.: Kun Woo Paik

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Mindennek a magyar irodalom a közepe” – Valuska László a tízéves Margó Fesztiválról

Több mint 60 programmal, könyvbemutatókkal, koncertekkel és irodalmi sétákkal jelentkezik a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár október 14. és 17. között a Várkert Bazárban. A jubileum alkalmából a fesztivál alapítójával, programigazgatójával beszélgettünk.
Könyv

Egy stadionnyi Paradicsom – Nádasdy Ádám az új Dante-fordításról

Egy közös karácsonyi italozás alkalmával jutott Nádasdy Ádám és Térey János arra a megállapításra, hogy Dante Isteni színjátékának Paradicsom részét újra kéne fordítani. Nem azért, mert Babits szövege ne lenne jó, nagyon is szép, a mai olvasóközönség viszont már nehezebben fogadja be. Az új változat elkészült, Nádasdy Ádám, a mű fordítója pedig a 2021-es Budapesti Őszi Fesztivál keretében ismertette a művet a Márai Sándor Kulturális Központban.
Klasszikus

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Vizuál

A rejtélyes Margaret Watkins - Fotóhónap2021

Tükröződő csónak a vízen, személyes tárgyak a fürdőszobában, festői portrék és ipari tájak, kaleidoszkóp-szerű montázsok – mind-mind eredeti nyomatok Margaret Watkins titokzatos fekete dobozából. A Fotóhónap2021 központi tárlata a méltatlan módon elfeledett életműből válogat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Klasszikus videó

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.
Klasszikus ajánló

Vidovszky László-est a Zeneakadémián

Vidovszky László korai munkásságát mutatja be az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, abszurd hanghatásokat felvonultató zenemű, kamaraopera és filmvetítés is szerepel a programban.
Klasszikus ajánló

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Klasszikus beszámoló

Zeneszerzők párbeszéde – Beszélgetés Georges Aperghisszel

Az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány zeneszerző-beszélgetései, a mustMEET Composers sorozat legújabb vendége a görög származású zenés színházi alkotó, Georges Aperghis volt.