Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

2019.07.21. 09:45
Ajánlom
Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

Salzburgban végeztél, mielőtt a Zeneakadémiára kerültél volna. Milyen volt Mozart szülővárosában tanulni?

Salzburg egy gyönyörű kisváros, ahol ráadásul fantasztikusan tanítják a bécsi klasszikus mestereket. A Mozarteumban, a különleges tehetségek osztályában megtanítottak a vezénylés, a zeneszerzés alapjaira is, így teljes képet kaptam – nagyon fiatalon. Szerencsés vagyok, a hegedűprofesszorom kiválóan tanította Mozartot.

Utána Budapestre jöttél, itt Perényi Eszter volt a tanárod. Nála milyen növendéknek lenni?

Eszter néni olyan személyiség, akire fel lehet nézni. Nagyon precíz, pluszórákat adott, ha arra volt szükség. Egy félévben harminc óra járt, és hálás vagyok a nagylelkűségéért, hogy az egyetemi évek alatt ennél sokkal többet kaptam tőle.  Jelenleg is a fontos szóló koncertjeim előtt szeretek neki játszani – például most eljátszottam neki Karlowicz hegedűversenyét a Krakkói Filharmonikus Zenekarral közös szóló fellépésem megelőzően.

It was a pleasure to return to the beautiful city of Krakow and join the Krakow Philharmonic Orchestra and Franck...

Posted by Miranda Liu on Thursday, July 18, 2019

 

Szerinted milyen a jó zenetanár?

Minden diáknál más az, ami működik. Perényi Eszter megadja a szabadságot az interpretációban, de alaposan megtanítja a technikai alapokat, legyen szó hangképzésről vagy a vonótechnikáról. Rengeteget segítettek azok a Paganini-etűdök, amiket vele játszottam.

Egyébként van magyar kötődésed, vagy csupán a Zeneakadémia miatt választottad Budapestet?

Erasmus ösztöndíjjal kerültem ide, de nagyon szerettem a város gazdag kulturális életét. Salzburgban hat évig tanultam, és bármilyen szép volt ott, kicsi volt nekem a város.

MirandaLiuSuhaPeter-152614.jpg

Miranda Liu (Fotó/Forrás: Suha Péter)

A Concerto Budapest koncertmestere vagy. Mit ad neked ez a munka?

A Concertónál baráti hangulatban telnek a próbák, és izgalmas ilyen rangos szólistákkal dolgozni. Három évad óta játszom velük, és remélem, még sokáig fogok. A kvartettezés hatalmas segítséget jelentett abban, hogy koncertmester legyek, a két szerepkör között sok hasonlóság van.

Azt az energiát, amit a kvartettől kapok, boldogan viszem a zenekarba.

Mindent szeretek csinálni, nem tudnék választani a kamarázás, a zenekari munka vagy a szólójáték között.

Tizenkilenc éves voltál, mikor a Concerto Budapesthez kerültél. A hazai, de a külföldi zenekarokban is férfidominancia van. Hogy fogadott el egy zenekar egy ilyen fiatal hölgyet, főleg a koncertmesteri székben?

Három órán át hegedültem a próbajáték során, az egész zenekar meghallgatott. Bartók hegedűversenyétől a Paganini-etűdökön át a Bach-fúgákig mindent játszottam – zenekari állásokat, koncertmesteri szólókat. Utána mindenki nagyon kedves volt velem…

Kivívtad a tiszteletüket.

Igen, igen. Nem volt problémám amiatt, mert fiatal vagyok. Vagy nő. Gyerekkorom óta szerettem volna koncertmester lenni, de nem gondoltam, hogy ilyen fiatalon összejön.

Soós Mátéval, Haruka Nagaóval és Szabó Judittal alapítottad a Central European String Quartetet. Csatlakozhattál volna egy már működő vonósnégyeshez is.

Mondjuk, hogy véletlenül alakult meg a vonósnégyesünk. 2017-ben, Szabó Judit cselló doktori zárókoncertjén álltunk fel először, Bartók IV. vonósnégyesét játszottuk.

Az egy nehéz darab – főleg a bemutatkozáshoz.

Igen! Nem minden kvartett kezdi ezzel. De Judit ezt szerette volna játszani, mert van egy gyönyörű csellószóló a harmadik tételben. Utána megbeszéltük, hogy ez annyira jól sikerült, hogy kellene még együtt zenélni.

Milyen mérföldkövek voltak az együttes életében?

Sok koncertet játszottunk, főleg Magyarországon. A legtöbb koncertteremben már megfordultunk Budapesten. Érdekes projektünk volt a zeneszerzőverseny, hetvenöten jelentkeztek rá huszonhét országból. Háromszor játszottunk el a győztes, Leonardo Mezzalira darabját az elmúlt évadban. Szerettük volna így segíteni a zeneszerzőket, nekik sosincs elég lehetőségük megmutatkozni.

Egyébként a hegedűrepertoár melyik része áll közel hozzád?

Bartók az egyik kedvenc zeneszerzőm, a kvartettel játsszuk a vonósnégyeseit, játszottam a felnőttkori hegedűversenyét, a diplomakoncertemen pedig a II. szonátáját. Imádom Schubertet! A doktori disszertációmat Britten Hegedűversenyéről írom.

Beszélgetésünk apropója, hogy kamarafesztivált alapítasz: ez lesz az augusztus 30-án kezdődő New Millennium. Beszélhetünk a kamarazene reneszánszáról, ami már néhány éve tart. Szerinted miért olyan népszerű?

A kamarazene szerintem a legszemélyesebb zene.

Szólóban saját magadról szól az egész, a zenekarban pedig nyolcvanan játszanak. Egy vonósnégyesben viszont négy, meghatározó személyiségű ember lép a színpadra. Már a próba is sokkal intenzívebb, mint egy zenekari próba.

Angolul chamber musicnak nevezik, a magyar kamara szóban is benne van: szoba. Régen a kamarazene baráti összejöveteleken szólalt meg, akik a maguk örömére zenéltek, nem több ezer ember előtt egy Müpa-méretű teremben. Ezért szerettem volna egy olyan fesztivált, ahol kisebb, intimebb termekben szólal meg a zene.

Ez lett a New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál, és így lettek helyszínek a Festetics Palota, a Régi Zeneakadémia és a Benczúr Ház. Melyik koncertet ajánlanád a fesztiválról?

Ez egy igen nehéz kérdés, mivel mindegyik koncerten lehet különlegességekkel találkozni. Kiemelném elsősorban a fesztivál zárókoncertjét szeptember 2-án, amely a Central European Strings kamarazenekar debütálása lesz. A zenekar szólamvezetői a CESQ tagjai, akikhez csatlakoznak zenészek a legjobb zenekarokból. A műsoron Elgar, Tartini és Csajkovszkij művek szerepelnek, és találkozhat a közönség a fesztivál versenygyőzteseivel is, akik előadják a verseny kötelező darabját zenekarral.  Ez egy nagyszerű lehetőség a diákoknak, hogy felléphessenek mint szólisták egy profi zenekar elé. Nagy öröm számomra, hogy a Central European String Quartet többek között neves vendégművészekkel a nyitókoncerten augusztus 30-án Ravel Bevezetés és allegro című szeptettet, valamint a második kamaraesten augusztus 31-én Brahms B-dúr vonósszextettet játszhat. Egyébként négy esti kamarakoncertünk lesz, de lesz két délutáni szólókoncert is. Augusztus 31-én Érdi Tamás, szeptember 2-án pedig Georgy Tchaidze orosz zongoraművész játszik.

Kamarafesztivált alapított Miranda Liu

Kapcsolódó

Kamarafesztivált alapított Miranda Liu

A New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál és Mesterkurzust első alkalommal augusztus 30. és szeptember 3. között rendezik meg Budapesten, három helyszínen.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Takács-Nagy Gábor és Kovács János kapta meg a Cziffra Fesztivál életműdíját

Vasárnap este, a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén átadták a rendezvény díjait. Fiatal tehetségek és
Könyv

Elhunyt Csukás István

Süsü, Pom-pom és a Nagy Ho-ho-ho-horgász alkotója 83 éves volt.
Klasszikus

Újabb ősbemutatóval vár a Régizene Fesztivál a Müpában

Február 28. és március 8. között várja közönségét a Régizene Fesztivál, amelyen A Felvilágosodás Korának Zenekara, Rohmann Ditta, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar egyaránt fellép.
Zenés színház

A milánói Scala is bezár a koronavírus miatt

Pánikhangulat van Olaszországban, miután száz fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. Operaházak is bezárnak, a velencei karnevált félbeszakították.
Vizuál

Johnny Depp érkezése megmozgatta a berlinieket

Félidőnél jár a jubileumi Berlinale, bár még nem láttuk a teljes versenyprogramot, az már most elmondható, hogy gazdag és szép a válogatás, komoly, nagy filmekkel. Helyszíni beszámolónk Berlinből.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A mi Kodályunk – Zenés ismeretterjesztő film a mozikban

Március 6-a Kodály Zoltán, a világhírű zeneszerző és népzenekutató halálának évfordulója. A 20. század korszakalkotó zenetudósa előtt tisztelegve, március 11-től érkezik a mozikba A mi Kodályunk című rendhagyó dokumentumfilm, amely Kodály kevéssé ismert fiatalkorát dolgozza fel két kimagaslóan tehetséges ifjú muzsikus szemszögéből, egy 1910-es szerzői estet állítva középpontba.
Klasszikus ajánló

A lipcsei kántor, aki mindannyiunkat összeköt – Jön a Bach Bridges fesztivál

Bach és Beethoven lesz a főszereplője az idei Bach Bridges Fesztiválnak március 31. és április 3. között a Budapest Music Centerben. A két korszakalkotó zseni munkássága a jelenkor perspektívájából és a nyugatitól eltérő esztétika fénytörésében is megmutatkozik a fesztivál változatos programjában.
Klasszikus hír

Takács-Nagy Gábor és Kovács János kapta meg a Cziffra Fesztivál életműdíját

Vasárnap este, a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén átadták a rendezvény díjait. Fiatal tehetségek és
Klasszikus ajánló

Újabb ősbemutatóval vár a Régizene Fesztivál a Müpában

Február 28. és március 8. között várja közönségét a Régizene Fesztivál, amelyen A Felvilágosodás Korának Zenekara, Rohmann Ditta, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar egyaránt fellép.
Klasszikus hír

A Pető Intézetben tartja 350. ifjúsági előadását a Filharmóniai Társaság

A Budapesti Filharmóniai Társaság kilencvenezer fiatalhoz viszi el a zene és a kultúra üzenetét a Lázár Ervin Programban.