Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

2019.07.21. 09:45
Ajánlom
Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

Salzburgban végeztél, mielőtt a Zeneakadémiára kerültél volna. Milyen volt Mozart szülővárosában tanulni?

Salzburg egy gyönyörű kisváros, ahol ráadásul fantasztikusan tanítják a bécsi klasszikus mestereket. A Mozarteumban, a különleges tehetségek osztályában megtanítottak a vezénylés, a zeneszerzés alapjaira is, így teljes képet kaptam – nagyon fiatalon. Szerencsés vagyok, a hegedűprofesszorom kiválóan tanította Mozartot.

Utána Budapestre jöttél, itt Perényi Eszter volt a tanárod. Nála milyen növendéknek lenni?

Eszter néni olyan személyiség, akire fel lehet nézni. Nagyon precíz, pluszórákat adott, ha arra volt szükség. Egy félévben harminc óra járt, és hálás vagyok a nagylelkűségéért, hogy az egyetemi évek alatt ennél sokkal többet kaptam tőle.  Jelenleg is a fontos szóló koncertjeim előtt szeretek neki játszani – például most eljátszottam neki Karlowicz hegedűversenyét a Krakkói Filharmonikus Zenekarral közös szóló fellépésem megelőzően.

It was a pleasure to return to the beautiful city of Krakow and join the Krakow Philharmonic Orchestra and Franck...

Posted by Miranda Liu on Thursday, July 18, 2019

 

Szerinted milyen a jó zenetanár?

Minden diáknál más az, ami működik. Perényi Eszter megadja a szabadságot az interpretációban, de alaposan megtanítja a technikai alapokat, legyen szó hangképzésről vagy a vonótechnikáról. Rengeteget segítettek azok a Paganini-etűdök, amiket vele játszottam.

Egyébként van magyar kötődésed, vagy csupán a Zeneakadémia miatt választottad Budapestet?

Erasmus ösztöndíjjal kerültem ide, de nagyon szerettem a város gazdag kulturális életét. Salzburgban hat évig tanultam, és bármilyen szép volt ott, kicsi volt nekem a város.

MirandaLiuSuhaPeter-152614.jpg

Miranda Liu (Fotó/Forrás: Suha Péter)

A Concerto Budapest koncertmestere vagy. Mit ad neked ez a munka?

A Concertónál baráti hangulatban telnek a próbák, és izgalmas ilyen rangos szólistákkal dolgozni. Három évad óta játszom velük, és remélem, még sokáig fogok. A kvartettezés hatalmas segítséget jelentett abban, hogy koncertmester legyek, a két szerepkör között sok hasonlóság van.

Azt az energiát, amit a kvartettől kapok, boldogan viszem a zenekarba.

Mindent szeretek csinálni, nem tudnék választani a kamarázás, a zenekari munka vagy a szólójáték között.

Tizenkilenc éves voltál, mikor a Concerto Budapesthez kerültél. A hazai, de a külföldi zenekarokban is férfidominancia van. Hogy fogadott el egy zenekar egy ilyen fiatal hölgyet, főleg a koncertmesteri székben?

Három órán át hegedültem a próbajáték során, az egész zenekar meghallgatott. Bartók hegedűversenyétől a Paganini-etűdökön át a Bach-fúgákig mindent játszottam – zenekari állásokat, koncertmesteri szólókat. Utána mindenki nagyon kedves volt velem…

Kivívtad a tiszteletüket.

Igen, igen. Nem volt problémám amiatt, mert fiatal vagyok. Vagy nő. Gyerekkorom óta szerettem volna koncertmester lenni, de nem gondoltam, hogy ilyen fiatalon összejön.

Soós Mátéval, Haruka Nagaóval és Szabó Judittal alapítottad a Central European String Quartetet. Csatlakozhattál volna egy már működő vonósnégyeshez is.

Mondjuk, hogy véletlenül alakult meg a vonósnégyesünk. 2017-ben, Szabó Judit cselló doktori zárókoncertjén álltunk fel először, Bartók IV. vonósnégyesét játszottuk.

Az egy nehéz darab – főleg a bemutatkozáshoz.

Igen! Nem minden kvartett kezdi ezzel. De Judit ezt szerette volna játszani, mert van egy gyönyörű csellószóló a harmadik tételben. Utána megbeszéltük, hogy ez annyira jól sikerült, hogy kellene még együtt zenélni.

Milyen mérföldkövek voltak az együttes életében?

Sok koncertet játszottunk, főleg Magyarországon. A legtöbb koncertteremben már megfordultunk Budapesten. Érdekes projektünk volt a zeneszerzőverseny, hetvenöten jelentkeztek rá huszonhét országból. Háromszor játszottunk el a győztes, Leonardo Mezzalira darabját az elmúlt évadban. Szerettük volna így segíteni a zeneszerzőket, nekik sosincs elég lehetőségük megmutatkozni.

Egyébként a hegedűrepertoár melyik része áll közel hozzád?

Bartók az egyik kedvenc zeneszerzőm, a kvartettel játsszuk a vonósnégyeseit, játszottam a felnőttkori hegedűversenyét, a diplomakoncertemen pedig a II. szonátáját. Imádom Schubertet! A doktori disszertációmat Britten Hegedűversenyéről írom.

Beszélgetésünk apropója, hogy kamarafesztivált alapítasz: ez lesz az augusztus 30-án kezdődő New Millennium. Beszélhetünk a kamarazene reneszánszáról, ami már néhány éve tart. Szerinted miért olyan népszerű?

A kamarazene szerintem a legszemélyesebb zene.

Szólóban saját magadról szól az egész, a zenekarban pedig nyolcvanan játszanak. Egy vonósnégyesben viszont négy, meghatározó személyiségű ember lép a színpadra. Már a próba is sokkal intenzívebb, mint egy zenekari próba.

Angolul chamber musicnak nevezik, a magyar kamara szóban is benne van: szoba. Régen a kamarazene baráti összejöveteleken szólalt meg, akik a maguk örömére zenéltek, nem több ezer ember előtt egy Müpa-méretű teremben. Ezért szerettem volna egy olyan fesztivált, ahol kisebb, intimebb termekben szólal meg a zene.

Ez lett a New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál, és így lettek helyszínek a Festetics Palota, a Régi Zeneakadémia és a Benczúr Ház. Melyik koncertet ajánlanád a fesztiválról?

Ez egy igen nehéz kérdés, mivel mindegyik koncerten lehet különlegességekkel találkozni. Kiemelném elsősorban a fesztivál zárókoncertjét szeptember 2-án, amely a Central European Strings kamarazenekar debütálása lesz. A zenekar szólamvezetői a CESQ tagjai, akikhez csatlakoznak zenészek a legjobb zenekarokból. A műsoron Elgar, Tartini és Csajkovszkij művek szerepelnek, és találkozhat a közönség a fesztivál versenygyőzteseivel is, akik előadják a verseny kötelező darabját zenekarral.  Ez egy nagyszerű lehetőség a diákoknak, hogy felléphessenek mint szólisták egy profi zenekar elé. Nagy öröm számomra, hogy a Central European String Quartet többek között neves vendégművészekkel a nyitókoncerten augusztus 30-án Ravel Bevezetés és allegro című szeptettet, valamint a második kamaraesten augusztus 31-én Brahms B-dúr vonósszextettet játszhat. Egyébként négy esti kamarakoncertünk lesz, de lesz két délutáni szólókoncert is. Augusztus 31-én Érdi Tamás, szeptember 2-án pedig Georgy Tchaidze orosz zongoraművész játszik.

Kamarafesztivált alapított Miranda Liu

Kapcsolódó

Kamarafesztivált alapított Miranda Liu

A New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál és Mesterkurzust első alkalommal augusztus 30. és szeptember 3. között rendezik meg Budapesten, három helyszínen.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Vizuál

Erőszakterápia és macsónosztalgia Tarantino kilencedikje

Volt egyszer egy férfiasabb világ, ahol a koszos hippik felett győzött John Wayne. Sharon Tate csillogó szemmel nézi a saját filmjét, és a rendező ilyen csillogónak akarja látni a mi szemünket is.
Zenés színház

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Klasszikus

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.
Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.
Klasszikus ajánló

A fuvolát és a trombitát ismered, de mi az a didgeridoo?

Ez is kiderül a Kovács Zalán László tubaművész által alapított Nemzetközi Fúvós Napokon, amely a fúvós hangszerek értékeit kívánja megmutatni a nagyérdeműnek Pakson.
Klasszikus videó

A zongora, ami festményt alkot, ha játszanak rajta

Egy olasz zongoraművész és mérnök ismerőse úgy gondolták, jó ötlet apró ecseteket rögzíteni a zongorakalapácsokra. Videó.