Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

2019.07.21. 09:45
Ajánlom
Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

Salzburgban végeztél, mielőtt a Zeneakadémiára kerültél volna. Milyen volt Mozart szülővárosában tanulni?

Salzburg egy gyönyörű kisváros, ahol ráadásul fantasztikusan tanítják a bécsi klasszikus mestereket. A Mozarteumban, a különleges tehetségek osztályában megtanítottak a vezénylés, a zeneszerzés alapjaira is, így teljes képet kaptam – nagyon fiatalon. Szerencsés vagyok, a hegedűprofesszorom kiválóan tanította Mozartot.

Utána Budapestre jöttél, itt Perényi Eszter volt a tanárod. Nála milyen növendéknek lenni?

Eszter néni olyan személyiség, akire fel lehet nézni. Nagyon precíz, pluszórákat adott, ha arra volt szükség. Egy félévben harminc óra járt, és hálás vagyok a nagylelkűségéért, hogy az egyetemi évek alatt ennél sokkal többet kaptam tőle.  Jelenleg is a fontos szóló koncertjeim előtt szeretek neki játszani – például most eljátszottam neki Karlowicz hegedűversenyét a Krakkói Filharmonikus Zenekarral közös szóló fellépésem megelőzően.

It was a pleasure to return to the beautiful city of Krakow and join the Krakow Philharmonic Orchestra and Franck...

Posted by Miranda Liu on Thursday, July 18, 2019

 

Szerinted milyen a jó zenetanár?

Minden diáknál más az, ami működik. Perényi Eszter megadja a szabadságot az interpretációban, de alaposan megtanítja a technikai alapokat, legyen szó hangképzésről vagy a vonótechnikáról. Rengeteget segítettek azok a Paganini-etűdök, amiket vele játszottam.

Egyébként van magyar kötődésed, vagy csupán a Zeneakadémia miatt választottad Budapestet?

Erasmus ösztöndíjjal kerültem ide, de nagyon szerettem a város gazdag kulturális életét. Salzburgban hat évig tanultam, és bármilyen szép volt ott, kicsi volt nekem a város.

MirandaLiuSuhaPeter-152614.jpg

Miranda Liu (Fotó/Forrás: Suha Péter)

A Concerto Budapest koncertmestere vagy. Mit ad neked ez a munka?

A Concertónál baráti hangulatban telnek a próbák, és izgalmas ilyen rangos szólistákkal dolgozni. Három évad óta játszom velük, és remélem, még sokáig fogok. A kvartettezés hatalmas segítséget jelentett abban, hogy koncertmester legyek, a két szerepkör között sok hasonlóság van.

Azt az energiát, amit a kvartettől kapok, boldogan viszem a zenekarba.

Mindent szeretek csinálni, nem tudnék választani a kamarázás, a zenekari munka vagy a szólójáték között.

Tizenkilenc éves voltál, mikor a Concerto Budapesthez kerültél. A hazai, de a külföldi zenekarokban is férfidominancia van. Hogy fogadott el egy zenekar egy ilyen fiatal hölgyet, főleg a koncertmesteri székben?

Három órán át hegedültem a próbajáték során, az egész zenekar meghallgatott. Bartók hegedűversenyétől a Paganini-etűdökön át a Bach-fúgákig mindent játszottam – zenekari állásokat, koncertmesteri szólókat. Utána mindenki nagyon kedves volt velem…

Kivívtad a tiszteletüket.

Igen, igen. Nem volt problémám amiatt, mert fiatal vagyok. Vagy nő. Gyerekkorom óta szerettem volna koncertmester lenni, de nem gondoltam, hogy ilyen fiatalon összejön.

Soós Mátéval, Haruka Nagaóval és Szabó Judittal alapítottad a Central European String Quartetet. Csatlakozhattál volna egy már működő vonósnégyeshez is.

Mondjuk, hogy véletlenül alakult meg a vonósnégyesünk. 2017-ben, Szabó Judit cselló doktori zárókoncertjén álltunk fel először, Bartók IV. vonósnégyesét játszottuk.

Az egy nehéz darab – főleg a bemutatkozáshoz.

Igen! Nem minden kvartett kezdi ezzel. De Judit ezt szerette volna játszani, mert van egy gyönyörű csellószóló a harmadik tételben. Utána megbeszéltük, hogy ez annyira jól sikerült, hogy kellene még együtt zenélni.

Milyen mérföldkövek voltak az együttes életében?

Sok koncertet játszottunk, főleg Magyarországon. A legtöbb koncertteremben már megfordultunk Budapesten. Érdekes projektünk volt a zeneszerzőverseny, hetvenöten jelentkeztek rá huszonhét országból. Háromszor játszottunk el a győztes, Leonardo Mezzalira darabját az elmúlt évadban. Szerettük volna így segíteni a zeneszerzőket, nekik sosincs elég lehetőségük megmutatkozni.

Egyébként a hegedűrepertoár melyik része áll közel hozzád?

Bartók az egyik kedvenc zeneszerzőm, a kvartettel játsszuk a vonósnégyeseit, játszottam a felnőttkori hegedűversenyét, a diplomakoncertemen pedig a II. szonátáját. Imádom Schubertet! A doktori disszertációmat Britten Hegedűversenyéről írom.

Beszélgetésünk apropója, hogy kamarafesztivált alapítasz: ez lesz az augusztus 30-án kezdődő New Millennium. Beszélhetünk a kamarazene reneszánszáról, ami már néhány éve tart. Szerinted miért olyan népszerű?

A kamarazene szerintem a legszemélyesebb zene.

Szólóban saját magadról szól az egész, a zenekarban pedig nyolcvanan játszanak. Egy vonósnégyesben viszont négy, meghatározó személyiségű ember lép a színpadra. Már a próba is sokkal intenzívebb, mint egy zenekari próba.

Angolul chamber musicnak nevezik, a magyar kamara szóban is benne van: szoba. Régen a kamarazene baráti összejöveteleken szólalt meg, akik a maguk örömére zenéltek, nem több ezer ember előtt egy Müpa-méretű teremben. Ezért szerettem volna egy olyan fesztivált, ahol kisebb, intimebb termekben szólal meg a zene.

Ez lett a New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál, és így lettek helyszínek a Festetics Palota, a Régi Zeneakadémia és a Benczúr Ház. Melyik koncertet ajánlanád a fesztiválról?

Ez egy igen nehéz kérdés, mivel mindegyik koncerten lehet különlegességekkel találkozni. Kiemelném elsősorban a fesztivál zárókoncertjét szeptember 2-án, amely a Central European Strings kamarazenekar debütálása lesz. A zenekar szólamvezetői a CESQ tagjai, akikhez csatlakoznak zenészek a legjobb zenekarokból. A műsoron Elgar, Tartini és Csajkovszkij művek szerepelnek, és találkozhat a közönség a fesztivál versenygyőzteseivel is, akik előadják a verseny kötelező darabját zenekarral.  Ez egy nagyszerű lehetőség a diákoknak, hogy felléphessenek mint szólisták egy profi zenekar elé. Nagy öröm számomra, hogy a Central European String Quartet többek között neves vendégművészekkel a nyitókoncerten augusztus 30-án Ravel Bevezetés és allegro című szeptettet, valamint a második kamaraesten augusztus 31-én Brahms B-dúr vonósszextettet játszhat. Egyébként négy esti kamarakoncertünk lesz, de lesz két délutáni szólókoncert is. Augusztus 31-én Érdi Tamás, szeptember 2-án pedig Georgy Tchaidze orosz zongoraművész játszik.

Kamarafesztivált alapított Miranda Liu

Kapcsolódó

Kamarafesztivált alapított Miranda Liu

A New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál és Mesterkurzust első alkalommal augusztus 30. és szeptember 3. között rendezik meg Budapesten, három helyszínen.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Napokon belül eldőlhet, hogy ki kapja a Nemzet Színésze címet

Törőcsik Mari halálával nem csupán egy kivételes művész távozott, a Nemzet Színészei is kevesebben lettek. Az új tag személyéről várhatóan május 11-én döntenek majd.
Vizuál

A mentális egészség megőrzéséről szól az újranyíló Capa Központ csoportos kiállítása

Hat hónap után új kiállításokkal nyitja meg kiállítótereit a Capa Központ, ahol május 4-től látható Halász Dániel Budapest Ösztöndíjas sorozata, a Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíjasok fotográfiái és természetesen Robert Capa képei.
Színház

Kulka Jánossal látható online A nép ellensége

A Katona József Színház 2013-ban bemutatott Ibsen-darabját Zsámbéki Gábor rendezte, az előadás felvétele megtekinthető május 6. 19 órától május 8. 23 óráig az eszinhaz.hu-n.
Zenés színház

Sába a mikrofon előtt

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.
Plusz

Időutazás Rómában: újjáépítik a Colosseum arénáját

A Római Colosseum eredeti fapadlózatát még a 19. században szedték fel, amikor régészeti munkálatokat végeztek az arénában. A felújítás után a látogatók lehetőségük nyílik arra is, hogy beléphessenek a föld alatti tárnákba.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

5+1 kihagyhatatlan cikk a Bartók Tavasz friss-ropogós magazinjából

Kíváncsi vagy, hogy a színpadi művészek hogyan élik meg, ha üres nézőtér előtt játszanak? Mindig is érdekelt, hogyan készülnek a közvetítések vagy mit csinál egy online stream rendezője? Tudni szeretnéd, miért olyan egyedülálló és fontos Bartók Béla népzenegyűjtői munkássága? Mi az a világzene, és mit csinál Vaszilij Petrenko, amikor nem vezényel? A hamarosan kezdődő Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek frissen elkészült magazinjából most minden kiderül!
Klasszikus hír

Kihirdették a 2021-es Artisjus-díjazottak névsorát

Könnyű- és komolyzenei alkotókat díjazott idén is az Artisjus. Fábri Pétert zenei munkásságáért életműdíjjal tüntették ki, az év zeneszerzője a világhírű dobos Borlai Gergő lett, míg a tragikusan fiatalon elhunyt Siklósi Örs előtt, posztumusz Junior Artisjus-díjjal tisztelegtek.
Klasszikus hír

Bartók-kotta, Wagner-album, akár egy órán belül! – Házhoz jön a Rózsavölgyi kínálata

Mostantól még kényelmesebben juthatunk hozzá a Rózsavölgyi Zenemű- és Könyvesboltban fellelhető zenei kiadványokhoz és sikerkönyvekhez, ugyanis a Wolt futárai szállítják azokat házhoz, akár a rendeléstől számított egy órán belül.
Klasszikus ajánló

Bartók és a tavasz – mindent egy új fesztiválról

Hogyan hat ránk Bartók Béla példaértékű kulturális öröksége 2021-ben, miben érhető tetten a zeneszerző szellemisége, és miért az ő nevét viseli a Müpa új, összművészeti fesztiválja? Hogy jön ide a világ végtelensége, hogyan kapcsolódhatunk össze Európa nagyvárosaival, és egyáltalán: mi az a Bartók Tavasz? Itt az ideje, hogy minden kiderüljön!
Klasszikus ajánló

Notte Magica – Online vetítés az Il Volo együttes és Plácido Domingo Három Tenor-emlékkoncertjéről

Luciano Pavarotti, José Carreras és Plácido Domingo legendás triója, a Három Tenor 1990. júliusában adta első koncertjét a római Caracalla termákban. 26 évvel később, 2016. nyarán a fiatal olasz tenor csillagokból álló, nemzetközi platinalemezes Il Volo együttes Plácido Domingo zenei rendezésében emlékkoncertet adott a 20. század egyik legkiemelkedőbb komolyzenei kezdeményezése előtt tisztelegve. A koncertről készült mozifilm május 1-2-án online elérhető.