Klasszikus

Mit gondolhat Byron?

2003.10.30. 00:00
Ajánlom
Orvosa javallatára választotta a klarinétot, mert a gyermekkori asztmán állítólag segít, ha valaki intenzíven játszik fúvóshangszeren. Így kezdődött a világ egyik legjobb dzsesszmuzsikusának pályafutása, aki annak idején nagyon meg akart gyógyulni, ezért sokat gyakorolt.

Don Byron karrierjének első csúcspontja 1992-ben volt, amikor a hírneves Down Beat című szaklap 34 évesen az év dzsesszzenészének választotta. Ezután következett a hangvételére oly jellemző, de a kritikusok által kevésbé kedvelt klezmer lemez, amelyet a legendás klarinétos és zenekarvezető, Mickey Katz emlékének ajánlott. Majd az újabb sarokpont 1998-ban, szerződés a Blue Note-tal - és azóta itt jelennek meg lemezei, illetve sorra szerepel más, kimagasló produkciókban is. Byron a Szegedi Jazz Napokra legutóbbi anyagát hozta: lényegében a More Music for Six Musicians album kompozícióit játszotta el társaival, kissé rezignált és fáradt hangulatban. Sajnos ismét törődni kell a szervezéssel, mert egy koncert légkörére rányomja bélyegét, ha kevesen vannak, ha a zenészek csak azt érzik, hogy minden erőfeszítésük ellenére kókadt unalom és érdektelenség fogadja őket. Valószínűtlennek tartom, hogy kicsit erősebb hirdetés mellett ne lett volna telt ház a most üres, az eseményre alkalmatlan, nagy hodálynak tűnő Belvárosi moziban.

Ugyan személy szerint jól érezhettem magamat, közvetlenül a színpad előtt egy teljes sor csak az enyém volt, nyugodtan lehetett minden apró momentumot figyelni. Különös élmény volt olyan környezetben látni Byronékat, mintha csak egy próbán volnának, talán ez az egy előnye volt a nullához konvergáló nézőszámnak. Egymásra kacsintgattak, időnként játszottak még egy kört, nekem úgy tűnt, hogy egy-két újabb elképzelést még ki is próbáltak. Mert Byron amúgy kísérletező alkat. Amellett, hogy zseniális sztenderdjátékos (ahogyan például azt láthattuk és hallhattuk Robert Altman Kansas City című filmjében és a hozzá kiadott két CD-n), mindig mutat valami újat. Egyfelől ő hozta vissza a klarinétot a modern dzsessz köztudatába, másfelől pedig mindegyik lemeze formabontásra törekszik, nagy készséggel fordul a hagyományos elemek avantgárd értelmezési lehetőségei felé. Ennek lenyomata ez utóbbi lemeze, amelynek volt egy előzménye, a szintén hat zenészre alkalmazott és hasonlóan a Music for Six Musicians címet viselő album. Az egyik nem variációja a másiknak, hanem annak a koncepciónak a körüljárása, miként lehet szabott felállás keretein belül funkciókat változtatni, hogyan játszhat egyszer a dallam, másszor a ritmus fontosabb szerepet. A rendkívüli bonyolultság mellett igazán élvezetes követni a ritmusképletek építkezését, a hol hetes, hol hármas lüktetések váltakozását. A ritmusszekció nagyon erős: Ben Wittman dobol, Milton Cardona latin ütősökön, Leo Traversa basszusgitáron és a hangfelvételen szereplő Edsel Gomez helyett most George Colligan játszott zongorán. Byron dallam-társa, James Zollar trombitán, amely, kiegészítve a klarinétot, gyönyörű együttállásokat produkált. Az utolsóként előadott Belmondo's Lip című darab a zongora repetitív, tört harmóniáival kezdődik, de az érzésre páros lüktetést felborítja a belépő ütősök más tempója, amihez képest a zongora már nem páros ütemeket, hanem nagy triolákat játszik. Ilyen és ehhez hasonló játszadozások folynak végig elképesztő precizitással és ugyanakkor laza eleganciával. A koncert legszebb részeként a zongora-klarinét duót lehet említeni. Byron befordult a zongora felé és a húrokba fújta varázslatos, alteráló dallamát, miközben az őt kísérő harmóniák a szolid disszonanciából virágként nyíltak ki a klasszikus akkordok felé. Ez volt a No Whine című szerzemény, ami utóérzése a Fine Line: Arias and Lieder című lemez egyes hangulatainak, ahol Byron többek között Puccini-, Schumann- és Chopin-dallamokat is eljátszik, Uri Caine, a klasszikus feldolgozások nagy mesterének kíséretében. Ráadás nem volt, hat zenészt láthattunk meghajolni, akik, látván az üres nézőteret, vélhetően semmi jót nem gondolnak a magyar dzsessz-életről. Óriási felelősség az elitből meghívni muzsikusokat, mert hírünket ők valóban elviszik a világba. Don Byron minden olyan dzsesszmuzsikussal kapcsolatban áll, aki számít, és egyáltalán nem vagyok biztos abban, hogy szegedi fellépése után biztatni fog bárkit is, hogy jöjjön el, mert igazán értő és lelkes publikummal találja majd magát szembe.

(Szegedi Jazz Napok, október 17.: Don Byron Szextett)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Klasszikus

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus vagyim holodenko

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.