Klasszikus

Mit gondolt Philip Roth Bachról és Beethovenről?

2018.05.30. 09:22
Ajánlom
A Portnoy-kór és az Amerikai pasztorál szerzője nagyon szerette a klasszikus zenét, de mindig gondolkodó füllel hallgatta. Erre világít rá az alábbi történet.
Roth Unbound: A Writer And His Books. Farrar, Straus and Giroux, 2013.

Roth Unbound: A Writer And His Books. Farrar, Straus and Giroux, 2013.

Claudia Roth Pierpont, a Roth Unbound: A Writer And His Books című életrajz szerzője felidéz egy történetet, amelyben az író a Carnegie Hallba látogatott egy hangversenyre. Az Emerson Quartet játszott, Roth egyik kedvenc együttese, és Bachtól A fúga művészetét, illetve Sosztakovics XV. vonósnégyesét adták elő. Az író hozzáállása rávilágít, hogy nem kell hanyatt vágnunk magunkat minden kanonizált zeneszerzőtől: Sosztakovics nagyon tetszett neki, de Bach szerinte „túlságosan obszesszív-kompulzív” volt: „Olyan, mint egy fickó, aki folyton a zsebeiben turkál, vagy azon aggódik, hogy égve felejtette a fényszórót.”

A koncert második részében Beethoven B-dúr vonósnégyese szólt (op. 130), amely a monumentális Nagy Fúgát tartalmazza. Roth el volt ragadtatva a mű komplexitásától: „Beethoven olyan, mint egy bedrogozott Bach. Milyen őrültek azok a hangok! Olyan, mint négy holdkóros egy elmegyógyintézetben! Négy őrült, akik kiabálják a magukét, aztán kiderül, hogy együtt vannak!” Az írót lenyűgözte Beethoven, és amikor a taxira várt a koncert után, az utolsó tételt dúdolta. (WQXR)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.