Klasszikus

Mit írt még John Cage a 4'33"-on kívül?

2022.09.05. 11:55
Ajánlom
A legtöbben csak az egyetlen zenei hangot sem tartalmazó művéről ismerik a 20. század nagy hatású amerikai zeneszerzőjét, ám ennél jóval színesebb életművet hagyott az utókorra.

A 20. századi zenetörténet különleges alakja a komponista John Cage, nevéről a legtöbbeknek alighanem 4'33" című műve jut eszébe, ám ez csak egy példa arra, hogy a szerző milyen sokféleképpen feszegette a nyugati zene szabályait. Számos színpadi és táncprodukcióhoz is alkotott zenét, gyakran együttműködött a koreográfus Merce Cunninghammel, aki az életben is a társa volt. A sokszor meghökkentő, ám rendkívül színgazdag életmű különböző korszakaiból válogattunk.

Klarinétszonáta (1933)

Ez a háromtételes szólódarab Cage korai korszakából származik, bár a zeneszerző az ebből az időszakból származó számos művét elutasította, a Klarinétszonátát kifejezetten érdekesnek tartotta. A darabot Richard Buhlignál folytatott tanulmányai alatt írta, és egyike a legkorábban kiadott alkotásainak. Élőben előadni már nem ment ilyen könnyen, a művet több klarinétos visszautasította, végül maga Cage mutatta be zongorán.

Imaginary Landscape No. 1 (1939)

A harmincas évek végétől kezdve Cage fokozottan érdeklődni kezdett a preparált zongora iránt, és számos olyan műve született, amelyben valamilyen módon megváltoztatják a zongora húrjainak hangzását. Ez a rövid darab, egy öttételes sorozat első része is alkalmazza az eljárást, a zongora mellett pedig kínai cintányér szerepel benne, valamint felvételen rögzített, különböző frekvenciákat játszanak be. A mű eredetileg Jean Cocteau Az Eiffel-torony jegyespárja című balettjének kísérőzenéjéhez készült volna, de Cage már nem élő előadásra, hanem felvételre szánta.

A Flower (1950)

Cage igen sok kísérőzenét szerzett táncelőadásokhoz, ez a rövid dal Louise Lippold egy koreográfiájához készült. A művet énekes és zongorista adja elő, ám érdekessége, hogy a zongora fedele csukva marad, az előadó lényegében ütőhangszerként használja azt. A dalnak nincs szövege, az énekes különféle magánhangzókkal szólaltatja meg a dallamot.

Music of Changes (I. kötet, 1951)

Ez a négykötetes darab Cage-nek a véletlenszerűség iránti vonzalmát tükrözi. Megírása közben erősen épített a kínai Ji csingre, mely jóslásra használatos formulákat tartalmaz, ez alapján a zeneszerző lényegében lemondott az egyéni döntésekről a komponálás során. A bűvös négyzetre hasonlító táblázatokat készített, melyben a hangmagasság, időtartam, tempó, szünet stb. lehetőségeit rögzítette, majd a jóskönyv módszerei segítségével választott közülük. A mű lejegyzéséhez Cage nem szakadt el teljesen a hagyományos notációtól, de ahogy a videón is látszik, saját jelöléseket is használt.

Variations I. (1958)

Cage nyolcrészes variációsorozatában még továbbmerészkedett a véletlenszerű zene területén. Az első rész, mely annak a David Tudornak készült szülinapi ajándékként, aki a Music of Changest is bemutatta, bármennyi és bármilyen hangszerre íródott. A mű szakít a hagyományos notációval, vonalakat és pontokat tartalmazó négyzetekből kell az előadónak a saját verzióját megalkotnia.

Etudes Boreales (1978)

Az 1970-es években Cage több etűdsorozatot is írt különböző hangszerekre, ebben az esetben csellóra és zongorára. A darab eredeti címzettje a művészházaspár Jack és Jeanne Kirstein volt, ám a zongoraművésznő eljátszhatatlannak ítélte a művet. Valóban igen komoly technikai kihívást jelent mindkét előadó számára, Cage csillagtérképeket használt a komponáláshoz (innen a mű címe is).

Europera 5 (1991)

Talán meglepő lehet, de Cage operát is írt, mindjárt egy öt darabból álló sorozatot. „Az európaiak kétszáz éve küldik nekünk az operáikat, most visszaküldöm őket” – magyarázta az Európa és az opera szavak kombinációját a címadásban a szerző. A művek egyszerre idézik és dekonstruálják az európai operairodalmat, ahogyan ebben a német előadásnak a részleteiben is látszik, a zenei idézetek, részletek kontextusukat veszítve értelmetlenné válnak.

Fejléckép: John Cage (fotó/forrás: Rob Bogaerts / Wikipedia)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Először szólaltak meg a Nemzetiben felmondó színészek

A színháztól távozó Barta Ágnes és Mészáros Martin a Telexnek nyilatkozott arról, hogyan élték meg a társulat tagjaként töltött éveket, és miért döntöttek úgy, hogy szabadúszóként folytatják a pályájukat.
Színház

Udvaros Dorottya jövőre a Katonában vendégszerepel

Június 14-én megtartotta évadzáró társulati ülését a budapesti Katona József Színház. Máté Gábor elmondta: a Katona negyvenegyedik évadában a fiatal művészekre és nézőkre különösen odafigyeltek.
Színház

Együttműködésekre van szükség – felsorakozott az Átrium új vezetése

A következő évadtól új lakók költöznek az Átriumba az eddigi üzemeltető Kultúrbrigád helyébe. A független színházi formációk június 11-én, a Jurányi évadzáró eseményén ismertették röviden elképzeléseiket.
Klasszikus

Svájci fesztivál magyar fellépőkkel

A június 28. és 30. között a Genfi-tó partján rendezett Léman Bouquet Fesztivál változatos zenei programokat kínál, idilli környezetben a közönségnek. A koncerteken számos magyar művész is fellép.
Klasszikus

„Az előadónak nem elég csak a kottát látnia” – interjú Szabady Ildikó fuvolaművésszel

Már kiskorában is folyton a hangszer foglalkoztatta, azóta pedig elmélyült a kapcsolata a fuvolával. Az MVM által támogatott Junior Prima Díjjal kitüntetett Szabady Ildikó számos sikeres versenyszereplés után szólistaként és zenekari muzsikusként is rendszeresen színpadra áll.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Molnár Anna neves izraeli kortárs zenei együttessel lép fel

Az Israel Contemporary Players június 22-án ad koncertet Tel-Avivban, az elsősorban szintén kortárs zenei produkcióiról ismert mezzoszoprán Steve Reich Tehillim című művében működik közre.
Klasszikus hír

Svájci fesztivál magyar fellépőkkel

A június 28. és 30. között a Genfi-tó partján rendezett Léman Bouquet Fesztivál változatos zenei programokat kínál, idilli környezetben a közönségnek. A koncerteken számos magyar művész is fellép.
Klasszikus interjú

„Az előadónak nem elég csak a kottát látnia” – interjú Szabady Ildikó fuvolaművésszel

Már kiskorában is folyton a hangszer foglalkoztatta, azóta pedig elmélyült a kapcsolata a fuvolával. Az MVM által támogatott Junior Prima Díjjal kitüntetett Szabady Ildikó számos sikeres versenyszereplés után szólistaként és zenekari muzsikusként is rendszeresen színpadra áll.
Klasszikus ajánló

A Magyar Hegedű Ünnepe a Pesti Vigadóban

Június 22-én és 23-án gazdag programkínálattal, egyebek közt kortárs vonóshangszer-kiállítással, könyvbemutatóval és hangversenyekkel is várják az érdeklődőket a Magyar Hegedű Ünnepén. Az eseményen ünneplik a hetvenéves Szecsődi Ferencet is.
Klasszikus ajánló

Holokauszt-emlékkoncertet ad a Metrum Ensemble

A kamaraegyüttes a holokauszt nyolcvanadik évfordulója alkalmából szervezett emlékév keretében lép fel a Rumbach zsinagógában. A műsoron szereplő művek közül több is az első alkalommal hangzik el Magyarországon.