Klasszikus

Mit jelent a zene a Pető-módszerben?

2019.02.07. 15:55
Ajánlom
Matos Lászlót sokan a Magyar Rádió Gyermekkórusa korábbi vezető karnagyaként ismerik, de kevesen tudják, hogy két és fél évtizede oktatja a Pető Intézet konduktorszakos hallgatóit. A docens úrral a zene terápiás használatáról, a Kodály- és a Pető-módszerek rokonságáról beszélgettünk.

A Pető Intézet tavaly névadójának, Pető András születésének 125. évfordulóját ünnepelte. Bemutatásra szorul még a Pető-módszer?

Úgy vélem, igen. Kezdhetem Ádámtól és Évától? Annak ellenére, hogy egy szellemi hungarikumról beszélünk, nagyon kevesen tudják, mit takar a Pető-módszer.

Ön hogyan foglalná össze?

Amikor 1994-ben oktatni kezdtem a Pető Intézet hallgatóit, hamar rájöttem, hogy a konduktív pedagógia, akárcsak a Kodály-pedagógia, több mint módszer. A Pető Intézetben többnyire olyan gyerekek tanulnak, akik különböző okok miatt mozgássérüléssel  cerebrális parézissel (központi idegrendszeri sérüléssel) születtek és élnek (de felnőtt ambulanciával is rendelkezik az intézmény, ahol baleseti sérültekkel: Parkinson-kórosokkal, sztrókosokkal, sclerosis multiplexben szenvedőkkel foglalkoznak).

A Pető-módszer holisztikus szemléletet képvisel, és a sérült gyerekek teljes életét a felkeléstől a lefekvésig igyekszik kedvező irányba alakítani.

IMG_3547-161620.jpg

Fokos székek a Pető Intézetben (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Ez hogy néz ki a gyakorlatban?

Mondok egy eklatáns példát. A gyógypedagógia annyit jelent, hogy miután a gyerek részt vett az óvodai vagy az iskolai napon, elmegy egy mozgásfejlesztő foglalkozásra.

A Pető-módszer viszont a nap huszonnégy órájában előforduló, mindennapi élethelyzeteket is a gyakorlatok közé veszi, hiszen ezeknek a gyerekeknek minden tevékenység, ami mozgással jár, nehézségeket okoz.

Emellett, hadd hangsúlyozzam, egészséges értelmű gyerekek lévén, a köznevelési törvény szerint meghatározott tananyagot kell elsajátítaniuk. Összetett és zseniális pedagógiáról van szó, amelyet a XX. században Pető András alkotott meg, és Hári Mária vitt tovább. A Pető Intézetben nemzetközi elismertsége révén az itt végzett konduktoroknak a világ bármely pontján vannak lehetőségeik.

Hogyan illeszkedik a módszerbe a zene?

A konduktív módszer egyik fontos eleme, hogy a gyakorlatok elvégzése éneklés, ritmus, aktív és passzív zenélés mellett történik. Egy gyerek, aki CP-vel született, könnyebben, folyamatosabban tudja megvalósítani a feladatsort, ha az őt felügyelő konduktor vagy szülő énekel, ritmust ad a mozgásához. Ezt hívjuk ritmikus intendálásnak.

IMG_3576-161955.jpg

Matos László (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Mivel görcsösek, feszültek az izmaik, el tudnak ilyenkor lazulni?

Igen. Évekig működött nálunk dobterápia, és nagyszerű volt látni, hogy a sérült gyerekek milyen önfeledtek, ha zenélhetnek.

Kodály Zoltán pedagógiájára alapozott Pető, amikor ezt a módszert megalkotta?

Annak ellenére, hogy ugyanabban az időszakban éltek, nem dolgoztak együtt, habár biztos vagyok benne, hogy tudtak egymásról. Pető András inkább orvosként, a neurológiában alaposan jártas szakemberként ébredt rá, hogy a zene, a ritmus kulcsfontosságú lehet a feladatok végzésekor.

Önnek, aki a Kodály-módszeren nevelkedett, Zeneakadémiát végzett, bizonyára nem volt nehéz a Pető-módszerre hangolódni.

Így van. Viszont fel kellett ismernem, hogy azokhoz a gyerekekhez, akiknek beszédproblémájuk, artikulációs gondjaik vannak, nem az énekléssel, hanem más úton kell eljuttatni a zeneiséget. Olyan alternatív zeneterápiás lehetőségeket keresünk mind a mai napig, amelyek a CP súlyosabb változatainál, az atetózisnál vagy a tetraparézisnél is használhatók. A Kodály-módszer mellett segít Orff koncepciója is, amely az ütőhangszeres játékon alapul, de nagyon drága ezeknek az instrumentumoknak a beszerzése. Néhány évvel ezelőtt találkoztam egy Magyarországon kevéssé ismert berendezéssel, a Soundbeammel, amely zenét „varázsol” a gyerekek egyszerű mozgásaiból. Ezzel jól tudjuk motiválni őket a nagyobb, nehezebb mozgásokra. Szintén néhány éve szereztünk be – szponzorációs segítséggel – egy harangkészletet, amely harangokon (rendkívül könnyen kivitelezhető kézmozdulattal) egy oktávnyi terjedelmű dallamhangokat lehet megszólaltatni. Így alkalmas a készlet arra, hogy a legegyszerűbb dalokat akár maguk a gyermekek hangszeren reprodukálhassák. Sokat foglalkozom azzal, hogy aki nem tud énekelni, képes legyen ritmussal, kézmozdulatokkal zenét „létrehozni”.

IMG_3549-161956.jpg

Matos László a Pető Intézet Hári Mária Termében (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

A Kodály-módszer nagy hangsúlyt helyez a fegyelemre, és a konduktív pedagógia is katonás rendet követel. Eredményes ez a megközelítés a 21. században?

Én még dolgoztam együtt Hári Máriával [gyógypedagógus, a Pető-módszer egyik legfőbb terjesztője, Pető halála után az intézet első igazgatója – a szerk.], és nem hiszem, hogy a „katonás” lenne a megfelelő szó Hári doktornő munkamódszerére. Az viszont biztos, hogy a gyerekek fejlődéséhez nagy fegyelemre van szükség, szigorú napirendre, tervezésre. A konduktorhallgatók gyakran 12-14 órákat töltenek a főiskolán és gyakorlaton az első félévtől kezdve. Viszont úgy gondolom, és ezt a gyermekkórussal végzett munkám is igazolja, hogy a zenélés mellett nem szükséges fegyelmezni. A zene ugyanis leköti, magával ragadja a gyerekeket.

IMG_3606-162000.jpg

Matos László (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Gondolom, a zenélés pszichére való hatása sem elhanyagolható.

Órákat beszélgethetnénk arról, milyen látni a mozgássérült gyerekeket zenélés közben. A főiskolai hallgatók és a konduktorok, akik a zenei foglalkozásokat tartják, tudják, hogy

milyen eufóriával művelik a zenélést, még ha csak egy „Zsipp, zsupp, kenderzsupp”-ot játszanak is. Hátborzongató!

Talán szabad azt mondanom, hogy sokszoros hatást gyakorol rájuk a legkisebb zenei élmény is. Arról pedig csak elképzeléseink lehetnek, hogy milyen hatással van a lelkükre mindez.

A Magyar Rádió Gyermekkórusának vezető karnagyaként a legtehetségesebb gyermekekkel dolgozott, itt viszont sérült gyerekekkel foglalkozik. Így is igaz a kodályi szállóige, tehát lehet a zene mindenkié?

A gyermekkórussal magas szintű művészi tevékenységet végeztünk, itt viszont a speciális pedagógia kerül előtérbe. De jelent valamit, hogy huszonnégy éve itt vagyok. Az első pillanatban megérintett az a légkör, az a csoda, ami a Pető Intézetben folyik.

Amikor azt láttam, hogy egy gyerek 3-4 évesen kerekesszékkel érkezik az épületbe, később pedig 16-18 évesen integrálódni képes a mindennapi életbe vagy egy másik oktatási intézménybe, akkor azt kell mondanom, hogy ez a világ egyik legzseniálisabb szellemi tőkéje, amit Pető András felhalmozott!

IMG_3548-161451.jpg

A Hári Mária Terem kiállított tárgyai a Pető Intézetben (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Mi kell ahhoz, hogy valaki konduktor legyen? Szükséges hozzá zenei tehetség is?

Megfelelő zenei hallás és ritmusérzék igen, de a zenei előképzettség nem feltétel. Minden egyes hallgatónk komoly képzést kap, hogy amikor egy csoporttal foglalkozik, készen álljon intendálni, zenével irányítani, segíteni a sérült gyerekeket. Amellett pedig – tudom, hogy közhely, de nem tudok mást mondani – óriási elhivatottság szükséges a szakmához. Évente nagyjából 100 hallgatót veszünk fel a hazai konduktorképzésünkre (a határon túli alapképzésünkbe is 15-fő jelentkezőt veszünk fel), és 3-4 diák kivételével mindannyian elvégzik a szakot – vagyis igen alacsony a lemorzsolódás. Lelkileg és fizikailag is nehéz szakma, de csoda az, amit a konduktorok naponta létrehoznak.

Kiállítás és aukció a Pető Intézet gyerekeinek festményeiből

Kapcsolódó

Kiállítás és aukció a Pető Intézet gyerekeinek festményeiből

A Pető Intézet sérült gyermekeit művészetterápia segíti tanulásukban, a festményeikből a Pintér Galériában nyílt kiállítás. Rost Andreával az aukcióra bocsátott festmények között beszélgettünk.

„Kifestettem magamból, amit közölni szerettem volna a világgal”

„Kifestettem magamból, amit közölni szerettem volna a világgal”

A művészetterápia az utóbbi években a felnőtt színezőkönyvekkel összekapcsolódó hívószóvá vált. A kifejezés azonban sokkal komolyabb módszert takar, mint a stresszoldó satírozgatás. Olyan mentális problémák kezelésénél is sikerrel alkalmazzák, mint a bipoláris betegség vagy a skizofrénia. A Budapest Art Brut Galéria azoknak ad lehetőséget a műalkotásaik bemutatására, akik nem tanult művészek, hanem a terápia során csillant meg bennük a valódi tehetség.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.