Klasszikus

Mit keres a klasszikus zene egy kocsmában?

2016.08.29. 08:22
Ajánlom
A londoni székhelyű Age of Enlightment kamarazenekar számára ez nem kérdés, ahogy az a The New York Times beszámolójából kiderült.

Képzeljük el azt a szituációt, amikor egy zsúfolt kocsmában, már alkoholbefolyásoltság alatt álló fiatalok között egyszer csak felcsendül egy Beethoven-vonóstrió. Mi történik ilyenkor? A kamarazenekar tapasztalatai szerint nem az, amire egy normál koncert vagy egy happening esetében számítani lehet: a szórakozó tömegnek esze ágában sincs felháborodni, sem elcsendesedni. Ehelyett táncolni kezdenek a zenére. Micsoda tiszteletlenség! Kiálthat fel néhány olvasónk ezen a ponton, de a zenészek ezt élvezik. A zenei szünetekben kommunikálnak és viccelődnek a közönséggel, akik pedig veszik a lapot.

Louis Mortimer, a zenekar dél-afrikai születésű zenésze szerint nagy szükség van ezekre a helyzetekre: „Én zenész vagyok, de át tudom érezni, milyen ijesztő és merev tud lenni az a hagyományos koncertszituáció, amikor rettegned kell, hogy beleköhögsz a darabba, vagy rossz helyen tapsolsz, esetleg WC-re kéne menned, de nem tudsz. Itt nincs ilyen: itt oldott körülmények között lehet élvezni a zenét, ráadásul még az az elvárás sincs, hogy felkészülten érkezz a koncertre. Mégis -ha akarsz, ha nem- művelődsz, miközben szórakozol” - mondta.

                      

Amivel a zenekarok és a koncerttermek szerte a világon küzdenek, hogy különböző marketingfogásokkal a fiatalabb réteget is megszólítsák, az itt egy pillanat alatt megtörténik. Persze más kérdés, hogy azok közül, akiket egy ilyen helyzetben megérint a klasszikus zene szépsége, hányan válnak később valódi klasszikus-zenefogyasztóvá.

Mindenesetre az Age of Enlightment esete nem egyedi. Az Egyesült Államokban mintegy 30 olyan program működik a Classical Revolution keretén belül, ami a klasszikus zenét hasonló módon elviszi éjszakai bárokba, szórakozóhelyekre. Az első ilyen csoport tíz éve indult San Fransiscóban, majd 2007-ben hasonló csoportot alapítottak Opera On Tap néven operaénekesek Brooklynban. Most egy berlini székhelyű csoport törekszik arra, hogy start-up alapon létrehozzanak egy európai hálózatot.

A zenészek általában arról számolnak be, hogy szeretnek ilyenkor kilépni a koncerttermi keretek közül, hiszen ezáltal ők spontaneitást tanulnak, ami még egy klasszikus zenész számára is hasznos képesség.

Gabriel Prokofjev állandó munkatársával, DJ Switch-csel a Szigeten

Gabriel Prokofjev állandó munkatársával, DJ Switch-csel a Szigeten (Fotó/Forrás: Bartha Zsófia - Fidelio)

Sok más hasonló, a mozgalomban élenjáró csoport mellett Szergej Prokofjev unokája, Gabriel is sokat tett a klasszikus zene klubéletbe való bevezetése érdekében. Szerinte nincs ebben semmi különös:

Természetes dolog, hogy minden művész, még a klasszikus zenészek is, szeretnének kommunikálni művészetükön keresztül a saját korosztályukkal”.

Hihetünk neki, hiszen ő tapasztalatból beszél: miután a klasszikus zenei világ már frusztrálta őt, elkezdett szabadidejében kocsmai rockkoncerteket adni barátaival. Később az itt szerzett tapasztalataira és kapcsolataira alapozva előállt a Nonclassical elnevezésű program ötletével, ami pontosan a klasszikus zene befogadási körülményeinek íratlan szabályait szerette volna eltörölni a műfaj éjszakai klubokba való integrálásával. Három év után London rendszeres színfoltjává vált ez a program, sőt Párizsban, Berlinben, Tokióban is meghonosodott, Prágában pedig ősszel tervezik elindítani.

Elektroakusztikus zene Prokofjev-módra

Gabriel Prokofjev volt az egyik kiemelt vendége a Sziget Fidelio színpadának. Meg is szólaltattuk. Nézd meg vele készült videóinterjúnkat ide kattintva!

„Mostanra ért meg a zenészeknek az a nemzedéke, akiket már zavar a klasszikus zene elszigeteltsége. A legtöbb ilyen klasszikus zenész már belekóstolt más műfajokba is. Úgy látom, a közönség oldaláról is egyre inkább igény van az izgalmasabb, befogadói oldalról is nagyobb kihívást jelentő élőzenére” - fogalmazott. 

John Holmes, a The Night Shift zenei igazgatója szerint a művészek és a közönség közötti kölcsönhatás hiánya -ami olyan, mint a színházban a negyedik fal- vezet oda, hogy a közönség nagyon kevés zenész vagy karmester nevét ismeri. Egy kutatásból pedig az is kiderült, hogy a fiatalok közül sokan azért nem mennek klasszikus zenei koncertekre, mert úgy érzik, hogy oda valamilyen klasszikus zenei vagy zenetörténeti tudás kell”- mondta.

Nos, mindez már a múlté! Ahogy azt London, Párizs, Berlin és néhány amerikai város kocsmáinak közönsége is bizonyítja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Klasszikus

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Színház

Kállai Ferenc, az egyik legsokoldalúbb magyar színész

Tíz éve, 2010. július 11-én halt meg Kállai Ferenc Kossuth-díjas színész, a nemzet színésze. 
Színház

Idén is vár kicsiket és nagyokat a balatonszárszói Csukás Színház

Sorban érkeznek a szárszói teátrumba az elismert művészek és a minőségi gyerekprogramok.
Jazz/World

Kiütötték a Fonó falát!

A kényszerű koncertszünetben elkészült a Fonó új, szabadtéri színpada!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ismét lesz OrgonaPont koncertsorozat és Orgonák éjszakája

Augusztusban tizenkét városban rendezi meg a Filharmónia Magyarország az OrgonaPont koncertsorozatot, augusztus 8-án pedig második alkalommal tartják meg az Orgonák éjszakáját.
Klasszikus galéria

Koncertek erdőben és tavon

A hétvégén több szabadtéri koncertet is adtak. Gyönyörű képeket mutatunk az eseményekről készült galériánkban.
Klasszikus rácz ödön

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Klasszikus beszámoló

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Klasszikus magazin

Véletlenül bukkant egy antikváriumban a Carmina Buranára Carl Orff

Imádta a különleges megoldásokat, egyik művéhez a bécsi Néprajzi Múzeumból kellett hangszereket szerezni és külön engedélyt a Bösendorfer cégől. Százhuszonöt éve, 1895. július 10-én született Carl Orff német zeneszerző, a Carmina Burana című oratórium szerzője.