Klasszikus

Mit tud Eric Whitacre, amit senki más?

2019.04.14. 00:05
Ajánlom
Talán soha nem láttam annyi fiatalt a Zeneakadémián, mint pénteken este. Aki ezért felelős, Eric Whitacre zeneszerző és karvezető azt mondja, lehet, hogy a közösségi média a titka. De lehet, hogy a szívébe talál a dolgoknak.

„Amikor egy kórusnak komponálok, ismerni akarom a tagjait, az arcokat, a hangokat, hogy amikor egy hangjegyet leírok, több legyen, mint hangjegy.

Azon gondolkodom, hogy az az énekes hogyan énekli majd el, mit jelent neki az a hang. A komponálás számomra személyes kapcsolatokat is jelent.”

57821904_10156254915517849_2938949853255827456_n-000213.jpg

Eric Whitacre a Zeneakadémián (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / BTF)

Eric Whitacre most először jár Magyarországon, de a híre megelőzte őt, kórusával, az Eric Whitacre Singersszel adott koncertjükre megtelt a Zeneakadémia nagyterme. Egy estére annyi fiatal lepte el a patinás koncerthelyszínt, hogy alig lehetett ráismerni. Whitacre büszkélkedhet Grammy-díjjal, és alighanem az új zenei platformok, a Spotify vagy a YouTube egyik legtöbbet játszott zeneszerzője. Pedig húsz éves kora előtt kottát sem tudott olvasni, szintetizátoron játszott egy techno-pop bandában, arról álmodott, hogy rocksztár lesz. Még tinédzser volt, amikor Mozart Requiemjében énekelt, és az élmény hatására elhatározta, hogy komponista lesz. „Ami először megragadott, a zene volt. Még soha nem hallottam élőben ellenpontot, és lenyűgözött. De utólag visszagondolva volt egy megfoghatatlanabb tényező is:

az, hogy az emberek összegyűlnek egy teremben, együtt lélegeznek, együtt énekelnek, olyan energiát jelentett, amit azóta sem eresztettem el. Nincs ehhez fogható.”

_E_L0449-235212.jpg

Eric Whitacre (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

Eric Whitacre lendülete, nyitottsága nem a magába forduló zeneszerzőre emlékeztet, de nem is élvhajhász rocksztár. „Van egy ilyen életem: vezénylek, utazom, emberek között vagyok, azt mondhatnád, extrovertált vagyok, de a lelkem befelé fordul. Leginkább a szobámban ülnék, és komponálnék. Azok a lassú, intim kórusdarabok, amiket tegnap is hallhattál, az vagyok igazán én.”

Hosszú, szőkés haja, magabiztos kiállása, fotogén arca sokakat gyanakodásra késztet a klasszikus zenei közegben, megcsinált sztárnak, üres lufinak gondolják, de ez őt nem érdekli. „Későn érkeztem a komolyzenébe, már felnőtt voltam.” Huszonévesen a Juilliard Schoolban kezdett tanulni, John Corigliano is a tanára volt. Az áttörést, illetve a Grammy-díjat 2012-es szerzői lemeze, a Light & Gold hozta meg számára, amelyen saját kórusa, az Eric Whitacre Singers énekel.

Örül neki, amikor azt említem, hogy nem igazán lehet őt egyetlen polcon sem elhelyezni. Sok-sok hatás keveredik a zenéjében, de mégis rögtön rá lehet ismerni a hangjára. Paradise Lost: Shadows and Wings című zenés színpadi művében keveredik az operai kóruszene, a trance és a techno. „A klasszikus zene címkéje semmit nem jelent, és nem is segít.”

„Tisztelem a tradíciókat, különösen a nagy zeneszerzők mélyreható, örökérvényű alkotásait. Viszont lássuk be, a komolyzene sokszor levegőtlen, áporodott. Olyanok a koncertek, mint egy prezentáció. Kimész, meghajolsz, elhangzik valami, megint meghajolsz…”

Milyen lenne egy ideális koncert? „Mondok egy példát. A tegnapi koncert műsorát egy évre előre le kellett adnunk. Ez egyenesen őrjítő! Én a rockban, a popzenében nőttem fel, ahol belefér, hogy ha egy dal mehet még három percig, akkor menni fog még három percig. Sokkal jobban meg lehet lovagolni a közönség energiáját. Az lenne az ideális, ha a kórus iPadjén ott lenne minden darab, amit ismerünk, és senki nem törődne vele, mi a program.

Mindig azt énekelnénk el, amit épp helyénvalónak érzünk.”

Whitacre szerint a koncerttermi etikett is túl sok mindent ír elő. „Sok zenének szüksége van a csendre, de máskor fantasztikus lenne, ha azoknál a részeknél, ami tetszik a hallgatónak, felzúghatna a taps, a hujjogás.” A romantika korában, Paganini vagy Liszt Ferenc koncertjein pont ez a légkör uralkodott, vetem közbe. „Pontosan! És milyen jó lenne ezt visszahozni!”

_E_L0423-235217.jpg

Eric Whitacre-interjú a budapesti Corinthia Hotelben, egy nappal a koncertje után, 2019. április 13-án (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

Whitacre zenéjének jellegzetessége az időn kívüliség. „Az életem, ahogy a legtöbb emberé, zajos. Sok zene, találkozások, beszélgetések, állandó kattogás az agyban, irodalom, matematika. De olyan zenét próbálok írni, ami ráhelyez valami nagyobb óceánra

Ott ülök ebben a csónakban, visz ez az óceán, és szeretném, hogy ezt a csendet, ezt a tágasságot mások is hallják.

Ezért varázsol el az asztrofizika, az űrkutatás, a csillagászat, mert az univerzum lassúsága, nagysága mindent elcsendesít, és kisimítja azt, ami itt, az apró földgolyónkon ellentét.”

Évtizedek óta gyakorolja a transzcendentális meditációt, amikor erről kérdezek, rögtön megcsillan a szeme. „A meditáció hatására először hatalmas átváltozáson mész át, kinyílik a szemed. És minél többet gyakorlod, annál inkább úgy érzed, hogy ez a változás valójában igen apró, de nagyon lényeges. Mindig csak egy leheletnyire vagy attól a létezéstől, amelyben boldog lehetsz.”

_E_L0438-235959.jpg

Eric Whitacre (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

Miért ilyen népszerű a fiatalok körében?

Mit tud, amit a legtöbb klasszikus zenész talán nem? „Talán csak annyi, hogy aktív vagyok a közösségi médiában. Talán az, hogy előadó és zeneszerző vagyok, így a közönségnek kapcsolata lehet velem. De szeretném azt hinni, hogy a hitelesség ragadja meg a fiatalokat. Ők bárhova elmennek a hitelességért, keresik a valódit. Remélem, hogy a zeném az; a szívébe talál a dolgoknak.”

Nem ért egyet azzal, akik azt mondják, a fiatalok nem képesek figyelni, nem képesek komoly művészi alkotásokat befogadni. „Van egy tizenhárom éves fiam, három órán át képes Fortnite-ot játszani, nem is pislog közben. Nem mondanám rá, hogy nem tud koncentrálni. Szerintem nekik egyszerűen nincs türelmük olyan dolgokra, amik nem működnek.”

Eric Whitacre 2009-ben kezdte el a virtuális kórus projektjét, amelynek lényege, hogy a kórus tagjai online küldik el az általuk felénekelt szólamot, amelyet a karnagy vezénylése alapján készítettek, és a sok-sok felvételből összeáll az előadás. „Hinned kell magadban ahhoz, hogy részt vegyél a virtuális kórusban. Lehet, hogy amikor meghallgatod az éneked, azt mondod, ez nem hangzik jól. De csodálatos élmény, amikor a sok szólamból összeáll az egész, és azt mondhatod, része voltál valami nagynak.”

56904916_10156254915607849_8843535325448896512_n-000213.jpg

Az Eric Whitacre Singers koncertje a Zeneakadémián (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / BTF)

Első budapesti koncertjét hatalmas lelkesedés kísérte, a hangversenyen, amelyen nagyrészt saját kórusművei hangzottak el, Eric Whitacre közvetlen, humoros stílusban beszélt is a darabokról.

Cikázott a közönségben az elektromosság, megmelegítették a szívem

– mondja. „Nagyon tetszik Budapest, kisétáltam a Dunához, elámultam a gyönyörű Zeneakadémiát látva. De leginkább az emberek kedvessége fogott meg.”

Nem is számítottak arra, hogy ráadást kell majd adniuk, így hát a program egyik darabját, a The Battle of Jericho-t énekelték el újra. Pedig nálunk nem ritka, hogy három-négy ráadás is elhangzik egy koncert után. „Tanultam a dologból!” – mondja nevetve. „Ha legközelebb jövünk, legalább annyi ráadást hozunk, amennyi maga a koncertprogram.”

A kóruséneklés 6 jótékony hatása

Kapcsolódó

A kóruséneklés 6 jótékony hatása

Számos kutatás vizsgálta már, de a mindennapi tapasztalat is azt mutatja, hogy kórusban énekelni nemcsak élvezetes, hanem egészséges a test és a lélek számára.

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Az opera fénykorának közönsége evett, ivott és beszélgetett Verdi operái alatt, mégis tudta, mikor kell ünnepelni egy új művet, és mikor kell színpadra kérni a szerzőt. Hogyan zajlott egy operaelőadás egykor, és hogyan zajlik ma?

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.
Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.