Klasszikus

Monumentalitás a nyári napfordulón

2008.07.16. 00:00
Ajánlom
Nem tagadom, már-már anakronisztikus megilletődöttség fog el ahányszor csak átlépem a Liszt-szülőház küszöbét. A szerencsés körülmény, hogy Raidingban (Doborjánban) csak pár méterre a zsindelytetős, négy ablakos, földszintes emlékmúzeumtól zajlanak a hangversenyek, már szinte a zeneszerző aurájába vonja az eseményeket, és fölfokozottabbá válik az élmény.

A koncertek szünetében csak átsétál az ember a szülőházba, hogy megnyugtassa tekintetét a másfél százéves emléktárgyakon. (Azt azért mosolyogva szóvá teszem a tudós Winkler professzornak – aki Liszt és hősei címmel a mester szimfonikus költeményeiről tartott bevezető előadást a Wiener Akademie koncertje előtt –, hogy az 1881-ben avatott magyar emléktábla mellett ("Itt született Liszt Ferencz
1811-dik évi október 22-dikén") a jóval későbbi, német nyelvű tábla szövege némi hivalkodással így szól: "Ezt az emléktáblát a német mesternek a német nép szentelte". Ez egy Wagner-citátum – mondja, s mintha szabadkozna, amúgy érti a célzást: igazam van. Hiszen a lényeg úgyis Liszt univerzalitásában van.

A Wiener Akademie az első zenekar, amely fellép a szólókoncertekre specializálódott raidingi ünnepi játékokon. Az orgonistaként indult karmester, Martin Haselböck hatalmas energiabevetéssel indította a Prometheust, és száguldó tempóból váltott át fájdalmas lírába. Ahogyan Liszt kommentálta művét: "Szenvedés és megtisztulás", mert: "Arra vagyunk ítélve, hogy örökre oda legyünk láncolva sorsunk szikláihoz". S amikor láncaitól szabadul a hős, triumfálva tombol a zenekar. Nagyszabású katedrális benyomását keltette Gottlieb Wallisch játékában a Schubert- (c-moll) fantázia, amelyet Liszt transzponált zongorára és zenekarra. A világjáró bécsi zongoraművész kissé "eltartva magától" a romantikus érzelmeket szigorúan a műfaj igényelte képzelőerőre apellált. Beethoven V. ("Sors") szimfóniáját a zenekar szokásosnál lendületesebben, fiatalosan játszotta, a mű interpretálásán átsütött a (korabeli) forradalmi hangulat. Nem állítanám, hogy nem hallottam eminens nagyzenekaroktól árnyaltabb előadást, de a Wiener Akademie sodró játéka magával ragadó volt.

És aztán bekövetkezett a csoda, amiért önmagában véve érdemes volt Doborjánba utazni. A szibériai származású, 1992 óta Svájcban élő zongoraművész, Konstantin Scherbakov előadóestje. Nagy érdeme a fesztivál intendánsának, Walter Reichernek hogy sikerült "becserkésznie" a világszerte roppant foglalkoztatott művészt, akinek repertoárján amúgy ötven versenymű és ugyanannyi szólóműsor szerepel. Több mint 30 CD-je jelent meg, amelyeket számos díjat nyertek. 2003-ban lemezre vette Rachmaninov és Csajkovszkij teljes zongorarepertoárját a Moszkvai Filharmonikusokkal, illetve az Orosz Állami Akadémiai Szimfonikus Zenekarral.

Nem meglepő hát, hogy a doborjáni fesztivál vendégeként végigjátszotta Csajkovszkij ritkán előadott Évszakok című ciklusát, melyet a zeneszerző A novellista című orosz folyóirat megrendelésére írt hónapról hónapra, az általuk választott versek ihletésére. A 12 hónap neve mellett ott szerepelnek a címek. Az álmatag januártól a karneváli februáron át, az elégikus márciustól a játékosan kergetőző futamok megidézte áprilison át, a Fehér éjszakák meditatív májusától a júniusi Barcarola lírai billentésű cantabiléjén át az Őszi dalban bújkáló, fájdalmas poézisig csillant föl a színek kavalkádja a Scserbakov játszotta "koncert-kalendáriumban".

A fesztivált a szünet után előadott, monumentális mű Beethoven IX. szimfoniájának Liszt-átirata koronázta meg. Emberfeletti energiát, összpontosítást igényel a hallatlanul sűrű szövésű zenei matéria, a több mint virtuóz kompozíció. Scherbakov lenyűgöző játékában kihallottuk a fachokat, hangszercsoportokat, s a teljes zenekart – minden bizonnyal, a mesternek is ínyére lett volna a bámulatosan árnyalatgazdag interpretáció. Ezernyi színváltozat a liszti fénytörésben. A zongoraművész mágikus erővel idézte meg a IX. szimfónia beethoveni univerzumát Liszt congenialis transcriptiójában. Hatalmas erővel intonálta az Örömóda kórusát, félelmetes akkordokban tért vissza a főtéma, a Coda meg egyenesen örömmámorral ért föl. Az esti koncertről kijövet épp lebukóban volt a nap Doborján lankái fölött – a monumentális hangverseny ugyanis a nyári napfordulóra esett. Szinte jelképesnek érzem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Tánc

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.
Jazz/World

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Tánc

Vági Bence cirkuszrendezését dicsérik Skóciában

A hét ukrán artistát felvonultató My Land című produkció az Edingburh Fringe Fesztivál közönségét már meggyőzte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.