Klasszikus

Morricone újra Magyarországon

2004.04.20. 00:00
Ajánlom
A világhírű olasz filmzeneszerző, Ennio Morricone népszerű és kevésbé ismert melódiái is felcsendülnek április 25-én, vasárnap este nyolc órától a Budapest Sportarénában. Az esten közreműködő szólistákat, valamint a Győri Szimfonikus Zenekart és a Nemzeti Énekkart maga Morricone vezényli.

A most hetvenöt esztendős Ennio Morricone az elmúlt tíz évben kétszer járt Magyarországon. 1995 májusában, a második világháború befejezésének ötvenedik évfordulója alkalmából rendezett budapesti gálaesten világpremierként mutatták be Dal Európáért című monumentális kantátáját. "A vasfüggöny végleges lebontása és a minden szempontból egységes kontinens elkötelezett híve vagyok. Ezért is építettem be a kantáta szövegébe olyan politikusok, például Adenauer és Churchill beszédeinek részleteit, akik sokat tettek Európa egységéért – nyilatkozta kilenc évvel ezelőtt a Magyar Hírlapnak, s most – az akkori interjúra emlékezve – hozzátette: nagy öröm számára, hogy az európai egység gyakorlatilag megvalósult, s néhány nap múlva Magyarország is az unió teljes jogú tagja lesz.

A zeneszerző két évvel ezelőtt a Szegedi Szabadtéri Játékok vendége volt: maga vezényelte a legsikeresebb filmzenéiből összeállított koncertet. Morricone azért is kötődik Magyarországhoz, mert az elmúlt időszakban – Giuseppe Tornatore alkotásaiban, így Az óceánjáró zongorista legendája és a Malena című filmben – többször együtt dolgozott Koltai Lajos operatőrrel; most pedig ő lesz a zeneszerzője Koltai első rendezésének, a Sorstalanságnak. A Nobel-díjas Kertész Imre regényéből készülő film körüli pénzügyi és szervezési nehézségeket Morricone nem kívánta kommentálni; csak annyit jegyzett meg, hogy bizonyos dallamokat, motívumokat már megmutatott Koltainak, de még nem döntötték el, hogy melyik lesz a filmzene főtémája. "Mindig így komponálok: megismerem a sztorit, a forgatókönyvet, a jelmezeket, a rendezőt, megírom a főtémákat, de a zene csak a filmmel együtt nyeri el végleges formáját." Mostani magyarországi látogatása alatt feltétlenül megnézi a Sorstalanságból eddig leforgatott anyagot, a film zenefelvételei pedig nyáron készülnének a Magyar Rádióban.

Morricone a római Santa Cecilia Akadémián, Goffredo Petrassi növendékeként diplomázott – ma már tiszteletbeli professzor egykori alma materében. Komolyzenei kompozíciói mellett 1961 óta ír filmzenéket: elnyerte az Aranyglóbuszt, a David de Donatello Díjat, a Velencei Fesztivál Életműdíját, az Európa Filmdíjat és a Grammy-díjat. Oscarra viszont hiába jelölték ötször is, Los Angelesben még sohasem diadalmaskodott, de ezt nem is bánja különösebben. Április 25-én, vasárnap este a Budapest Sportarénában a legismertebb Morricone-filmzenék – így a Sergio Leone klasszikus westernjeihez írt kompozíciók – is elhangzanak, de emellett nagy hangsúlyt fektet az elmúlt időszakban komponált darabokra, például az említett Tornatore-filmekre is. A koncerten fellép a zeneszerző két honfitársa, Gilda Butta zongoraművész és Susanna Rigacci énekesnő, valamint a Győri Szimfonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar. A Morricone-produkciót egy nemrégiben, ambiciózus tervekkel létrejött szervezőiroda, a Concert-Concept Hungary hozta Magyarországra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.