Klasszikus

Mozart: Don Giovanni

2003.12.06. 00:00
Ajánlom
Mozart Don Giovanni című operájának bemutatójára december 6-án este kerül sor a Magyar Állami Operaházban. A premier előadás felvételét az érdeklődők december 27-én, este fél kilenckor tekinthetik meg a Magyar Televízió kettes csatornáján. A bemutatóhoz kapcsolódóan az alábbiakban Várbíró Judit, a Magyar Televízió szerkesztőjének gondolatai olvashatók.

Az Operaház bemutató előadását Kesselyák Gergely rendezte, aki karmesterként ismert a zenei életben, s későbbi előadásokon a darab karmesteri pulpitusán is fellép. Ez a rendezés a „Don-giovannizmus” filozófiáját és annak történelmi kényszer által bekövetkező bukását ábrázolja. Mozart és Da Ponte hőse egy régi világ reprezentánsa, aki minden tekintetben szabad ember, nem ismeri a morált, s vonzásával hatalmában tartja a környezetébe kerülő embereket. A darab minden szereplőjét ő általa, a vele való viszonyban ismerjük meg.

A mű azt a pillanatot, történelmi időpontot állítja elénk, amikor Don Giovanni, a hős, tágabban a hőskor hatalma megtörik, s beköszönt egy új világ, modern kor, a törvényes világrend. Ebből a hősnek kényszerűen távoznia kell, a hős, a hősök ideje lejár, s hétköznapi, törvénytisztelő emberek, polgárok maradnak színen: Leporello, a szolga, a nők, kiket Don Giovanni hódolatával ajándékozott meg, Don Ottavio, a hűséges vőlegény, s a Zerlina-Masetto-páros, kik a föld egyszerű gyermekei.

Egy nagy kérdést vet fel a Mozart-remekmű, valamint Keselyák rendezése is: Milyen a világ Don Giovanni, a Don Giovannik nélkül? Azt sugallja: az őt kiszorító világ mindent tönkretesz, ami a természetben és a történelemben szép volt. Azonban Mozart zsenialitása itt is megteremti az egyensúlyt a dráma és az élet, a társadalom törvényei között: az epilógus bemutatja, milyen életcélokat tűznek ki a földön maradt figurák – miközben a HŐS estéről estére bennünk él tovább.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

100 millió dollárért is elkelhet Botticelli portréja a Sotheby's árverésén

Az alkotás egyike az itáliai reneszánsz mester mindössze tucatnyi portréjának, amelyek fennmaradtak.
Vizuál

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.