Klasszikus

Mozart egy komédiához is írt kísérőzenét halálának évében

2017.05.23. 13:44
Ajánlom
Michael Lorenz feltételezése két levélen alapul, melyeket egy színházi rendező írt a komponistának, akit egy vagy több zenei betét megírására kért fel. Habár a vígjáték évtizedekig játszott darabbá vált, a hozzá írt mű nincs meg.

1791-ben Johann Friedrich Jünger drámaíró és Johann Franz Hieronymus Brockmann színész felkérte Mozartot egy zongoradarab írására, mely Jünger Er mengt sich in Alles című, augusztus 23-án a Burgtheaterben bemutatott drámájához készült volna. Habár nem lehetünk bizonyosak benne, hogy Mozart írt valamit számukra, a Jünger-dráma szövegkönyve megengedi a feltételezést. Az 5. felvonásban az egyik karakter megkéri a lányát, hogy játsszon el egy szonátát: "Mozarttól azt, amelyiket annyira szeretem" – mondja. Ezt egy dőlt betűs instrukció követi, mely egy zenei betétet jelöl.

Lehetséges, hogy ez az ismeretlen Mozart-mű.

Sőt, az is lehetséges, hogy Mozart több zenét is írt a drámához, melyet már abban az évadban hatszor adtak elő, rövidesen eljutott Prágába is, a Burgtheater pedig 1853-ig repertoáron tartotta.

Mozart a halálos ágyán

Mozart a halálos ágyán

A két levél egyike, melyre Lorenz a feltételezést alapozza, dátum nélküli. Legkorábbi datálhatósága 1791 márciusa. Ebben a levélben a rendező hangsúlyozza a felkérést a zongoradarabra. Ez természetesen azt is jelentheti, hogy a drámában elhangzó zongoradarab egy már ismert mű (Lorenz szerint a K. 613, a K. 357 számű töredék, a K. 312 vagy a K. 355 jegyzékszámú művek jöhetnek szóba). A másik levél már a bemutatóról szól, melyen – ahogy már említettem – Mozart nem vett részt.

Az 1791-es év Mozart egyik legtermékenyebb időszakát jelenti, ekkor írta a Varázsfuvolát, az utolsó zongoraversenyét és a klarinétversenyt. Lassan az adósságait is törlesztenie kezdte, és megrendelései is voltak bőven. A Requiemet megrendelő titokzatos küldött július közepén érkezett, rzután rendelték tőle a Titus kegyelmét, a Varázsfuvolával pedig szeptemberben készült el a mester. A klarinétverseny befejezése után már csak egy kantáta és a gyászmise komponálásával foglalkozott, ez utóbbit befejezni már nem tudta, december 5-én elhunyt.

(Michael Lorenz írása  alapján)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.