Klasszikus

Mozart és Hitler egy fesztiválon

2006.05.03. 00:00
Ajánlom
Az ausztriai Linz városának mozivásznain Mozart és a náci múlt árnyékai, a tíz alkotást tartalmazó versenymezőnyben pedig csendes és minimalista filmek uralták a hét végén lezárult harmadik Crossing Europe Filmfesztivált. A tízezer eurós fődíjat az egyik legrosszabb alkotásnak tartott Gisela című német film nyerte.

Felső-Ausztriának a régióközpontja (amely 2009-ben Európa kulturális fővárosa lesz, mielőtt Pécsnek adná át a stafétabotot) most szembenézett kettős múltjával: Mozart egykor itt komponálta a Linzi szimfóniát; a születése kétszázötvenedik évfordulójára készült szkeccsfilmben az osztrák filmrendezők népes csoportja azonban pálcát tört a szent bálvány felett. Az, hogy kiskutyussal vakkantgatták el az egyik szimfóniáját, vagy sorra levágták Amadeus úrfi ujjait, még a konszolidáltabb jelenetek közé tartozik. Alighanem a békés és jómódban élő társadalom unalmát kompenzálják így a filmművészek.

Történelmi miliő ide vagy oda, Linz utcáin nőtt fel Adolf Hitler, valamint a tősgyökeres Adolf Eichmann, később Göring hatalmas összegeket pumpált itteni gyárépítésekbe, hogy a várost a harmadik birodalom ipari központjává tegye, s alig húszpercnyi távolságra innen épült fel a mauthauseni munkatábor is. Az Anschluss után a linzi főutcán hajtott kocsijával Bécs felé Hitler, nagy népünnepély közepette. A történelem e lapjait idézi fel az izraeli Micha Shagrir Bischofstrasse, Linz című dokumentumfilmje: a rendező 1937-ben született a címbéli utcában, az Eichmann család házának a szomszédságában. A film inkább a városból kiveszett zsidó kultúrán kesereg, ahelyett, hogy a hajmeresztő történelmi érdekességek nyomába eredne. Hogy Shagrir nagyapja és Eichmann apja egyaránt kisebbségbe tartozott (előbbi zsidó, utóbbi protestáns volt), és a vészidők előtt ismeretségben álltak egymással. Bár a két család párhuzamával (és főleg Eichmann személyével) reklámozza filmjét Shagrir, meghökkentő, hogy magát Eichmannt tabuként kezeli, alig hallunk róla valamit. A múlttal való szembenézés tehát részleges és részrehajló.

A grazi Diagonale, az osztrák filmszemle elindítója és korábbi igazgatója, Christine Dollhofer által létrehozott linzi fesztivál a kis költségvetésű európai független filmek népszerűsítését tűzte a zászlajára, vagyis az izgalmas, fiatal, egyéni hangok bemutatását. A versenyszekcióból kiviláglott, hogy az öreg kontinensen ma a minimalizmus a divat: zenei aláfestés nélkül, egyszerűen, kézikamerával figyelik az életet a rendezők, némi szemlélődő távolságtartással. Az egyik legjobban sikerült mű, a holland–belga közreműködéssel készült Guernsey érzékletesen vizsgálja egy középkorú nő mélyreható benső utazását: kolléganője öngyilkossága rádöbbenti, hogy a rutinos párkapcsolatban mennyire el tudja veszteni a saját arcát az ember. Ugyancsak kedvezően fogadták a Molly útja című német filmet, amelyben egy ír lány érkezik a néhai Ózd lengyel megfelelőjébe, hogy felkutassa a bányászfiút, akitől teherbe esett, s hogy a nagy kutatás közben naiv lányból nővé érjen.

Ironikusan szállt a fesztivál nemzetközi vendégei között a szállóige: "majd a Gisela nyer", mert ez a német film legendásan rossz. A zsűri mégis ennek ítélte a fődíjat. A két férfi főszereplő munka nélkül teng-leng (mégis mindig jól öltözöttek), és hogy elüssék az időt, provokálják a békés honpolgárokat, s rendkívül vontatott jelenetekben alázgatják a címszereplő Giselát, aki valami megfoghatatlan okból mindig visszatér hozzájuk. Hogy miért, arra – úgy tűnik – senki sem jött rá. Talán a rendező sem.

Szépszámú nézőközönséget mozgatott meg a háromszázezer eurós büdzséjű fesztivál: a vetítések egyharmada telt házzal ment, összesen tizenkétezer jegyet váltottak a filmekre.

Díjazottak
A legjobb film: Gisela (német, Isabelle Stever)
Ray közönségdíj: Kontakt (macedón–német, Szergej Stanojkovski)
A legjobb helyi filmművész: Gisela Hesser, Gregor Stadlober (Wir Lawog – Frauen haben’s schön)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Öt fiatal művészt ismertek el Junior Prima Díjjal színház-, film- és táncművészet kategóriában

2024-ben tizenhatodik alkalommal adták át a Junior Prima Díjat színház-, film- és táncművészet kategóriában, a mostani jutalmazottakkal együtt eddig már 116 fiatal magyar tehetségnek ítélték oda az elismerést.
Vizuál

Kiúttalanság és anyagfáradás – kritika a Fekete pont című filmről

Bár a képi világ és a témaválasztás nem erre utal, Szimler Bálint új filmje valójában egy remek szatíra egy átlagos magyar iskola életéről. A rendező ugyanakkor megkísérel időnként átlépni a szociális drámák világába is, ám kérdéses, hogy ehhez megvannak-e a megfelelő eszközei.
Klasszikus

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Plusz

Ahol a hazai és a nemzetközi művészet találkozik – közeleg a Liszt Ünnep

Október 9-én kezdődik, és egészen 22-éig várja az érdeklődőket a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál. Az eseménysorozat névadójának szellemiségében összeállított programon a klasszikus és kortárs zene nemzetközi sztárjai érkeznek Budapestre.
Vizuál

Irodalmi adaptációk és a női rendezők kerülnek fókuszba az idei Szemrevaló Filmfesztiválon

Október 10. és 20. között rendezik meg a 13. Szemrevaló Filmfesztivált a budapesti Művész moziban. A szemle a német nyelvterület legfrissebb filmjeiből ad ízelítőt, eredeti nyelven, magyar felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.
Klasszikus ajánló

Fülbemászó 20. századi remekművek és örök kedvencek a Pannon Filharmonikusok új évadában

Titok címmel hirdette meg 2024/2025-ös évadát a Pannon Filharmonikusok, amely szeptember 12-én kezdődik Kesselyák Gergely Isteni költemény című bérletnyitó koncertjével a Kodály Központban.
Klasszikus beszámoló

Visszatérő vendégek – benyomások a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Tíz év nagy idő – mondta Marton Éva, amikor az Operaházban tartott zárógálán értékelte az idei énekversenyt, és valóban: sok száz énekest hallhattunk már a 2014-es indulás óta a világhírű művész nevét viselő, kétévente rendezett megmérettetésen.