Klasszikus

Mozart-esttel érkezik Maria João Pires a Zeneakadémiára

2016.01.04. 10:31
Ajánlom
Január 21-én Mozart zongoraműveinek egyik legavatottabb tolmácsolója, Maria João Pires a Deutsche Kammerphilharmonie Bremennel ad közös koncertet a Zeneakadémia Nagytermében.

Néhány éve egy különös videó járta körbe a világhálót. A felvétel egy 1999-es hollandiai koncerten készült, amint a zenekar Mozart d-moll zongoraversenyét kezdi játszani. Néhány pillanattal később a kamera a színpad közepére ültetett zongoristára közelít. A törékeny nő arcát kezébe temetve, sápadtan súgja oda a karmesternek, hogy tévedésből egy másik darabbal készült a koncertre. A hangverseny azonban nem áll meg, a zongorista pedig tördeli még egy kicsit a kezét, lehunyja a szemét, majd hibátlanul végigjátssza a darabot – természetesen kotta nélkül, pusztán emlékezetből.

Maria João Pires

Maria João Pires (Fotó/Forrás: Felix Broede)

A törékeny nőt a klaviatúra mögött Maria João Pires-nek hívják, páratlan felkészültségét, kifinomult játékát pedig januárban a Zeneakadémia közönsége is megcsodálhatja. A hetvenegy éves portugál zongorista hétéves kora óta játssza Mozart zongoraversenyeit a nagyközönség előtt, alig kilencévesen pedig elnyerte Portugália egyik legfontosabb zenészeknek kiosztható díját. A hetvenes évektől kezdve külföldön is egyre népszerűbb Pirest ma a klasszika és a romantika egyik legavatottabb interpretátoraként szokás emlegetni, emellett pedig egyik napjaink legérzékenyebb tolmácsolója Mozart zongoraműveinek. Pires egy interjújában így nyilatkozott: „Nem szeretek szólista lenni. Nem szeretek egyedül lenni a színpadon. Csapatban szeretek dolgozni, számomra az élet másképp nem is elképzelhető, legyen szó családról, vagy épp művészetről”, játékához pedig aligha találhatnánk méltóbb partnert, mint a Deutsche Kammerphilharmonie Bremen.

Az 1980-ban alapított, 1992-ben újjáalakult, különleges profilú kamarazenekar tagjai szólista alkatú virtuózok, uniformis nélkül, akik művészi egyéniségüket felvállalva különleges intenzitású produkciókat hoznak közösen létre. Egyik koncertmesterük, Daniel Sepec például a Tabea Zimmermann, Jean-Guihen Queyras és Antje Weithaas alkotta, a világ egyik legjobbjának tartott Arcanto Quartet másodhegedűse. A rendkívüli kvalitású zenekar történetében mérföldkő volt egy nagyszabású Beethoven-Schumann-projekt: pár nap alatt szólaltatták meg e két zeneszerző valamennyi szimfóniáját, illetve vették azokat lemezre. Művészeti vezetői között olyan neves dirigenseket találunk, mint Thomas Hengelbrock, Daniel Harding, Frans Brüggen és PaavoJärvi; továbbá olyan jeles szólisták dolgoztak a zenekarral, mint Christian Tetzlaff, Heinz Holliger, Viktoria Mullova, Hélène Grimaud, Janine Jansen, Hilary Hahn – és Maria João Pires.

Január 21-i közös koncertjükön Mozart egy-egy műfajban alkotott utolsó műveivel tisztelegnek a zenetörténet legnagyobb zsenije előtt, a zeneszerző születésének 260., halálának 225. évfordulóján.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.