A világhírű, Kossuth-díjas művész - az MR Szimfonikusok örökös tiszteletbeli fő-zeneigazgatója - ezúttal a haydni könnyedségű és szellemességű, alapvetően játékos karakterű C-dúr zongoraversenyt szólaltatja meg. Mozart azonban nem volna Mozart, ha ez a világos-napfényes, olykor naiv, olykor ünnepélyes hangnem nem sötétülne el egyik pillanatról a másikra; az 1785. március 9-én befejezett mű szerzője - apja szerint - hamar elsajátította a zeneszerzői mesterség egyik alapvető eszközét, a zenei értelemben vett fény-árnyék-technikát. Vásáry Tamás - szokásához híven - egy személyben szólistája és karmestere is a produkciónak.
A koncert második félidejére olyan művet választott, amely az első részben megszólaló alkotással hangnemileg rokon. A c-moll mise a zongoraverseny előtt két évvel keletkezett, valószínűleg Konstanze Weberrel 1782-ben kötött házasságáért fogadalmi ajándékul; a Requiem után a szerző második leggyakrabban előadott misekompozíciója, és mint az, ez is befejezetlen. A missa solemnis műfajába tartozik, a salzburgi hagyományok ünnepélyessége, pompája hatja át, de stílusa sokat köszönhet Bach és Händel vokális kompozícióinak is. A salzburgi Szent Péter apátságban, római katolikus mise keretében, 1783 októberében bemutatott alkotásban a számos virtuóz dallamot exponáló szoprán szólót Mozart felesége, Constanze énekelte.
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
2011. május 5. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Km.: Kolonits Klára (szoprán), Halmai Katalin (mezzoszoprán), Megyesi Zoltán (tenor), Hámori Szabolcs (basszus), Nemzeti Énekkar (karig.: Antal Mátyás)
Zongorán közreműködik és vezényel: Vásáry Tamás
Mozart: C-dúr zongoraverseny, K 467; c-moll mise, K 427