Klasszikus

Mozartról – táncnyelven

2003.06.19. 00:00
Ajánlom
Pártay Lilla új műve az Operaházban · Lüktető tempó, pompás tabló

Ha Bartók Concertójára a zeneszerző életútját megkoreografálni hősi vállalkozás volt Pártay Lilla részéről, minek nevezhetjük legújabb művét, a Wolfgang Amadeus Mozart című kétfelvonásost? Istenkísértésnek? A nagyszerű prímabalerina mint táncalkotó is igényes művész, aki félelmetes követelményeket támaszt önmagával szemben, s ráadásul egyre emeli a kvótát. Ezúttal kiszemelt témája minden korábbinál merészebb elhatározásra vall, akár a mozarti személyiség, akár a mozarti életmű dimenzióira gondolunk. Az eredmény ismeretében éppen ezért kell nyomatékosan leszögeznem, hogy Pártay munkássága az előkészületekhez szükséges energiamennyiség, judícium és munkabírás tekintetében éppoly impozáns, mint a színpadra vitt darab felépítésében és kidolgozásában megtestesült koreográfiai fantázia, szakmai tudás és költői intuíció okán.
Igazi mesterfogás, hogy a táncban elbeszélt életrajzot ugyanaz a Mozart-zene indítja és fejezi be: a Requiem – szalagról felhangzó – Kyrie-tételére a gyermek világrajöttét, Lacrimosájának hangjaira a zseni e világból való távozását jeleníti meg a rendező-tervező-librettista. A „Wunderkind” karrierjét felvillantó mozzanatok ökonomikus elrendezésben, filmszerűen peregnek, és – ami igencsak fontos – hatásos, technikailag és lélektanilag egyaránt mesterien felépített tánctételekben rajzolódnak ki. Különösen megragadó az apa irányította korai koncertturnék mozgalmasságát kiemelő, valamint az intim családi szféra atmoszféráját a főúri-királyi udvarok (Bécs, Salzburg, Párizs) pompázatos tablóival ellenpontozó dramaturgia. Pártay időérzéke csalhatatlan; rengeteg fontos helyszínt, eseményt, arcot és karaktert villant fel, miközben egyiknél sem ragad le, bármekkora legyen is rá a csábítás – ennek köszönhető a darab lüktető tempója, törés nélkül emelkedő feszültsége. A grandiózus produkcióban a Nemzeti Balett szólistái és kartáncosai nagy számban vesznek részt, s szebbnél szebb feladatokban sziporkáznak, méghozzá több generáció képviseletében. Pártay színpadán pályakezdő tehetségektől Kossuth-díjasokig, az évad ifjú táncosától az Operaház mesterművésze cím birtokosáig mindenki egyénisége legvonzóbb vonásait villanthatja fel a ráosztott szerepben. Bölcs döntés volt karaktertáncosra bízni Mozart összetett, rendkívüli képességeket és erőnlétet kívánó figuráját: a fiatal Delbó Balázs élvezettel mozog a szakmai „mély vízben”, s legendás nagyságok társaságában (szüleit Hágai Katalin és ifj. Nagy Zoltán alakítja) kiemelkedő teljesítményt produkál. A koreográfus megálmodta Mozart család kettészakadása – amikor is apja salzburgi kötelezettségei miatt Wolfgang édesanyjával indul koncertkörútra – megindító pas de trois formájában a darab egyik csúcspontját képezi, de katartikus pillanatokat élünk át a haldokló Anna Mozart és fia fájdalmas búcsúkettősében is (Hágai éthosza ebben a jelenetben számomra felülmúlja még a Hattyú halálával balett-történelmet író Anna Pavlováét is…). Táncművészetünk csillagai tündökölnek epizódszerepekben: röpke pillanatokra a Weber kisasszonyok mamájaként tűnik fel és jelenlétével betölti a színpadot Pongor Ildikó, Salieri jelmezében Szakály György, Pompadour káprázatos toalettjében (tervező: Vágó Nelly) Popova Aleszja remekel. A fiatal nemzedék reprezentánsai közül üdeségével Irina Tsymbal (Konstanze), légies könnyedségével Süveges Nóra (Marie-Antoinette), eleganciájával Bajári Levente (XVI. Lajos) hódít, s a jó barátok fergeteges triója (Solti Csaba, Nagyszentpéteri Miklós, Marlo P. Andrea) elemi lendülettel érvényesíti Pártay bravúros ötleteit és megejtő humorát. Szellemesek az opera-parafrázisok (Szöktetés, Figaro, Don Giovanni, Varázsfuvola), látványosak a – Horesnyi Balázs pazar palotabelsőiben zajló – gálakompozíciók, nagyszabású a darabzáró gyász-pannó. Kifogásolni csupán azt tudom, hogy Mozart végnapjainak megjelenítése valahogy súlytalanabb, mint vártam, viszont méltányolom, hogy az idevágó közhelyeket fölényes biztonsággal kerülte ki a táncalkotó. Finale ultimója pedig szcenikai trouvaille és költői vízió: a sötétbe borult néma színpadon magányosan gördül a temetői kordé, amit más nem kísér, csak a lélekharang távoli hangja.
Medveczky Ádám kitűnően végezte a zenék összeszerkesztésének munkáját, a sikeres premiert Csányi Valéria vezényelte. A zenekar érezhetően kedvét lelte a legszebb Mozart-tételek tolmácsolásában, bár ettől nem emelkedett ünnepi szintre a megszólaltatás nívója. Mindent összevetve: a Wolfgang Amadeus Mozart szemernyivel sem kevésbé nemzetközi karrierre érdemes alkotás, mint Shaffer színműve, Forman mozija vagy a Lévay–Kunze szerzőpáros musicalje.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.