Klasszikus

Mozarttal beszélget és a migrációra reflektál Eötvös Péter új lemezén

2019.08.26. 10:00
Ajánlom
A szeptember 13-án megjelenő Gliding című új album a Frankfurti Rádió Szimfonikus Zenekarának és Hakan Hardenberger svéd trombitaművész közreműködésével készült a BMC Records gondozásában.

Az album Eötvös Péter The Gliding of the Eagle in the Skies, Jet Stream, All vittime senza nome és Dialog mit Mozart című szimfonikus műveit tartalmazza a szerző vezényletével. Fazekas Gergely zenetörténész a lemez ismertetőjében azt írja, hogy a Dialog mit Mozart című szimfonikus művet Eötvös 2013-2014 telén komponálta, és a da capo című, cimbalom- vagy marimbaszólóra és kamaraegyüttesre írott darab szimfonikus átirata, amely eredetileg concerto volt és Lukács Miklós cimbalomművész ihlette.

A darab a salzburgi Mozarteum archívumában található Mozart kézirattöredékekre épül, összesen kilencre.

Eötvös Mozart-dallamokból, harmóniamenetekből, textúrákból indul ki, ezeket szövi tovább saját fantáziája szerint. A szimfonikus átirat hűen követi az eredetit, még a szólisztikus anyagok is megmaradtak, valamiféle barokk concerto grosso jelleget is kölcsönözve a Mozarttal folytatott dialógusnak.

Peter_Eotvos_c_DanielDittus-095358.jpg

Eötvös Péter (Fotó/Forrás: Daniel Dittus)

Ugyancsak konkrét előadó, a trombitaművész Markus Stockhausen volt az ihletője, címzettje és első előadója a Jet Stream című 2002-es trombitaversenynek. Eötvös számára a jazz csak kiindulási pont ebben a műben. A "futóáramlás" (jet stream) kifejezés egy meteorológiai jelenségre utal, a szűk keresztmetszetben összpontosuló, nagy szélsebességű vízszintes légáramlási zónákra. „A Jet Stream egy festmény, horizontális csíkok különböző vastagságú ecsetekkel (több kilométer széles is lehet), veszélyes sárgás-kékes-higany színek, a magaslégköri szelek energiája, a sodrás, ami olyan is lehet, mint egy japán embertömeg az egyirányú utcán, ahol csak egy valaki (a trombitás) próbál az ellenkező irányba menni. Sodrás és ellenállás...” - írja művéről Eötvös. 

Hakan_Hardenberger_c_Marco_Borggreve-100006.jpg

Hakan Hardenberg (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

A The Gliding of the Eagle in the Skies (Az égen sikló sas) című zenekari darabot a Baszk Nemzeti Zenekar rendelte meg, ősbemutatóját 2012-ben tartották a spanyolországi Pamplonában. Az egytételes mű elsődleges inspirációs forrását a baszk népzene jelentette, amely a zenében nem közvetlen formában jelenik meg. Eötvös rengeteg baszk népdalt végighallgatott a mű koncepciójának kialakítása során.    

Az Alle vittime senza nome (A névtelen áldozatoknak) című darabot a négy legnagyobb olasz szimfonikus zenekar közösen rendelte Eötvös Pétertől, az ősbemutatót a milánói Scalában tartották 2016-ban. A mű a migrációra reflektál. 

„Művem azoknak az arab és afrikai embereknek az emlékére íródott, akik akaratukon kívül túlzsúfolt hajókra kapaszkodtak fel abban a reményben, hogy majd egy boldogabb világba érkezhetnek, de az olasz partok elérése előtt elsüllyedtek a nyílt tengeren.

A kompozíciós munka során rendkívül éles képeket láttam magam előtt: nemcsak az egyes emberek arcát, hanem azokat a sűrű embertömgeket is, akik ezeken a lélekvesztőkön utaztak összezsúfolódva. Ezek a képek váltak zenévé a szóló hangszerek lágy dallamaiban és a súlyos hangtömegeket megmozgató zenekari tuttikban” - olvasható Eötvös Péter gondolatmenete a lemez bookletjében.

A zeneszerző, aki nem fél a csendtől

Kapcsolódó

A zeneszerző, aki nem fél a csendtől

Itt bármikor megszólalhat a zene – mondja a narrátor, mire mindenki, beleértve a közönséget is, elhallgat. Angyal szállt el fölöttünk. Mégsem kellemetlen ez a csend, inkább olyan, mintha hirtelen a víz alá merültünk volna, megszűnik a külvilág.

A KULT50 bemutatja: Eötvös Péter

A KULT50 bemutatja: Eötvös Péter

Komponált már darabot a Berlini, a Bécsi, a New York-i Filharmonikusok számára. Eötvös Péter portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.
Plusz

Komolyan kellett volna venni, amiről a Joker szólt

Thomas Wayne-nek nem kell félnie, hogy orrba vágja Arthur Flecket, hiszen pénze van. A Joker kivételes, egymilliárd dolláros közönségsikere és a jelenlegi amerikai zavargások egy narratívában illeszthetők. Vélemény.
Vizuál

Ingyenes filmek a Trianon emléknapon a Távmoziban

A korszakban játszódó ingyenesen vetített filmekkel, illetve az akkori virágzó filmes és színházi életet bemutató különleges Filmhíradóval kapcsolódik a Trianon100 eseménysorozathoz június 4-én a Budapest Film Zrt..
Könyv

Istencsapás, embercsapás

Vámos e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Most értelemszerűen a karanténból, online.
Színház

86 éves korában elhunyt Földi Teri

A Jászai Mari-díjas színművész halálhíréről egykori színháza, a Vígszínház számolt be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Lakatos György, a Gundel és a Hilton legendás prímása

A muzsikust 76 éves korában érte a halál, temetéséről a család később ad tájékoztatást – írja a turizmus.com.
Klasszikus hír

Fellélegzés címmel jön a Fesztivál Akadémia Budapest augusztusban

Az idei komolyzenei fesztivált augusztus 20. és 30. között rendezik meg a Zeneakadémián és más budapesti helyszíneken hatvan magyar művész részvételével.
Klasszikus hír

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Klasszikus pályázat

Zeneszerző-pályázatot hirdet a Budapesti Vonósok és a Szegedi Tudományegyetem

Új művek komponálására hívja a 18-35 év közötti magyar zeneszerzőket a Magyar Művészeti Akadémia, a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar és a Budapesti Vonósok Kamarazenekar, az alkotásokat szeptember 1-je éjfélig várják.
Klasszikus koktélparti

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.