Klasszikus

Munkaigényes mandarin

2006.01.07. 00:00
Ajánlom
Bár Bartók Béla zenéjét illik ismerni és szeretni, a 125 éve született művész különlegesen hangszerelt világának élvezete komoly felkészültséget igényel. Márpedig a közoktatás elsorvasztott zenetanítása erre nem készít fel.

A ma felnövekvő generáció kultúrájának egyre kisebb szelete a komolyzene. Szerencsés, aki mégis a közelébe kerül, és kisgyerekként még ösztönösen érti a klasszikus zenét - akár a felnőttek által sokszor érthetetlennek tartott Bartókot is. Később azonban, ha ezt a nyitott korszakot nem követi tudatos zenei nevelés, Bartókról és pályatársairól könnyen elfeledkezünk.

- A Magyar Zenei Tanács megbízásából készülő felmérésből kiderült: a legtöbb gyerek úgy gondolja, akkor hallgat majd komolyzenét, ha felnő, és művelt lesz - meséli Ember Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének elnöke. Szerinte kivételes helyzetben van az a 130 ezer diák, aki zeneiskolába jár. Ott ugyanis már az első félévben foglalkoznak Bartókkal, a Mikrokozmosszal és a gyerekeknek szánt sorozatával. Sőt ő az egyetlen magyar zeneszerző, akit kötelező játszani a záróvizsgákon. Műve tananyagként, az általa létrehozott iskola pedig szellemiségében van jelen a zeneoktatásban. Utóbbi lényege, hogy a tanár hagyja kibontakozni a gyerek kreativitását. Ahogy Ember Csaba fogalmaz: nem szabad görcsösen ragaszkodni minden egyes mozdulat, (zongora)billentés tökéletességéhez. Ennél fontosabb, hogy a gyerek ki tudja élni magát a muzsikálásban, ne csak fegyelmet, örömöt is jelentsen neki.

A szövetség elnöke szerint megújításra szoruló tananyaguk - amely a zeneirodalomnak csak szűk keresztmetszetét kínálja, figyelmen kívül hagyva a kortársakat - Bartókot tekintve rendben van. És bár a gyereklétszám drasztikus csökkenése ellenére évről évre sokasodnak a zeneiskolai növendékek, aktív kapcsolatuk a zenével többnyire lezárul, amint belépnek a középiskola kapuján. Így, mivel a középiskolában már nincs idő se zenét hallgatni, se játszani, se a muzsika mögött rejlő mélyebb mondanivalót megtárgyalni, sok minden még az ő műveltségükből is kimarad.

- Bartókhoz méltatlan a zenei közoktatás helyzete - mondja Ittzés Mihály, a Kecskeméti Kodály Intézet tanára. - Az általános iskola heti egy énekórájában szerzett alapismereteket a középiskola, szintén heti egy órában, képtelen bővíteni. A középiskolai kórusok is jóval kevesebb művét veszik elő, mint a hatvanas-hetvenes években. Mert Bartókot tanulni és tanítani nagyon munkaigényes.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.
Klasszikus interjú

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus lemez

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus koktélparti

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?