Klasszikus

Musicalszerzőként járt nálunk a sanzonkirály

2005.04.24. 00:00
Ajánlom
Az Éljen az élet című előadás előtt a nézők egy része a Thália Színházban a vendégigazgatóknak fenntartott páholyra figyelt. Hiszen kiszúrták, hogy ott feszeng a francia sanzonkirály, a legendás színész és előadóművész Charles Aznavour, aki negyedik alkalommal járt Budapesten. Ezúttal új szerepkörben, mint szerző jelent meg. A nyolcvanadik életévét tavaly ünneplő még mindig fiatalos Aznavour szerezte ugyanis a békéscsabai teátrum produkciójának a zenéjét.

Az örmény származású Aznavour 1984-ben forgatta Toulouse Lautrec-ről az " Éljen az élet" című filmjét, melyben, mint forgatókönyvíró és színész is közreműködött. Ez alapján írta meg 2002-ben a musicalt. A mű először koncertformában vált ismertté, majd Londonban tartották a világ premierjét, Békéscsabán tavaly mutatták be. A musical főszereplője Toulouse Lautrec a híres, hírhedt hercegi származású, botrányos életet élő, testi fogyatékos festőzseni. Az előadást Kálloy Molnár Péter rendezte, és ugyancsak ő játszotta a főszerepet is. Aznavour először Konter Lászlótól, a békéscsabai teátrum vezetőjétől a zenekar felöl érdeklődött, de a direktor elmagyarázta, hogy az túl drága lett volna. A szerző nem tehetett mást, mint hogy egyetértően bólogatott. Az előadást a közönség nagy ovációval fogadta, különösen akkor forrósodott fel a hangulat, amikor Aznavour együtt hajolt meg a színészekkel. A nézők többsége felállt, így üdvözölte a világhírű énekest. Azonnal kiderült, hogy Aznavour igazán a színpadon érzi jól magát. (Pedig nem is énekelt, legnagyobb sajnálatunkra csupán prózára szorítkozott.) Elmondta magyarul csak a fogorvos szót ismeri, mert magyar szakember kezelte a fogát. Majd profin megköszönte a társulatnak a produkciót, a rendezőtől a világosítóig megemlítve a különböző feladatköröket. A kedvencévé az előadás gyerekszereplőjét választotta. Ezt azzal indokolta, hogy ő is 11 éves korában gyerekszínészként kezdte a pályát. A függöny végső leereszkedését követően a szípadon folytatódott az ünneplés. Fogadás következett, Aznavour és a szereplők köszöntötték egymást. A békéscsabai társulat dedikált fotóját kapta a Mester. És azután már csak a kulisszák közé merészkedő, dedikációra éhes rajongókkal és a tévéstábok rohamával kellett megküzdenie, de mindkettőt rendkívül jól állta. Az egyik riporter kérdésére felidézte, hogy nagyon fiatalon együtt lépett fel Edith Piaffal és Liza Minnellivel, de mint mondta 17 éves kora után nem játszott színházban csak filmen. Színpadon pedig mindig egyedül énekelt. Mint mondta örmények a gyökerei, de franciának vallja magát. A Népszava érdeklődésére megjegyezte a francia sanzonnak nem csak múltja, hanem jelene is van. Ezt bizonyítja az is, hogy ma is nagyon sok helyre hívják. Budapestről Montreálba utazott, ahol a helyi szimfonikusokkal együtt adott koncertet. Turnéját a Benelux-államokban folytatta. "Amikor Gilbert Becaud, Jacques Brel elkezdett francia sanzonokat énekelni, azt hitték, hogy a műfajnak legfeljebb tizenöt éve van, de nem lett igazuk. Az utóbbi időben új előadók és dalok is feltűntek, kérdés, hogy egész Európa, illetve a világ megismeri-e őket." A musicallel kapcsolatban azt mondta, hogy először a Moulin Rouge-ről kértek tőle darabot, de úgy érezte arról már annyi mű született, ezért választotta inkább Toulouse Lautrec-et.

Arra a kérdésre, hogy miként tartja magát ennyire jó kondícióban azt válaszolta: elsősorban a kiegyensúlyozott családi háttérnek köszönheti a remek állapotát. "Negyven éve ugyanaz a nő a társam, imádom a gyerekeimet és az unokáimat. Előbbiből három utóbbiból négy van - jelenleg.) Emellett reggel fél órát tornázom, és nem vacsorázok. Negyven éve mióta nős vagyok, minden bolondsággal felhagytam, igaz előtte sok mindent kipróbáltam."

Arra a felvetésre, hogy gondolt-e arra, hogy magyarul is énekel, azt mondta több magyar barátja van, ismeri a magyar zenét, eddig öt nyelven énekelt, de csak olyan nyelveken ad elő, melyeken a szövegtudása tökéletes. De amikor Magyarországon jár, és olyan helyre viszik, ahol élő zene van, együtt dúdolja a régi magyar örökzöldeket a zenekarral.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.
Vizuál

Elfajzott művészet a javából – Vaszilij Kandinszkij

Olyan művészetet akart teremteni, amely megszabadul a tárgyi ábrázolásból. A szovjetek elől Németországba menekült, a nácik elől Franciaországba. 75 éve hunyt el Vaszilij Kandinszkij.
Tánc

"Nem hiszek abban, hogy ütni-verni kell a táncosokat" – Interjú Aradi Máriával

Aradi Mária nemrég ünnepelte a 75. születésnapját, de ma is rendületlenül dolgozik a Magyar Nemzeti Balett betanító balettmestereként. Nagyívű balett-táncosi pályájáról szerényen beszél, a jelenkori tendenciákról pedig határozott véleménye van.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.
Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.