Klasszikus

Musicalszerzőként járt nálunk a sanzonkirály

2005.04.24. 00:00
Ajánlom
Az Éljen az élet című előadás előtt a nézők egy része a Thália Színházban a vendégigazgatóknak fenntartott páholyra figyelt. Hiszen kiszúrták, hogy ott feszeng a francia sanzonkirály, a legendás színész és előadóművész Charles Aznavour, aki negyedik alkalommal járt Budapesten. Ezúttal új szerepkörben, mint szerző jelent meg. A nyolcvanadik életévét tavaly ünneplő még mindig fiatalos Aznavour szerezte ugyanis a békéscsabai teátrum produkciójának a zenéjét.

Az örmény származású Aznavour 1984-ben forgatta Toulouse Lautrec-ről az " Éljen az élet" című filmjét, melyben, mint forgatókönyvíró és színész is közreműködött. Ez alapján írta meg 2002-ben a musicalt. A mű először koncertformában vált ismertté, majd Londonban tartották a világ premierjét, Békéscsabán tavaly mutatták be. A musical főszereplője Toulouse Lautrec a híres, hírhedt hercegi származású, botrányos életet élő, testi fogyatékos festőzseni. Az előadást Kálloy Molnár Péter rendezte, és ugyancsak ő játszotta a főszerepet is. Aznavour először Konter Lászlótól, a békéscsabai teátrum vezetőjétől a zenekar felöl érdeklődött, de a direktor elmagyarázta, hogy az túl drága lett volna. A szerző nem tehetett mást, mint hogy egyetértően bólogatott. Az előadást a közönség nagy ovációval fogadta, különösen akkor forrósodott fel a hangulat, amikor Aznavour együtt hajolt meg a színészekkel. A nézők többsége felállt, így üdvözölte a világhírű énekest. Azonnal kiderült, hogy Aznavour igazán a színpadon érzi jól magát. (Pedig nem is énekelt, legnagyobb sajnálatunkra csupán prózára szorítkozott.) Elmondta magyarul csak a fogorvos szót ismeri, mert magyar szakember kezelte a fogát. Majd profin megköszönte a társulatnak a produkciót, a rendezőtől a világosítóig megemlítve a különböző feladatköröket. A kedvencévé az előadás gyerekszereplőjét választotta. Ezt azzal indokolta, hogy ő is 11 éves korában gyerekszínészként kezdte a pályát. A függöny végső leereszkedését követően a szípadon folytatódott az ünneplés. Fogadás következett, Aznavour és a szereplők köszöntötték egymást. A békéscsabai társulat dedikált fotóját kapta a Mester. És azután már csak a kulisszák közé merészkedő, dedikációra éhes rajongókkal és a tévéstábok rohamával kellett megküzdenie, de mindkettőt rendkívül jól állta. Az egyik riporter kérdésére felidézte, hogy nagyon fiatalon együtt lépett fel Edith Piaffal és Liza Minnellivel, de mint mondta 17 éves kora után nem játszott színházban csak filmen. Színpadon pedig mindig egyedül énekelt. Mint mondta örmények a gyökerei, de franciának vallja magát. A Népszava érdeklődésére megjegyezte a francia sanzonnak nem csak múltja, hanem jelene is van. Ezt bizonyítja az is, hogy ma is nagyon sok helyre hívják. Budapestről Montreálba utazott, ahol a helyi szimfonikusokkal együtt adott koncertet. Turnéját a Benelux-államokban folytatta. "Amikor Gilbert Becaud, Jacques Brel elkezdett francia sanzonokat énekelni, azt hitték, hogy a műfajnak legfeljebb tizenöt éve van, de nem lett igazuk. Az utóbbi időben új előadók és dalok is feltűntek, kérdés, hogy egész Európa, illetve a világ megismeri-e őket." A musicallel kapcsolatban azt mondta, hogy először a Moulin Rouge-ről kértek tőle darabot, de úgy érezte arról már annyi mű született, ezért választotta inkább Toulouse Lautrec-et.

Arra a kérdésre, hogy miként tartja magát ennyire jó kondícióban azt válaszolta: elsősorban a kiegyensúlyozott családi háttérnek köszönheti a remek állapotát. "Negyven éve ugyanaz a nő a társam, imádom a gyerekeimet és az unokáimat. Előbbiből három utóbbiból négy van - jelenleg.) Emellett reggel fél órát tornázom, és nem vacsorázok. Negyven éve mióta nős vagyok, minden bolondsággal felhagytam, igaz előtte sok mindent kipróbáltam."

Arra a felvetésre, hogy gondolt-e arra, hogy magyarul is énekel, azt mondta több magyar barátja van, ismeri a magyar zenét, eddig öt nyelven énekelt, de csak olyan nyelveken ad elő, melyeken a szövegtudása tökéletes. De amikor Magyarországon jár, és olyan helyre viszik, ahol élő zene van, együtt dúdolja a régi magyar örökzöldeket a zenekarral.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Vizuál

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.