Klasszikus

Műsorváltozás

2004.02.03. 00:00
Ajánlom
Váratlan szonátaest a Nádor-teremben Tél, hideg, hó. Kimarad a busz, késik a troli. Mégis rászántam magam január 31-én, hogy elinduljak az otthonomtól még száraz időben is hetven perc alatt megközelíthető Nádor-terembe, hiszen a Schubert műveiből összeállított műsor szép estét ígért: Arpeggione szonáta, B-dúr vonóstrió és Pisztrángötös.

A már említett körülmények egyenes következményeként elkéstem. Rohanás közben azon morfondíroztam, hogy a szívemnek oly kedves a-moll, Arpeggione szonátát vajon Somodari Péter játssza gordonkán vagy Fejérvári János brácsán, esetleg Lukácsházi István nagybőgőn, amikor meghallottam az első kiszűrődő hangokat. Schubertnek Schubert, még a hangnem is stimmel, mégsem az, amire számítottam. Hanem a D 385-ös hegedű-zongora szonáta. A karzatra besurranva pedig kiderült, hogy a színpadon Hargitai Imre hegedűs partnere nem Rónaszéki Tamás, hanem Keszthelyi Tamás. Tehát egyedül a zongorista azonos önmagával – az eredetileg meghirdetett műsor szerint.

Mindezt persze a rádióból is meg lehetett volna tudni, ha történetesen hallgatom aznap. Így azonban – „Ha már ennyit utaztam, üsse kő!” felkiáltással – beültem a Schubert-Brahms szonátaestre.

Lehet, hogy csak a rohanás és a ráhangolódás hiánya miatt éreztem úgy a hangverseny elején: a brahmsi hangvétel sokkal jobban fekszik az előadóknak, mint a schuberti. Szép hangon, átgondoltan és együtt játszottak, valahogy mégsem jelent meg előttünk a nagyszívű kisember alakjának körvonala. Talán az egyes hangok iránt érzett fokozott gyengédség, az új harmóniai fordulatokra való rácsodálkozás, a biedermeier báj hiányzott, amely épp az egyébként oly jellemző giccsét veszti el Schubertnél azáltal, hogy véresen komolyan veendő.

Brahms szonátái annál meggyőzőbbek voltak. Az opusz 100-as A-dúr szonáta első tételében például a hegedű és zongora párbeszéde plasztikusan kirajzolódott, az archaizáló hangulatú második tétel zenei anyagainak kontrasztja is szépen megjelent. Érvényesült a tétel humora a záró ütemekben, amikor a két jellegzetes téma a legsarkítottabb ellentétet mutatja.

Mottószerű, feszes, uniszónó nyújtott ritmusok konok hangulatában indult a hangverseny második fele Schubert D 408-as g-moll szonátájával. Majd egy másik szenvedélyes darab következett: Brahms opusz 78-as d-moll szonátája. A mű első tétele olyan nagy ívű volt, hogy szinte szétfeszítette a lüktetés szabta korlátokat. Nyugalmat, derűt árasztott a lassú tétel. A darab scherzoja humoros, de némely előadásban ettől a sátáni kacajtól inkább kiráz bennünket a hideg, minthogy vele együtt nevessünk. Hargitai Imre és Keszthelyi Tamás a tétel könnyedségét emelték ki. A finálé hangvétele a nyitótételével volt rokon: szenvedélyesen, magával ragadóan, szuggesztíven játszották. Schubert D-dúr szonátájának bájos Andantéja volt a közönség lelkes tapsának jutalma.

Az utolsó hangok után örültem, hogy nem kapcsoltam be délután a rádiót, hiszen szegényebb lettem volna ezzel a koncertélménnyel. De azért jó lenne egyszer azt a másik műsort is meghallgatni…

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A legjobban várt januári filmek

Hűvös, szürke januári estéken jó dolog moziba járni, mostanában különösen, mert fontos és izgalmas filmek érkeznek, legtöbbjük számos kategóriában Oscar-díjra jelölt. Szubjektív válogatásunkból a francia szerzői film és egy különleges dokumentumfilm sem maradhatott ki. 
Könyv

A nő vagy szent anya, vagy prostituált? – Interjú Hidas Judit íróval

Könyv egy negyvenes nőről, aki keresi önmagát, mert úgy érzi, szép lassan eltűnik abban, hogy megfeleljen a környezete elvárásainak. Hidas Judit Boldogság tízezer kilométerre című novellafüzérének főhőse, Anna, a hagyományos női szerepek és a karrier közt őrlődik. S vajon hányan vagyunk hasonló helyzetben? Mikor vesszük észre – vagy egyáltalán észrevesszük-e –, hogy apránként föladjuk magunkat? Fájdalmasan sokakat érintő problémákról és tabukról beszél ez a könyv, ami láthatóvá teszi a társadalmi elvárások mögött szenvedő egyént: a nőt. A könyv szerzőjével, Hidas Judittal beszélgettünk.
Könyv

Pintér Béla is Baumgarten-emlékdíjat kapott

Kukorelly Endre az állami kitüntetések elfogultsága miatt élesztette fel a díjat, amelynek összegét közösségi finanszírozásból fedezték.
Klasszikus

Varga Judit: Hiányzott a női példakép

Varga Judit nevével az idei fesztivál programjában többször találkozhatunk zeneszerzőként és kurátorként is. Judit szeptember óta a bécsi zeneakadémia (MDW) médiazeneszerzés professzora, aki ezt megelőzően a budapesti és a bécsi Zeneakadémián párhuzamosan tanított.
Színház

Megkezdődött a Trianon100 emlékév a Nemzetiben

Sajtónyilvános olvasópróbán ismertette a trianoni évfordulóra készülő programjait a Nemzeti Színház. Első bemutatójuk, a Wass Albert szövegei és korabeli dokumnetumok alapján készülő Tizenhárom almafa lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Bach billentyűs szvitjeit viszi egy általános iskolába Fejérvári Zoltán

Fejérvári Zoltán szólóestjével indul az alsógödi Belépés családostul klasszikus zenei sorozatának 2020-as évada. A művész Bach Francia szvitjeit adja elő január 25-én a Búzaszem Általános Iskola aulájában. Utána pedig a Zeneakadémiára viszi a műsort.
Klasszikus hír

Gustavo Dudamel folytatja Los Angelesben

Újabb négy évre meghosszabbították a szerződését a Los Angeles-i Filharmonikus Zenekar élén, 2026-ig maradhat.
Klasszikus interjú

Varga Judit: Hiányzott a női példakép

Varga Judit nevével az idei fesztivál programjában többször találkozhatunk zeneszerzőként és kurátorként is. Judit szeptember óta a bécsi zeneakadémia (MDW) médiazeneszerzés professzora, aki ezt megelőzően a budapesti és a bécsi Zeneakadémián párhuzamosan tanított.
Klasszikus turné

Tizenhét állomásos országos turnéra indul Boros Misi

A Filharmónia Magyarország és a Virtuózok szervezésében első országos turnéjára indul a 16 éves Boros Misi. A Virtuózok klasszikus zenei tévés tehetségkutatóból ismert zongoraművész kimondottan e turné állomásaira összeállított műsorát 17 városban hallhatja a közönség.