Klasszikus

Műsorváltozás

2004.02.03. 00:00
Ajánlom
Váratlan szonátaest a Nádor-teremben Tél, hideg, hó. Kimarad a busz, késik a troli. Mégis rászántam magam január 31-én, hogy elinduljak az otthonomtól még száraz időben is hetven perc alatt megközelíthető Nádor-terembe, hiszen a Schubert műveiből összeállított műsor szép estét ígért: Arpeggione szonáta, B-dúr vonóstrió és Pisztrángötös.

A már említett körülmények egyenes következményeként elkéstem. Rohanás közben azon morfondíroztam, hogy a szívemnek oly kedves a-moll, Arpeggione szonátát vajon Somodari Péter játssza gordonkán vagy Fejérvári János brácsán, esetleg Lukácsházi István nagybőgőn, amikor meghallottam az első kiszűrődő hangokat. Schubertnek Schubert, még a hangnem is stimmel, mégsem az, amire számítottam. Hanem a D 385-ös hegedű-zongora szonáta. A karzatra besurranva pedig kiderült, hogy a színpadon Hargitai Imre hegedűs partnere nem Rónaszéki Tamás, hanem Keszthelyi Tamás. Tehát egyedül a zongorista azonos önmagával – az eredetileg meghirdetett műsor szerint.

Mindezt persze a rádióból is meg lehetett volna tudni, ha történetesen hallgatom aznap. Így azonban – „Ha már ennyit utaztam, üsse kő!” felkiáltással – beültem a Schubert-Brahms szonátaestre.

Lehet, hogy csak a rohanás és a ráhangolódás hiánya miatt éreztem úgy a hangverseny elején: a brahmsi hangvétel sokkal jobban fekszik az előadóknak, mint a schuberti. Szép hangon, átgondoltan és együtt játszottak, valahogy mégsem jelent meg előttünk a nagyszívű kisember alakjának körvonala. Talán az egyes hangok iránt érzett fokozott gyengédség, az új harmóniai fordulatokra való rácsodálkozás, a biedermeier báj hiányzott, amely épp az egyébként oly jellemző giccsét veszti el Schubertnél azáltal, hogy véresen komolyan veendő.

Brahms szonátái annál meggyőzőbbek voltak. Az opusz 100-as A-dúr szonáta első tételében például a hegedű és zongora párbeszéde plasztikusan kirajzolódott, az archaizáló hangulatú második tétel zenei anyagainak kontrasztja is szépen megjelent. Érvényesült a tétel humora a záró ütemekben, amikor a két jellegzetes téma a legsarkítottabb ellentétet mutatja.

Mottószerű, feszes, uniszónó nyújtott ritmusok konok hangulatában indult a hangverseny második fele Schubert D 408-as g-moll szonátájával. Majd egy másik szenvedélyes darab következett: Brahms opusz 78-as d-moll szonátája. A mű első tétele olyan nagy ívű volt, hogy szinte szétfeszítette a lüktetés szabta korlátokat. Nyugalmat, derűt árasztott a lassú tétel. A darab scherzoja humoros, de némely előadásban ettől a sátáni kacajtól inkább kiráz bennünket a hideg, minthogy vele együtt nevessünk. Hargitai Imre és Keszthelyi Tamás a tétel könnyedségét emelték ki. A finálé hangvétele a nyitótételével volt rokon: szenvedélyesen, magával ragadóan, szuggesztíven játszották. Schubert D-dúr szonátájának bájos Andantéja volt a közönség lelkes tapsának jutalma.

Az utolsó hangok után örültem, hogy nem kapcsoltam be délután a rádiót, hiszen szegényebb lettem volna ezzel a koncertélménnyel. De azért jó lenne egyszer azt a másik műsort is meghallgatni…

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Film

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus ajánló

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus ajánló

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Klasszikus ajánló

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus hír

Bara Hajnal erdélyi zenetanárnak, műfordítónak ítélték az idei Lajtha-díjat

Bara Hajnal erdélyi zenetanár, műfordító érdemelte ki idén a Lajtha-díjat, amelynek jelképes átadása csütörtökön lesz a Lajtha László-emlékkoncerten, amelyet a Bartók Rádió élőben közvetít.