Klasszikus

„Művészete izmos és tiszta” – In memoriam Szigeti József

2017.09.05. 10:48
Ajánlom
125 éve született a XX. század egyik legnagyobb hatású muzsikusa, a magyar hegedűiskolát megalapozó Hubay Jenő talán leghíresebb tanítványa.
Szigeti József

Szigeti József (Fotó/Forrás: Erich Auerbach / Getty Images Hungary)

1892. szeptember 5-én született Budapesten. Édesanyját korán elvesztette, gyermekkorát nagyszüleinél töltötte az erdélyi Máramarosszigeten. Az abszolút hallással megáldott gyereket itt kezdte egyik nagybátyja hegedűre tanítani (a családnak zongorára nem volt pénze). Szigeti olyan tehetséget mutatott, hogy kávéházi zenész apja visszaköltözött vele a fővárosba, és beíratta a konzervatóriumba. Hamarosan felvételizett a Zeneakadémia előkészítő osztályába, s a bizottsági elnök Hubay Jenő úgy döntött, rögtön a hegedűtanszakon, az ő vezetésével kezdheti meg tanulmányait. Hubay osztályában, ahol olyan társai voltak, mint Geyer Stefi (Bartók Béla későbbi múzsája) és Vecsey Ferenc, rendkívül gyorsan fejlődött.

A csodagyermek

Szigeti egyre-másra kapta a meghívásokat befolyásos zenebarátoktól és zenepártolóktól. Tizenhárom évesen lépett fel először külföldön, Berlinben Bach Chaconne-ját és Paganini Boszorkánytáncát adta elő, s az újságok áradoztak róla. A siker nyomán különös felkéréseket kapott, előbb egy nyári színházi előadáson a felvonások szünetében szórakoztatta a közönséget, majd egy frankfurti cirkusz és varieté műsorszámai között Mendelssohn hegedűversenyével lépett fel, álnéven. 1906-ban Hubay beajánlotta a Berlinben élő, akkor már idős és beteges Joachim Józsefhez, aki ugyan a tanítványául fogadta volna, de a mesteréhez lojális Szigeti visszautasította az ajánlatot. Még abban az évben Londonban koncertezett, s egy gazdag mecénás házaspár befogadta Londonhoz közeli otthonába. Koncertkörutat is szerveztek számára, melyen zenekari és zongorakísérettel is fellépett, s a kor kiemelkedő hangszeres előadóival, énekeseivel ismerkedhetett meg.

Aki Bartókkal kamarázott

Kapcsolódó

Aki Bartókkal kamarázott

„A fortisszimók ereje a művészi higgadtságnak szerkezetbe látásától, ízlésétől kormányozott: történik mindez mindennemű kiszámítottság bántó hatása vagy koraérett affektáltság nélkül, tisztán a füle és a szíve parancsnoksága alatt és mondhatom meggyőző erővel” – olvashatjuk a Nyugatban a tizenhat éves Szigeti Józsefről, Füst Milán tollából.

Személyre szabott repertoár

Szigeti repertoárja Bachtól a kortársakig terjedt, több 20. századi szerző művét mutatta be, ezek közül többet kifejezetten az ő számára írtak, népszerűsítette Debussy, Ravel, Berg és Stravinsky műveit. Műsorai összeállításánál nemcsak a darabok időbeli sorrendjére, hanem hangulatára is különös figyelmet fordított.

Találkozás Bartókkal

Pályáját 1913-ban tuberkulózisa miatt félbe kellett szakítania. Gyógykezelésre a svájci Davosba utazott, ahol éppen Bartók Béla tüdőgyulladását is kúrálták, s a két zenész életre szóló barátságot kötött. Az 1920-as években többször adtak együtt kamarazenei koncertet, játszották Beethoven Kreutzer-szonátáját (kevés közös felvételeik egyikén ezt rögzítették 1940-ben a washingtoni Kongresszusi Könyvtárban) és Bartók Első rapszódiáját, amelyet a szerző Szigetinek ajánlott. Bartók Kontrasztok című művét is neki, illetve a dzsesszklarinétos Benny Goodmannek írta, Szigeti több Bartók-műből készített átiratokat.

Szigeti József, Bartók Béla és Benny Goodman

Szigeti József, Bartók Béla és Benny Goodman

Ahogy mások látták

Szigetiben kritikusai nem pusztán a virtuózt látták, hanem ahogyan Tóth Aladár is jellemzi a Nyugat hasábjain: „gyönyörűség itt a bravúros hangszerkezelés ördöngös fizikai fölénye, ahogy az a merész instrumentális fantázia hihetetlen szellemi gazdagságával párosul”, vagy ahogyan Csáth Géza fogalmaz: „a művészete izmos és tiszta; bizonyos feminin puhaság van benne, de emellett értelem, föltétlen technika és muzikalitás”.

Ajándék Prokofjevtől

Teljes gyógyulását követően 1917 és 1924 között a genfi konzervatóriumban tanított, majd újra koncertezni kezdett Európában. Kamarazenészként későbbi zongorakísérője Irene lányának orosz születésű férje, Nikita Magaloff volt, zenekari hangversenyein a legnagyobb karmesterekkel lépett közönség elé. A tengerentúlon 1925-ben a Leopold Stokowski által dirigált philadelphiai szimfonikusokkal Beethoven Hegedűversenyével mutatkozott be, s még az év vége előtt szólóestet adott a New York-i Carnegie Hallban. Egyik első nemzetközileg ismert művészként lépett fel a Szovjetunióban, ahol baráti kapcsolatba került Szergej Prokofjevvel, az orosz komponista egyik művét is neki ajánlotta. Jó barátja lett David Ojsztrah szovjet hegedűművész is, akivel 1937-ben a Brüsszelben első alkalommal megrendezett Erzsébet királynő zenei verseny zsűritagjaként ismerkedett meg.

Bár maga nem foglalkozott zeneszerzéssel, több klasszikus versenyművet ma is az általa közreadott kadenciákkal adnak elő.

A második világháború kitörését követően az Egyesült Államokban telepedett le, az amerikai állampolgárságot 1951-ben kapta meg. Csaknem valamennyi kontinensen koncertezett, a pódiumtól 1960-ban vonult vissza, és Svájcban telepedett le. Élete hátralévő részében tanítással foglalkozott, mesterkurzusokat is tartott, a halál 1973. február 20-án Luzernben érte.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Gothár Péter a nyilvánosság elé lépett a Katona zaklatási ügyében

A budapesti Katona József Színház közösségi oldalán jelent meg a színházból kitiltott rendező közleménye.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Színház

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Idén is lehet csatlakozni a Magyar Kórusok Napjához Kodály születésnapján

A KÓTA november 25-ig várja a kórusok csatlakozását a december 13-16. között tartandó hangversenyekhez.
Klasszikus interjú

„Az ember csak játszik és játszik” – interjú Lakatos Györggyel

A Partiúra kalocsai adásában vendégeskedett Lakatos György fagottművész, aki szülővárosában alapította meg a beteg gyerekek gyógyulását segítő jótékonysági Kék Madár Fesztivált. Kortárs zenéről, fagottról és Vivaldiról is beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Anton Rubinstein, az orosz zene keresztapja

Az orosz zene fényes évszázada nem képzelhető el nélküle. Életében csak Liszt volt népszerűbb nála, kortársai pedig lényeglátásáról, kimeríthetetlen energiájáról emlékeztek rá. Százhuszonöt éve hunyt el Anton Rubinstein.
Klasszikus interjú

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus ajánló

Szakcsi Lakatos Béla és Balázs János improvizációs estet adnak a Zeneakadémián

Egy különleges zongoraesttel lepi meg az „MVM Koncertek – A Zongora 1-ben”-sorozat a közönségét november 22-én a Zeneakadémia Nagytermében.