Klasszikus

„Művészete izmos és tiszta” – In memoriam Szigeti József

2017.09.05. 10:48
Ajánlom
125 éve született a XX. század egyik legnagyobb hatású muzsikusa, a magyar hegedűiskolát megalapozó Hubay Jenő talán leghíresebb tanítványa.
Szigeti József

Szigeti József (Fotó/Forrás: Erich Auerbach / Getty Images Hungary)

1892. szeptember 5-én született Budapesten. Édesanyját korán elvesztette, gyermekkorát nagyszüleinél töltötte az erdélyi Máramarosszigeten. Az abszolút hallással megáldott gyereket itt kezdte egyik nagybátyja hegedűre tanítani (a családnak zongorára nem volt pénze). Szigeti olyan tehetséget mutatott, hogy kávéházi zenész apja visszaköltözött vele a fővárosba, és beíratta a konzervatóriumba. Hamarosan felvételizett a Zeneakadémia előkészítő osztályába, s a bizottsági elnök Hubay Jenő úgy döntött, rögtön a hegedűtanszakon, az ő vezetésével kezdheti meg tanulmányait. Hubay osztályában, ahol olyan társai voltak, mint Geyer Stefi (Bartók Béla későbbi múzsája) és Vecsey Ferenc, rendkívül gyorsan fejlődött.

A csodagyermek

Szigeti egyre-másra kapta a meghívásokat befolyásos zenebarátoktól és zenepártolóktól. Tizenhárom évesen lépett fel először külföldön, Berlinben Bach Chaconne-ját és Paganini Boszorkánytáncát adta elő, s az újságok áradoztak róla. A siker nyomán különös felkéréseket kapott, előbb egy nyári színházi előadáson a felvonások szünetében szórakoztatta a közönséget, majd egy frankfurti cirkusz és varieté műsorszámai között Mendelssohn hegedűversenyével lépett fel, álnéven. 1906-ban Hubay beajánlotta a Berlinben élő, akkor már idős és beteges Joachim Józsefhez, aki ugyan a tanítványául fogadta volna, de a mesteréhez lojális Szigeti visszautasította az ajánlatot. Még abban az évben Londonban koncertezett, s egy gazdag mecénás házaspár befogadta Londonhoz közeli otthonába. Koncertkörutat is szerveztek számára, melyen zenekari és zongorakísérettel is fellépett, s a kor kiemelkedő hangszeres előadóival, énekeseivel ismerkedhetett meg.

Aki Bartókkal kamarázott

Kapcsolódó

Aki Bartókkal kamarázott

„A fortisszimók ereje a művészi higgadtságnak szerkezetbe látásától, ízlésétől kormányozott: történik mindez mindennemű kiszámítottság bántó hatása vagy koraérett affektáltság nélkül, tisztán a füle és a szíve parancsnoksága alatt és mondhatom meggyőző erővel” – olvashatjuk a Nyugatban a tizenhat éves Szigeti Józsefről, Füst Milán tollából.

Személyre szabott repertoár

Szigeti repertoárja Bachtól a kortársakig terjedt, több 20. századi szerző művét mutatta be, ezek közül többet kifejezetten az ő számára írtak, népszerűsítette Debussy, Ravel, Berg és Stravinsky műveit. Műsorai összeállításánál nemcsak a darabok időbeli sorrendjére, hanem hangulatára is különös figyelmet fordított.

Találkozás Bartókkal

Pályáját 1913-ban tuberkulózisa miatt félbe kellett szakítania. Gyógykezelésre a svájci Davosba utazott, ahol éppen Bartók Béla tüdőgyulladását is kúrálták, s a két zenész életre szóló barátságot kötött. Az 1920-as években többször adtak együtt kamarazenei koncertet, játszották Beethoven Kreutzer-szonátáját (kevés közös felvételeik egyikén ezt rögzítették 1940-ben a washingtoni Kongresszusi Könyvtárban) és Bartók Első rapszódiáját, amelyet a szerző Szigetinek ajánlott. Bartók Kontrasztok című művét is neki, illetve a dzsesszklarinétos Benny Goodmannek írta, Szigeti több Bartók-műből készített átiratokat.

Szigeti József, Bartók Béla és Benny Goodman

Szigeti József, Bartók Béla és Benny Goodman

Ahogy mások látták

Szigetiben kritikusai nem pusztán a virtuózt látták, hanem ahogyan Tóth Aladár is jellemzi a Nyugat hasábjain: „gyönyörűség itt a bravúros hangszerkezelés ördöngös fizikai fölénye, ahogy az a merész instrumentális fantázia hihetetlen szellemi gazdagságával párosul”, vagy ahogyan Csáth Géza fogalmaz: „a művészete izmos és tiszta; bizonyos feminin puhaság van benne, de emellett értelem, föltétlen technika és muzikalitás”.

Ajándék Prokofjevtől

Teljes gyógyulását követően 1917 és 1924 között a genfi konzervatóriumban tanított, majd újra koncertezni kezdett Európában. Kamarazenészként későbbi zongorakísérője Irene lányának orosz születésű férje, Nikita Magaloff volt, zenekari hangversenyein a legnagyobb karmesterekkel lépett közönség elé. A tengerentúlon 1925-ben a Leopold Stokowski által dirigált philadelphiai szimfonikusokkal Beethoven Hegedűversenyével mutatkozott be, s még az év vége előtt szólóestet adott a New York-i Carnegie Hallban. Egyik első nemzetközileg ismert művészként lépett fel a Szovjetunióban, ahol baráti kapcsolatba került Szergej Prokofjevvel, az orosz komponista egyik művét is neki ajánlotta. Jó barátja lett David Ojsztrah szovjet hegedűművész is, akivel 1937-ben a Brüsszelben első alkalommal megrendezett Erzsébet királynő zenei verseny zsűritagjaként ismerkedett meg.

Bár maga nem foglalkozott zeneszerzéssel, több klasszikus versenyművet ma is az általa közreadott kadenciákkal adnak elő.

A második világháború kitörését követően az Egyesült Államokban telepedett le, az amerikai állampolgárságot 1951-ben kapta meg. Csaknem valamennyi kontinensen koncertezett, a pódiumtól 1960-ban vonult vissza, és Svájcban telepedett le. Élete hátralévő részében tanítással foglalkozott, mesterkurzusokat is tartott, a halál 1973. február 20-án Luzernben érte.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.
Jazz/World

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Meghalt Fátyol Rudolf hegedűművész

Hétfő reggel, 62 éves korában elhunyt Fátyol Rudolf hegedűművész, a szatmárnémeti Dinu Lipatti Állami Filharmónia vezetője.
Klasszikus gyász

Elhunyt Ben Johnston, a mikrotonális zene egyik úttörő zeneszerzője

Július 22-én elhunyt Ben Johnston amerikai zeneszerző. Lehet, hogy nem ismerte őt – érdemes.
Klasszikus ajánló

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Klasszikus lemez

Új lemezt készített a Szent Efrém Férfikar

A Wings című lemezen – magyarul talán az Angyalszárnyak címet viselhetné – a Szent Efrém Férfikar megkísérel a saját hangvételével és stílusában az angyali kórushoz csatlakozni.
Klasszikus interjú

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.