Klasszikus

Művészi hitelesség és igazságkeresés – Tallér Zsófiára emlékeztek a Zeneakadémián

2021.10.05. 10:20
Ajánlom
Emlékestet rendeztek a Zeneakadémián az idén tavasszal tragikusan fiatalon elhunyt zeneszerzőnek, Tallér Zsófiának. Tanítványai, barátai és a zeneszerető közönség egy nem mindennapi életmű előtt róhatta le a tiszteletét.

Október 2-án, a Zeneakadémia Solti Termében rendezték meg a Kilépés a fénybe című emlékestet, mely Tallér Zsófia életművének széles keresztmetszetét nyújtotta. A zenészszakma még nem dolgozta fel a sokkot, amit a zeneszerző korai halála okozott. Bár a koncert műsora egy félbeszakadtan is roppant gazdag és sokszínű alkotói pályáról tanúskodott,

épp a sokszínűség mutatja meg, mennyi művészi potenciál maradhatott rejtve mindörökké.

A Mátyássy Szabolcs zeneszerző, Tallér Zsófia tanítványa és munkatársa konferálásával kísért műsor két részből állt, az elsőben a kisebb együttesekre írt művek és a szólódarabok hangzottak el, a második részben pedig a teljes zenekarra komponált alkotások, habár a terem befogadóképessége miatt ezek némiképp szűkített apparátuson szólaltak meg, a Ventoscala Sinfonietta előadásában, Dobszay-Meskó Ilona vezényletével. Hasonlóan változatos volt a műfaji paletta is: kórusmű, szólózongora-darab, dalciklus, vonósnégyes, opera és operafilm, versenymű, kísérőzene és oratórium is szerepelt a koncertprogramban. A zeneművek között Zsótér Sándor részleteket tolmácsolt a zeneszerző interjúiból, levelezéséből, zenéről, alkotásról, zenei trendekről és a sokszor kegyetlen magyar valóságról szóló vallomásokat. Pelsőczy Réka olvasott fel egy befejezetlen oratórium szövegéből, és ő volt a Kippkopp és Tipptopp-mesét feldolgozó, gyermekek számára írt zongoradarabok mesélője is, amely egy ránézésre is nagyon fiatal művész, Phillippzig Kinga előadásában hangzott el.

A koncertprogramban gyerekeknek írt további darabok is szerepeltek, legyen szó akár gyerekközönségről, akár gyerekelőadókról. Mindjárt a műsor legelején a Magyar Állami Operaház Gyermekkórusa énekelte a Négy dal gyermekeknek című kompozíciót, Hajzer Nikolett vezényletével. A bájos, helyenként humoros darabok derűs felütést adtak az estnek,

ez volt az a pillanat, amikor a legfelszabadultabban lehetett mosolyogni, de később is fel-felcsillant a gyermekek őszinte világába vetett tiszta hit, és annak vigasztaló érzése.

Bár Leander és Lenszirom duettje már sejttette a boldog beteljesülést, a művet a premieren is éneklő Molnár Ágnes és Bakonyi Marcell előadásában a jelenet még szomorúan, a két szerelmes közti feszültséggel ért véget. Szintén ebbe az operába került át később az eredetileg a Csongor és Tünde kísérőzenéjének részét képező ária, melynek leheletfinom futamai Daragó Zoltán kontratenor hangján szólaltak meg.

Több alkotás a búcsú, a fájdalom szólamát hallatta, például a Giosué Carducci verse alapján írt „… A csillagok a tengerárba…” című vonósnégyes, melyet az Accord Quartet adott elő, vagy a Balassi Bálint nevére írt kantáta utolsó tétele, az Adj már csendességet, Boross Csilla emelkedett szopránszólójával. A halállal való szembenézéssel foglalkozik az egyiptomi halottaskönyv szövegére írt Pert Em Heru című oratórium, amely szintén az ősbemutató szereposztásával, Cserna Ildikó, Bódi Marianna, Megyesi Zoltán és Gábor Géza szólójával szólalt meg. A lenyűgöző drámai erejű alkotás is azt mutatta (ahogy a harsonára írt Concerto Rigoroso nem sokkal előtte felhangzó harmadik tétele), hogy Tallér Zsófia zenéjének a színház és a film mellett a koncertpódiumon is helye van. Ezzel persze nem az alkalmazott zenei műveket akarjuk kisebbíteni; kísérőzenéket is hallhattunk, ezek a jellemzően egy-egy hangszer vagy hangszercsoport karakterisztikus megszólalására épülő, magával ragadó kis darabok

szépen alátámasztották az utána prózában is elhangzó szakmai hitvallást, amely a modern zenei trendek és elvárások helyett a hitelesség és a szépség mellett foglalt állást.

Bár a szövegek egy része valamiféle keserű mosoly vagy irónia mögé rejtette mondanivalóját, a bennük megjelenő hit és idealizmus ellenére is – vagy talán épp azért – sok fájdalom és csalódás szólalt meg bennük. Szinte megfagyott a levegő, mikor Zsótér Sándor egy Petrovics Emilhez írott levél végén felolvasta a dátumot – 2010. február. Már több mint tíz éve is az alkotók erejét fogyasztották a különféle közéleti csatározások, a megalkuváskényszer, a belső ellentétek. A levél azonban pozitív kicsengéssel zárult, egy koncert kapcsán Tallér Zsófia azt írta, hogy

amíg lehet együtt zenét hallgatni, beszélgetni, még nincs nagy baj, érdemes továbbmenni, tenni az embernek a dolgát.

Nagyjából ez volt az emlékest fő tanulsága is, a fájdalmon túl az ünnepnek is ideje van, hiszen ezek a nagyszerű zenék megmaradtak, kiváló előadásban hangzottak el, és az utókornak még lehetősége van méltóképpen megőrizni, játszani, hallgatni Tallér Zsófia darabjait.

Fejléckép: Tallér Zsófia (forrás: SZFE)

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Kapcsolódó

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Súlyosan megsérült a Budapesti Operettszínház egyik táncosa a terézvárosi házomlásnál

Június 27-én, a reggeli órákban leomlott egy ház tetőszerkezete a 6. kerületi az Aradi utca és Jókai utca sarkán. A leeső szerkezeti elemek a Jókai utcára zuhantak, maguk alá temetve a Budapesti Operettszínház egyik táncművészét, aki éppen próbára tartott.
Könyv

E. T. A. Hoffmann Mozarttól kölcsönözte a nevét

1776. január 24-én született a német romantika kiemelkedő írója, Az arany virágcserép, valamint a Diótörő és Egérkirály szerzője, aki annyira tisztelte Wolfgang Amadeus Mozartot, hogy még a nevét is felvette.
Színház

„Kételyek és kétségek visznek előre” – Beszélgetés Blaskó Péterrel

Hamarosan a Nemzeti Színházban is látható lesz Blaskó Péter „családi előadása”, a GRANE – Képzelgések a Peer Gynt nyomán, amelyet lánya, Blaskó Borbála rendezett, és fia is szerepel a Bethlen Téri Színház produkciójában. A színművésszel ősztől Hubay Miklós Ők tudják, mi a szerelem című drámájában is találkozhatunk, Udvaros Dorottya oldalán.
Vizuál

Last Minute kiállítások június utolsó hetére

Ezúttal olyan ritkaságszámba menő csoportos és egyéni tárlatokra hívjuk fel a figyelmet, amelyek ezen a héten még megnézhetők. A válogatásban szerepel vadonatúj kiállítótér rég nem látott művésszel, jól ismert galéria 24 kortárs művész munkáját bemutató tárlattal, valamint digitális művészeti triennálé.
Klasszikus

Új vizekre hajózhatunk a Nemzeti Filharmonikusok új évadában

Régi és új zene, különleges hangszeres művek és egész estés operaprodukciók, beavatókoncertek és kórushangversenyek várják a közönséget a 2022/23-as évadában a Nemzeti Filharmonikusok koncertjein.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Új vizekre hajózhatunk a Nemzeti Filharmonikusok új évadában

Régi és új zene, különleges hangszeres művek és egész estés operaprodukciók, beavatókoncertek és kórushangversenyek várják a közönséget a 2022/23-as évadában a Nemzeti Filharmonikusok koncertjein.
Klasszikus beszámoló

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Klasszikus hír

Fiatal művészeknek szervez mesterkurzust Miranda Liu

A New Millenium Nemzetközi Akadémia (NMIA) minőségi oktatást és online tanulási lehetőségeket kínál feltörekvő kreatív művészeknek, akik egy mesterkurzus keretein belül tanulhatnak világhírű zenészektől, művészmenedzserektől és szakértőktől.
Klasszikus ajánló

Újabb fellépőket jelentett be a Liszt Ünnep – jön az első Isolation Budapest 

Elton John kedvenc előadóját, a berlini Berghaint is meghódító, sötét, intim hangulatú balladáiról ismert torontói énekesnőt, és a brit The Times 2021-es favoritját is elhozza Budapestre a Liszt Ünnep és az Akvárium Klub vadonatúj zenei minifesztiválja, amelyre június 24-én kezdődik meg a jegyértékesítés.
Klasszikus hír

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.