Klasszikus

Művészi hitelesség és igazságkeresés – Tallér Zsófiára emlékeztek a Zeneakadémián

2021.10.05. 10:20
Ajánlom
Emlékestet rendeztek a Zeneakadémián az idén tavasszal tragikusan fiatalon elhunyt zeneszerzőnek, Tallér Zsófiának. Tanítványai, barátai és a zeneszerető közönség egy nem mindennapi életmű előtt róhatta le a tiszteletét.

Október 2-án, a Zeneakadémia Solti Termében rendezték meg a Kilépés a fénybe című emlékestet, mely Tallér Zsófia életművének széles keresztmetszetét nyújtotta. A zenészszakma még nem dolgozta fel a sokkot, amit a zeneszerző korai halála okozott. Bár a koncert műsora egy félbeszakadtan is roppant gazdag és sokszínű alkotói pályáról tanúskodott,

épp a sokszínűség mutatja meg, mennyi művészi potenciál maradhatott rejtve mindörökké.

A Mátyássy Szabolcs zeneszerző, Tallér Zsófia tanítványa és munkatársa konferálásával kísért műsor két részből állt, az elsőben a kisebb együttesekre írt művek és a szólódarabok hangzottak el, a második részben pedig a teljes zenekarra komponált alkotások, habár a terem befogadóképessége miatt ezek némiképp szűkített apparátuson szólaltak meg, a Ventoscala Sinfonietta előadásában, Dobszay-Meskó Ilona vezényletével. Hasonlóan változatos volt a műfaji paletta is: kórusmű, szólózongora-darab, dalciklus, vonósnégyes, opera és operafilm, versenymű, kísérőzene és oratórium is szerepelt a koncertprogramban. A zeneművek között Zsótér Sándor részleteket tolmácsolt a zeneszerző interjúiból, levelezéséből, zenéről, alkotásról, zenei trendekről és a sokszor kegyetlen magyar valóságról szóló vallomásokat. Pelsőczy Réka olvasott fel egy befejezetlen oratórium szövegéből, és ő volt a Kippkopp és Tipptopp-mesét feldolgozó, gyermekek számára írt zongoradarabok mesélője is, amely egy ránézésre is nagyon fiatal művész, Phillippzig Kinga előadásában hangzott el.

A koncertprogramban gyerekeknek írt további darabok is szerepeltek, legyen szó akár gyerekközönségről, akár gyerekelőadókról. Mindjárt a műsor legelején a Magyar Állami Operaház Gyermekkórusa énekelte a Négy dal gyermekeknek című kompozíciót, Hajzer Nikolett vezényletével. A bájos, helyenként humoros darabok derűs felütést adtak az estnek,

ez volt az a pillanat, amikor a legfelszabadultabban lehetett mosolyogni, de később is fel-felcsillant a gyermekek őszinte világába vetett tiszta hit, és annak vigasztaló érzése.

Bár Leander és Lenszirom duettje már sejttette a boldog beteljesülést, a művet a premieren is éneklő Molnár Ágnes és Bakonyi Marcell előadásában a jelenet még szomorúan, a két szerelmes közti feszültséggel ért véget. Szintén ebbe az operába került át később az eredetileg a Csongor és Tünde kísérőzenéjének részét képező ária, melynek leheletfinom futamai Daragó Zoltán kontratenor hangján szólaltak meg.

Több alkotás a búcsú, a fájdalom szólamát hallatta, például a Giosué Carducci verse alapján írt „… A csillagok a tengerárba…” című vonósnégyes, melyet az Accord Quartet adott elő, vagy a Balassi Bálint nevére írt kantáta utolsó tétele, az Adj már csendességet, Boross Csilla emelkedett szopránszólójával. A halállal való szembenézéssel foglalkozik az egyiptomi halottaskönyv szövegére írt Pert Em Heru című oratórium, amely szintén az ősbemutató szereposztásával, Cserna Ildikó, Bódi Marianna, Megyesi Zoltán és Gábor Géza szólójával szólalt meg. A lenyűgöző drámai erejű alkotás is azt mutatta (ahogy a harsonára írt Concerto Rigoroso nem sokkal előtte felhangzó harmadik tétele), hogy Tallér Zsófia zenéjének a színház és a film mellett a koncertpódiumon is helye van. Ezzel persze nem az alkalmazott zenei műveket akarjuk kisebbíteni; kísérőzenéket is hallhattunk, ezek a jellemzően egy-egy hangszer vagy hangszercsoport karakterisztikus megszólalására épülő, magával ragadó kis darabok

szépen alátámasztották az utána prózában is elhangzó szakmai hitvallást, amely a modern zenei trendek és elvárások helyett a hitelesség és a szépség mellett foglalt állást.

Bár a szövegek egy része valamiféle keserű mosoly vagy irónia mögé rejtette mondanivalóját, a bennük megjelenő hit és idealizmus ellenére is – vagy talán épp azért – sok fájdalom és csalódás szólalt meg bennük. Szinte megfagyott a levegő, mikor Zsótér Sándor egy Petrovics Emilhez írott levél végén felolvasta a dátumot – 2010. február. Már több mint tíz éve is az alkotók erejét fogyasztották a különféle közéleti csatározások, a megalkuváskényszer, a belső ellentétek. A levél azonban pozitív kicsengéssel zárult, egy koncert kapcsán Tallér Zsófia azt írta, hogy

amíg lehet együtt zenét hallgatni, beszélgetni, még nincs nagy baj, érdemes továbbmenni, tenni az embernek a dolgát.

Nagyjából ez volt az emlékest fő tanulsága is, a fájdalmon túl az ünnepnek is ideje van, hiszen ezek a nagyszerű zenék megmaradtak, kiváló előadásban hangzottak el, és az utókornak még lehetősége van méltóképpen megőrizni, játszani, hallgatni Tallér Zsófia darabjait.

Fejléckép: Tallér Zsófia (forrás: SZFE)

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Kapcsolódó

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Könyv

„A leírt szó mindig veszélyes, de csak annak, aki fél tőle" – az Open Books is felszólalt az átláthatósági törvény ellen

Al Ghaoui Hesna, Alföldi Róbert, Cserhalmi György, Csáki Judit, Kemény Zsófi, Kepes András, Dr. Máté Gábor, Szentesi Éva és Ungváry Krisztián is aláírta az Open Books kiadó nyílt levelét, amelyben szolidaritásukat fejezik ki azokkal, akik veszélyeztetve érzik magukat a kormány új törvénytervezete miatt. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.
Klasszikus hír

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Klasszikus hír

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Klasszikus ajánló

Az amerikai zene dékánjától Spielberg zeneszerzőjéig – az Újvilágba kalauzol a Danubia Zenekar

Az amerikai klasszikus és igényes könnyűzene világába vezet el a Danubia Zenekar június 1-ji koncertje a Budapesti Kongresszusi Központban, ahol Copland 1943-as fanfárjától a jelen amerikai ihletéésű muzsikájáig utazhatunk.