Klasszikus

Muzsikás este a Zeneakadémián

2004.10.14. 00:00
Ajánlom
Nem ez volt az első eset, hogy a Muzsikás műzenét játszó együttessel lépett együtt színpadra. Tavaly februárban a Bartók Vonósnégyessel adott közös koncertet, nyár végén pedig a Hősök terén hallhattuk őket a Danubia Szimfonikus Zenekarral. Október 11-én a Zeneakadémián szerepeltek ismét együtt.

A hangverseny koncepciója szerint Bartók, Kodály és Dohnányi darabjainak tételei között az azok forrásául szolgáló vagy az őket ihlető népzenei blokkok hangzottak el. Ahogyan azt a zeneszerző hallhatta népzenegyűjtő útjain. Egy ilyesfajta koncerten minden mű óhatatlanul a Concerto IV. tételének a sorsára jut és Intermezzo interrotto, azaz megszakított közjáték válik belőle. Voltak, akiket ez olyan mértékben zavart, hogy a szünetben hazamentek.

Egy percig sem tagadom, hogy az egymást követő tételek valóban erősíteni szokták egymás hatását, hiszen (általában…) nem véletlenszerűen rakja őket sorba a szerző. És azt sem, hogy úgy teljes egy darab, ha módot adunk neki feltárni belső folyamatait az első hangtól az utolsóig. De ez a hangverseny egyszerűen nem erről szólt! Itt az összefüggések és kapcsolódási pontok felderítésén volt a hangsúly. Így aztán a gyökerek és a lombkorona közötti területen olyan új szvitek jöttek létre, amelyek vegyesen tartalmaztak népzenei és műzenei tételeket is.

Az estét a Danubia Szimfonikus Zenekar indította Bartók Concertójának I. tételével. Utána Marosszéki táncok következtek kodályi és muzsikási interpretációban. Érzékenyen érintett, hogy amikor épp’ kezdett volna kibontakozni a Felszállott a páva dallama Kodály darabjának pentatón kavargásából, akkor egyszerre csak megszakadt a mű. De kárpótolt, hogy ebben a pillanatban már ott állt a színpadon a Muzsikás, Páva-típusú dallamokkal a tarsolyában.

Sebestyén Márta gyönyörűen énekelt, mint mindig. A primárius bajsza alatt egyfolytában ott rezgett egy minden mókára kapható félmosoly. A másik hegedűs megfontoltabb volt, játéka pedig jólfésültebb, de ugyanolyan kifejező. A brácsás és a bőgős szívét-lelkét beleadta a kíséretbe, így az ugyanolyan fontosságúvá vált, mint a dallam. Különösen tetszett, amikor a nagybőgős ütőgordonhoz hasonló hangokat csalt elő hangszeréből, mintegy illusztrálva, mennyire fontos kelléke ennek a muzsikának a ritmus, a lüktetés. A népzenészek felszabadult játékmódja hamar átragadt a „komoly” zenészekre is – nem mintha a Héja Domonkos vezette társaság csupa-csupa „szomorúzenészből” állna, ahogy a könnyűzenészek nevezik néha a klasszikus muzsikusokat.

Az est egyik legnagyobb tapsot kiváltó produkciója Sebestyén Márta dudautánzása volt. Még a Bartók Magyar parasztdalok fináléja sem tudta olyan jól visszaadni a népi hangszer sajátos hangulatát, mint ez a bordó ruhába öltözött, filigrán kis nő a színpad jobb oldalán. Hogy előadását kézmozdulatokkal is illusztrálta, csak hab volt a tortán. Az igazi hatást a hangszínével érte el.

A másik különösen kiemelkedő pillanat az estvégi összjáték volt, amikor Bartók Román népi táncaiba egyszer csak bekapcsolódott a népi együttes is. Hittem is, meg nem is, hogy négy vonós minőségi változást hozhat negyven játékába, de így volt. Nem szóltak ki az együttesből, de olyan ízekkel gazdagították, amelyeknek Bartók is bizonyára nagyon örült volna.

(2004. október 11. 19:30 Zeneakadémia – A Danubia Szimfonikus Zenekar, a Muzsikás Együttes és Sebestyén Márta koncertje; Bartók: Concerto – I. tétel; Kodály: Marosszéki táncok; Muzsikás: Marosszéki táncdallamok; Kodály: Felszállott a páva – részlet; Muzsikás: Páva-dallamok, cseremisz dalok, ugrós, mezőségi táncdallamok; Bartók: Magyar parasztdalok – részletek; Sebestyén Márta: Rákóczi kis úrfi, Dudautánzás; Dohnányi: Ruralia Hungarica – II. tétel, gyimesi lassú magyaros és kettős; Bartók: Táncszvit – részletek; Muzsikás: Szép fejér pakulár, Édes Gergelem; Bartók: Román népi táncok – részletek)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.