Klasszikus

Nagy Fül a baromfiudvarban

Már a bejáratnál megcsapja az ember orrát az átható kutyatápszag, ami később mindenféle fura fuvallatokkal vegyül, melyek közül még mindig a cigaretta füstje a leginkább emberhez kötődő. A sarokban felállított színpad irányából tóduló hangok a hideg csempéken és ablaküvegeken szanaszét verődnek, egy-egy magasabb frekvencián rezgő csúnyán csattan a fülben, nem beszélve a dobozlelkű basszusokról. Oldalt a feliratok friss vágott baromfit hirdetnek, a pódiumon állók meg a zene szabadságát. A hallgatóság zöme fiatal, még fogadókész a szokatlanra.

"A Fül legyen Nagy, nyitott, minél több stílus, identitás irányába a dzsessztől az etnón át a rockig, a kortárstól a hangköltészeten át a kísérletezőkéig. Fogadja be mindazt, ami minősége és független művészi értékei által fontos és aktuális" - fogalmazta meg drMáriás "mindenes" a hétvégi Nagy Fül Fesztivál ars poeticáját. Az idén a Nagycsarnok hátsó fertályába szorult rendezvény helyzete azonban jól érzékelteti, hogy a szó legnemesebb értelmében független zenei találkozóknak mekkora a játéktere ma a budapesti zenei életben. Hogy egy napnál is világosabban nonprofit eseményre, ahol a két nap alatt nyolc, a maga műfajában nemzetközi szinten jegyzett előadó, illetve együttes lépett fel, összesen 1,2 millió forint közpénzt lehetett összeszedni. Szponzori támogatást meg nulla forintot. Keserű, de ki kell mondani: a Nagy Fül Fesztivál léte ma szinte kizárólag a Budapesten működő külföldi kulturális intézetek széles látókörén és segítőkészségén múlik.

Pedig amikor drMáriás 1998-ban elkezdte, még a hivatalok és az alapítványok is bőkezűbbeknek bizonyultak: az első három évben főként a Soros Alapítvány támogatásának köszönhetően a MU Színházban és a Kultiplexben tartott többnapos sorozat valóban reménykeltő volt. Tavaly pedig már a IX. kerület vezetése is úgy gondolta, ennek a számukra amúgy furcsa és sokszor érthetetlen világnak is helye van Ferencváros színes, kulturális kínálatában. Megszavaztak számára ötmillió forintot, így a MU Színház mellett elvben három ferencvárosi helyszínen is megmutathatták magukat a műfajok és az önkifejezés határait keresők. A remény azonban hamar szertefoszlott, a kortárs kísérleti zenei irányzatok nemzetközti rangú találkozóját az új közeg képtelen volt befogadni, sőt mindhárom napon lakossági nyomásra félbe kellett szakítani az eseményeket. Közülük az egyik azóta is a budapesti zenei élet szégyene: a szentpétervári N. O. M. zenekar koncertje közben a készenléti rendőrség két tagja felment a színpadra, és egyszerűen kihúzta a dugót a falból.

Az idén a Nagy Fül Fesztivál már nem szerepelhetett a ferencvárosi kulturális programok között, még ha a független zenei találkozó végül is a kerületben maradt. Eredetileg a Budapest Jazz Fesztiválnak is otthont adó Közraktárak területén rendezték volna meg, de végül a tulajdonos főváros olyan szerződést kínált drMáriáséknak, amely számukra anyagilag teljesíthetetlen lett volna. Így jött kényszermegoldásként a Nagycsarnok, annak is a hátsó, a köznyelv által csak baromfiudvarnak nevezett fertálya.

A Bébi Pulyka Kft. boltja előtti nem túl tágas, oszlopokkal szabdalt helyszín, az átható kutyatápszag és a reménytelen akusztika persze rendkívül méltatlan volt e jobb sorsra érdemes koncertsorozathoz. De a Nagy Fül Fesztivál jelenlegi helyzete elvben legalább ennyire méltatlan Budapest kulturális életéhez. Mert igaz, hogy egy ilyen zenei találkozó legfeljebb félezer embert mozgat meg, ráadásul nem a legtehetősebb és legbefolyásosabb társadalmi rétegekből, de nemzetközi megfelelői, például a tíz éve működő prágai Alternatíva vagy a hétéves belgrádi Ring-Ring mögött rendre ott áll a város, nem is akármilyen összegekkel. Nálunk meg az elmúlt tizenöt évben minden hasonló szellemiségű kezdeményezés (például HungaroCarrot, Szünetjel) előbb-utóbb megbukott a hivatalok és a szponzorok érdektelenségén. Pedig egy magát komolyan vevő főváros kulturális életében egy ilyen seregszemlének feltétlen helye van - és nem a baromfiudvarban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.