Klasszikus

Nagy orosz húsvét a Zeneakadémián

2004.04.18. 00:00
Ajánlom
Már megszokhattuk, hogy a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenyeit általában nagyon tudatos és átgondolt műsorszerkesztés jellemzi. Az április 14-i koncert „színorosz” műsort kínált a Zeneakadémiát megtöltő közönségnek, ráadásul az elhangzott művek keletkezési ideje sem esik egymástól távol. Rimszkij-Korszakov Nagy orosz húsvét című nyitánya 1887-88-ban, Rahmanyinov II. szimfóniája 1907-ben, Prokofjev II. hegedűversenye 1935-ben készült. Mégis, mindhárom mű (és mindhárom zeneszerző) egészen másképp orosz.

Az „orosz vonalat” egy előre nem tervezett esemény is erősítette. Prokofjev hegedűversenyének szólistája, Renaud Capuçon betegsége miatt ugyanis a cseh Václav Hudecek játszotta a mű magánszólamát, aki nem csak egykori tanára, David Ojsztrah, hanem számos későbbi kamarapartnere révén is szorosan kötődik az orosz hegedűiskola hagyományaihoz. Prokofjev hegedűversenyének előadása számomra azonban mégsem tűnt meggyőzőnek. A kisebb intonációs hibák ellenére alapvetően korrekt interpretáció nem juttatta érvényre Prokofjev művének neoklasszikus vonásait, s ettől az kissé szürkének hatott. Hudecek adós maradt a szélső tételek könnyed, lendületes karaktereivel, a középső tétel bensőséges, rendkívül finom szerenádhangja helyett pedig egyfajta extrovertáltabb, romantikusan túlvibrált előadást hallhattunk. Leginkább a harmadik tétel rondótémájának erőteljesen rusztikus hangütése tetszett.

Václav Hudecek játékánál (akinek mentségére legyen mondva, hogy mégiscsak az utolsó pillanatban ugrott be Capuçon helyett) azonban lényegesen kiábrándítóbb volt az egyébként remek zongoraművészként számon tartott Philippe Entremont karmesteri tevékenysége. A francia maestro vezénylését bizonytalan ütéstechnika és meglehetősen differenciálatlan, kifejezéstelen mozdulatok jellemezték.

Rimszkij-Korszakov Nagy orosz húsvét-nyitányával kezdődött a hangverseny. Ez a nagyszabású szimfonikus tabló több, a húsvéti ortodox liturgiához tartozó dallamot is feldolgoz és ennek megfelelően gyakoriak benne a tempóváltások, a megállások. Entremont pálcája alatt a különálló szakaszok nem nyertek értelmet, nem álltak össze egy egésszé. Talán az allegro részek lendületesebb interpretálása összefogottabb előadást eredményezett volna.

A hangverseny második felében elhangzó Rahmanyinov-szimfónia – azt kell, hogy mondjam: a karmesteri tevékenység ellenére – sokkal jobb benyomást keltett, mint a másik két mű. Úgy tűnt, a Nemzeti Filharmonikusok olyannyira otthonosan mozognak Rahmanyinov stílusában, hogy mintegy „maguktól tudják”, mit kell tenniük, a karmester meg mehetett a zenekar után. Entremont-nak azért így is sikerült néhány szép pillanatot szétvernie – például a harmadik tételt záró pizzicato akkordokat. A vonóskart mindvégig a telt, szép tónus jellemezte, amelyhez jól olvadtak a fafúvók. A rezesek játéka sem vált soha kontrollálatlanná. Mégis úgy éreztem, az egész koncert hőfoka alatta maradt annak, mint amire ez az együttes egyébként képes.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Vizuál

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.