Klasszikus

Nagyböjti egyházzene a hétvégén

2010.03.18. 14:48
Ajánlom
Március 19-én a Pesti ferences templomban a BFT Greccio kamarakórusának előadásában Lassus Lagrime di San Pietro című művének részletei szólalnak meg, a Gabrieli Choir pedig francia műsorral lép fel szombat este Kecskeméten, vasárnap pedig Zuglóban.

Lassus húsz, olasz nyelvre írt madrigálból és egy latin nyelvű záró-motettából álló sorozata a szerző utolsó műve. A Lagrime di San Pietro (Szent Péter könnyei) Luigi Tansillo (1510-1568) költeményeire készült. Szent Péter bánatának fokozatait festi le azt követően, hogy elárulta Krisztust. A szerző kompozíciós eljárásait összefoglaló, életműve csúcsának tekinthető vallásos madrigálokban a számmisztika fontos szerepet kap. A hetes szám visszatérése a műben Hétfájdalmú Szűz alakjára utal. A hét szólamra készült darab összesen huszonegy madrigálból áll, melyekből számos darab egyenként is hét részre osztható. A darabot az idős, súlyos depresszióban szenvedő mester 1594-ben - három héttel halála előtt - ajánlotta VIII. Kelemen pápának. Március 19-én, pénteken fél nyolctól a BFT Greccio kamarakórusának előadásában a sorozat első nyolc motettája lesz hallható, a zenés áhítatot - melyen a madrigálok alapjául szolgáló költemények magyar fordításban is elhangzanak majd - a sorozat utolsó darabja, a "Vide homo" zárja.

Március 20-án szombaton fél héttől a kecskeméti Szent Miklós-templomban, illetve másnap, vasárnap fél nyolctól Budapesten, a Kassai téri Szentlélek-templomban francia szerzők műveit énekli a Gabrieli Kórus. Műsorukon először Maurice Duruflé 1960-ban komponált, gregorián témákat feldolgozó négy motettája hangzik fel, amit Francis Poulenc 1938/39-ben keletkezett négy nagyböjti motettája, és Pierre Villette talán legismertebb kórusműve, a Hymne à la Vierge követ. A koncert második felében Gabire Fauré Requiemje szólal meg. A Requiem-et 1887-ben játszották először a párizsi Madeleine templomban, ahol a szerző tíz évig működött karnagyként. Fauré nagy gonddal válagatta meg a gyászmise szövegeit.  Műve nyugalmat és békét hangsúlyozza, ezért szinte teljes egészében kihagyja a Dies Irae drámai sorait, amely oly jellegzetes feldolgozást kapott Mozart, Berlioz és Verdi Requiemjeiben.  Szokatlan a mű hangszerelése is (orgona, hárfa, üstdobok, szóló hegedű és néhány mély fekvésű vonós hangszer), amely komor, visszafogott jelleget kölcsönöz a műnek. Mivel a hangszerek csak színező szerepet töltenek be, s alapvetően az orgonaszólamot erősítik, liturgikus előadások alkalmával (és liturgikus környezetben) gyakran elhagyják őket. A Gabrieli Choir koncertjein Gesztesi-Tóth László működik közre orgonán, vezényel: Sólyom Richárd.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!
Vizuál

Egy kis napfény – Budapesti életképek 1945–1949

Budán még javában zajlott az ostrom, amikor Pesten már megnyílt az első mozi, a következő napon megindult az első villamosjárat, majd Buda felszabadulása után öt nappal fogadta vendégeit az első kávéház is. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal az 1945 és 1949 közötti néhány békés évből válogattak fotókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.